Göteborgs Spårvägar

Svenska läns- och regionaltåg Hem


Sveriges främsta spårvägsstad är nog utan tvekan Göteborg. Staden stoltserar med ett vittförgrenat nät och moderna och moderniserade spårvagnar. Trafiken bedrivs av Göteborgs Spårvägar på uppdrag av Västtrafik. Vill man digga spårvagnar i "Götet" kan man stå en stund på Drottningtorget, utanför Göteborgs centralstation, eller gå en bit bort till Brunnsparken. Korsvägen och Järntorget är andra platser med många korsande spårvägslinjer. Det är tät trafik och de flesta linjerna passerar här.


"Pedalvagnarna" levererades i omgångar från slutet av 1950-talet till början av 1970-talet. Idag (2021) rullar det fortfarande en hel del M28:or och M29:or på Göteborgs gator. Här ses M28 751 på linje 1 rulla in på Drottningtorget den 3 augusti 1997.


Göteborg fick nya spårvagnar typ M21 från 1984. De var inga estetiska skönheter direkt, men ändå moderna svensktillverkade spårvagnar och ett tecken på att spårvägen kanske ändå inte var helt nere för räkning i Sverige, trots allt. Den 3 augusti 1997 möttes tvenne M21:or på Drottningtorget.


Reklammålade M21 265 på Drottningtorget samma dag.


M21 219 vid Lilla Bommen den 3 augusti 1997.


M28 713 Kapten Bölja vid Valand på Avenyn den 25 juni 1998.


Trevagns M29-tåg på linje 5 med M29 829 främst vid Korsvägen den 20 oktober 1999.


Tiden och kundernas krav sprang ganska snart ifrån M21:orna med sitt höga golv. Låggolvvagnarna kom på bred front från slutet av 1980-talet. För att öka tillgängligheten och kapaciteten förlängde man M21:orna med en låggolvdel i mitten. Vagnarna fick ny littera M31 och nya nummer. Här ses M31 310 på linje 3 mot Marklandsgatan i Östra Hamngatan den 23 maj 2000.


Ett par "pedalvagnar", typ M29, på linje 2 ankomma Drottningtorget invid Göteborg C den 27 november 2006.


Ett spårvagnståg på linje 11 med M28 714 sist svänger ut på snabbspåret vid Polhemsplatsen den 11 maj 2007.


M29 801 i vändslingan i Saltholmen i Långedrag den 15 mars 2008.


M31 311 i spårkorset i Hjällbo på Angeredsbanan den 15 mars 2008. M31:orna var dock bara ett steg på (spår-)vägen mot...


...M32:orna! Dessa nya låggolvspårvagnar kallas Sirio och är tillverkade av italienska AnsaldoBreda. Som vanligt (?) när man sätter nya spårfordon i trafik är det inte utan omfattande barnsjukdomar och problem innan de kan köras ordentligt, så även här. M32:orna börjar så sakteligen uppvisa en allt bättre tillförlitlighet och kommer nog så småningom att bli en fungerande del av Göteborgs spårvägsvardag... Problemen med dem har dock medfört att M28:or och M29:or fått vara kvar i trafiken betydligt längre, än vad som var tänkt. Här ses M32 416 möta en äldre kollega på Drottningtorget den 24 september 2008.


M29 860 Hubert Lärn lämnar Järntorget den 24 september 2008.


M31 350 ringlar sig igenom spårsystemet vid Brunnsparken den 30 oktober 2008 på sin väg mot havet ute vid Saltholmen i Långedrag.


M29 801 på linje 2 mot Högsbotorp i Södra Hamngatan den 30 oktober 2008.


Strax därpå kom M31 362 på linje 6 mot Kortedala. Notera de avvikande strålkastarna.


Sedan kom även M32 417 på linje 1 i kurvan in på Västra Hamngatan.


M29 801 igen, denna gång vid hållplats Kaptensgatan den 6 februari 2009.


M31 351 på Stigbergstorget på linje 11 på väg mot havet ute vid Saltholmen i Långedrag den 6 februari 2009.


M32 427 vid Brunnsparken den 27 maj 2009.


M29 821 och M28 722 i multipel ankommer Drottningtorget den 29 maj 2009. Notera att M28:an ännu inte blivit ommålad i nygamla målningen.


M28 747 på Grönsakstorget den 11 september 2009.


Möte mellan M29 844 och M31 354 vid Kungsportsplatsen den 12 september 2009.


M29 846 på linje 5 mot Torp vid Liseberg senare samma dag.


M31 333 och 365 på Drottningtorget den 31 januari 2010.


M31 371 på Drottningtorget vid Centralstationen den 28 juni 2011.


M29 843 och M28 702, ännu med äldre färgsättning, på linje 5 vid Brunnsparken samma dag.


M29 857 på Avenyn senare samma dag.


M28 749 vid Centralstationen den 28 juni 2011. Notera M31 363 t.v., med avvikande placering av frontbelysningen.


M29 830 som singelvagn på linje 13, ankommer Centralstationen den 16 april 2012.


Kort därefter möttes dessa båda "pedalvagnsekipage" i Stampgatan.


M31 323 på linje 2 mot Wavrinskys plats i Stampgatan en kort stund senare.


Ett spårvagnståg på linje 7 mot Tynnered med M29 804 främst svänger av från snabbspåret vid Polhemsplatsen den 16 april 2012.


M29 845 på linje 13 vid Ullevi den 16 april 2012.


M32-möte vid Ullevi norra den 16 april 2012.


M32 412 på snabbspåret vid Olskroken den 7 november 2012.


M29 806 i motsatt körriktning på linje 7 till Bergsjön samma dag.


M32 431 på Olskrokstorget den 7 november 2012.


M31 343 lämnar Gamlestadstorget mot Angered samma dag. Notera växelförbindelsen åt höger i bild; en direkt förbindelse mot SKF förbereddes.


Gamlestadstorget den 7 november 2012. T.v. pågick bygget av den nya pendeltågsstationen. Rakt fram leder snabbspåret på f.d. VGJ-banvallen mot Angered, t.h. leder spåret till Kortedala och Bergsjön.


Spårvägstrafiken vid Drottningtorget och Brunnsparken är mycket intensiv. Här anländer M29 813 till Drottningtorget den 7 november 2012. Strax bakom korsar M31:a och i bakgrunden ses ytterligare ett M28/M29-tåg.


Problemen med M32:orna fortsatte, särskilt med första delserien, där kraftiga rostskador uppträdde. Garantiarbetena på M32:orna gjordes i Hagalund (!). Här ses M32 417 utanför lokstallet den 7 juli 2014.


M31 361 i vändslingan i Saltholmen i solnedgången den 27 maj 2015.


Spårvagnsmöte på linje 7 i Stampgatan den 21 augusti 2015. T.v. M29 822, t.h. M31 310.


I augusti 2015 invigdes den nya spårvägsförbindelsen från Södra Hamngatan, via Stenpiren och Skeppsbron till Järntorget. Här kommer M29 820 Åke Norling på linje 11 och kör in på den nya sträckningen den 21 augusti 2015.


Den nya sträckningen i Södra Hamngatan den 21 augusti 2015.


M31 314 Sonya Hedenbratt vid Stenpirens nya hållplats samma dag.


M32 459 fortsätter bort mot Skeppsbron och Järntorget.


M31 355 vid Stenpiren samma dag. T.v. i bakgrunden anans ångfartyget Bohuslän.


Korsvägen är en stor knutpunkt med spårvägslinjer åt många håll. Här ses platsen lite grann från ovan den 26 september 2015.


M29 844 vid Stigbergstorget den 26 september 2015.


M31 359 på samma plats senare samma kväll.


M32 454 på linje 9 till Saltholmen ankommer Masthuggstorget den 25 juli 2016. Linje 9 är det klassiska linjenumret på Långedragslinjen. Numera går "9:an" normalt till Kungssten, men förlängs till Saltholmen under sommarhögtrafiken.


M31 366 på linje 9 håller vid Roddföreningen i Långedrag den 25 juli 2016. Långedragslinjen var ursprungligen koncessionerad som järnväg (Saltholmen-Göteborgs Järnväg), men omklassades till spårväg 1972. Trafiken har dock alltid bedrivits med spårvagnståg. Denna hållplatskur är den enda av de gamla som överlevt högertrafikomläggning, moderniseringar m.m.


M29 838 på linje 3 vid Vagnhallen Majorna den 25 juli 2016.


M32 434 utanför vagnhallen i Majorna den 25 juli 2016.


M32 439 vid Ullevi Södra den 28 juli 2016.


M29 854 vid Botaniska Trädgården den 28 juli 2016.


Vagnhallen Slottskogen den 28 juli 2016. Den byggdes ursprungligen för Göteborg-Särö Järnvägs (GSJ) rälsbussar av Y6-typ. Mellan 1962 och 1965 gick både spårvagnar och GSJ:s tåg på samma spår från Linnéplatsen ut till Frölunda; spåren närmast i bild. När järnvägen lades ned 1965 användes hallen och verkstaden för andra ändamål. Spårvägen tog över hallen 2011 och anpassade den för sina behov.


M31 358 på linje 2 vid Marklandsgatan den 28 juli 2016. "2:an" var omledd p.g.a. spårarbeten i Linnégatan.


M29 808 och M28 708 på linje 3 svänger in mot Marklandsgatan samma dag.


M32 419 på linje 8 ankommer Marklandsgatan samma dag.


Efter lite rast för föraren svänger M29 808 och M28 708 ut från vändslingan vid Marklandsgatan en stund senare.


Intensiv trafik vid Marklandsgatan. Möte mellan två "7:or" och en ankommande "3:a".


Marklandsgatan sedd från bakrutan på en "pedalvagn" på linje 3. T.v. möts en M31 på linje 7 och ett par "pedalvagnar" på en ankomande "3:a". T.h. en M31 på linje 2, som strax ska svänga åt höger mot Frölunda.


Inredningen i M28 708.


M31 313 på linje 11 mot Saltholmen på Stigbergstorget den 17 april 2018.


En kort stund senare kom ett tåg på linje 3 med M29 842 Barbro Hörberg främst.


M29 840 på linje 13 på Drottningtorget den 4 maj 2018.


Alla tre generationerna av spårvagnar samlade på Drottningtorget den 4 maj 2018.


M29 851 på Drottningtorget den 13 mars 2019.


M29 821 vid Stenpiren den 22 augusti 2019.


M28 730 Totta Näslund på Drottningtorget den 23 augusti 2019.


M31 379 vid Chapmans Torg den 12 maj 2020.


En stund senare kom M29 827 och M28 748 i motsatt riktning.


M32 411 vid Chapmans Torg den 13 maj 2020.


M29 814 Hans Josefsson på linje 13 och M29 860 Hubert Lärna på linje 2 vid Centralstationen på morgonen den 9 september 2020.


M29 809 vid Centralstationen samma morgon.


M29 801 och M28 742 vid Centralstationen samma morgon.


Lite längre bort smög nya M33B 491 förbi på en provtur.


M29 824 på linje 7 mot Bergsjön i Kviberg den 9 september 2020.


Bakom gick M28 726.


M31 308 på linje 11 i Kviberg senare samma dag.


M31 308 vid Gamlestads Torg en stund senare.


M32 419 på linje 4 vid Gamlestads Torg den 9 september 2020. T.h. anas en X61 på pendeltågsstationen intill.


Trafiken vid Gamlestads Torg är intensiv. Här lämnar M29 801 hållplatsen på linje 7 mot Tynnered.


Åt andra hållet kom M29 806 Albert & Herbert på linje 11. T.h. Angeredsbanans spår och i bakgrunden "Statsbanan".


Angeredsbanans utfart mot Angered vid Gamlestads Torg. T.v. ankommer ett pendeltåg från Älvängen. T.h. direktförbindelsen mellan Angeredsbanan och linjen mo Kortedala/Bergsjön.


M32 429 ankommer Gamlestads Torg från Angeredsbanan.


I motsatt riktning gick M31 353.


Idel "pedalvagnar" mellan Centralstationen och Brunnsparken. T.v. M29 807 och t.h. M28 722.


M31 371 i vändslingan vid Centralstationen samma eftermiddag.


M29 844 på linje 11 ankommer Gamlestads Torg den 6 november 2020.


M32 447 på linje 8 mot Frölunda och...


...M29 813 på linje 7 mot Tynnered vid Gamlestads Torg senare samma eftermiddag.


M29 855 och 841 vid Centralstationen den 16 november 2020.


M29 827 Git Gay vid Brunnsparken den regniga 26 december 2020.


M31 358 på linje 6 mot Länsmansgården vid Lilla Bommen den 27 december 2020.


M29 814 Hans Josefsson på linje 10 mot Biskopsgården vid Lilla Bommen samma dag.


Inredningen i M28 701 den 27 december 2020.


M31 377 vid Centralstationen en stund efter midnatt den 28 december 2020.


M29 825 Victor Hasselblad vid Centralstationen den 28 december 2020.


M29 804 på linje 11 mot Bergsjön vid Brunnsparken samma dag.


M29 827 Git Gay på linje 6 mot Kortedala vid Brunnsparken den 28 december 2020.


M29 824 på linje 2 mot Mölndal vid Brunnsparken en kort stund senare.


M32 409 på linje 4 mot Angered vid Brunnsparken samma dag.


M29 857 på linje 7 mot Tynnered lämmnar Centralstationen senare samma dag.


M29 848 och M28 707 på linje 7 mot Tynnered ankommer Centralstationen den 12 januari 2021.


M29 851 på nya linje 14 Nymånegatan svänger av från Stampgatan in mot Polhemsplatsen den 22 februari 2021.


M29 848 på linje 7 mot Tynnered passerade en kort stund senare.


M32 401 på linje 1 mot Östra Sjukhuset passerade kort därefter.


Strax därpå kom M29 814 Hans Josefsson på linje 2 mot Mölndal. I bakgrunden anas...


...M31 374 Albert Ehrensvärd på linje 4 mot Angered, som här svänger in på Polhemsplatsen från Stampgatan.


Från andra hållet kom nya M33B 491...


...som i Stampgatan mötte M32 444 på linje 9 mot Angered.


M28 747 på linje 3 mot Marklandsgatan lämnar Kungsportsplatsen på kvällen den 22 februari 2021.


M33B 491 på linje 11 mot Bergsjön lämnar Centralstationen på morgonen den 23 februari 2021.


Kort därefter kom systervagnen M33B 490 i motsatt riktning på linje 11.


Snabbspåret på f.d. VGJ:s banvall i höjd med Odinsplatsen den 23 mars 2021...


...och vid Olskroken en liten stund senare.


M29 847 på linje 14 vid Gamlestads Torg den 23 mars 2021.


M33B 491 på linje 11 ankommer Gamlestads Torg dagen därpå, den 24 mars 2021.


Generationsmöte.


Ytterligare en bild av M33B 491 vid Gamlestads Torg samma dag, i väntan på att får svänga in på snabbspåret.


M32 458 på förbindelsespåret mellan Angeredsbanan och spåret mot Kortedala vid Gamlestads Torg samma dag.


M29 859 Smilet på linje 2 möt Mölndal vid Korsvägen den 24 mars 2021.


M29 850 vid Centralstationen den 3 maj 2021.


M32 454 på linje 5 vid Kaggeledstorget den 7 maj 2021.


Kort därefter kom M32 453 på linje 1...


...som sedan fortsatte in mot centrala Göteborg. I bakgrunden vid hållplats Ättehögsgatan anas M31 300...


...som var på väg mot Östra sjukhuset på linje 1.


Samtidigt kom "pedalvagnarna" M29 814 och M28 701 på linje 5 mot Länsmansgården.


M28 701 och M29 814 lämnar Kaggeledstorget och fortsätter mot Ättehögsgatan.


M29 820 Åke Norling med M28 717 på släp, lämnar Centralstationen på linje 3 mot Kålltorp den 7 maj 2021. T.v. M32 442 på lije 7 mot Bergsjön.


M33B 493 på linje 5 mot Nymånegatan ankommer Centralstationen den 14 juni 2021.


Inredningen i M33B 493 samma dag.


M33B 493 vid Gamlestads Torg samma dag.


M29 849 Kalle Glader vid den ombyggda hållplatsen Nordstan den 23 augusti 2021.


M29 831 på linje 6 ankommer Nordstan från den nyinvigda Hisingsbron samma dag.


Nordstans hållplats i riktning mot Brunnsparken samma dag. I mitten ses M29 813 på linje 6.


M31 334 Harry Hjörn ses här vid Nordstan samma dag, reklamstrajpad för Göteborgs 400-årsjubileum.


M33B 491 på nya Hisingsbron samma dag.


M32 401 vid Centralstationen samma dag.


M31 344 på linje 6 vid Ullevi Norra på kvällen den 17 december 2021.


Kort därefter kom M29 856, också den på linje 6.


M29 851 på linje 10 mot Guldheden vid Brunnsparken samma kväll.


På Östra Hamngatan dök nylevererade enkelriktningsvagnen M33A 503 upp bakom M31 312.


Efter en rask promenad hann jag ikapp vagnen vid Brunnsparken, just innan den lämnade hållplatsen.


M33A 506 på linje 1 och M32 416 på linje 5 i vändslingan vid Östra sjukhuset på kvällen den 22 april 2022.


M33A 506 lämnar Munkebäckstorget samma kväll.


Kort därefter kom M32 416 på linje 5 till Munkebäckstorget.


M33A 507 på linje 5 vid Valand samma kväll.


M33A 507 lämnar Kaggeledstorget mot Östra sjukhuset senare samma kväll.


M31 335 på linje 4 ankommer Lackarebäck på eftermiddagen den 28 april 2022.


M32 406 på linje 10 på Kungsportsbron senare samma kväll.


M29 859 Smilet på linje 6 vid Gamlestads Torg den 29 april 2022.


Möte mellan M31 340 och 312 på Redbergsplatsen samma dag.


M32 455 vid Centralstationen den 19 maj 2022.


M29 843 vid Vagnhallen Majorna den 20 maj 2022...


... och vid Centralstationen senare samma dag. T.v. M31 302.


Kort därefter kom M29 841 och 847 på linje 1.


M31 350 vid Marklandsgatan på kvällen den 20 september 2022.


M32 456 på Linnéplatsen samma kväll.


M32 430 i Olivedalsgatan lite senare samma kväll.


M32 463 på linje 8 mot Angered vid Scandinavium på morgonen den 21 september 2022.


M31 311 och M29 834+802 vid Centralstationen samma morgon.


M29 849 Kalle Glader vid Centralstationen på morgenoen den 21 oktober 2022.


M33 514 vid Gamlestads Torg den 21 oktober 2022.


Kort därefter möttes M33 514 och M31 326 vid Gamlestads Torg.


M33 511 på linje 11 vid Centralstationen senare samma dag.


M31 366 och M33 504 vid Centralstationen på eftermiddagen den 21 oktober 2022.


Utsikt framåt i en M31:a den 2 december 2022.


M33 516 vid Centralstationen på eftermiddagen den 30 december 2022.


M31 366 med nya digitala nummer- och destinationsskyltar vid Centralstationen den 8 februari 2023.


M29 835 på linje 13 vid Chalmers på morgonen den 9 februari 2023.


Kort därefter kom M29 818 i par med 838 på linje 10 nedför Guldhetsgatan från Wavrinskys plats.


Riktning in mot centrala Göteborg vid Chalmers. T.v. spårvägens äldre sträckning i Aschebergsgatan, t.h. Chalmerstunneln till Södra Vägen och Korsvägen, en del av den s.k. Kringen som stod klar år 2002.


M32 406 på linje 10 vid Doktor Fries Torg den 9 februari 2023.


"Pedalvagnsmöte" på linje 5 vid Kungsportsplatsen lite senare samma dag.


M33 508 på linje 5 vid Brunnsparken senare samma eftermiddag.


Vid Brunnsparken är spårvagnstrafiken intensiv, inte minst i rusningstid. Här ses M32 426 på linje 2 mot Mölndal, samtidigt svänger en M31:a in på Södra Hamngatan.


Kort därefter kom en "2:a" i motsatt riktning, bestående av tvenne M29:or.


Till sist M31 371, strajpad med Göteborgs siluett.


M29 807 Hulda Sköldberg på Drottningtorget den 30 maj 2023.


M31 341 som extravagn viker in på Drottningtorget från Stampgatan vid Centralstationen den 10 augusti 2023.


M32 432 vid Centralstationen samma kväll.


M31 321 Anna-Ida Broström vid Stenpiren den 10 augusti 2023.


M33 511 vid Lilla Bommen den 10 augusti 2023.


Senare samma kväll återkom M31 321 efter att ha varit och vänt vid Kungssten. Här ses vagnen i Södra Hamngatan vid Brunnsparken i skymningen.


Kort därefter lämnade M33 520 Brunnsparken, på sin väg mot Svingeln Södra.


M33 522 vid Vasaplatsen på kvällen den 10 augusti 2023.


Kort därefter kom M31 373 på linje 2 mot Linnéplatsen.


M33 507 vid Centralstationen samma kväll. Den hade strax innan ankommit som extravagn från Linnéplatsen, fullsatt med personer som besökr festivalen Way Out West.


Avgår nu! Spårvagnarna har fått nytt skyltsystem, med en del information och uppmaningar tillagda. M31 336 vid Centralstationen samma kväll.


M33-möte vid Centralstationen samma kväll.


M33 521 vid Lilla torget den 12 augusti 2023.


M33 523 vid Brunnsparken senare samma dag.


M31 341 ankommer Lackarebäck i "bästa göteborgssol" på kvällen den 12 augusti 2023.


Två minuter återstod, innan M31 341 skulle avgå norrut från Mölndal senare samma kväll.


M33B 497 vid Centralstationen den 13 augusti 2023.


M33 527 vid Centralstationen den 29 september 2023.


M29 859 Smilet vid Nordstan den 20 oktober 2023.


M33 528 i Södra Hamngatan på morgonen den 20 oktober 2023.

Svenska läns- och regionaltåg Hem


Senast uppdaterad: 2023-10-28
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023