Vy Tåg AB bildades som Svenska Tågkompaniet (TKAB) år 1999 och väckte stor uppmärksamhet när man tog över nattågstrafiken till Övre Norrland från SJ i januari 2000. Bolaget grundades av tre f.d. SJ-chefer. Företaget köptes sedermera upp av norska NSB och är numera en integrerad del i Vygruppen. År 2003 förlorade TKAB nattågstrafiken trafiken till Connex (idag: Transdev). Idag (2022) kör man Norrtåg, X-tågen, Värmlandstrafiks tåg samt nattågstrafiken till Övre Norrland, som man kör sedan december 2020.
För Norrlandstrafiken hyrde TKAB ett antal Rc-lok av dåvarande Affärsverket Statens järnvägar (ASJ, idag Trafikverket). TKAB lackade om Rc6 1 (1323) i företagets röda färgsättning. Här ses det på Gävle C den 14 september 2002.
Loket har sedan dess återlämnats till ägaren ASJ och är numera målat i samma målning som Trafikverkets övriga Rc-lok.
De övriga Rc6-loken var SJ-blå, men TKAB-märkta.
Här ses TKAB Rc6 2 på Stockholm C, spänt framför nattåget till Övre Norrland den 13 juni 2003, sista fredagen
innan Connex tog över.
Tågkompaniets nattåget till Övre Norrland passerar Solna den 23 augusti 2002.
Notera panoramavagnen! TKAB köpte de fem panoramavagnarna (med förflutet i TEE-tågen Rheingold och Rheinpfeil) från Tyskland och använde dem i nattågstrafiken.
Fyra av dem såldes tillbaka till Tyskland, men en blev kvar i Sverige ytterligare ett antal år.
TKAB köpte in ett antal norska El16-lok.
Här ses TKAB El16 19, fortfarande i NSB-målning men med TKAB-märkning, på Stockholm C den 13 juni 2003.
Två El16-lok målades sedermera röda och användes på Mittlinjen, mellan Sundsvall och Östersund, som TKAB tidigare körde.
Här ses ett av dem, El16 24, på Järnvägsmuseum den 9 september 2006.
Loken såldes till norska CargoNet år 2007.
Även ett Da-lok användes av TKAB, f.d. SJ Da 941 (f.ö. det sista Da-loket som tillverkades), som fick nummer 15.
Här vilar det sig vid huvudverkstaden i Notviken den 12 september 2000.
Tågkompaniet var tidigare entreprenör åt UL för Upptåget.
Innan de moderna Reginamotorvagnarna gjorde entré användes X12-motorvagnar.
Den 2 september 2001 stod TKAB X12 53 på Uppsala C och inväntade avgång.
Regina-motorvagnen TKAB X50
203 Ljusnan i Gävle den 22 juli 2003. X-Tåget körs av TKAB/Vy Tåg åt X-Trafik på sträckorna Gävle–Ljusdal och
Gävle–Sundsvall.
En historisk bild tagen
på Uppsala C den 11 juli 2005. Då var Upptågets Regina-motorvagnar målade i en
annan målning, Tågkompaniet körde Upptåget, Inlandsgods spred "GM-muller" över nejden med TMY 1157 på väg med timmer och
stationsområdet hade ännu inte börjat byggas om.
Två av TKAB sovvagnar litt WL33 i Hagalund den 1 september 2004.
Här ses
Regina-motorvagnen X51 3251 passera Furuvik den 30 juni 2005.
Än leva gamla gudar. Den f.d. TGOJ-rälsbussen
X20 202 rustades upp är och användes delvis i TiB-trafiken. Här står den uppställd
i Borlänge den 6 april 2008.
Den 8 april 2008 visade TKAB, tillsammans med ägaren NSB, för beslutsfattare och allmänhet vad man tänkte erbjuda den dagen SJ:s monopol skulle upphöra.
Här ses NSB Krengetog BM73 007 på Stockholm C efter ankomst från Borlänge.
För trafiken till Malung på Västerdalsbanan användes två moderna Itino-motorvagnar och två Y1-motorvagnar som reserv.
En av Y31:orna står redo för avgång från Borlänge den 8 maj 2010.
I december 2009 tog Tågkompaniet över regionaltågtrafiken i Värmland från Merresor.
Trafiken sker på uppdrag av Värmlandstrafik, som också tillhandahåller fordonen.
Här ses Värmlandstrafiks Regina X53 9050 och Y1 1278 på Karlstad C den 22 februari 2011.
Någon BM73:a sågs aldrig till i TKAB:s egentrafik, men fr.o.m. tågplaneskiftet i december 2013 (T14) körde TKAB kommersiell trafik mellan Västerås och Stockholm på helgerna.
I stället för att vända "TiB-Reginan" från Ludvika i Västerås, lät man den fortsätta till Stockholm, och åter.
Därmed fanns det direkta förbindelser mellan Stokholm och Ludvika (och åter) på helgerna.
Den 12 april 2014 sågs "Reginan" X51 9014 passera Karlberg på väg mot Ludvika.
Den 5 oktober 2014 utgjordes TKAB:s eftermiddagståg till Ludvika av X51 9012 Joe Hill, som här ses lämna Stockholm C.
SSRT Rc6 1324, ännu utan Vy-logga, på Stockholm C den 26 december 2020. Loket hade just gjort rundgång på ankommande tågsätt från nattåg 93.
SSRT Rc6 1336 med ett Vy Tågs tjänstetåg till Hagalund, passerar Norra Bantorget den 5 februari 2021.
SSRT Rc6 1334 på mellanbangården i Hagalund den 10 februari 2021.
SSRT Rc6E 1332 på Stockholm C på morgonen den 18 maj 2021, i samband med att loket gjort rundgång inför tjänstetåget till Hagalund.
Vy Tågs nattåg mot Stockholm, draget av SSRT Rc6E 1326, i Sundsvall den 4 juni 2021.
Vy Tågs nattåg 92 mot Luleå, draget av SSRT Rc6E 1328, på Stockholm C den 29 juni 2021.
SSRT Rc6E 1328 med Vy Tågs nattåg 92, gör uppehåll i Älvsbyn dagen därpå, den 30 juni 2021.
SSRT Rc6E 1327 med tåg 96 i Boden den 30 juni 2021.
SSRT Rc6E 1328 med tåg 3962 (som ansluter till nattåg 93 i Boden) på Luleå C den 1 juli 2021.
SSRT Rc6E 1326 ankommer Boden C med tåg 93 från Narvik på kvällen den 1 juli 2021. T.h. står SSRT Rc6E 1328 med vagnarna från Luleå. Efter att Luleådelen i tåg 93 kopplats av och avgått från Boden, växlades f.d. 3962 över till vagnarna på spår 2, och därefter fortsatte tåg 93 mot Stockholm C.
Vy Tågs nattåg 93 i Timrå den 13 juli 2021, som kraftigt försenat väntade på att ett banarbete söer om Timrå skulle avslutas.
Vy Tågs nattåg 92 mot Luleå, draget av TRVF Rc6E 1327, på Stockholm C den 29 maj 2022.
Vy Tågs tåg 96 ankommer Boden från Luleå den 30 maj 2022. Dragkraft denna dag var TRVF Rc6E 1336.
TRVF Rc6E 1327 gör rundgång i Boden samma förmiddag.
Tåg 92 framme på Luleå C senare samma förmiddag.
TRVF Rc6E 1328 med nattåg 93 mot Stockholm i Luleå på kvällen den 31 maj 2022.
TRVF Rc6E 1330 med nattåg 92 rullar in på Stockholm C från Hagalund på kvällen den 28 juni 2022.
TRVF Rc6E 1332 med tåg 96 i Boden den 29 juni 2022.
TRVF Rc6E 1329 och ABTR X52 9034 i Luleå på kvällen den 29 juni 2022.
TRVF Rc6E 1327, ankommer Kiruna med nattåg 93 den 1 juli 2022.
SJ Rc6 1393, uthyrt till Vy Tåg, med nattåg 93 i Kiruna den 2 juli 2022.
SJ Rc6 1415, också uthyrt till Vy Tåg, med tåg 96 i Boden den 7 augusti 2022.
TRVF Rc6E 1329 ska strax göra rundgång på Stockholm C, efter ankomst med nattåg 91 den 7 mars 2024.
TRVF Rc6E 1336 med nattåget till Stockholm i Luleå den 24 november 2024. När bilden togs återstod ca tre veckor med Vy som operatör av nattågen, vid tidtabellsskiftet i december 2024 tog SJ över (igen) på s.k. "nödavtal".
Senast uppdaterad: 2024-12-01
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024