Veterantågsföreningar i Stockholmsområdet

Svenska museitåg Hem


Stockholms Ånglokssällskap (SÅS)


Stockholms Ånglokssällskap är en av flera föreningar i Stockholmsområdet. Den 11 juni 1993 firades Saltsjöbanans 100-årsjubileum med pompa och ståt. Här har det det ena jubileumståget, draget av SÅS ånglok SJ N 1173 anlänt till Igelboda.


SÅS ångtåg med SJ N 1173 främst vid Slussen den 9 juni 1996, i samband med Saltsjöbadsdagarna.


SÅS ångtåg på väg mot Saltsjöbaden mellan Saltsjö-Duvnäs och Östervik en junidag 1999.


Den 6 juni 2004 körde SÅS ångtåg på Värtabanan. Här har tåget just anlänt till Stockholm Norra från Värtan. Loket är f.d. SJ E2 1242.


SÅS håller till i Västberga utanför Stockholm. Den 24 april 2011 återkom ångloket S1 1921 från Grängesberg. Från Älvsjö godsbangård drogs loket av T21 98.






Den 5 november 2011 körde SÅS en körning till Katrineholm och åter med S1 1921 som dragare. På den översta bilden passerar tåget Älvsjö. Mittbilden är tagen mellan Kolke och Björnlunda. På den nedre bilden har man hunnit till Sparreholm.


Den 3-4 december 2011 körde SÅS tillsammans med NJM (se nedan) ångtåg på Nynäsbanan. Här har man kommit till Älvsjö den 3 december 2011.


Den 15 februari 2014 körde SÅS i samarbete med Jernhusen ångtåg mellan Stockholm C och Tomteboda. Anledningen var att Jernhusen invigde Stockholm C samma helg, 143 år efter att stationen togs i bruk! Här ses tåget i Karlberg.




Två bilder från rundgången på Stockholm C senare samma dag.


I typiskt aprilväder körde SÅS ångtåg mellan Liljeholmen och Södertälje hamn under påskhelgen 2017. Lördagen bjöd på fint, men kallt, väder, medan söndagen bjöd på isande kyla och kall nordanvind, med inslag av både sol och snöfall... Här ses tåget strax innan avgång i Liljeholmen den 16 april 2017.


Färden gick på Västra stambanans ursprungliga sträckning, som övergavs när Årstabron invigdes 1929. I Marievik i Liljeholmen korsar f.d. stambanan med Tvärbanans spår.


Västra stambanans ursprungliga sträckning genom Västberga är idag förpassad till en tämligen bortglömd tillvaro, långt ifrån ståtliga snälltåg... Här har vi just passerat tunneln genom Nybodaberget. T.v. ses skärningen till den ursprungliga tunneln från 1860, som stängdes 1967, då Essingeleden byggdes, och ett par bropelare (t.v. utanför bild) ställdes i den gamla sträckningen. Den kvarvarande tunneln stod klar 1909, i samband med dubbelspårsbygget.


Rundgång med S1 1921 i Södertälje hamn.


SÅS S1 1921 med veterantåget till Liljeholmen i Södertälje hamn den 16 april 2017.


Helgen 23-24 april 2022 körde SÅS ångpendel mellan Liljeholmen och Västberga. Ångloket SKÅJ S1 1921 gick främst i riktning mot Liljeholmen. Här ses ångpendlen på kajen i Liljeholmen strax före lördagens sista sväng.


Här har vi just påbörjat återfärden från Västberga mot Liljeholmen och ska strax köra in i Nybodatunneln. Här ses bropelarna som står i Västra stambanans ursprungliga sträckning från 1860, som nämns ovan.


Efter att resenärerna stigit av, backades växlingssättet en sista gång till Västberga, men denna gång till SÅS område. Här väntar personalen på att få klart att växla ut på Tvärbanans spår i Marievik.


Kort därefter kunde växlingen fortsätta över Tvärbanans spår och vidare mot Västberga.


Den 13 maj 2023 hade SÅS "Tågsläpp" i Västberga, och verksamheten visades upp för stora och små. Bl.a. kunde dieselloket T23 113 beses. I bakgrunden anas S1 1921, som var under påeldning inför...


...ångtågsskörningen till Södertäje dagen därpå, den 14 maj 2023. Här ses tåget ankomma Älvsjö på vägen åter efter första "varvet". Tyvärr ställdes eftermiddagens körning in, då en gräsbrand bröt ut i Rönningetrakten som stoppade all tågtrafik i flera timmar.

Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg (SKÅJ)


Ytterligare en förening i Stockholmsområdet är SKÅJ som främst kör vetrantåg till olika arrangemang runt om i landet. Jag har varit smått aktiv i föreningen och har kört emellanåt. Här ses SKÅJ:s Ra-lok 994 på Järnvägsmuseidagen i Gävle den 3 oktober 1992.


Den 10 oktober 1993 firades Stockholms gasverk 100 år. SKÅJ körde extra ångtåg från Stockholm C till gasverkets område, via Värtabanan. Här ses tåget strax före avgång, med stiliga SJ A6 1793 (f.d. BJ H3 84) som dragare.


Här ses tåget ånga ut från Stockholm C en stund senare. SKÅJ lät en period måla om några vagnar i crème/brunt, en färgsättning som kanske kan återkomma på ett av deras Ma-lok.


Extratåget framme på gasverkets område senare samma dag, med de stliga gasklockorna, ritade av Ferdinand Boberg, som fond. Notera även den gamla "Herr Gårman" i förgrunden!


F 701 med chartertåg på Stockholm C den 1 juni 2002.


SKÅJ har också Sveriges enda bevarade Mg-lok, nummer 620, i sina samlingar. Här ses loket på Järnvägsmuseidagen i Gävle den 14 september 2002.


Här står ett av SKÅJ:s Ra-loksdragna tåg "på sidan" i Rosersberg, samtidigt som ett pendeltåg passerar i sommarnatten mellan den 2 och 3 juni 2007.


Här har SKÅJ dukat upp sitt Hjulbord på Stockholm C den 14 december 2009. I spetsen för tåget står Hg2 787.


Ett antal av SKÅJ:s lok i Hagalund den 12 mars 2010.


Hagalund den 27 mars 2010. T.v. den s.k. "Skandalvagnen", SKÅJ B14 3679, ursprungligen levererad 1942 som SWB Co6 191. T.h. Du2 581.


SKÅJ:s båda Du2-lok 581 och 424 i Hagalund den 14 juni 2011.


SKÅJ:s Da-lok 790 i väntan på vårsäsongen i Hagalund den 7 februari 2013.


SKÅJ äger numera två f.d. TGOJ Ma; 405 och 409. Här ses Ma 405 i Hagalund den 31 mars 2015.


Ma 409 har återfått sin TGOJ-orange målning, och är verkligen en prydnad! Här ses loket med Operatåget till Skäret på Uppsala C den 20 augusti 2017. "Kalenderbitaren"/"niträknaren" noterar dock att det är SJ-boggier under loket; på TGOJ var banröjarna bredare och svartmålade.


Ma 409 i Hagalund den 23 april 2021.


Ma 409 och 405 i Hagalund den 12 juli 2021.


Hg2 787 och F 701 i Hagalund samma dag.


Ma 409 med veterantåg till Opera på Skäret passerar Älvsjö den 6 augusti 2023.

Nynäshamns Järnvägsmuseum (NJM)


Nynäshamns Järnvägsmuseum huserar i lokstallet i Nynäsgård. Av och till kör man veterantåg, särskilt på Nynäsbanan. I början av juni 1999 genomförde NJM en utfärd till Åkers styckebruk på gamla Eskilstunabanan. Här ses tåget, draget av B 1136 i Åkers styckebruk innan avgång.


Ett återkommande arrangemang är ångtågsskörningarna till Nynäshamns julmarknad, som här den 11 december 1999. Dragare var E 1189 och här ses tåget avgångsberett på Stockholm C.


Julmarknadståget framme i Nynäshamn senare samma dag.


NJM E 1189 i Västerhaninge på morgonen den 3 december 2003...


...och på Stockholm C ca ett år senare, den 4 december 2004.


Här lämnar B 1136 med tåg Nynäsgård på väg mot Nynäshamn med 29 maj 2005.


Oljetransporterna till och från raffinanderiet i Nynäshamn var en väsentlig del av godstrafiken på Nynäsbanan. Följaktligen har NJM sett till att bevara ett antal typiska tankvagnar från SNJ, som denna; SNJ Q12 500117.


2009 års julmarknadståg drogs också av B 1136. Här avgår tåget från Farsta strand (f.d. Södertörns Villastad) den 5 december 2009.


NJM B 1136 med tåg till Nynäshamn i Älvsjö den 28 augusti 2010.


NJM E 1189 stod avställt flera år i väntan på tubbyte och andra reparationer. Senhösten 2013 var loket klart för trafik igen och första uppgiften blev tågen till Nynäshamns julmarknad helgen 7-8 december 2013. Här ses tåget i Älvsjö den 7 december 2013.


NJM E 1189 ankommer Älvsjö från Nynäshamn den 30 augusti 2014.


Gammalt och nytt på Stockholm C på kvällen den 3 december 2021. NJM körde ett tomtåg till Tomteboda inför julmarknadståget dagen efter. T.v. NJM E 1189 och t.h. en av Mälartågs ER1:or.


NJM:s julmarknadståg i den bleka decembersolen gör uppehåll i Älvsjö den 4 december 2021.

Möja Järnväg


Möja Jernväg är en privatägd museijärnväg som är belägen i Berg på ön Möja i Stockholms skärgård. Här ses banan upp mot boningshuset och lokstallet (t.v.) den 17 juni 2023.

Svenska museitåg Hem


Senast uppdaterad: 2023-08-06
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023