Västgötabanorna

Svenska museitåg Hem


Skara-Lundsbrunns Järnvägar (SkLJ)


Skara var en gång en av Sveriges största smalspåriga järnvägsknutar. Härifrån utgick fem linjer. Idag huserar museijärnvägen Skara-Lundsbrunns Järnvägar här. Föreningen är en av två som förvaltar minnet av f.d. Västergötland-Göteborgs Järnvägar (VGJ). En stor del av bangården är överasfalterad och tjänar som busstation idag, men en handfull spår finns ännu på stationen.


Ett antal vagnar från Roslagsbanan har letat sig hit, bl.a denna, f.d. BP 892, eller SRJ Co 80. Just denna var i väldigt gott skick när föreningen tog över vagnen; den fick en helt ny korgstomme av ek vid en revision 1983. Här har den just blivit nymålad i juli 1993.


Kalmar Verkstad AB (KVAB) levererade två prototyper till den smalspåriga standardlokomotorn Z4p 1947. Den ena levererdes till Roslagsbanan som SRJ Z4 1, och den andra, som ses här i lokstallet i Skara i juli 1993, levererades till Munkfors Bruk i Värmland.


Skara station från gatusidan den 9 juli 2015.


Jämfört med Västgötabanans glansdagar är spårområdet numera tämligen reducerat. Resten utgörs av en busstation.


Kvällens sista tåg, draget av SJ Z4p 399, ankommer Skara från Lundsbrunn den 9 juli 2015.


Skara station en stilla vardagskväll, den regniga sommaren 2015.

Anten-Gräfnäs Järnväg (AGJ)


Anten-Gräfnäs Järnväg är den andra museijärnvägen som förvaltar arvet efter VGJ.


Ångloket Ruda-Oskarshamns Järnväg (ROJ) No. 5 i Anten i juli 1993.


AGJ har valt att märka sina fordon med AGJ:s signatur, i stället för fordonets historiska dito. Tanken är att man vill visa upp en enhetlighet så som en privatbana kunde te sig förr. Här ses AGJ Cop 24 i Anten i juli 1993. Vagnen har ett förflutet från Roslagsbanan som RB BP 894, SJ Bop 894 och SRJ Co 82.


Mjölkvagn för Pellerin. AGJ Gsp 120 har ett förflutet som SJ Gsp 300377 och VGJ Gf 1084.


Tankvagnen AGJ Q12p 301 reklamerar för Shell. Den har ett förflutet som SJ Q12p 323593 och VGJ Um 1363.


Denna stilenliga buss finns också i samlingarna.

Svenska museitåg Hem


Senast uppdaterad: 2015-09-28
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2015