Östra Södermanlands Järnväg (ÖSlJ)

Svenska museitåg Hem



I mångt och mycket var det boken om Stafsjö Järnväg ("Nunnebanan") som väckte mitt intresse för smalspår. Jag fick boken av mina farföräldrar en jul i slutet av 1970-talet och läste den från pärm till pärm. Senare fick min gammelmormor se den och konstaterade att hon kunde vara en av de unga damerna på omslagsbilden. Det imponerade stort på den lille pojken. Att det dessutom fanns fordon bevarade och i trafik på museijärnvägen ÖSlJ i Mariefred gjorde inte saken sämre. Sedan 1980 är jag medlem där. Här ses ett komplett Stavsjö-tågsätt i Mariefred med ånglok 2 VIRÅ främst den 5 juli 2003, i samband med återinvigningen av personvagnen BCo 3. Följ med på en resa från Mariefred, via Läggesta, till Taxinge, både i tid och rum!


Vid Mariefreds Ångbåtsstation ansluter sommartid tåg till s/s Mariefreds ankomst och avgång. Här ses "båttåget", draget av ÖSlJ 3 DYLTA vid ångbåtsstationen den 12 augusti 1997.


Den stiliga väntpaviljongen vid Mariefreds Ångbåtsstation den 7 juli 2002.


ÖSlJ 15 GARPEN vid Mariefreds Ångbåtsstation den 26 september 2020.


Utsikt från förarhytten på ÖSlJ 15 GARPEN mot s/s Ejdern vid ångbåtsbryggan samma dag.


Åt andra hållet hade man en fin utsikt mot Gripsholms slott och hamnspåret.


ÖSlJ 15 GARPEN vid infarten till Mariefreds station den 26 september 2020.


Nyrenoverade personvagnen NAEJ BCo 4 framför stationshuset i Mariefred en aprildag 1985.


Banavdelningens vagnuttagning, dagen av ÖSlJ 16 ASPA, ankommer Mariefred samma dag.


ÖSlJ 1 LOTTA klargörs vid lokstallet i Mariefred på Medlemmarnas dag den 26 september 1987.


Ånglok på rad i vid lokstallet i Mariefred samma dag. Närmast ÖSlJ 7 HELGENÄS, därefter NAEJ 4 K. M. NELSON och längst bort ÖSlJ 8 EMSFORS.


ÖSlJ:s första tågsätt på banan vid Lina bruk bestod av ånglok 1 LOTTA och personvagnen JGJ Co 11. Här ses samma tågsätt på Medlemmarnas dag i Mariefred den 24 september 1988.


Stafsjö Järnväg BCo 2 och ånglok 2 VIRÅ i Mariefred den 1 augusti 1992.


Efter vattentagning spändes VIRÅ för tåget på spår 1.


G-finkor på rad i Mariefred den 12 augusti 1997.


Kungavagnen ÖSlJ Ao 82 i Mariefred den 26 september 1998.


Elackumulatorloket ÖSlJ 15 GARPEN i Mariefred den 26 september 1998.


Stafsjö Jernväg anlades främst för att frakta timmer. Man använde sig av dessa "truckar" med svänglar, littererade A. ÖSlJ har bevarat A 50 och 62, som här ses den 15 augusti 2004 i Mariefred, lastade med en rälsvals från Åkers Styckebruk.


Stavsjö-tågsättet med ånglok 2 VIRÅ främst lämnar Mariefred den 5 juli 2003, i samband med återinvigningen av personvagnen BCo 3.


Den fina stationsmiljön i Mariefred den 15 augusti 2004.


Ånglok 3 DYLTA ankommer Mariefred den 7 maj 2005.


Ånglok 3 DYLTA på vändskivan i Mariefred samma dag.


Intensiv trafik på Museibanans dag i Mariefred den 24 september 2005. T.v. ånglok 4 K. M. NELSON på ingång till spår 3. T.h. på spår 2 står Stafsjö Järnväg lok 2 VIRÅ.


Ett år senare var det dags för ett besök igen. Här ses bangårdområdet i Mariefred från "botten" vid Gripsholmsvägen.


Stafsjö Järnväg ånglok 2 VIRÅ vid lokstallet i Mariefred samma dag.


ÖSlJ 5 HAMRA på vändskivespåret i Mariefred den 24 juni 2008.


Ännu ett renodlat Stafsjötåg i Mariefred, i samband med ÖSlJ:s 50-årsfirande den 31 maj 2009.


Det var i dessa vagnar jag började min järnvägsmannakarriär. Nättrabyvagnarna är försedda med vedkaminer för uppvärmning under årets kallare perioder. Vårar och höstar kan vara nog så svala, varför den unge Hellström tilldelades uppgiften att hålla kaminerna varma. Gissa om jag kände mig viktig?!


ÖSlJ:s "nya" diesellok 21 GAIVORON, importerat från Estland, i Mariefred den 1 maj 2013.


JGJ 9 ska strax avgå från spår 3 i Mariefred med de kaminförsedda Nättrabyvagnarna i kroken på Museibanans dag den 28 september 2013. Bakom tågsättet anas ånglok 5 HAMRA.


En av, i mitt tycke, pärlorna i samlingarna. Återuppbyggda Stafsjö Järnväg BCo 3 på bangården i Mariefred samma dag.


Växling i Mariefred den 28 september 2013. Närmast motorloket ÖSlJ 16 ASPA, i mitten anas HFJ-motorvagnen och t.h. ÖSlJ 5 HAMRA.


Strax därpå ankommer de båda systerloken JGJ 9 och NAEJ 4 K. M. NELSON i koppel Mariefred.


JGJ 9 står avgångsberett på spår 1 med ett nästan rent JGJ-tågsätt, sånär som på finkan AOJ G 3 och Stafsjö Järnvägs BCo 2. Samtidigt tar NAEJ 4 K. M. NELSON vatten och ÖSlJ 8 EMSFORS ankommer med tåg från Taxinge via Läggesta senare samma dag.


Lågsäsong. Mariefred station den 20 januari 2019.


Stafsjö Järnväg 2 VIRÅ med ett nästan komplett Stafsjö-tågsätt (så när som på G-finkan!) i Mariefred den regniga 15 juli 2019.


Mariefreds station på Museibanans dag den 21 september 2019.


ÖSlJ 5 HAMRA med blandat tåg i Mariefred på Museibanans dag den 26 september 2020.


En sidovy av ÖSlJ 5 HAMRA.


Stafsjö Järnväg 2 VIRÅ tar vatten i Mariefred samma dag.


Inne i verkstaden närmade sig renoveringen av JGJ Co 10 sitt fullbordande. Imponerande insats!


ÖSlJ 21 GAIVORON med tåg mot Taxinge redo för avgång senare samma dag.


ÖSlJ 1 LOTTA och 5 HAMRA, nyss ankommen med tåg 16 från Läggesta Nedre.


ÖSlJ 1 LOTTA inspekteras av intresserad museibanekollega. T.h. anas tkl signalstav ("spaden"), vilket indikerade att...


..."båttåget", draget av nyrenoverade ÖSlJ 20 SURAHAMMAR, var i antågande!


ÖSlJ 5 HAMRA i Mariefred på Museibanans dag den 25 september 2021.


Stafsjö J 2 VIRÅ i Mariefred senare samma dag. Närmast efter lok gick BCo 2, även den från Stafsjö J.


Tåg 16 ankommer Mariefred den 27 juli 2022.


Stafsjö J 2 VIRÅ i Mariefred den 23 september 2023.


JGJ No 107 lastade med fat från svunna oljebolag, i Mariefred samma dag. Tankvagnen MJ Qo 58 t.h. reklamerar (tämligen diskret) å sin sida för ett nuvarande oljebolag.


Tkl JJ ger "avgång" till godståg 75, draget av JGJ 9, den 23 september 2023.


Tåget avgick med effektfull ånga ur både skorsten och cylindrarnas pysar!


Skivförsignalen till Mariefred (signalerandes "vänta stopp") den 23 september 2023.


Hjorthagen den 24 september 1988. ÖSlJ ånglok 1 LOTTA med JGJ Co 11 i kroken håller vid den lilla stationen.


Stafsjö Järnväg 2 VIRÅ i Hjorthagen den 26 september 1998. Notera den mässingsgula ångdomen - VIRÅs var alltid svartmålad under sin verksamma tid i Kolmårdsskogarna och i Norge, men det var inte ovanligt att Motalalok såg ut så vid leverans. T.h. ses den täckta godsvagnen G 20 från samma järnväg.


Genomfartståg draget av ÖSlJ 3 DYLTA passerar Hjorthagen den 26 september 1998.


Marielund den 5 juli 2003.


Tkl övervakar tågets avgång från Marielund samma dag.


Tågmöte i Marielund på Museibanans dag den 24 september 2005.


Tågmöte i Marielund på Museibanans dag ganska precis 14 år senare, den 21 september 2019.


Tågmöte i Marielund med tåg 91, draget av Stafsjö Järnväg 2 VIRÅ och JGJ 9 "Nian" i koppling, på Museibanans dag den 26 september 2020.


Senare samma dag kom en delegation från polska ambassaden och lade ner kransar i Marielund vid minnesstenen över de polska ubåtar som låg internerade här under andra världskriget.


Stafsjö J 2 VIRÅ med tåg inväntar tågmöte i Marielund på Museibanans dag den 25 september 2021.


ÖSlJ 21 GAIVORON med tåg 26 i Marielund på Museibanans dag den 23 september 2023.


Jagbackens stiliga hållplats den 15 juli 2019.


Tåg- och lokpersonalen poserar framför ÖSlJ 3 DYLTA på Läggesta södra en aprildag 1985.


Läggesta södra på Medlemmarnas dag den 24 september 1988. Dieselloket var inlånat från Ohs Bruks Järnväg (OBJ). Det har ett förflutet från både NAEJ och KLJ, banor som också ÖSlJ har bevarade fordon från.


Ångloket ÖSlJ 5 HAMRA på Läggesta södra på Medlemmarnas dag den 24 september 1988. I bakgrunden anas SJ-stationen Läggesta, dagens ÖSlJ-station Läggesta nedre.


Ett regnigt Läggesta södra senare samma dag.


Backen upp från Läggesta södra mot bron över SJ:s Eskilstunabana samma dag. Denna sträcka övergavs 1997 när ÖSlJ kunde ta över f.d. SJ-stationen.


Läggesta nedre den 26 september 1998. T.v. Stafsjö Järnväg 2 VIRÅ och t.h. ÖSlJ 8 EMSFORS.


ÖSlJ 5 HAMRA i Läggesta nedre på Ångans dag den 5 juni 1999.


Blandat tåg draget av NAEJ 4 K. M. NELSON redo för avgång från Läggesta nedre samma dag.


Dubbel utfart från Läggesta nedre den 25 juni 2000. T.v. viker det smalspåriga ångtåget av mot Mariefred och t.h. fortsätter den normalspåriga rälsbussen på f.d. Norra Södermanlands Järnväg till Taxinge-Näsby. 2008 upphörde rälsbusstrafiken och i maj 2011 invigdes smalspåret till Taxinge.


En syn man knappast trodde skulle bli verklighet. De två Malletloken KLJ 2 LESSEBO och ÖSlJ 5 HAMRA i koppling på Läggesta nedre den 31 maj 2009. LESSEBO hade i många år stått på Järnvägsmuseet i Gävle, men ÖSlJ tog över loket 2003 och arbetade därefter hårt för att sätta loket i drift igen. Tjusigt värre!


Läggesta nedre den 5 juni 2011. På spår 3 står NAEJ 4 K. M. NELSON med tåg till Mariefred; samtidigt går ÖSlJ 8 EMSFORS runt sitt tågsätt som ska fortsätta mot Taxinge-Näsby.


Parallellutfart från Läggesta nedre den 5 juni 2011.


ÖSlJ 8 EMSFORS i spetsen för eftermiddagståget till Mariefred lämnar Läggesta nedre på säsongspremiärdagen, den 1 maj 2013. Den yngre generationen tyckte tydligen att det lät lite mycket!


Den 28 september 2013 var det traditionsenligt åter dags för Museibanans dag. Här ankommer HFJ-motorvagnen Läggesta nedre.


JGJ 9 i spetsen för tåg till Taxinge på Läggesta nedre den 28 september 2013.


Tågklareraren i Läggesta nedre i full färd med att ta in tågen från Mariefred resp. Taxinge den 3 augusti 2014.


Stafsjö Järnväg 2 VIRÅ sattes våren 2014 åter i trafik efter att ha fått en ny ångpanna och revision i övrigt. Här ses "hon" rulla in på Läggesta nedre en liten stund senare.


Tåget från Taxinge drogs p.g.a. av den svåra torkan denna dag av dieselloket ÖSlJ 21 GAIVORON.


Stafsjö Järnväg 2 VIRÅ i hällregn på Läggesta nedre den 15 juli 2019.


Stafsjö Järnväg 2 VIRÅ i Läggesta nedre senare samma dag, nyss ankommet med tåg 19 från Mariefred.


Stafsjö Järnväg 2 VIRÅ i Läggesta nedre en stund senare, avgångsberett med tåg 20 till Mariefred.


Inredningen i Stafsjö Järnväg BCo 2 stiliga 2 klass-kupé mot 3 klass-avdelningen.


Inredningen i Stafsjö Järnväg BCo 3 2 klass-kupé.


Läggesta nedre i betydligt bättre väder, på Museibanans dag den 21 september 2019.


JGJ 9 "Nian" på Läggesta nedre dag den 21 september 2019.


Ett blandat tåg, draget av Stafsjö Järnväg 2 VIRÅ, lämnar Läggesta nedre mot Mariefred en stund senare.


Loken ÖSlJ 5 HAMRA och Stafsjö Järnväg 2 VIRÅ på Läggesta nedre senare samma dag.


Läggesta nedre sedd från gångvägen till Statsbanan en stund senare.


ÖSlJ 21 GAIVORON med tåg mot Mariefred på Läggesta nedre drygt ett år senare, den 26 september 2020.


JGJ 9 gör rundgång på Läggesta nedre senare samma dag.


Stafsjö Järnväg 2 VIRÅ ankommer Läggesta nedre med godståget 151 från Mariefred den 26 september 2020.


Strax därpå avgick JGJ 9 med tåg 15 mot Taxinge-Näsby. T.h. ÖSlJ 10 AVESTA.


Idel JGJ-fordon i Läggesta nedre senare samma dag: lok JGJ 9, godsvagen IKN 106 och post- och resgodsvagnen DGo 27.


Tåg 20 mot Mariefred lämnar Läggesta nedre en stund senare. Sist gick sommarvagnen HRRJ Coö 6 "Baladösen".


Strax därefter avgick ÖSlJ 5 HAMRA med tåg 19 mot Taxinge-Näsby.


JGJ 9 "Nian" i Lägggesta nedre med ett rent JGJ-tågsätt på Museibanans dag den 25 september 2021.


ÖSlJ 16 ASPA lämnar Lägggesta nedre med ett godståg samma dag.


Stafsjö J 2 VIRÅ i Lägggesta nedre samma dag.


ÖSlJ 5 HAMRA ankommer Lägggesta nedre en stund senare.


ÖSlJ 21 GAIVORON ankommer Lägggesta nedre från Mariefred med tåg 15 den 27 juli 2022.


ÖSlJ 5 HAMRA med tåg 16 mot Mariefred och ÖSlJ 21 GAIVORON med tåg 15 mot Taxinge-Näsby, i Lägggesta nedre den 27 juli 2022.


100-årsjubilerande ÖSlJ 10 AVESTA i koppling med ÖSlJ 8 EMSFORS i Lägggesta nedre på Museibanans dag den 23 september 2023.


JGJ 9 med komplett JGJ-tågsätt i Lägggesta nedre på Museibanans dag den 23 september 2023.


ÖSlJ 5 HAMRA och JGJ 9 med varsitt tågsätt i Lägggesta nedre samma kväll. Ett rejält åskväder tornade upp sig, och drog sakta österut, mot oss...


ÖSlJ 8 EMSFORS med tåg 208 från Taxinge-Näsby i Lägggesta nedre på kvällen den 23 september 2023.


Lägggesta nedre på kvällen den 23 september 2023.


Banan mellan Läggesta och Taxinge-Näsby går på många ställen naturskönt längs med Gripsholmsviken, som här mellan Läggesta och Hedlandet.


Mellan Läggesta och Hedlandet är det en rejäl stigning. Intill spåret går en gång- och cykelväg, anordnad på banvallen när banan "spikades in" från 1435 mm till 600 mm spårvidd.


ÖSlJ 5 HAMRA i Hedlandet den 26 september 2020.


ÖSlJ 10 AVESTA i Hedlandet den 25 september 2021.


ÖSlJ 1 LOTTA, MJ Co 1 och Stafsjö J G 20 i Hedlandet den 25 september 2021.


Sjöbyggets hållplats på kvällen den 23 september 2023.


Tågresa i fotogenlampans sken på Taxingelinjen.


Tågresa i fotogenlampans sken i NAEJ BCo 4 på kvällen den 23 september 2023.


Ankomst till Taxinge-Näsby i hällregnet på kvällen den 23 september 2023.


Taxinge-Näsby den 5 juli 2003...


...och den 5 juni 2011.


Ankomst till Taxinge-Näsby på Museibanans dag den 21 september 2019.


ÖSlJ 8 EMSFORS i Taxinge-Näsby på Museibanans dag den 21 september 2019. T.v. lämar ett godståg stationen, draget av ÖSlJ 5 HAMRA.


Taxinge-Näsby på Museibanans dag den 26 september 2020.


Tåget drogs av dieselloket ÖSlJ 21 GAIVORON.


ÖSlJ 5 HAMRA och Stafsjö J BCo 2 i Taxinge-Näsby på kvällen den 23 september 2023.

Svenska museitåg Hem


Senast uppdaterad: 2023-09-30
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023