Föreningen Gotlandståget (GHJ)

Svenska museitåg Hem



Föreningen Gotlandståget bedriver museitrafik på Gotlands Hesselby Jernväg (GHJ) mellan Gotlands Hesselby vid Dalhem och Roma på f.d. Slite - Roma Järnväg (SlRJ). Här ses det pietetsfullt iordningsställda stationsområdet i Hesselby den 25 juni 2015. T.v. lokomotorn SJ Z4p 320.


Lokomotorn SJ Z4p 397 i Hesselby samma dag. Den gick i trafik på Gotland på SJ-tiden och var den lokomotor som sist lämnade ön 1963.


Personvagnen SJ Bop 876 tillverkades av Fole Mekaniska Verkstad på Gotland och levererades till Roslagsbanan 1908 som SRJ Co 64. Sedermera togs Roslagsbanan över av SJ och så småningom SL. Vagnen gick i trafik på "RB" fram till 1991, då det övertogs av GHJ och skeppades över till Gotland. Den är upprustad i ett fiktivt SJ-skick som vagnen visserligen inte har haft historiskt, men som nog var rätt typiskt för många smalspårsvagnar under SJ-tiden. Jämför gärna med denna bild, tagen på Stockholm Ö strax efter att vagnen togs ur trafik.


Trafiken till sockerbruket i Roma var de gotländska järnvägarnas viktigaste inkomstkälla. På GHJ finns denna sockervagn bevarad som minner om den sockerrelaterade trafikens betydelse.


SlRJ 3 Dalhem växlar fram till tågsättet efter att ha tagit vatten. Loket tillverkades 1920 av Henschel & Sohn i Kassel i Tyskland.


Tåg mot Roma, draget av SlRJ 3 Dalhem, står avgångsklart i Hesselby den 25 juni 2015.


Hållplatsen Eken, knappt en kilometer från Hesselby, var länge banans ändpunkt. Mellan 2006 och 2015 byggdes banan åter upp igen i etapper till Roma.


Uppehåll på Tule station.


Kuren på Roma Kungsgårds station stod tidigare vid hållplatsen Boge söder om Slite.


Framme i Roma den 25 juni 2015. Stationshuset stod tidigare vid hållplatsen Österport i Visby, intill ringmuren.


Ytterligare en bild från Roma samma dag. Loket har gått runt och tåget är klart för avgång tillbaka till Hesselby. Förlängningen till Roma invigdes den 14 maj 2015. Ett storartat arbete!

Svenska museitåg Hem


Senast uppdaterad: 2015-07-08
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2015