Grängesbergsbanornas
Järnvägsförening (GBBJ) bevarar, visar upp och kör f.d. TGOJ rullande
materiel. Här ses Kålmasken Yoa202-7 i Gävle den 14 september 2002.
TGOJ Bt 305 på Stockholm C den 7 december 2002. Loket är mer eller mindre
återställt i leveransskick, och är det enda av sin typ som är bevarat. TGOJ
beställde ursprungligen 10 exemplar av denna typ, som rent tekniskt liknade SJ:s
Ra- och Da-lok.
Bt 305 i Oxelösund den 7 maj 2005.
Ångloket SJ S1 1923 i Oxelösund samma dag, i samband med Oxelö marknad.
Bt 305 i Gävle den 9 september 2006, i samband med firandet av järnvägens 150-årsjubileum.
Efter att f.d. TGOJ:s Ma-lok till sist togs ur trafik, räddades merparten åt eftervärlden.
GBBJ tog över TGOJ Ma 401, som här ses i Oxelösund den 11 maj 2013, i samband med Oxelö marknad.
Loket gick i tåget som pendlade mellan Oxelösund och Nyköping S.
I andra änden gick Ma 408, som numera tillhör Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg, FSVJ.
Samma tåg lite senare i kurvan vid Stjärnholm...
...och på Nyköping S, redo för återfärden till Oxelösund.
Senast uppdaterad: 2022-11-05
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2022