Tåg i Bergslagen

Svenska läns- och regionaltåg Hem



X51 3252 Agnes von Krusenstjerna på Västerås C den 4 mars 2002 inväntandes avgång mot Ludvika. Tåg i Bergslagen (TiB) är ett regionaltågsnät som sträcker sig från Gävle i nordost och Mora i nordväst, Västerås i sydost, Laxå i sydväst samt Mjölby i söder. Trafiken inleddes år 2001 med moderna Regina-motorvagnar med SJ som entreprenör. Mellan 2004 och 2016 körde tågen av Tågkompaniet (TKAB) på uppdrag av TiB; fram till 2006 som underentreprenör åt SJ. Från december 2016 till 2023 körde SJ tågen. Efter förnyad upphandling tog VR Sverige AB över trafiken i december 2023.


Innan den formella TiB-trafiken drog igång med Regina-motorvagnarna år 2001 körde SJ korta loktåg på sträckorna. Den 20 september 1998 hade SJ Rc3 1041 ett nätt litet tåg i kroken mellan Spannarboda och Näverkärret, på linjen mellan Frövi och Fagersta. Detta lok behölls i Affärsverket Statens järnvägars (ASJ) ägo bolagiseringen av SJ 2000/2001, men såldes sedermera till Tågab.


Ett typiskt Bergslagståg med SJ Rc6 1325 på Gävle C den 25 juli 1999. Även detta lok behölls av ASJ efter bolagiseringen av SJ 2000/2001, för att användas i trafik upphandlad av staten, men fördes över till Trafikverket när ASJ upphörde med sin verksamhet den 31 december 2012.


"VL-Reginan" X54 3247 Västman i Gävle den 16 april 2001. Linjen Västerås-Fagersta-Ludvika kallas för "Bergslagspendeln" och 1991 återstartades järnvägstrafiken på sträckan i regi av Västmanlands Lokaltrafik (VL), med blå-vita X10-motorvagnar. Dessa ersattes år 2000 av nya Regina-motorvagnar. "Bergslagspendeln" integrerades i TiB-trafiken redan från starten 2001 och VL-märkningen försvann rätt snart. Denna enhet målades sedermera om i TiB-målning och senare ändrades numret till 9006 (jmf. nedan).


Möte med X50 3243 (idag X50 9002) i Söderbärke den 19 februari 2002.


Den 4 mars 2002 möttes två "Reginor" i Västerås. T.v. X50 3246 Silvret (idag X54 9005 i TiB-trafik) på "Uven" och t.h. X51 3252 Agnes von Krusenstjerna. Den s.k. "Uven" (regionaltåg som körs Uppsala–Sala–Västerås–Eskilstuna–Norrköping–Linköping) var länge "VL-Reginornas" stamsträcka.


X51 3256 Charlie Norman i Borlänge den 12 juni 2002.


År 2002 gick det fortfarande en del loktåg i TiB-trafiken. GC Rc3 1074 drog tåget från Borlänge till Gävle C den 12 juni 2002. Inte mycket skvallrade om att loket faktiskt tillhörde Green Cargo!


För trafiken till Malung på Västerdalsbanan användes två moderna Itino-motorvagnar och två Y1-motorvagnar som reserv. Y1 1290, ännu i Dalatrafiks målning, står redo att avgå till Malung från Borlänge den 17 juni 2003.


X51 3251 Kata Dahlström och 3249 Bo Setterlind i Borlänge den 17 juni 2003.


X51 3253 Christopher Polhem i Gävle den 22 juli 2003.


Y1:orna målades senare om i TiB-målning. Här ses Y1 1289 på Borlänge C den 22 mars 2005.


X54 3246 Silvret lämnar Ludvika på eftermiddagen den 22 mars 2005. Notera Tågkompaniets logotyp i fronten.


X51 3255 Sura-Pelle i Ludvika på kvällen den 22 mars 2005.


X51 3251 Kata Dahlström passerar Furuvik den 30 juni 2005.


X51 3248 Joe Hill och X51 3253 Christopher Polhem på Gävle C på morgonen den 19 september 2005.


Y1 1290 på Borlänge C den 16 oktober 2006.


Inredningen i Y1 1290.


X51 3259 Maria Lang på Gävle C den 14 juli 2007.


Möte med X54 3246 Silvret i Tällberg den 22 mars 2008.


Y1 1289 ankommer Borlänge från Malung den 6 april 2008.


Än leva gamla gudar. Den f.d. TGOJ-rälsbussen X20 202 rustades och användes tidigare i TiB-trafiken. Här står den uppställd i Borlänge den 6 april 2008.


X51 3251 Kata Dahlström ankommer Hallstahammar den 30 juli 2008.


X51 3257 Ernest Cassel i Mora på kvällen den 6 april 2009.


X51 3257 Ernest Cassel vid Mora strand samma kväll.


Tågmöte i Ängelsberg den 10 juli 2009.


Y1:orna ersattes sedermera av två moderna "Itino"-motorvagnar litt Y31. Här ses en av dem ankomma Repbäcken från Västerdalsbanan den 28 augusti 2009.


X54 9057 Anders Zorn lämnar Falun C i fint vinterväder den 18 februari 2010.


En av de två Y31:orna redo för avgång mot Malung på Borlänge C den 8 maj 2010. Itino-motorvagnanrna var inte helt driftsäkra, och banstandarden på Västerdalsbanan var (och är) tyvärr dålig. Persontrafiken lades till sist ned i december 2011 efter flera år av återkommande inställda tåg och bussersättningar. Ytterligare ett skäl till att trafiken ställdes in, var inkopplingen av det nya europeiska signalsystemet ERTMS på Västerdalsbanan. ERTMS-utrustningen är dyr, och det var svårt för fordonsägaren och TiB att motivera dyra investeringskostnader för utrustning som till synes inte gav något mervärde för kunden. I det läget var det nog inte så svårt att hitta motiv till att ställa in tågtrafiken och ersätta den med buss...


Trenne "Reginor" i olika kulörer på Borlänge C den 22 maj 2010; fr.v. X51 9008 Willie Löfquist, X52 9037 samt X52 9017. En del "Reginor" flyttas runt mellan trafikområdena, som ersättning för enheter som är på underhåll, eller som förstärkning av flottan.


TiB-Reginor på rad i Hallsberg den 22 mars 2011.


X51 9011 gick tidigare i X-Tåget, men överfördes efter ett antal år till TiB. Den 19 januari 2012 stod den i Borlänge.


Tågmöte i Ängelsberg den 1 januari 2014. T.v. X51 9022 Charlie Norman och t.h. X51 9008 Willie Löfquist.


Det tydligaste tecknet på att SJ tog över trafiken år 2016, var att Tågkompaniets logga i fronten ersattes av TiB dito. Här ses X51 9005 Silvret (f.d. VL X54 3246) i Borlänge den 21 december 2016.


X52 9039 Carl Jan Granqvist lämnar Borlänge söderut den 5 maj 2017. T.v. Vectron-loket 193 970, i trafik för Hector Rail.


X51 9018 Agnes von Krusenstjerna i Borlänge den 24 augusti 2017.


År 2015 sattes fem X14-enheter in i TiB-trafiken. De var tidigare sysselsatta i Östgötatrafikens pendeltåg. Här ses X14 3235 ankomma Fagersta C den 30 januari 2018.


X14 3231 på Västerås C den 11 oktober 2018.


X14 3190 på Västerås C den 25 mars 2019.


X14 3235 på Västerås C den 31 december 2019.


X14 3234 på Västerås C samma dag.


X14 3235 i tåg 8066 i Ängelsberg den 31 december 2019.


Årets första tågbild. X14 3190 i Ängelsberg den 1 januari 2020.


X14 3190 ankommer Ängelsberg söderifrån senare samma dag.


X14 3235 i Hallsberg den 30 januari 2020.


X51 9025 Maria Lang ankommer Örebro C den 22 juni 2020.


Tågmöte i Kopparberg den 7 oktober 2021. T.v. X51 9006 Västman på väg mot Örebro och t.h. X51 9005 Silvret på väg mot Gävle via Borlänge.


X51 9005 Silvret ankommer Borlänge C senare samma dag.


X14 3190 i tåg 8064 i Ängelsberg den 31 december 2021.


Årets första tågbild. X52 9068 Mando Diao i Ängelsberg den 1 januari 2022.


X51 9020 Dal-Jerk i Hallsberg den 7 oktober 2022.


X51 9012 Joe Hill ankommer Örebro C på morgonen den 27 oktober 2022.


En kort stund senare ankom tåg 8183 från andra hållet, med X54 9057 Anders Zorn som ledande enhet.


X51 9020 Dal-Jerk lämnar ett vintrigt Hallsberg den 15 december 2022.


X52 9039 Carl Jan Granqvist i Hallsberg den 11 januari 2023. Som synes var vädret betydligt mindre vinterlikt...


X52 9037 och X54 9056 Putte Wickman i Borlänge den 22 mars 2023.


X51 9022 Charlie Norman i Hallsberg den 1 juni 2023.


Sommaren 2023 var banan mellan Hallsberg och Mjölby avstängd p.g.a. banarbete. "Tibben" gick då från Hallsberg till Norrköping istället, via triangelspåret i Katrineholm. Här ses X54 9005 Silvret intill ABTR ER1 005 på Norrköping C den 10 augusti 2023.


X51 9014 Torsten Ehrenmark ankommer Mjölby och den nyanlagda plattformen vid spår 6 den 27 november 2023.


X51 9025 Maria Lang och SJ Rc6 1401 på Örebro C på morgonen den 28 november 2023.


X51 9025 Maria Lang på Örebro S samma morgon.


En av de nya ER1:orna viker i Ludvika av på f.d. SWB-linjen mot Fagersta den 29 november 2023.


En av TiB:s ER1:or på Västerås C den 28 december 2023.


ABTR ER1 054 uppställd på "Maxim" i Gävle på kvällen den 4 april 2024.


Möte med "TiB-Reginan" X51 9018 Agnes von Krusenstjerna i Sandviken den 5 april 2024. T.h. ses den stiliga träbyggnaden Valhall.

Svenska läns- och regionaltåg Hem


Senast uppdaterad: 2024-04-14
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024