Pågatågen

Svenska läns- och regionaltåg Hem



X11 3189 Kal P Dal på Malmö C den 3 augusti 2000.


Fullt hus på Lund C den 3 augusti 2000.


Sedan 2003 är banan till Simrishamn elektrifierad och trafikeras med Pågatåg. Dessförinnan trafikerades banan med dieselmotorvagnar. Den 20 april 2002 var det dimmigt i Simrishamn. Y1 1341 har just ankommit från Ystad och ska snart vända tillbaka. Tåget marknadsfördes som Österlenaren och dåvarande entreprenör var BK Tåg.


X11 3106 Nils Holgersson på Malmö C den 6 april 2003.


X11 3107 Piraten på Malmö C den 6 mars 2006.


Den första X10:an (sedermera ombyggd till X11): X11 3105 Bombi Bitt i Ängelholm den 18 maj 2006.


X11 3188 Henry Dunker på uppställningsbangården på Malmö C den 4 december 2006. I bakgrunden t.h. står X11 3105 Bombi Bitt.


X11 3109 Sten Stensson Sten lämnar Hjärup på väg mot Malmö den 25 mars 2007.


Den 17 juni 2007 tog Arriva Tåg (idag: VR Sverige) över Pågatågtrafiken i Skåne från SJ. Det var första gången som Arriva vann ett spårtrafikkontrakt i Sverige. På kvällen den 15 juli 2007 stod Arriva-märkta X11 3168 Absalon på Lund C.


X11 3110 Röde Orm i Hjärup den 3 november 2007.


I väntan på de nya X61-tågen hyrde Skånetrafiken ett antal Regimamotorvagnar av AB Transitio. X52 9035 ses här i Kristianstad den 4 april 2009, inväntandes avgångstid mot Hässleholm och Helsingborg. Enheten har ett förflutet som en av de Reginor SJ använde i Mälardalen.


X11 3109 Sten Stensson Sten har just ankommit Kristianstad C den 4 april 2009.


Ett Pågatåg försvinner i fjärran mot Hässleholm i Karpalund samma afton.


X11 3113 Edvard Persson står redo för avgång mot Åstorp på Helsingborg C den 11 juni 2009.


Här lämnar X11 3111 Kalle på Spången Gantofta samma dag.


X52 9043 i Gantofta den 11 juni 2009.


Pågatågstationen på Malmö C den 12 juni 2009.


De nya pågatågen fick littera X61 och levereras av Alstom. Det baseras på Stockholms nya pendeltåg X60. X61 002 (med det nya europeiska fordonsnumret 94 74 4 610 002-8 S-Skåne) förbereddes i Hagalund den 3 april 2009 för gångdynamiska testkörningar.


Ungefär ett år senare pågick testerna fortfarande. Den 20 mars 2010 stod X61 011 utanför gamla vagnhallen i Hagalund.


X11 3106 Nils Holgersson och X31K 4568 i ösregnet på Malmö C den 11 juni 2010.


X11 3189 Kal P Dal redo för avgång mot Simrishamn på Malmö C den 21 juni 2011.


X61 023 på nya Malmö C nedre den 23 juni 2011.


X61 027 i Gantofta den 12 juli 2013.


X61 034 i multipel med X61 003 i Gantofta senare samma kväll.


X61 006 Max Lundgren i Helsingborg den 13 juli 2013.


X61 027 i Gantofta på kvällen den 13 juli 2013.


Nya X61:or under utprovning i Västerås den 6 mars 2014.


X61 027 strax söder om Lund den 23 april 2014.


X61 032 i banhallen på Malmö C samma dag.


X61 038 på Triangeln den 13 december 2015.




Två bilder från Trelleborg C den 3 februari 2016. Stationen med den stiliga banhallen återinvigdes i december 2015, samtidigt som pågatågstrafiken till Trelleborg invigdes.


Sedan tunneln genom Hallandsåsen öppnades i december 2015, körs pågatågen även till Halmstad. Här ses X61 023 i Ängelholm den 23 februari 2016, på väg mot Halmstad.


X61 079 i Åstorp den 15 november 2017.


X61 099 på Malmö C på morgonen den 19 februari 2019.


X61 031 på Malmö C nedre den 20 februari 2019.


En X61:a som lite senare samma morgon skulle avgå mot Helsingborg i Hässleholm den 28 maj 2019.


X61 099 i Ängelholm den 28 maj 2019.


X61 054 och 022 på Malmö C den 11 november 2019.


X61 071 på Trelleborg C den 10 mars 2021.


X61 084 lämnar Malmö C den 22 februari 2022.


Uppställda pågatåg i Ystad den 25 september 2022.


Ystad utfart mot Malmö samma dag. Tåg från Malmö ankommer.


X61 062 och 086 i Ystad samma dag.


X61 016 lämnar Svedala mot Ystad den 25 september 2022.


Kort därefter avgick X61 086 från Svedala mot Malmö.


X61 019 på Lund C den 25 september 2022.


X61 005 på Malmö C den 1 juli 2023.


X61 005 och 067 i på Trelleborg på kvällen den 1 juli 2023.


X61 077 i Norrköping den 10 augusti 2023.


X61 085 Lars "Lasse" Larsson på Malmö C nedre strax efter midnatt den 23 januari 2024.


X61 020 Fader Gunnar på Lund C den 23 januari 2024.

Svenska läns- och regionaltåg Hem


Senast uppdaterad: 2024-02-25
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2025