Krösatågen

Svenska läns- och regionaltåg Hem



En Krösatåg-märkt Y1:a i Hlutsfred den 10 september 1988. Krösatågen var först ut att upphandlas av trafikhuvudmännen i länen. 1989 vann BK Tåg trafiken och blev därmed det första privata bolag som vann i konkurrens med SJ. Därefter har entreprenörerna växlat flera gånger; SJ, BSM järnväg, BK Tåg (genom uppköp av BSM), Merresor och nu DSB Småland.


SJ Y1 1304 i Nässjö den 31 juli 1998.


Y1-möte i Berga den 3 augusti 2000. T.v. Krösatågs-Y1 1315 och t.h. Östgötatrafikens Y1 1354 på väg mot Linköping. Då var BSM Järnväg entreprenör för Krösatågen. Bolaget köptes sedermera upp av BK Tåg.


BK Tåg Y1 1287 i Nässjö den 6 mars 2001.


Itino-motorvagnarna finns som två- resp. tredelad variant (litt Y31 resp. Y32). De används i Småland av Jönköpings Länstrafik, och återfinns också på Kinnekullebanan och i Värmland. Den 24 juli 2005 höll Y32 1411 i Landeryd.


Y1 1353 i JLT:s moderna målning i Nässjö den 15 juni 2006.


Y31 1403 på Jönköping C den 29 augusti 2006.


Y32 1410 på Jönköping C den 8 oktober 2009.


Tågmöte i Smålandsstenar den 26 juli 2010. Y32 1407 möter nylevererade Y31 1427.


Sedan 2011 använder JLT f.d. Pågatågs-X11:or i Krösatågstrafiken på de elektrifierade linjerna, främst Jönköping - Nässjö - Alvesta - Växjö. På sikt kommer de att rustas upp både ut- och invändigt och målas om i JLT:s färger. Här ses X11 3138 Sten Broman i Nässjö den 18 mars 2013. Notera även alla dekaler som förkunnar att detta minsann inte är ett Pågatåg, utan ett Krösadito, dessutom är det DSB Småland AB som kör!


Bredvid X11 3138 stod Y31 1427 Wendela Hebbe.


Y31 1404 Lisa Sandell i Nässjö den 19 juni 2013.


Den 19 juni 2013 ankommer X11 3188 Henry Dunker från Växjö samtidigt som X11 3187 Falstaff, fakir står redo på spår 6 att avgå dit.


I december 2013 invigdes systemet Krösatåg Sydost. Tågen körs mellan Hässleholm och Växjö via Alvesta, samt från Växjö till Karlskrona. Här ses X11 3184 Sonja Stjernkvist ännu i pågatågsmålning strax norr om Osby den 23 april 2014.


X11:orna har moderniserats och fått ny inredning och utvändig målning. Dessutom har de fått de nya namn. Här ses nyombyggda X11 3187 Albert Engström i Nässjö den 23 april 2014.


X11 3111 Harry Martinsson och ännu ej ombyggda X11 3168 Absalon i Karlskrona den 24 maj 2015.


Samarbetet mellan Östgötatrafiken och Jönköpings Länstrafik kring den genomgående Östgötapendeln Norrköping - Jönköping upphörde under sensommaren 2015. Sedan dess vänder Östgötapendeln (åter) i Tranås, dit Krösatågen söderifrån går. I samband med detta bytte de båda regionala kollektivtrafikmyndigheterna fordon med varandra. Alla X61:or flyttades till Östergötland och i retur fick JLT överta ett antal X14. Här ses lätt ommärkta X14 3233 i Jönköping den 7 oktober 2015.


X14 3233 kördes en stund senare om av Y32 1407 Bruno Mathsson, som dessutom reklamerade för Krösatågens 30-årsjubileum.


X11 3111 Harry Martinsson på Kalmar C den 17 oktober 2015.


X11 3175 Göingeflickorna i Alvesta den 14 juni 2016.


Y32 1410 Pär Lagerqvist lämnar Nässjö den 20 juni 2016.


Y32 1411 lämnar Brinellskolan på väg mot Eksjö den 9 november 2016.


X11 3111 Harry Martinsson i Emmaboda den 17 maj 2019.


X11 3136 Vicke Viking i Karlskrona den 17 maj 2019.


X11 3111 Harry Martinsson i Emmaboda den 19 maj 2019.


Y32 1407 Bruno Mathsson och X14 3236 i Nässjö den 7 september 2019.


X11 3113 Magnus Ladulås i Nässjö samma dag.


X11 3135 Kristina från Dufvemåla på Kalmar C den 29 augusti 2021.


X11 3187 Albert Engström i Hässleholm den 18 oktober 2021.


Inhyrda ABTR X11 3173 i Nässjö den 27 november 2023.

Svenska läns- och regionaltåg Hem


Senast uppdaterad: 2023-12-09
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023