Övriga godsvagnar

Godsvagnar i Sverige Svenska godståg Hem


TGOJ Trafik AB


En av TGOJ:s Shimmns-vagnar i Borlänge den 21 maj 1999.

Cargowaggon / GE Capitals Rail Services


Cargowaggon Likks 23 80 415 7 006-6 i Borlänge den 21 maj 1999.


Cargowaggon köptes upp av GE Capital. Den 1 juli 2000 stod GE Hirrs7 43 80 292 1 844-5 på Gävle godsbangård.


Cargowaggon köptes upp av GE Capital. GE Hirrs5 23 80 292 2 151-8 på Malmö godsbangård den 2 augusti 2000.

Motortransport


Ett par av Motortransports Hccrrs994:or i Sundbyberg den 11 januari 2005.


Motortransport Habbcceks 44 74 247 052-2 i Älvsjö den 4 april 2009.

Innofreight


Innofreight Sggrrss 31 81 485 4 196-0 i Ånge den 1 september 2016.


D-VTGCH Sggrrs 37 80 4851 020-0 i Forsmo den 4 juli 2018.


D-VTGCH Sggrrs 37 80 4851 035-8 i Hoting samma dag. Innofreight kallar vagnstypen för "Innowaggon".


A-IF Sggrrs 35 81 4854 612-2 i Kjula den 16 november 2023.

LKAB Malmtrafik


LKAB malmvagn litt F050 4001 parkopplad med 4002 i Kiruna den 27 september 2017. Vagnarna är tillverkade av Kiruna Wagon och lastar 102 ton styck och har ett max axeltryck på 31 ton. Normalt består ett malmtåg av 68 vagnar med en tåglängd av 750 meter.


"Guldvagnen" F050 5000 parkopplad med 4999 (och EVN 87 74 6871 999-3) vild kollastningen i Luleå hamn den 30 juni 2021.

Touax Rail


Touax Rail B-TOUAX Sggmrs90 33 88 4961 599-6 på Malmö godsbangård samma dag.


D-TOUAX Hiirrs 23 80 2941 339-6 i Västberga i Stockholm den 3 mars 2022. Tyvärr är ju nästan alla godsvagnar numera övermålade med allehanda "konstverk", och här har jag täckt över det mesta. Vagnen levererades ursprungligen till GE Capital Rail Services (jmf. ovan), och ännu kan man ana en stor GE-logga på den bortesta dörren i bilden. Vagnen hörde till dem som styrdes av Nordwaggon i dess enkelresetrafik under ett antal år i början på 2000-talet. Resterna av en NW-logga kunde ännu anans intill adresskorthållaren. Vagnstypen följde med över till Transwaggon vid köpet av Nordwaggon 2006, och sedermera har en del av dessa vagnar sålts vidare till Touax.


D-TOUAX Habiins 33 80 2744 084-5 på Sävenäs rangerbangård den 3 november 2022.


D-TOUAX Habiins 33 80 2744 097-7 i Uddevalla den 4 april 2023.


RO-TOUAX Sgns 33 53 4557 713-4 i Svartvik den 15 maj 2023.

Rail-X


Rail-X S-RT Hios-u 44 74 230 7 138-3 i Värö den 29 december 2020. Vagnstypen används för transport av pappersrullar från Södra Cell till Varbergs hamn.


Vissa av RT:s Hios-vagnar är obromsade, som denna; S-RT Hios-u 44 74 230 7 101-1, som här ses i Värö den 25 mars 2021.


RT har tillsammans med Södra skogsägarna tagit fram en ny vagn för transporterna mellan Värö och Varberg, litt Habis201. Här ses S-RT Habis201 81 74 2752 001-7 i Varberg den 18 oktober 2021.


S-RT Os 23 74 3706 53-7 i Värö den 8 april 2021. Standard O-vagnar är relativt sällsynta numera!

NetRail


Den 15 september 2000 visade NetRail upp sin första Hirrs004, 23 74 292 1 000-6 i Frihamnen i Stockholm. Vagnen marknadsfördes som Concept Railcar och var försedd med lastsäkringsutrustning från Load-Lok.


NetRail Tbis 23 74 571 5 488-6 i Hagalund den 4 augusti 2009.


NetRail Laags071 23 74 446 2 312-6 i Karlstad den 21 juni 2012.


NetRail Laags071 23 74 446 2 304-3 i Falköping den 26 juni 2019.


NetRail Laags071 23 74 446 2 439-7 i Falköping den 8 oktober 2021.

Övriga godsvagnar


Euromaint hjul- och boggitransportvagn Ks-w 43 74 3300 406-0 i Hagalund den 16 maj 2009.


Railcare T S-RCT Sgmmns121 33 74 4505 110-1 i Älvsjö den 29 augusti 2018.


Railcare T S-RCT Rgps 84 74 3921 014-1 i Piteå den 8 augusti 2022.


Pressnitztalbahn Hbfins3 D-PRESS 23 80 2398 607-4 i Trelleborg den 23 augusti 2019.


Kaunis Iron Fammrr121 S-North 87 74 6845 030-0 i Kiruna den 2 november 2019.


Swemaint hjulvagn Qbs S-SWM 44 74 9460 33-4 på Malmö godsbangård den 20 maj 2020.


Kombi-Verkehr Sdggmrss D-KOMBI 37 80 4956 018-8 på Malmö godsbangård den 21 juni 2020.


En något udda vagnägare är Stockholm Exergi. Här ses Lgns881 S-EXER 42 74 4435 083-4 med en kontrollviktscontainer från Innofreight i Värtan den 25 december 2020.


Trafikverkets Kbps-x 21 74 3422 349-1 i Skövde den 22 april 2021.


Real Rail Sdgms832 33 74 458 6 542-9 i Hallsberg den 27 april 2021.


Real Rail Sdgms 33 74 4586 253-1 i Sundsvall den 4 maj 2023.


Hjulvagnen S-DUROC Os-v050 23 74 3702 690-7 i Luleå den 30 juni 2021.


Hjulvagnen S-DUROC Os-v 23 74 3702 692-9 i Kiruna den 1 juli 2022.


CH-HUPAC Sgnss 33 85 4575 534-2 på Malmö godsbangård den 22 februari 2022.


S-TÅGAB Hbbis-tt 43 74 226 8 102-7 i Daglösen den 21 mars 2022. Vagnen har onekligen ett norskt förflutet.


S-TÅGAB Sgnss60' 37 74 4552 705-6 i Daglösen samma dag.


STRABAG CG-BRS Rlps 33 62 3832 056-6 i Älvsbyn den 30 maj 2022.


D-SITFA Laaers 27 80 4363 028-6 i Rosersberg den 22 juni 2022.


D-SITFA Laaers 27 80 4363 913-9 i Älvsjö den 23 juni 2022.


MFD Rail D-MFDR SggmrssM4 37 80 4963 164-1 i gt 64559 i Älvsjö den 2 september 2022.


D-ERR Shimmns7 37 80 4668 932-9 i Borlänge den 22 mars 2023.


Vossloh Logistics GmbH D-LOG Rns 33 80 3991 439-9 i Ånge den 4 maj 2023.

Godsvagnar i Sverige Svenska godståg Hem


Senast uppdaterad: 2023-11-18
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023