Innovativer Güterwagen

Godsvagnar i Sverige Svenska godståg Hem


Inom ramen för forskningsprojektet Innovativer Güterwagen kördes ett antal vagnar i Sverige i februari 2019. Vagnarna kördes under två veckor för att få erfarenhet av vinterförhållanden och för att "nöta" kilometer. Nu var det inte så mycket vinter när tågen gick, snarare tidig vår med flera plusgrader och duggregn... I tåget gick dels vagnar med olika innovativa lösningar, dels "vanliga" godsvagnar som referensfordon.


En av vagnarna var den 25,9 meter långa containervagnen SggnsS209 TEN D-VTGCH 37 80 4576 782-9, som dels kan ta 80' containerlängd, t.ex. 4 x 20' eller 2 x 40', dels har boggier med skivbroms. Boggierna är också som synes delvis inbyggda, för att reducera buller.


DB testade en ny sexaxlig vagn för t.ex. ståltransporter, Saghmmns-ty488 TEN D-DB 31 80 4927 002-4.


Ett par VTG Zacens-tankvagnar testades också, med ny typ av boggi med skivbromsar, annan primärfjädring och en större cistern, trots kortare vagnslängd. Här ses Zacens TEN D-VTG 37 80 7834 192-2 och 190-6.


Ett antal biltransportvagnar gick med i tåget, och på Laaeffrs561 D-ATG 25 80 4382 004-6 testades bl.a. olika typer av ljudabsorberande lösningar.


Ett annat exempel på lång containervagn var Sggns183 RIV D-AAEC 37 80 4561 184-5.




Ett par olika centralkoppel testades också. På den övre bilden ses "godsvagnscharfen" Voith CargoFlex Type Scharfenberg, på den undre bilden ses det schweiziska Schwab-kopplet. Båda koppeltyperna är sedan länge vanliga på motorvagnståg i persontrafik, men än så länge ovanliga på godsvagnar i Europa. Centralkoppel i sig är dock rätt vanligt vid järnväg, inte minst i USA och Ryssland (och angränsande länder med ryskt bredspår), liksom i LKAB:s malmtåg.

Godsvagnar i Sverige Svenska godståg Hem


Senast uppdaterad: 2022-05-14
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2022