Infrastrukturförvaltning och banunderhåll

Blandade svenska tågbilder Blandade tågbilder Hem


Trafikverket är infrastrukturförvaltare för statens järnvägsnät. Trafikverket bildades den 1 april 2010 i samband med att Banverket, Vägverket och vissa delar av Sjöfartsverket, SIKA och Transportstyrelsen slogs ihop till den nya myndigheten. Banverket i sin tur bildades 1988, då det skiljdes ut från dåvarande SJ. Den 1 januari 2010 upphörde Banverket Produktion som enhet i Banverket. Verksamheten drevs vidare i det statliga bolaget Infranord AB. Utöver Infranord finns det en mängd järnvägsentreprenörer.


Trafiken på statens järnvägsnät styrs huvudsakligen från de åtta trafikcentralerna (Boden, Ånge, Gävle, Stockholm, Hallsberg, Norrköping, Göteborg och Malmö). I Stockholm är driftledningscentralen belägen i "Runda huset", intill Stockholm C.


Trafikverkets nya Zaugg-snöslunga, dragen av Hector Rail 241.007 Bond i Storvik den 9 oktober 2020. Foto: © Johan Zettergren.


För sin underhållsverksamhet behöver man givetvis en massa olika fordon och maskiner. Av Tågab köpte dåvarande Banverket tre fd ÖBB 1043-lok (som motsvarar Rc2). ELL0001R (f.d. ÖBB 1043 001) ses här uppställt i Tomteboda den 5 augusti 2003.


ELL0001R uppställt i Kristinehamn invid Tågabs anläggningar den 12 februari 2009.


När loken inte behövdes för den egna verksamheten hyrde Infranord ut dem. Här ses ett av loken dra Veolias nattåg mellan Mo Grindar och Holmsveden den 4 mars 2010.


Ett av ELL-loken i Örebro den 27 april 2010.


På bilden ovan ses det maffiga Tb-loket DLL 3109 E i Hagalund den 5 mars 2007. Det används mest till att dra makadamtåg och, som bilden antyder, som ploglok vintertid. Tb-loken saknar ljuddämpare och det är en maffig ljudupplevelse när de drar iväg med ett tungt tåg...


...som t.ex. det här makadamtåget som jag mötte i Fågelsta den 3 juni 2009!


Infranords Tb-lok DLL 3108 B växlar i Hallsberg på kvällen den 12 april 2010.


Infranords Tb-lok DLL 3109 E passerar Älvsjö den 31 december 2010 på väg mot nya snöröjningsuppdrag.


Samma lok fullt vinterutrustad i väntan på svalare tider i Hallsberg den 26 mars 2012.


Infranords Tc-lok QZX 40 74 945 1357-2 i Hagalund den 15 augusti 2010.


Ett av Banverkets nylevererade MaK G1206-lok i Mjölby den 23 januari 2001.


Infranord DLL 0910D med ett rälstransporttåg i kroken i Hallsberg den 22 november 2011.


Banverket hade en ombyggd Y1-motorvagn (f.d. Y1 1363), kallad PMV 2000, för inspektionsfärder och annat. Under hösten 2008 användes den för provkörningar med ombordutrustning för det nya europeiska signalsystemet ERTMS/ETCS. Här ses den i Hagalund på kvällen den 23 augusti 2008.


Ännu en bild från Hagalund, tagen den 8 augusti 2008. T.v. Tb-loket DLL 3109 E, t.h. PMV 2000.


Ett antal rälsbussar har byggts om till liftmotorvagnar för kontaktledningsunderhåll. Här ses LMV 1879 i Älvsjö den 30 mars 2004.


För att forma banvallen efter att ny makadam lagts ut använder man en ballastplog. Ett exempel på en sådan är PLB 2171 B som stod i Hagalund den 30 september 2008.


Motortrallor är användbara vid mindre reparationer och andra arbeten. Den 4 augusti 2008 stod MTR 3977 B utanför lokstallet i Ljusdal.


MTR 1885 B i Nyköping den 20 februari 2009.


En av Infranords makadamvagnar, Qbx 84 74 985 3 437-3 i Sundbyberg den 14 oktober 2011.


Infranord LMV 1886B på Norrköping C den 8 november 2011.


Motortrallan MTR 3694 B i Hallsberg den 26 mars 2012.


Infranord LMV 1876B på Stockholm C den 30 november 2015.


Infranord tvåvägslastbil 99 74 9 900 384-3 på Karlstad C den 11 april 2016.


Infranords makadamreningståg i Tomteboda den 21 april 2016.


Infranord ballastplog PLB1829B på Uppsala C den 20 augusti 2020.


Infranord DLL 3104 på Göteborg-Kville den 13 januari 2021.


Infranord DLL 3106E på Göteborg-Sävenäs den 9 april 2021.


Infranord mätvagn IMV 200 i Borlänge den 27 juni 2023.


Nederländska Strukton trädde in på den svenska marknaden 2003 genom att man köpte in sig i Svensk Banproduktion, då ett dotterbolag till SL och med ursprung i SL:s banavdelning. Sedan dess har man vunnit flera underhållskontrakt runt om i Sverige. Strukton Rail är verksamt i flera europeiska länder. Här ses LMV (LiftMotorVagn) 9562 i Hagalund den 14 maj 2010.


Struktons TMY 9505 på Gävle godsbangård den 23 september 2010.


Struktons motortralla 9503 i Hagalund den 2 april 2012.


Struktons imponerande spårriktare SPR 9022 i Hagalund den 2 april 2012.


Strukton Rail Sps 37 84 471 7 109-1 i Nyköping den 21 juni 2013.


Inyrda TMY 1157 tillsammans med TMY 9505 i Nyköping den 21 juni 2013.


Strukton Rail Tc 9506 i Nyköping den 21 juni 2013.


Strukton Rail TMY 9505 på nya "SWB-viadukten" i Karlberg den 4 mars 2016. Loket såldes sedermera till Inlandsbanan.


Strukton Rails tvåvägslastbil 9815 i Tomteboda den 23 november 2018.


Strukton Rail Z70 731 i Värtan den 20 mars 2019.


Strukton Rail makadamvagnar S-STR Faccs 33 74 6989 014-5 och 019-4 i Värtan samma dag.


Strukton Rails spårriktare Unimat 16 i Älvsjö den 25 juni 2019.


Railcare har sin bas i Skelleftehamn och är främst inriktat på banunderhåll. Man bedriver också godstrafik och hyr ut lok och personal. Här ses Railcares makadamvagnar Xabfs 40 76 983 6 116-6 och 149-7 i Hagalund den 4 september 2012.


Railcare har utvecklat en ny snösug kallad Snow Removal 700 som ska förenkla snöröjning och -bortforsling. Den 22 november 2012 stod TMY 1150 spänt framför ekipaget i väntan på snön.


Snösugekipaget från andra änden.


Vakuumsugen RA5 i Haglaund den 14 mars 2013.


Railcare TMY 1105 med snösugekipaget i Hagalund den 11 november 2016.


Brittiska Balfour Beatty Rail var den tredje större banunderhållsentreprenören i Sverige. 2013 köptes den skandinaviska verksamheten av Strukton. Den 21 juni 2012 passerade ballastplogen PLB 11 genom Karlstad C.


Balfour Beatty Rails spårriktare SPR 10 i Alingsås den 7 november 2012.


Finska VR Track trädde in på den svenska järnvägsunderhållsmarknaden 2009. Tio år senare förvärvades VR Track av NRC Group. Här ses en av VR Tracks motortrallor på "BV-sticken" i Stavre den 19 juni 2012.


VR Tracks LMV med tralla mellan Dysjön och Bensjöbacken den 7 april 2016.


VR Tracks spårriktare 08-32 C 99 74 942 1 427-0 i Ånge den 1 september 2016.


VR Tracks motortralla Tka7 185 (med EVN 99 74 949 1 185-9 i Långsele den 4 april 2017.


BDX motortralla Tka7 175 i Gällivare den 30 juni 2022.


NRC Group Unimat-spårriktare N-NRCM 99 76 9121 938-7 i Hallsberg den 17 februari 2022.


Infratek tvåvägsfordon i Hagalund den 6 februari 2012. År 2019 tog Omexom över Infrateks verksamhet och 2023 avveckades järnvägsunderhållsdelen av Omexoms verksamhet.


Spårgående grävmaskin i Hallsberg den 26 mars 2012.


Harsco rälsslipningståg 99 70 9427 036-7 i Tomteboda den 23 november 2018.


LK Gräv spårgående grävmaskin (s.k. TSA (Tungt Spårgående Arbetsredskap) i Hallsberg den 27 april 2023.

Blandade svenska tågbilder Blandade tågbilder Hem


Senast uppdaterad: 2023-12-25
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023