Tunnelbanan

SL Spårtrafik Hem


Tunnelbanan har 105,7 kilometer linjelängd och 100 stationer. Den består av tre system, eller banor; TUB 1 ("Gröna linjen", 41,5 km), TUB 2 ("Röda linjen", 39,7 km) och TUB 3 ("Blå linjen", 24,5 km). Äldst är bana 1 som invigdes successivt mellan 1950 och 1971. Bana 2 öppnades mellan 1964 och 1978 och bana 3 slutligen öppnades mellan 1975 och 1985. Våren 2013 beställde SL nya tunnelvangnar typ C30 och hösten samma år beslutades om en vidare utbyggnad till Nacka, Hagastaden och Barkarby. Trafiken sköts sedan 2009 av MTR.


Ett tåg på linje 13 mot Ropsten med en okänd C4 som ledarvagn ankommer Mälarhöjden en majkväll 1992.


Ett tåg på linje 23 mot Sätra med C4 2469 som ledarvagn närmar sig Slussen den 4 augusti 1993. C4:orna gick nästan uteslutande på "Bana 2" ("Röda Linjen").


Sedan kom ett tåg mot Farsta med C14 1381 som ledarvagn. Tunnelbanans vagnar målades successivt om i SL:s nya blå färgsättning från 1986 och C14-vagnarna levererades blå redan från början.


C5 2906 som ledarvagn på linje 14 tur 22 mot Fruängen passerar här bron mellan Gamla stan och Slussen samma dag.


C14 1381 igen, denna gång i Alvik den 26 september 1996.


C6H 2694 i Ropsten den 9 februari 1997.


I slutet av 1990-talet började den nya generationens tunnelvagnar levereras. De fick littera C20, men kallades i början för "Vagn 2000". Den 15 mars 1997 visades Stockholms nya tunnelvagn C20 2001 upp för intresserad allmänhet i Högdalen.


C6H 2735 har anlänt till Ropsten i snöstorm den 31 januari 1998.


Stockholms tunnelbanetåg var ursprungligen gröna. Den 16 april 1998 återfanns fyra tunnelvagnstyper i samma tåg på Gullmarsplan; C4, C2, C12 och C13.


C13 1237 rullar in på Gullmarsplan den 16 april 1998.


Här lämnar ett tåg, med C13H 1202 sist, Skärmarbrink den 16 april 1998.


Skärmarbrink den 16 april 1998. Här delar sig linjerna mot Skarpnäck och Farsta strand.


Premiären för C20 den 10 maj 1998 avlöpte dock inte helt smärtfritt, man hade bl.a. stora problem med dörrarna. Efter drygt tio år i drift fungerar de förhållandevis bra, men det rullar ännu runt en hel del "Cx-vagnar" (tunnelvagnar av äldre typ) i tåg som egentligen skulle ha körts med C20... Här rullar ett C20-tåg över bron mellan Gamla stan och Slussen på premiärdagen.


C13H 1222 ankommer Alvik på motspår den 10 juli 1998.




Två bilder av C2 2415 i Hagsätra den 21 mars 1999.


Den 8 oktober 2000 firades tunnelbanans 50-årsjubileum. Ett nyrenoverat tunneltåg, bestående av tre C2:or och en C3:a kördes som extratåg. Tyvärr fick jag ej möjlighet att åka med, men en (mörk) bild från T-Centralen blev det i alla fall.


C6H 2753 rullar in på station Gamla stan den 24 mars 2001.


Ett tåg med C20 2025 sist slingrar sig upp på Tranebergsbron den 16 september 2004. Tunnelbanebron höll som bäst på att renoveras och spåren leddes provisoriskt över på en av vägbroarna.


Tunnelbanevardag med C20 2145 på station Rådhuset på "Blå linjen" den 16 januari 2007.


C14H 1372 beundras av den yngre generationen i Duvbo den 28 januari 2007.


C20 2174 i Ropsten den 6 juli 2007.


Mellan Globen och Gullmarsplan löper tunnelbanan och Tvärbanan parallellt. Den 21 april 2009 möttes ett tunneltåg och en spårvag varandra på denna sträcka. Modern spårburen kollektivtrafik av olika sort på samma bild! T.h. svänger spåret till SL:s banförråd vid Slakthuset av.


En av C20-vagnarna byggdes med en ny teknik, kallas FICAS. Det rör sig om en vaccuumlimmad kompositkonstruktion med stor hållfasthet, låg vikt och tunna mått. Vagnen har dessutom luftkonditionering. Den 21 maj 2009 lämnar C20F 2000 Inkognito T-Centralen ledande i tåg mot Alvik.


C20 2201 på väg mellan Gullmarsplan och Skanstull den 28 juli 2009.


Ett tunneltåg på "Gröna linjen" med C20 2078 sist på Skanstullsbron på väg in mot stan den 28 juli 2009.


Möte mellan två tunneltåg vid Gullmarsplan den 28 juli 2009.


Rådhuset den 2 december 2009. C14H 1392 gick ledande i tåg mot Kungsträdgården.


C20 2253 på Medborgarplatsen den 11 januari 2010. Tunnelbanan mellan Slussen och Skanstull är Stockholms äldsta och invigdes 1933. Från början körde man med spårvagnar i tunneln fram till 1950, då nuvarande tunnelbanan invigdes. I samband med anpassningen till de nya tunnelvagnarna förlängdes plattformen norrut och det syns tydligt var den ursprungliga stationen slutade. Fortfarande sitter fästena för spårvägens kontaktledning kvar i taket!


C20 2128 på "Röda linjen" i snöyra vid Gamla stan den 28 januari 2010.


Hägerstensåsen den 30 januari 2010. C20 2186 gick ledande i tåg mot Fruängen.


C6H 2686 rullar in på Liljeholmen den 26 mars 2010.


För underhållet av tunnelbanan krävs det naturligtvis en mängd olika tjänste- och arbetsfordon. Ett par av dessa ses här utanför Hammarbyhallen den 14 april 2010. Närmast arbetsloket A203 9360, som har ett förflutet som Örbyvagn; A13 360.


C6H 2801 lämnar Hägerstensåsen sist i ett tåg mot Fruängen (skyltningen till trots!) den 17 juni 2010.


Gammalt och nytt på Telefonplan den 2 december 2011. T.v. C6H 2688 och t.h. C20 2110.


C6H 2688 på vändspåret vid Telefonplan den 2 december 2011. Vid betongkanten på berget t.v. om söderspåret (det som går till vänster om vändspåret i riktning mot Fruängen) låg tidigare spårvägens vändslinga. I bakgrunden tunneln genom Hägerstensåsen, där även spårvagnshållplatsen Korpmossevägen låg.


C20 2179 i Västertorp den 5 januari 2012.


C20 2124 i Fruängen på eftermiddagen den 8 januari 2012.


C20 2190 på Telefonplan den 14 mars 2012.


C6H 2760 på Liljeholmen den 3 november 2012.


SL har på prov låtit bygga om ett antal C6:or med annan inredning, där färre sittplatser och fler ledstänger kort sammanfattar ombyggnaden. För att synliggöra dem har de fått ett vitt fönsterband. Här ses C6H 2676 rulla in på Liljeholmen samma dag.


Inredningen skiljer sig delvis åt mellan vagnarna. Så här ser det ut i C6H 2671.


Ett tåg på "bana 2" med C6H 2662 främst på väg söderut mellan Gamla stan och Slussen den 7 september 2013.


Idel C20-tåg mellan Slussen och Gamla stan samma dag. T.h. C20 2268.


C20 2163 på station T-Centralen ("Blå linjen") den 30 november 2013.


C6H 2663 sist i tåg mot Mörby centrum lämnar Hornstull den 5 april 2014.


Den 5 april 2014 var det 50 år sedan "Röda linjen" eller "Bana 2" som den kallas internt, invigdes. Detta firades på station Liljeholmen med tårta, bokutgivning och att museitunneltåget visades upp igen, efter många års avställning och (tyvärr) vandalisering. C2-vagnarna förekom i början på Bana 2, men annars förknippar nog de flesta C4:orna med denna bana (jfr. ovan). Den C4 som SL har bevarat var dock inte i presentabelt skick inför detta jubileum, varför den fick stanna i vagnhallen.


Museitunneltåget i all sin skinande prakt i Liljeholmen den 5 april 2014.


Gammalt och nytt. T.v. C2 2208, t.h. C20 2114.


C20 2162 ankommer Kungsträdgården den 26 april 2014.


C20 2238 på Rådmansgatan den 5 oktober 2014.


C20 2262 i Alvik senare samma dag.


Modell av nya tunnelvagn C30 i Bombardiers stånd på Innotrans-mässan i Berlin den 21 september 2016.


"Slutstation - avstigning för samtliga!". C20 2134 har just ankommit Mörby centrum den 18 december 2017.


C20 2074 ankommer Åkeshov den 6 maj 2018.


Från skir vårgrönska till vackra höstfärger; C20 2190 ankommer Åkeshov ganska precis fem månader senare, den 7 oktober 2018.


C20 2096 mot Fruängen ankommer Hägerstensåsen den 14 oktober 2018.


En liten stund senare kom C20 2096 i motsatt riktning.


Ett tunneltåg på linje 13 mot Norsborg närmar sig Axelsberg på eftermiddagen den 14 oktober 2018.


C6H 2676 i Mörby centrum den 13 november 2018.


Strukton Rails spårriktare SR9252 på Slussen den 9 januari 2019.


C14H 1304 i Liljeholmen den 2 februari 2019.


C20 2062 på Odenplan den 29 juni 2019.


C20 2060 i Kristineberg den 29 juni 2019.




Äldsta tunnelvagnen i trafik är i skrivande stund (början av 2020) C6H 2651, tillverkad 1970. Den 10 januari 2020 åkte jag med den hem från jobbet och passade på att ta ett par bilder innan avgång från Mörby centrum.


C20F 2000 Elvira i Åkeshov den 12 januari 2020. Den hette tidigare Inkognito (jfr. ovan).


Inredningen i C20F 2000 samma dag. Som nämnts ovan byggdes den med en ny teknik, kallas FICAS. Det rör sig om en vaccuumlimmad kompositkonstruktion med stor hållfasthet, låg vikt och tunna mått. Vagnen har dessutom luftkonditionering.


C14H 1348 på Danderyds sjukhus den 10 februari 2020.


C6H 2748 på Tekniska högskolan den 19 mars 2020.


Norrspår på Östermalmstorg den 19 mars 2020.Ett tåg mot Mörby centrum har just lämnat stationen. Rakt fram går spåret mot Ropsten. Notera även hållmärket "LT", som är en anpassning till införandet av nya C30-tågen.


C20 2251 i Högdalen den 6 april 2020.


C20 2031 i Hagsätra senare samma dag.


C14H 1287 i Kungsträdgården den 8 maj 2020.






De flesta av tunnelbanans stationer är utsmyckade med konst, inte minst de som byggdes på 70- och 80-talen. Kungsträdgården är ett exempel. Dessa tre bilder är tagna i östra delen av plattformsområdet, vid utgången mot Kungsträdgården, Arsenalsgatan och Blasieholmen.


C20 2119 rullar in på Hornstulls station strax före midnatt lördagen den 9 maj 2020. En vanlig lördagskväll skulle det ha varit betydligt fler människor i rörelse, men den rådande Coronapandemin och myndighetsrekommendationerna om "social distansering" och att man ska hålla sig hemma och inte resa i onödan har helt klart slagit igenom...


C6H 2717 vid Gärdet den 11 maj 2020.


Nya C30 2308 på provtur vid Gärdet den 24 juli 2020.


C20 2100 mellan Gamla stan och Slussen den 14 augusti 2020.


C14H 1356 rullar in i Gamla stan den 16 september 2020.


Möte på "Bana 2" (Röda linjen) mellan C20 2103 och 2110 mellan Slussen och Gamla stan den 10 oktober 2020.


Fyra tunneltåg mellan Slussen och Gamla stan samma kväll. I mitten C6H 2762.


C20 2172 ankommer Telefonplan på morgonen den 14 oktober 2020. Resenärerna håller avstånd, en del bär munskydd, och det är betydlig färre resenärer än en "vanlig" morgonrusning, d.v.s. så som det var innan Coronapandemin bröt ut...


C14H 1317 på Telefonplan den 3 november 2020.


C6H 2653 på Liljeholmen den 4 november 2020.




I oktober 2020 sattes C30 i reguljär trafik. Här ses C30 2310 vid Hornstull den 4 november 2020.


C30 2313 vid Mörby centrum den 14 december 2020.


C6H 2674 vid Mörby centrum senare samma dag.


C30 2315 på Liljeholmen den 14 december 2020.


Inredning i C30 2308 den 4 januari 2021.


C30 2308 på Mariatorget den 4 januari 2021.


Sist i samma tåg mot Mörby centrum gick C30 2309.


C30 2306 mellan Hägerstensåsen och Telefonplan den 2 mars 2021. Vid denna plats låg en gång i tiden Korpmossevägens spårvagnshållplats.


Sist i samma tåg mot Mörby centrum gick C30 2314.


C30 2312 i Ropsten den 12 mars 2021.


C30 2312 på T-Centralen den 15 mars 2021.


C30 2312 på Östermalmstorg den 16 mars 2021.


Leveranserna av C30-vagnarna går på järnväg från fabriken i Hennigsdorf utanför Berlin, via tågfärjerutten Rostock-Trelleborg till Liljeholmen. Sedan körde de via Tvärbanans spår till Gullmarsplan, där det finns en växelförbindelse till Tunnelbanan. Här ses C30 2321 i Liljeholmen, där en gån Västra stambanan drog fram, den 25 april 2021.


C30 2316 på Gärdet den 27 maj 2021.


I andra änden av samma tunneltåg gick C30 2310, som ses här lämna Östermalmstorg en stund senare.


C6H 2698 sist i tåg mot Ropsten lämnar Östermalmstorg senare samam dag.


Kort därefter kom detta tåg mot Mörby centrum, med C14H 1292 som ledarvagn.


C30 2308 på Gärdet den 18 juni 2021.

SL Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2021-06-19
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2021