Älvsjö station

Blandade svenska tågbilder Hem


Älvsjö station ligger på Västra stambanan, ca 8 kilometer från Stockholm C. Stationen invigdes 1879 och hette från början Elfsjö. I december 1901 blev Älvsjö förgreningsstation i samband med att Stockholm-Nynäs Järnväg (Nynäsbanan) invigdes. Stationen byggdes successivt ut. Ett nytt stationshus invigdes 1932, samtidigt med en gångtunnel under spåren till plattformarna. Dagens pendeltågsstation invigdes 1970. Den byggdes om och ut under åren 2011-13, bl.a. tillkom ett cykelparkeringshus och en ny bussterminal. En bit nordost om Älvsjö invigdes 1972 Älvsjö godsbangård, som egentligen ligger i Årsta. Nedan skildras järnvägen i Älvsjö sedan slutet av 1980-talet. Självklart dominerar pendeltågen, men järnvägens mångfald är påtaglig på denna station längs en av Sveriges mest tättrafikerade järnvägar. Älvsjö hör till en av de mer frekventerade av Sveriges järnvägsstationer, med ca 30 000 resande om dagen (före pandemin (år 2019) var det ca 39 000). En sökning på "Älvsjö" på DigitaltMuseum ger en mängd intressanta bildträffar från Älvsjö förr i tiden.


Ett titt ut genom fönstret när EC 391 Alfred Nobel passerade Älvsjö godsbangård den 12 juni 1989.


Ett södergående X 2000-tåg passerar genom Älvsjö på eftermiddagen den 27 december 1992.


X1 3026 på väg mot Nynäshamn i Älvsjö samma eftermiddag.


Ett X10-tåg lämnar Älvsjö i solnedgången samma dag.


SL beslutade i mitten på 1990-talet att modernisera X10:orna och anpassa exteriör och interiör till övriga nyare spårfordon i SL-trafiken. Även nya dörr-, ventilationsstyrnings- och informationssystem byggdes in. 1998 sattes de två prototyperna X10 3161 och 3162 i trafik på olika sträckor. De målades utvändigt i en färgsättning som överensstämde med nya tunnelvagnen C20. Den ena var ombyggd av Motala verkstad, den andra av TGOJ i Tillberga, som sedermera fick ordern. Här ses X10 3161 + 3162 i Älvsjö på väg mot Södertälje C den 16 april 1998. T.v. ses också en av de tre X10:or (3156, 3165 samt 3166) som målades i SL-blå färgsättning.


Ett södergående IC-tåg draget av Rc3 1060 passerar genom Älvsjö den 16 april 1998.


Tillsammans med belgiska B-Cargo hyrde Nordwaggon 150 stycken Habins941 av AAE. Vagnarna var inregistrerade som privatvagnar vid SNCB/NMBS, de belgiska statsjärnvägarna. Här står Habins941 35 88 278 2 918-7 [P] på Älvsjö godsbangård den 18 augusti 1998.


SJ Uc 45 74 900 5 235-6 på Älvsjö godsbangård den 1 maj 1999.


Ett pendeltåg med X10:or passerar Älvsjö godsbangård den 1 maj 1999.


SJ Rc4 1304 på Älvsjö godsbangård på kvällen den 13 september 1999.


Nordwaggon Habins901 34 74 278 2 188-4 [P] i kvällssolen på Älvsjö godsbangård samma kväll.


Tio stycken Nordwaggon Habins951 hyrdes ut till Nordisk Transport Rail (NTR). Här ses en av dem, Habins951 34 74 278 2 393-0 [P] på Älvsjö godsbangård den 13 september 1999.


X1 3038 i tåg mot Västerhaninge lämnar Älvsjö den 18 december 1999. Detta var i elfte timmen för SJ som entreprenör åt SL; den 6 januari 2000 tog Citypendeln över trafiken, och ordet pendeltågselände fick en renässans... I juni 2006 tog SJ-ägda Stockholmståg över trafiken, och bedrev den i drygt tio år, till MTR Pendeltågen tog över den i december 2016.


X1 3073 i tåg mot Södertälje ankommer Älvsjö samma dag.


X10 3160 i Älvsjö den 8 januari 2001.


X10 3157 på väg mot Nynäshamn lämnar Älvsjö den 14 mars 2001.


X1 3103 i Älvsjö den 4 april 2001. Enheten blev prototyp för ombyggnaden där ca 30 X1:or bl.a. förseddes med statisk omriktare och motorventilatorer. Notera de avvikande vindrutetorkarna. "103:an" hade stått avställd som reservdelsförråd, ända sedan SJ-tiden, alltså före årsskiftet 1999/2000. Citypendeln hade konstant brist på fungerande enheter, varför man var nödd att "väcka liv" i "103:an" igen. Denna dag drogs den ned till Motala verkstad, tillsammans med X10 3050 (t.v. i bild), som skulle få sina boggisprickor åtgärdade.


När jag och min handledare kom till Älvsjöhallen på morgonen den 16 maj 2001 såg allt normalt ut. Vi gick in och läste ordertavlan, tog ut tidtabell och tågorder och gick ut igen. Då såg det ut så här! X10:an hade varit inne för bromsreparation under natten och den som skulle köra ut den därifrån glömde att kontrollera att bromsarna var inkopplade innan han körde iväg. Utan broms blir det svårt att stanna innan den stängda porten...


Pendeltågen klargörs inför morgonrusningen den 16 maj 2001.


X1:or på rad i Älvsjöhallen den 24 juli 2001. Älvsjöhallen utvidgades under 1980-talet med anläggningar i tunnel. Bland de viktigare institutionerna i berget märks hjulsvarven, vagnstvätten och avisningsanläggningen.


X10 3154 i Älvsjö på morgonen den 25 juli 2001.


Felsökningsövning på X1 i Älvsjö den 2 augusti 2001.


Utfart mot "Stan" från spår 7 i Älvsjö den 27 november 2001.


Den först och sist levererade X420-enheten! X420 060 var den första 420-enheten som kom till Sverige. Den kom hit i mitten av oktober 2001 och utgjorde prototyp för de kommande ombyggnaderna. Här ses X420 560 på spår 9 inne i Älvsjöhallen den 13 december 2001, efter att ha ankommit dit för första gången tidigare samma dag.

e'>
"Stopp" i signalen Äs 44 (Äs = Älvsjö) den 28 december 2001. Som synes var första uppspåret t.v. oanvänt. Eftersom det bara fanns ett spår att använda över Årstabron kördes tågen i kolonnkörning. Just då var det södergående tåg som fick köra. Jag stod vid signalen i 20 minuter, innan jag kunde köra fram till plattformen. Efter ytterligare 20 minuters väntan fick jag köra vidare in till Stockholm C.


Spår 8 i Älvsjö från förarhytten på X1 3060 den 24 januari 2002.


X10 3153 i Älvsjö den 2 februari 2002. Enheten hade nyligen anlänt från ombyggnaden i Tillberga och ännu inte satts i trafik.


X1 3090 på Älvsjö bangård samma dag.


Älvsjö bangård den 4 februari 2002. De två näst sista enheterna av respektive littera sida vid sida; X1 3103 och X10 3202.


Samma dag stod X420 060 avställd på "tarmen" i Älvsjö, i väntan på vidare öden. Det kom att dröja ytterligare nästan ett halvår innan trepartsuppgörelsen mellan SL, DB Regio och Citypendeln var klar och förutsättningarna för X420-trafiken var utredda.


Den 16 mars 2002 körde jag först ett "helvarv" Södertälje-Märsta. Under uppehållet i Älvsjö på väg söderut passade jag på att föreviga tåget, som denna dag bestod av X1 3031 och X1 3006.


X1 3101 i Älvsjö på morgonen den 12 juli 2002, i samband med klargöringen av tjänstetåg 92989, som jag sedan skulle köra till Västerhaninge.


X1 3001 på Älvsjö bangård den 16 augusti 2002.


X1 3103 i Älvsjö den 6 september 2002. Notera de avvikande vindrutetorkarna och bromsmotståndslådorna på taket. Enheten skrotades i december 2006.


Den första SL-blå X420-enheten var X420 062. Här ses den i avisningstunneln i Älvsjö dagen efter ankomsten dit, den 9 oktober 2002.


TGOJ Ma 833 och 401 i Älvsjö den 6 november 2002 i väntan på ledig tid i hjulsvarven.


Tekniker från DB i Tyskland arbetar på X420 062 inne i "tvättunneln" i Älvsjöhallen den 29 november 2002.


En frusen X420 058 på "Tarmen" i Älvsjö den 12 december 2002, i väntan på att trafiken skulle komma igång.


X1 3075 i tåg 2642 i Älvsjö den 24 januari 2003.


Möte med "tysktåget" 12691 i Älvsjö den 27 januari 2003.


X420 058 på Älvsjö bangård senare samma dag.


Tre X420 utanför portarna till Älvsjöhallen den 19 februari 2003.


En av dem var X420 119.


X420 047 lämnar Älvsjö på väg mot Tumba den 20 mars 2003.


X1 3065 tillsammans med X1 3076, X10 3114 och X420 119 i Älvsjö den 21 mars 2003.


X420 119 på Älvsjö bangård den 23 mars 2003.


Ännu SJ-märkta GC Z70 747 i Älvsjö den 17 april 2003.


Pendeltågsvardag i Älvsjö den 17 april 2003.


X420 527 sist i ankommande tjänstetåg från Tumba på spår 8 i Älvsjö samma dag.


I andra änden av tåget gick X420 119.


X10 3128 vänder på spår 6 i Älvsjö samma dag.


GC Rc4 1263 med ett synnerligen kort posttåg passerade genom Älvsjö samma dag.


SJ Rc3 1057 strålar i vårsolen när det passerar Älvsjö samma dag.


En X2:a passerade strax därpå.


X1 3041 mellan Älvsjö och Stuvsta den 19 april 2003. Enheten kördes till skrot den 25 april 2006.


X1 3058 gick sist i tåget.


X420 110 bredvid X10 3199 på Älvsjö bangård den 10 maj 2003.


Älvsjö bangård på kvällen den 10 maj 2003. Jag har just parkerat mitt tjänstetåg 92911, med X10 3159 främst som jag kört från Märsta, bredvid X1 3042 och X420 062. Alla tre dåvarande fordonstyperna på en bild!


X420 026 i Älvsjö 30 maj 2003.


X1 3102 i Älvsjö på morgonen den 2 juni 2003.


X1 3065, 3073 och X420 565 på Älvsjö bangård senare samma dag.


X420 020 i Älvsjö den 11 juli 2003.


X420 610 på Älvsjö bangård samma dag.


X1 3016 och X10 3116 sida vid sida på Älvsjö bangård på sommaren 2003.


X420 520 på spår 32 i Älvsjö den 4 september 2003.


"Tjugoettan" tämligen nylevererad från Motala verkstad i Älvsjö samma dag.


X420 026 på Älvsjö bangård samma dag.


Älvsjö bangård senare samma dag. Jag hade klargjort mitt tjänstetåg 92644 med X1 3005 i spetsen. "05:an" var f.ö. den första enhet jag övningskörde på, i tåg 2642 från Stockholm C till Upplands Väsby den 12 februari 2001. "Ettan" flankeras här av två "tyskar"; X420 020 och 062. En intressant designstudie av två jämnåriga pendeltågstyper.


X420 026 flankerad av 021 och 110 på Älvsjö bangård den 4 november 2003.


X420 117 på Älvsjö bangård samma dag.


Samma dag stod X420 054 på spår 9 i Älvsjöhallen.


X420 617 och 558 på Älvsjö bangård den 23 december 2003.


X420 567 på spår 32 på Älvsjö bangård samma dag. Denna enhet utgjorde invigningståget till Frankfurt/Main Flughafen 1972. Frankfurt/M hade då ännu inte fått några 420-tåg, utan man lånade en enhet från München med sin säregna blå/grå färgsättning.


X420 560 sist i tåg mot Kungsängen i Älvsjö senare samma dag.


TGOJ T43 242 i Älvsjö den 23 december 2003.


X420 554 på väg mot Västerhaninge i Älvsjö den 29 december 2003. På B-vagnen blev destinationsrullen från München kvar, liksom på X420 619 (119-B), men just denna dag var bara ett blankfält framrullat; annars var det inte ovanligt att olika tyska destinationer visades...


X420 558 i Älvsjö den 11 februari 2004.


X420 527 sist i tåg mot Kungsängen rullar in i Älvsjö den 20 februari 2004.


X420 054 på spår 32 i Älvsjö den 17 mars 2004, tillsammans med X1 3020 och X420 117.


X420 027 och 060 i Älvsjö den 30 mars 2004.


Ett antal rälsbussar byggdes om till liftmotorvagnar för kontaktledningsunderhåll. Här ses LMV 1879 i Älvsjö samma dag.


Den 19 mars 2004 gick X1 3100 ledande i ett tjänstetåg till Kungsängen. Väl där framfördes växlingssättet på vändspåret i för hög fart och krockade med den bastanta stoppbocken. Förarhytten på enheten trycktes in och föraren klämdes fast, men kunde räddas av räddningstjänsten. För X1 3100 var det därmed färdigåkt. Här ses enheten i Älvsjö på spår 0 den 5 maj 2004. Knappt en månad senare transporterades den till skroten i Gladökvarn.


Insatståget till Älvsjö har ankommit slutstationen i slutet av morgonrusningen den 10 maj 2004. Främst gick X420 521.


X10 3128 i Älvsjö den 26 maj 2004.


X1 3015 i Älvsjö den 27 maj 2004.


En X2:a i "svarvtunneln" i Älvsjödepån den 2 juni 2004.


X1 3050 under nedskrotning i Älvsjö den 10 juni 2004.


X420 619 ses här i Älvsjöhallen den 14 juli 2004, till synes redo för vidare färd mot Großhesselohe!


X420 026 lämnar Älvsjö den 22 september 2004.


X1 3066 och 3087 i Älvsjö den 19 oktober 2004.


Samma dag rullade det första provtåget iväg norrut från Älvsjö med X60 6002 i mitten för att genomgå s.k. gångdynamiska tester.


Vacker solnedgång i Älvsjö den 2 januari 2005 samtidigt som X420 554 rullar in på spår 7.


X420 021 skadades tyvärr i slutet av oktober 2004 vid en brand i underredet och ställdes av i Motala och för att användas som reservdelsförråd. Enheten transporterades dit från Älvsjö den 3 februari 2005. DBS valde att anlita TGOJ Trafik AB för transporten, som ställde El16 22 med lokförare till förfogande. Här står ekipaget redo för avgång från Älvsjö.


X60 6001 på Älvsjö bangård den 10 februari 2005. Vädret var av det mer ruskigare slaget... T.h. skymtar en X1:a som så småningom helt kom att få ge vika för X60.


Det samlade pressuppbådet förevigar när SL:s styrelseordförande försiktigt kör X60 6001 ut i dagsljuset dagen därpå, den 11 februari 2005.


X420 062 i tåg mot Västerhaninge i Älvsjö den 20 mars 2005.


TGOJ T43 228 och ett okänt Ma-lok med rötslamståget från Jordbro i Älvsjö den 29 mars 2005.


X420 544 främst i insatståget mot Tumba ankommer Älvsjö sen stund senare. I bakgrunden skymtar TGOJ T43 228.


Sist i tåget gick X420 567. T.v. i bakgrunden ett nätt litet godståg...


...draget av GC Rc3 1068. Närmast bakom loket gick Rc4 1197 i transport.


Möte med ett annat X420-tåg vid Älvsjö godsbangård på morgonen den 7 april 2005.


X420 565 ledande i tåg mot Kungsängen ankommer Älvsjö den 11 maj 2005.


Sist i tåget gick X420 117.


X420 560 sist i insatståget till Älvsjö växlas in till depån en liten stund senare.


X420 610 sist i insatståg till Älvsjö har ankommit slutstationen den 24 maj 2005, och växlas sedan undan till Älvsjödepån.


Strax därpå ankom X420 558 Älvsjö på väg mot Kungsängen.


Alla företag som deltog i SL:s upphandling av pendeltågstrafiken 2005 bjöds in till en rundresa i systemet och visning av depåerna i Bro (då ännu inte klar) och i Älvsjö. Här har DB Regios delegation just anlänt till Älvsjö från Kungsängen den 15 juni 2005 (passande nog åkte vi med ett X420-tåg som jag (naturligtvis!) körde). Varselvästarna togs på inför promenaden bort till Älvsjöhallen.


X1 3069 och 3082 flankerar en yngre X60-kollega i Älvsjö samma dag.


X420 026 i Älvsjö samma dag.


GC T44 375 passerar Älvsjö med tåg till Jordbro på morgonen den 16 juni 2005.


X420 610 i Älvsjö på morgonen den 16 juni 2005.


X420 565 ledande i tåg mot Kungsängen ankommer Älvsjö på morgonen den 16 juni 2005.


X420 067 i Älvsjö samma morgon.


Tvenne tyskar i Älvsjö den 4 augusti 2005. Både X60 6006 (t.v.) och X420 065 (t.h.) är tillverkade av Linke-Hoffmann-Busch (LHB)/Alstom i Salzgitter.


Början på slutet. X1 3086 som reservdelsförråd i Älvsjö den 6 september 2005.


X420 058 och X10 3162 på Älvsjö bangård den 6 september 2005.


Ett tåg med X420 117 främst rullar in i Älvsjö den 6 september 2005.


Nylevererade och delvis ännu omärkta X60 6009 i Älvsjöhallen den 30 september 2005.


X420 027 i Älvsjö den 4 oktober 2005.


X420 520 i Älvsjö den 5 oktober 2005. Enheten togs ur trafik och kördes till skrot drygt en vecka senare, den 4 november 2005.


Fyra pendeltågstyper samlade i Älvsjö den 24 oktober 2005; fr.v. X60, X420, X1 samt X10.


CargoNet Di8.705 ska strax koppla till det första X420-skrottransporten på ett av sidospåren i Årsta den 27 oktober 2005. Närmast lok skymtar X420 047.


X420 047 på Älvsjö godsbangård redo för avgång mot skroten i Nykroppa samma dag.


Ett SJ-blått X 2000-tåg passerar Älvsjö den 1 november 2005.


X420 562 rullar in i Älvsjö näst sista dagen i trafik, den 3 november 2005. Sedan bilden togs har miljön här förändrats kraftigt.


X420 065 sist i insatståg mot Stockholm C lämnar Älvsjö den 10 november 2005.


Den 16 november 2005 i Älvsjö gick X1 3007 som ledande enhet i ett tåg mot Södertälje.


X420 526 rullar in i Älvsjö i den bleka morgonsolen den 17 november 2005. En dryg vecka senare var det färdigkört; enheten kördes till skrot i Nykroppa den 25 november 2005.


Efter sommaren 2005 fick "58:an" större siffror i fronten. Här ses X420 058 i Älvsjö näst sista dagen i trafik, den 13 december 2005.


X1 3001 i Älvsjöhallen den 18 januari 2006.


X1 3064 rullar in i Älvsjö på kvällen den 16 juli 2006. Enheten skrotades i december samma år.


Höstfärger i Västberga den 6 oktober 2007.


SJ Rc6 1394 passerar Älvsjö den 10 september 2008.


Ett norrgående X40-tåg passerar Älvsjö den 20 september 2008. Fyra år senare hade miljön förändrats ganska kraftigt med ny bussterminal och nya bostäder.


X1 3040 främst i ett insatståg ankommer Älvsjö den dimmiga höstmorgonen den 24 september 2008.


Dagen därpå, den 25 september 2008, ses här X1 3056 i Älvsjö som ledande enhet i ett insatståg till Tumba.


X10 3163 ankommer Älvsjö den 28 oktober 2008.


På väg in till jobbet på morgonen den 5 november 2008. Banverkets fullastade makadamtåg rullar sakta förbi plattformen i Älvsjö ungefär samtidigt som pendeltåget jag tänkte åka med (2804) skulle ha avgått mot "stan". Strax därefter fick makadamtåget stanna vid en stoppsignal, p.g.a. växelfel. "Pendeln" blev givetvis också drabbad av växelfelet och ankom till Stockholm C 23 minuter sent. Det gäller att ha marginaler, så att man inte kommer för sent...


X60 6004 i Älvsjö den 19 januari 2009.


GC Rc2 1070 passerar genom Älvsjö med ett godståg från Jordbro den 26 februari 2009.


X10 3202 i Älvsjö den 18 mars 2009.


Vintern höll i sig länge i Stockholm 2009. X1:orna användes länge i stor utsträckning och fick rycka in när de yngre kollegorna X60 inte räckte till. X1 3047 gick som ledande enhet i ett tåg mot Märsta den 23 mars 2009. Normalt skulle det gå X60 i alla stomtåg.


Motortransport Habbcceks 44 74 247 052-2 i Älvsjö den 4 april 2009.


Nordwaggon Habins901 34 74 278 2 042-3 [P] användes tillsammans med Hbins763 23 74 216 2 523-5 [P] i ett spårviddsväxelprojekt i Haparanda. De förseddes med särskild märkning. Här passerar jag Habins-vagnen i höjd med Älvsjö godsbangård den 11 maj 2009.


TGOJ Ma 833 med rötslamståget från Jordbro i Älvsjö den 12 maj 2009.


Nynäsbanans utfart från Älvsjö mot Högdalen den 15 maj 2009. T.h. ses Älvsjödepån.


Veolia Transports (idag: Transdev) restaurangvagn R7 5633 i Älvsjö den 3 juni 2009.


X1 3023 tillhörde den skara som länge tjänade Stockholms pendlare. Här rullar den in på Älvsjö station den 5 juni 2009.


X60 6034 närmar sig Älvsjö söderifrån den 21 augusti 2009.


En norrgående X40 mellan Stuvsta och Älvsjö samma dag.


GC Rc4 1302 med ett kombitåg i Älvsjö den 1 september 2009.


GC Rc4 1193 passerar genom Älvsjö på spår 8 samma dag.


GC Rc4 1157 i multipel med Rc2 1126 i Älvsjö den 3 september 2009.


GC Rc2 1089 passerar genom Älvsjö med "Coop-tåget" den 4 september 2009.


VTG Zacens D-VTGD 33 80 793 3 056-3 i Älvsjö den 4 september 2009.


I samma tåg gick även FS Hbbillns 21 83 245 7 832-5...


... och f.d. Nordwaggon Laaeilprs972 43 74 438 0 001-0.


GC Rc2 1082 Grodan Kermit och Rc4 1314 i Älvsjö den 4 september 2009. Rc2 1082 var det första som målades i GC:s gröna färgsättning och fick grönt tak, medan de övriga fick gråsvart tak, och smeknamnet var inte långt bort...


X1 3085 har ankommit Älvsjö den 8 september 2009 i tåg 2911, det enda omloppet som planenligt tursattes med X1 under hösten 2009.


Världens snabbaste Regina! X52 9062 innehar än så länge det svenska hastighetsrekordet på 303 km/h. Här ses enheten i samband med ITS-mässan i Älvsjö den 22 september 2009.


Innan ombyggnaden. Gång- och cykelrampen till Älvsjö station den 23 september 2009.


X1 3008 som ledande enhet i insatståget 2994 i Älvsjö den 12 oktober 2009.


SJ X40 3309 passerar Älvsjö station i snörök den 18 december 2009.


Ett X 2000-tåg passerar genom ett snötäckt Älvsjö den 19 januari 2010.


X10 3178 i Älvsjö den 28 januari 2010.


SJ Rc6 1401 passerar Älvsjö den 9 mars 2010.


Den 22 mars 2010 körde jag regionaltåg 914 från Eskilstuna till Stockholm C. Här passerar jag ett pendeltåg i Älvsjö. Sedan bilden togs har stationsområdet byggts om rätt så ordentligt...


På väg genom Älvsjö station den 9 maj 2010.


X10 3177 i Älvsjö den 12 maj 2010.


F.d. Nordwaggon S-TWA Laaiis985 24 74 421 8 052-0 i Älvsjö den 14 maj 2010.


X10 3162 sist i ett tåg mot Tumba lämnar Älvsjö den 7 juni 2010.


GC Lgjns-w 21 74 4443 0 926-9 med GC-container i Älvsjö den 28 juli 2010.


I samma tåg gick TWA Hirrs5 23 80 294 1 480-8...


...och S-GC Himrrs022 23 74 292 3 069-9 [P]. Ett antal f.d. Nordwaggon Himrrs022:or inregistrerades som P-vagnar vid Green Cargo.


NJM B 1136 med tåg till Nynäshamn i Älvsjö den 28 augusti 2010.


Hector Rail 141.002 Kiddo i Älvsjö med Veolias persontåg från Malmö på kvällen den 22 oktober 2010.


Infranords Tb-lok DLL 3109 E passerar Älvsjö den 31 december 2010 på väg mot nya snöröjningsuppdrag.


X10 3179 rullar in i Älvsjö på nyårsafton 2010.




Vintern 2010-2011 blev liksom föregående vintern ingen succé för järnvägen i Sverige. På nyårsafton 2010 rådde omfattande signal- och växelfel mellan Årstaberg och Älvsjö. Alla södergående fjärrtåg fick köras via spår 8 i Älvsjö, som normalt används av södergående pendeltåg mot Nynäshamn. På den övre bilden ses X 2000-tåg 537 på väg mot Nynä... ehrm, Köpenhamn och på den undre bilden ett Oslo-tåg draget av Rc6 1390.


X1 3011 höll länge ställningarna i pendeltågstrafiken. Den 27 januari 2011 gick enheten sist i ett insatståg från Upplands Väsby och har här just ankommit slutstationen Älvsjö.


Min sista bild på en X1 i trafik! Den 24 mars 2011 gick X1 3067 sist i ett insatståg från Upplands Väsby till Älvsjö. Här växlar tåget undan till uppställningsbangården vid Älvsjöhallen. Den 1 april 2011 slopades de kvarvarande X1:orna inför skrotningen, inklusive "67:an".


GC T44 342 passerar genom Älvsjö den 9 juni 2011.


X1 3081 tittart ut ur Älvsjöhallen den 5 juli 2011. Denna enhet togs omhand av Sveriges Järnvägsmuseum och i samband med transporten dit passade man på att lasta en del skrymmande reservdelar.


I Transwaggons regi har f.d. Nordwaggon-Laais-vagnarna sakta men säkert blivit anonymt bruna av bromsdamm och smuts. Här ses en Laaiis921:a i Älvsjö den 23 augusti 2011.


I samma tåg gick en av Cementas Ucs-vagnar.


"Porten" söderifrån till driftplats Stockholm den 14 september 2011. Här ligger den södra gränsen mellan "närställverket" och "fjärren". I bakgrunden ser vi hållstället Stuvsta, som ligger inom Älvsjö driftplats. Ett hållställe är en "plats med särskilt namn inom en driftplats avsedd för av- och påstigning" (TTJ modul 1 Termer).


Ett av Stenas TMZ-lok passerar Älvsjö den 3 november 2011.


Den 5 november 2011 körde SÅS en körning till Katrineholm och åter med S1 1921 som dragare som här passerar Älvsjö.


SJ X40 3326 på väg mot Linköping passerar Älvsjö den 12 november 2011.


Hector Rail 141.001 Ripley ankommer Älvsjö med Veolias persontåg från Malmö samma dag.


Med i tåget gick panoramavagen.


GC Rc4 1184 och 1283 rullar in i Älvsjö med ett godståg samma dag.


Den 12 november 2011 körde Skandinaviska Jernbanor (SkJb) sin premiärtur mellan Stockholm och Göteborg och här passerar tåget Älvsjö.


Den 3-4 december 2011 körde SÅS tillsammans med NJM ångtåg på Nynäsbanan. Här har man kommit till Älvsjö den 3 december 2011.


Två Alstomprodukter i Älvsjö den 31 december 2011; SL X60 och SJ X40.


X60 6070 mellan Älvsjö och Stuvsta den 24 mars 2012.


X10 3131 i Älvsjö på väg mot "Jakan" den 7 juni 2012.


Rush Rails T66 401 väntar på körsignal i Älvsjö på morgonen den 21 juni 2012.


Rush Rails T66 401 med ett långt containertåg i kroken passerar Älvsjö i god fart på morgonen den 26 juni 2012.


Veolias persontåg 7150 från Malmö till Stockholm ankommer Älvsjö den 19 juli 2012. Denna dag drogs tåget av Hector Rails "Taurus"-lok 242 532 Lightyear.


Ett pendeltåg mot Södertälje lämnar Älvsjö på morgonen den 12 oktober 2012. Sist gick X60 6030.


SJ 2000 535 på väg mot Malmö närmar sig Älvsjö den 28 oktober 2012. X2 2003 var drivenheten för dagen.


Solnedgången speglar sig i ett X60-tågsätt i Älvsjö den 8 december 2012.


Den 9 december 2012 tog SL över från Upptåget på sträckan Upplands Väsby - Arlanda - Uppsala. Tågen utgår normalt från Älvsjö, förutom i rusningen då de körs till och från Tumba. Här ses X60 6040 i tåg 2236 redo för avgång från Älvsjö den 31 december 2012. Det kan noteras att man har "återuppväckt" 2200-numren för denna trafik; tidigare användes dessa tågnummer för SJ:s Uppsalapendel.


SJ regionaltåg 135, draget av Rc6 1341, passerar genom Älvsjö den 31 december 2012.


Södergående Södertäljependel 2635 med X60 6036 främst, ankommer Älvsjö samma dag.


X60 6077 rullar in i Älvsjö den 3 mars 2013.


SJ 2000-tåg 531 med X2 2016 i spetsen passerar Älvsjö den 3 mars 2013.


SJ 2000-tåg 420 med UB2X 2528 i spetsen passerar Älvsjö den 25 mars 2013.


SJ Rc6 1351 dammar boktavligt talat förbi Älvsjö med regionaltåg 986 från Eskilstuna samma morgon.


GC Rc4P (P som i Post) 1318 med ett kort posttåg passerar Älvsjö på eftermiddagen samma eftermiddag.


SJ regionaltåg 943 till Eskilstuna med X40 3304 främst möter ett SL-pendeltåg i Älvsjö den 31 mars 2013.


Skandinaviska Jernbanors eftermiddagståg 18637 till Göteborg, som sig bör draget av 185 707, passerar kilometer 10 strax söder om Älvsjö den 22 april 2013.


Våren 2013 fanns ännu tre mörkblå Rc6-lok i SJ AB:s flotta. Två av dem, 1409 och 1340, fick som (förmodligen) bekant, dra Orientexpressen i mitten av april 2013. Här kommer det tredje (1407) med regionaltåg 239 till Norrköping i kroken, i kurvan vid kilometer 10 strax söder om Älvsjö samma eftermiddag.


Strax därpå kom regionaltåg 947 till Eskilstuna med X40 3301 som ledande enhet.


Veolias tåg 3943 till Malmö passerade, något försenat, kilometer 10 en stund senare. Dragare var Hector Rails 242 503 Balboa.


Strax därpå kom regionaltåg 236 från Linköping, draget av Rc6 1415, samtidigt som det mötte Veolias fjärrtåg till Malmö.


TX Logistik/Railpool 185 705-2 med godståg i Älvsjö på morgonen den 25 september 2013.


S-TÅGAB 91 74 1043 010-7 Rc2 ÖBB med ett containertåg i Älvsjö den 22 november 2013.


SkJb:s tåg till Göteborg passerar genom Älvsjö den 1 december 2013.


NJM E 1189 stod avställt flera år i väntan på tubbyte och andra reparationer. Senhösten 2013 var loket klart för trafik igen och första uppgiften blev tågen till Nynäshamns julmarknad helgen 7-8 december 2013. Här ses tåget i Älvsjö den 7 december 2013.


GC Rd2 1120 på bron över Södra länken på väg in på Älvsjö godsbangård den 11 januari 2014. I fonden syns Jernhusens nya containerkranar trona över Årsta kombiterminal.


SJ Rc6 1340 med regionaltåg 232 från Norrköping i kroken passerar Älvsjö den 11 januari 2014. Som synes är loket numera svartmålat, det hörde till den lilla skara lok som var målade i mörkblå färgsättning. Dessutom var loket med och drog Orientexpressen i april 2013.


TXL/Railpool 185 674-9 med godståg väntar på körsignal i Älvsjö på morgonen den 13 januari 2014.


GC Rd2 1081 i Älvsjö den 5 april 2014.


Urblekta S-TWA Laaiis921 24 74 422 0 567-7 [P] i Älvsjö den 25 juni 2014.


NJM E 1189 ankommer Älvsjö från Nynäshamn den 30 augusti 2014.


242.531 La Motta med Veolias "Snälltåget" passerar Älvsjö samma dag.


X60 6069 mot Södertälje C och 6021 mot Uppsala C i Älvsjö den 29 december 2014.


Ett multipelkopplat SJ 2000-tågsätt passerar Älvsjö på väg mot Stockholm samma dag.




Två bilder från kilometer 10 i Älvsjö den 22 mars 2015. MTRX tåg 2053 kör ikapp i snöyran med en SL-pendel i backen upp genom Älvsjöskogen.






Leveranskörning. Tågab Rc2 ÖBB 008 med MTRX X74 74004 i kroken passerar Älvsjö den 28 mars 2015. Fordonstillverkaren Stadler anlitade Tågab för transporterna från färjan i Trelleborg.


X60 6004 mot Södertälje C på spår 7 i Älvsjö den 10 april 2015. Det ovanliga spårvalet berodde på ombyggnadsarbeten på Gamla Årstabron, varför tågen fick ledas om över Nya Årstabron och genom Älvsjö Godsbangård. Därför hamnade tågen mot Södertälje här, i stället för på spår 4.


MTRX tåg 12047 passerar genom Älvsjö samma kväll.


Älvsjö godsbangård söderut den 22 april 2015. T.h. i bild ses Västra stambanan och bron "Älvsjöbågen".


På väg norrut genom Älvsjö den 8 maj 2015. Lövsprickningen är ett faktum och det blir allt svårare att se signalerna på grund av all sly och växtlighet intill spåret. Trafikverket värjer sig delvis mot kritiken som framförts av mig och andra kollegor, med motiveringen att man "inte kan stövla in hos grannarna hur som helst och såga ner träd". Det kan man förvisso inte, men det vore enligt min uppfattning klädsamt om Trafikverket åtminstone förde en dialog med intilliggande fastighetsägare om hur grenar och/eller träd ska sågas ned (det kanske det gör, men resultatet förefaller fruktlöst...). Här i Älvsjö har vegetationen längs Första uppspåret (där vi kör på bilden) varit synnerligen omfattande de senaste 5-10 åren och här är sikten på nästa signal dålig på grund av att spåret kurvar och att signalen skyms av bullerplanket. Därtill växligheten, som förvärrar situationen märkbart.


Vid kilometer 10. MTRX tåg 2001 passerar genom Älvsjöskogen den 18 augusti 2015.


Tågab Rc2 010 med en NSB-"Flirt" i kroken passerar Älvsjö den 5 september 2015.


I september 2015 kom den legendariska schweiziska "Krokodilen" SBB Ce 6/8III 14305 för första (och sannolikt enda) gången till Sverige. Loket ägs och förvaltas av SBB Historic i Olten i Schweiz. Loket och dess följeslagare hade bjudits in av Järnvägsmuseet i Gävle med anledning av firandet av den svenska eldriftens 100-årsjubileum. Den 12 september 2015, var det "Dagen K" som i Krokodil! Klockan ringde tidigt och jag sällade mig till övrig personal i Hagalund. Tåget gick först till Älvsjö godsbangård. Därifrån gick "Krokodilen" främst. Innan avgång bjöds all personal på välbehövlig frukost i den stiliga restaurangvagnen.


Strax före klockan 06 lämnade vi Älvsjö godsbangård och begav oss norrut. Här anar man hela tåget.


MTR Express tåg 2032 passerar Älvsjö i det soliga höstvädret den 23 oktober 2015. Tåget bestod av X74 74002.


MTR Express tåg 2029, bestående av X74 74001, kör om ett pendeltåg i Älvsjö den 28 december 2015.


SJ regionaltåg 135, draget av Rc6 1356, passerar Älvsjö den 9 januari 2016.


Hector Rails "Taurus"-lok 242.503 Balboa framför Transdev "Snälltåget" 13940 i Älvsjö samma dag.


X 2000-tåg 437 passerar Älvsjö samma dag.


På väg genom Älvsjö med Hector Rails tåg 40100 den 19 januari 2016.


Nylevererade X60B 6091 i Älvsjö den 7 maj 2016.


Hector Rail 242.503 Balboa med södergående "Snälltåget" 13943, passerar Älvsjö den 17 juli 2016.


MTR Express tåg 2075, bestående av X74 74004, i Älvsjö samma dag.


X60B 6104 i Älvsjö den 16 oktober 2016.


Transdevs avtal med Hector Rail löpte ut i början av oktober 2016. Sedan dess dras Snälltåget i egen regi av nya läckert röda Vectron-lok. Här passerar tåg 13941, draget av 193 255 (med EVN 91 80 6 193 255-7 D-ELOC), Älvsjö den 16 oktober 2016. Loken är inhyrda från österrikiska ELL.


Hector Rails Fortum-tåg 40322 från Arvika, draget av 143.061 Valkyrian och 143.059 Fenrisulfven slingar sig genon växlarna i Älvsjö den 16 oktober 2016...


...och passerade plattformen kort därefter.


Taurus-lok hör inte till vanligheterna i Fortum-trafiken, men några dagar i slutet av oktober 2016 kördes några omlopp med multipel-242. Detta måste naturligvis förevigas! Här ses 242.503 Balboa och 242.516 Ferdinand passera Älvsjöskogen vid kilometer 10 med tåg 40323 mot Arvika i kroken den 22 oktober 2016.


Stockholmsområdet fick ovanligt mycket snö på kort tid den 8-9 november 2016. Närmare en halvmeter snö föll över huvudstaden, med sedvanligt "snökaos" som följd, inte minst i vägtrafiken. Många gav sig ut med sommardäck, och snöröjningsberedskapen lämnade mycket övrigt att önska... Järnvägen klarade sig hyfsat, men fick sin beskärda del av strulet också. Den 10 november körde jag ett lok från Hallsberg till svarven i Hagalund, och här passerar jag kilometer 10 i Älvsjöskogen på väg in mot Stockholm.


X60B 6102 i Älvsjö den 12 december 2016.


I samband med tågplaneskiftet till T17 den 11 december 2016, började Hector Rail dra tågen åt Skandinaviska Jernbanor (SkJb), som förlorade sin säkerhetslicens sommaren 2016. Här en tyvärr oskarp bild av "Blå Tåget" 7073, draget av 242.532 Lightyear, när det passerade genom Älvsjö på eftermiddagen den 12 december 2016.


Skymning över Älvsjö den 12 december 2016.


Solnedgång över Älvsjö station den 19 december 2016.


MTRX X74 74002 passerar genom Älvsjö med tåg 2083 den 26 december 2016.


242.531 La Motta med tåg 7087 "Gröna Tåget" passerar genom Älvsjö den 26 december 2016.


SJ Rc6 1338 på väg genom Älvsjö med SJ regionaltåg 137 den 8 januari 2017.


En stund senare kom Hector Rail 242.531 La Motta med tåg 7076 "Blå Tåget" på norrgång.


X60B 6114 i Älvsjö den 2 april 2017.


SJ X55 3349 som SJ 3000-tåg 513 mot Jönköping i Älvsjö den 2 april 2017.


En stund senare kom SJ Regionaltåg 277 mot Linköping, med X40 3307 främst.


Strax därpå kom SJ Regionaltåg 957 till Eskilstuna, draget av Rc6 1350 (med "SMS-kollega" längst bak).


I april 2017 började Hector Rail använda 141-loken i SkJb-trafiken. Här ses 141.001 Ripley med södergående "Blå Tåget" 7077 i Älvsjö en kort stund senare samma dag.


Hector Rail 141.001 Ripley med södergående "Blå Tåget" 7077 passerar Älvsjö godsbangård den 18 juni 2017. Hela området korsas av bron Älvsjöbågen, som sedan Citybanan invigdes den 10 juli 2017 leder norrgående tåg mot Stockholm C till Gamla (östra) Årstabron, för att därigenom hamna rätt på Stockholm S för att nå Södertunneln.


X60B 6104 i tåg mot Sundbyberg ankommer Älvsjö den 21 juli 2017.




Två bilder av MTRX tåg 12039 passerandes Älvsjö samma dag. Tåget bestod av X74 74005 och 74006.


Kort därefter kom SJ Regionaltåg 139 till Hallsberg, draget av Rc6 1345.


Samma dag drogs Skandinaviska Jernbanors "Blå Tåget" 17073 av Hector Rail 143.048 Saga, och här ses tåget passera Älvsjö en stund senare. Det var första gången som en av Hector Rails 143:or (f.d. SJ Rc3) drog ett av SkJb:s tåg, och bortsett från den urblekta SJ-målningen passar ju Rc3-loket enligt min uppfattning väldigt bra till SkJb:s vagnar!


X60 6076 i tåg mot Södertälje C bromsar in i Älvsjö samma dag.


Sommaren 2017 togs Snälltågets moderniserade f.d. DB InterRegio-vagnar i trafik. De har fått helt ny inredning och har sth 200 km/h. Här ses Bmpz 61 81 22-90 063-1 sist i tåg 3940 passera Älvsjö den 25 juli 2017.


X60B 6125 i Älvsjö den 2 januari 2018.


Strax därpå passerade Hector Rail 143.059 Fenrisulfven med Skandinaviska Jernbanors "Gröna Tåget" 17081.


En liten stund senare passerade norrgående "Blå Tåget" 17070, draget av Hector Rail 143.048 Saga.


Hector Rail "Vectron" 243.112 med "Blå Tåget" 17071 i Älvsjö den 16 april 2018.


Ett SJ X 2000-tåg på väg mot Stockholm C vid Älvsjöskogen den 18 juni 2018.




Två bilder av Hector Rail 143.060 Jernsida med "Blå Tåget" vid kilometer 10 i Älvsjö den 18 juni 2018.


X60B 6102 vid Älvsjö godsbangård den 18 juni 2018.


GC Rc4 1161 i Älvsjö den 29 augusti 2018.


X60B 6119 i Älvsjö den 29 augusti 2018.


X60B 6102 i Älvsjö den 30 augusti 2018.


Den 1 oktober 2018 var det 100 år sedan Sveriges hittills svåraste tågolycka inträffade i Getå, en bit nordöst om Norrköping. Tåget drogs av ångloket F 1200, som sedermera bärgades och åter sattes i drift. Denna kväll kördes ett extratåg samma väg för att högtidlighålla minnet av olyckan, även denna kväll draget av F 1200. Här ses tåget passera Älvsjö station i det stilla höstregnet. Bilden är en skärmdump av en filmsnutt jag tog vid passagen.


Ett par dagar senare, den 3 oktober 2018, kördes ett extratåg draget av Ra 846. Här ses tåget på Älvsjö godsbangård i väntan på avgång.


SJ regionaltåg 233, draget av Rc6 1411, passerar genom Älvsjö den 6 oktober 2018.


X60B 6103 ankommer Älvsjö den 15 november 2018.


Hector Rail 143.061 Valkyrian med tåg 7070 passerar Älvsjö den 6 december 2018. Tre dagar senare inleddes den nya tågplanen "T19", och SkJb:s tåg slutade gå söder om Mälaren, för att istället gå längs Mälarbanan över Västerås till Stockholm.


Hector Rail 243.115 Trevithick passerar Älvsjö den 17 januari 2019 med tåg 40131 på väg mot Arvika.


Hector Rail 243.221 passerar Älvsjö den 29 mars 2019 med tåg 40031 på väg mot Norge. Loket har ett förflutet som 193 971 och användes bl.a. i testkörningar i Finland.


X60B 6103 ankommer Älvsjö den 12 maj 2019.


En kort stund senare ankom X60 6032 i motsatt riktning.


SJ Rc6 1358 i Älvsjö den 22 maj 2019.


X60B 6129, den sista levererade X60-enheten, i Älvsjö den 22 maj 2019.


Strukton Rails spårriktare Unimat 16 i Älvsjö den 25 juni 2019.


X60B 6126 i Älvsjö den 15 juli 2019.


DB 185 329 med "Bode-tåget" 43033 i kroken, passerar genom Älvsjö den 15 juli 2019.


Hector Rail 241.004 R2D2 och 143.064 Bifrost på Älvsjö godsbangård den 24 augusti 2019. I samband med körningen av det s.k. "DN-tåget" ställdes tåget upp där.






Tre bilder av Hector Rail 243.120 Rudolf Wall med "DN-tåget" i kroken när det passerade genom Älvsjö den 1 september 2019.


Hector Rail 241.002 Skywalker med "DN-tåget" på Älvsjö godsbangård den 8 september 2019.


Hector Rail 243.113 Pullman rullar in på spår 6 i Älvsjö den gråmulna morgonen den 22 november 2019 med tåg 40031 på väg mot Norge.


Ett av SJ:s X2000-tåg passerar Älvsjö på förmiddagen den 10 december 2019.


Strax därpå ankom tåg 2922 med X60B 6114 som ledande enhet.


X60B 6107 i Älvsjö på eftermiddagen senare samma dag.


MTRX X74 74002 Ingvar i tåg 2071 passerar Älvsjö den 15 december 2019.


Strax därpå ankom ett pendeltåg mot Uppsala med X60B 6085 sist.




Denna dag var det premiär för de nya Mälartågen litt ER1 i ordinarie trafik. Här ses ER1 013 i tåg 928 passera Älvsjö på förmiddagen på den gråmulna preimärdagen.


ER1 010 passerar X60 6071 i Älvsjö den 17 december 2019...


...och fortsätter vidare mot Eskilstuna och Arboga.


193 253 med södergående Snälltåget passerar genom Älvsjö den 23 december 2019.


X60 6034 på Älvsjö bangård den 18 februari 2020.


GC Rc4 1290 i Älvsjö den 18 februari 2020.


Den 21 februari 2020 var det säsongspremiär för DN-tåget. Flera av oss arbetade under ett halvår periodvis mycket intensivt med att få tillstånd att bedriva persontrafik i Danmark, liksom att få alla vagnarna godkända för att köra i de långa tunnlarna under Öresund och Stora Bält, men trägen vinner! Några dagar innan tåget skulle gå var allt klart! Även denna gång förbereddes tåget på Älvsjö godsbangård, bl.a. skulle ett par vagnar växlas om. Dragande lok var denna gång 241.003 Organa.


Den 1 mars 2020 återkom DN-tåget från Italien och Österrike. Jag filmade det när det passerade Älvsjö samma kväll och denna bild är en skärmdump från filmen.


Ett tåg mot Bålsta lämnar Älvsjö på kvällen den 15 april 2020.


Strax därpå rullade GC Rc4 1304 iväg ett godståg från Älvsjö godsbangård.


X60 6004 i Älvsjö den 16 april 2020.


SJ Rc6 1404 i spetsen för regionaltåg 10137 mot Hallsberg passerar genom Älvsjö den 16 april 2020.


X60 6059 ankommer i Älvsjö den 9 maj 2020.


Sist i samma tåg gick X60 6005.


X60 6033 i Älvsjö den 10 maj 2020.


X60 6062 rullar in i Älvsjö från depån den 11 maj 2020.


ER1 004 passerar genom Älvsjö den 30 maj 2020.


ER1 010 rullar igenom Älvsjö som tjänstetåg på väg från Älvsjö godsbangård till Flemingsberg den 29 juni 2020.


ER1 011 i tjänstetåg från Älvsjö godsbangård till Flemingsberg passerar under Götalandsvägens viadukt i Älvsjö den 5 augusti 2020.


X60B 6096 på linje 43 mot Kungsängen i Älvsjö den 8 augusti 2020.


Strax därpå passerade SJ X40 3333 genom Älvsjö, på väg från Flemingsberg till Älvsjö godsbangård.


SJ Rc6 1408 passerar genom Älvsjö med regionaltåg 224 den 20 augusti 2020.


Strax därefter passerade Tågabs tåg 57050 med Rc3 1066 som dragare.


Hector Rail 241.007 Bond stannar till i Älvsjö en stund senare.


Hector Rail 241.007 Bond med Alpha Trains 119 004 och 010 i kroken, lämnar Älvsjö söderut senare samma dag.






Tre bilder av Hector Rails Stockholm Exergi-tåg i Älvsjö den 18 september 2020. Tomtåget 43319 till Boxholm drogs denna dag av 143.048 Saga och 143.046 Prins August, med inhyrda T43 229 i transport. De två Rc3-loken drog f.ö. Hector Rails första tåg i december 2004, då inhyrda från SJ.


Dimmig gryning i Älvsjö den 6 oktober 2020.


S-AAEC SgnssS122 31 74 4552 304-4 i Älvsjö den 29 oktober 2020.


MTRX X74 74003 Rödluvan i Älvsjö den 29 oktober 2020.


MTRX X74 74006 Miriam i tåg 2083 passerar genom Älvsjö den 8 november 2020.


SJ X 2000 534 passerar genom Älvsjö den 8 november 2020.


X60B 6096 i Älvsjö på julafton 2020.


SJ X 2000 416 med manövervagn UB2X 2513 ledande, passerar Älvsjö på juldagen 2020.


X60 6059 i Älvsjö på juldagen 2020.


X60 6001 i tåg 2835 lämnar Älvsjö den 10 januari 2021.


Kort därefter växlades X60 6044 fram till plattform från Älvsjödepån.


ER1 013 på väg mot Stockholm C passerar Älvsjö den 12 januari 2021.


På väg genom Älvsjö i snöoväder på kvällen den 28 januari 2021.


X60B 6093 i Älvsjö på väg mot Västerhaninge senare samma kväll.


X60B 6105 lämnar Älvsjö på väg mot Västerhaninge den 30 januari 2021.


En okänd X60B på väg mot Södertälje C närmar sig Älvsjö den 31 januari 2021. I bakgrunden anas ett annan X60-sätt som höll på att växla ut från Älvsjö godsbangård.


MTRX X74 74003 Rödluvan i tåg 2085 passerar Älvsjö senare samma dag.


Strax därefter kom SJ X40 3319 i tåg 10273.


X60B 6109 rullar in i Älvsjö den 3 februari 2021.


ERR European Rail Rent D-ERR Zacens1 37 80 7929 227-2 i Älvsjö den 5 februari 2021.


I samma tåg gick Ermewa Zaes F-ERSA 33 87 7879 488-7.


Alpha Trains 119 004, tillfälligt uthyrt till Hector Rail, lämnar Älvsjö i tåg 40019 på kvällen den 8 februari 2021.


En Mälartåg-ER1:a "jagas" av ett pendeltåg vid kilometer 10 i Älvsjöskogen den 27 februari 2021.


Sist i det pendeltåget gick X60B 6127.


Strax därpå kom ER1 014 i motsatt körriktning.


Snälltåget 3940, draget av 193 288, passerar Älvsjöskogen den 27 februari 2021.


SJ X 2000-tåg 411 i höjd med Älvsjö godsbangård den 6 mars 2021.


SJ X 2000-tåg 416 passerar Älvsjö i påtagligt aprilväder på annandag påsk den 5 april 2021. På spåret intill närmade sig...


...X60B 6123 i tåg 2230 mot Uppsala C.


Inför Flixtrains trafikstart i maj 2021 kördes ett antal test- och övningståg. Här ses Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler passera Älvsjö med tåg 28639 mot Göteborg C den 20 april 2021.


Hector Rail 243.002 Wöhler som "lokgång" 33624 passerar Älvsjö den 1 maj 2021.


Hector Rail 243.222 med Flixtrains tåg 23005 i kroken, passerar Älvsjö den 8 maj 2021.


GC Rc4P 1318 med okänd "multipelkollega" passerar genom Älvsjö med ett södergående posttåg den 13 maj 2021.


X60B 6115 på väg mot Södertälje på spår 3 i Älvsjö strax efter midnatt den 14 maj 2021.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler med ett av Flixtrains tjänstetåg på Älvsjö godsbangård den 14 maj 2021.


SJ X55 3352 i Älvsjö den 14 maj 2021.


Hector Rail 243.002 Wähler med ett av Flixtrains tjänstetåg på Älvsjö godsbangård den 15 maj 2021. "Getingmidjan" var avstängd och flera järnvägsföretag använde bangården för tågvändningar, inkl. städning, vattentryckning m.m.


Hector Rail 241.003 Organa på väg från Värtan till Hallsberg i tåg 56305 passerar Älvsjö den 13 juni 2021.


GC Rd2 1104 med gt 4465 i Älvsjö den 24 juni 2021.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler med Flixtrains tåg 23007 i kroken, passerar genom Älvsjöskogen vid kilometer 10 på midsommardagen den 26 juni 2021.


Kort därefter passerade Mälartåg ER1 024 i motsatt riktning.


Hector Rail 243.222 med Flixtrains tåg 23013 passerar Älvsjö den 27 juni 2021.


Ibland är ordinarie Flixtrain-strajapde lok upptagna på annat håll. Då får en "vanlig" Vectron göra jobbet! Den 7 juli 2021 drog 243.111 Baldwin rst 23023 och ses här passera Älvsjö vid Götalandsviadukten.


Snälltåget 3942 passerar genom Älvsjö den 8 juli 2021.


Green Cargo Sgnss10 31 74 4552 084-2 i Älvsjö den 15 juli 2021.


X60 6074 i Älvsjö strax efter midnatt den 27 juli 2021.


Flixtrains tåg 23004 passerar Älvsjö den 4 augusti 2021.


Tåg 3940 draget av 193 254 passerar genom Älvsjö den 12 augusti 2021. Vagnarna närmast lok är kursvagnar från Berlin.


SJ X 2000 529 med manövervagnen UB2XK 2525 främst, passerar genom Älvsjö den 14 augusti 2021.


Flixtrains tåg 23005, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler, passerar Älvsjö den 21 augusti 2021.


Ett av SJ:s uppgraderade X2-tågsätt med drivenheten X2U 2017 främst, passerar genom Älvsjö den 25 augusti 2021.


MTRX X74 74006 Miriam passerar genom Älvsjö den 12 september 2021.


MTRX X74 74002 Ingvar passerar genom Älvsjö den 24 september 2021.


Hector Rail 143.064 Bifrost och 143.061 Valkyrian med T43 243 i transport, passerar genom Älvsjö med tåg 95343 mot Boxholm den 28 september 2021.




Mellan den 2 september och den 7 oktober 2021 turnerade Connecting Europe Express runt i Europa, för att uppmärksamma att EU utsett 2021 till European Year of Rail. Tåget drogs i Sverige till stor del av Trafikverkets lok SSRT Rc6 1325 och 1323. Även Hector Rail deltog i tågdragningen i Sverige. I tågsättet gick bl.a. en av SBB:s Apm-panoramavagnar. Här ses tåg 29039 passera genom Älvsjö den 2 oktober 2021.




Nya tag, nygamla tåg! Den 16 november 2021 premiärvisades SJ:s moderniserade X 2000-tåg. Dagen därpå, kördes första tåget i reguljär trafik. här ses tåg 402, med manövervagn UB2X 2510 främst och drivenhet X2C 2008 sist, passera Älvsjö på morgonen den 17 november 2021.


GC Rc4 1280 med ett kort tåg från Jordbro, passerar Älvsjö den 22 november 2021.


Därefter kom detta tåg mot Södertälje C med X60B 6107 främst.


Kort därefter passerade SJ X 2000-tåg 433, med drivenhet X2 2027 främst.




Strax därpå passerade Flixtrain 23017, draget av Hector Rail 243.222.


Sedan ankom detta tåg spår 8 med X60B 6116 som ledande enhet.


GC Lgjns74 42 74 4430 778-4 i Älvsjö den 4 december 2021.


NJM:s julmarknadståg gör uppehåll i den bleka decembersolen i Älvsjö den 4 december 2021.


MTRX X74 74005 Trainy McTrainface passerar genom Älvsjö den 13 december 2021.


X60B 6129, den sista som levererades, i Älvsjö samma dag.


Vid tågplaneskiftet den 12 december 2021 tog MTR Mälartåg över den tågtrafik som upphandlats av Mälardalstrafik. Här ses ER1 029 i tåg mot Arboga passera genom Älvsjö på luciadagen 2021.


Flixtrain 23000, draget av Hector Rail 243.105 Westinghouse, passerar genom Älvsjö den 13 december 2021.


På kvällen den 16 december 2021 drogs Flixtrains tåg 23004 av Hector Rail 241.009 Moneypenny. Här ses tåget passera genom Älvsjö.


Flixtrain tåg 23003, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler, passerar genom Älvsjö den 18 december 2021.


Flixtrain tåg 23003, draget av Hector Rail 243.222, passerar genom Älvsjö på juldagen 2021.


X60 6055 i Älvsjö den 7 februari 2022. Enheten var den sista ur den första serieleveransen.


GC Rm 1259 med gt 4465 i Älvsjö den 8 februari 2022.


I tåget gick bl.a. S-GC Lgns081 21 74 4435 891-5 i Älvsjö den 8 februari 2022, lastad med Den Hartog-tankcontainern EUVU 041588-0.


X60B 6112 i Älvsjö på eftermiddagen den 11 februari 2022.


Strax därpå passerade MTRX X74 74006 Miriam genom Älvsjö.


Sedan kom Flixtrains tåg 23002, draget av Hector Rail 243.222, som jag fotade i effektfullt motjus!


X60B 6102 sist i tåg mot Västerhaninge i Älvsjö den 25 februari 2022.


Kort därefter kom detta tåg mot Bålsta, med X60 6001 ledande.




Två bilder av Snälltågets 11 vagnar långa vintersporttåg 305 till Österrike, draget av Vectron-loket 193 288, när det passerade genon Älvsjö den 25 februari 2022. Ganska precis två år tidigare, erbjöds stockholmarna för första gången på länge en direkt tågförbindelse till skidorterna i Alperna. Den gången var det Dagens Nyheter som arrangerade tågresan, i samarbete med Hector Rail och Euro-Express. "DN-Tåget" till österrikiska Alperna och Venedig kördes bara en gång, sedan utbröt Coronapandemin... Men efter två år var det alltså dags igen!


En stund vid kilometer 10 i Älvsjöskogen den strålande fina vårvinterdagen 28 februari 2022. Först ut blev SJ X 2000 533, med drivenhet X2K 2039 i spetsen.


Kort därefter passerade pendeltåg 2734 mot Märsta, med X60 6075 sist.


I motsatt körriktning kom tåg 2233 mot Södertälje C.




Sedan kom Flixtrain tåg 23003, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler.


VTG Zags D-VTGCH 37 80 781 4 762-0 för transport av 23/UN 1965 Kolvätegasblandning, kondenserad, n.o.s. i Älvsjö den 4 mars 2022.




Två bilder från Älvsjö den 14 mars 2022, när tåg 45751, draget av Hector Rail 143.060 Jernsida och 143.046 Prins August, passerade i det fina vårvädret.


Den Hartogh-tankcontainern 207442-3 med 100-årsjubileumsmärkning i Älvsjö den 23 mars 2022. Tankcontainern var märkt och etiketterad för transport av 80/UN 1760 Frätande vätska, n.o.s.


Tåg 45751, draget av Hector Rail 143.054 Halfdan Snälle och 143.048 Saga, passerar Älvsjö den 28 mars 2022.


GC Rc4P 1320 med ett posttåg i Älvsjö den 3 april 2022.


X60B 6085 passerar kilometer 10 i Älvsjöskogen mellan Älvsjö och Stuvsta den 17 april 2022.


SJ X 2000 414, bestående av tågsätten 34 och 22 (drivenheterna X2K 2034 resp. X2 2022) passerar Älvsjöskogen kort därpå.


SJ Rc6 1409 i spetsen för IC-tåg 30630 passerar Älvsjöskogen en kort stund senare.


SJ X2C 2017 i spetsen för X 2000 405 passerar kilometer 10 i Älvsjöskogen lite senare samma eftermiddag.


Hector Rail 243.104 Werner med tåg 23082 passerar Älvsjöskogen mellan Stuvsta och Älvsjö den 17 april 2022.


ER1 030 vid kilometer 10 i Älvsjö en stund senare. I bakgrunden försvinner X60B 6123 i motsatt riktning.


X60B 6095 lämnar Älvsjö på sena eftermiddagen den 17 april 2022.


Hector Rail 243.104 Werner med tåg 23099 passerar Älvsjö senare samma eftermiddag.


X60B 6095 ankommer Älvsjö på morgonen den 28 april 2022.


X60 6001 i Älvsjö den 5 maj 2022.


X60 6077 och 6043 i Älvsjö samma eftermiddag.


Kort därefter passerade SJ X 2000 543, draget av SJ X2 2012.


Hector Rail 243.222 med Flixtrains tåg 23005 passerar Älvsjö den 5 maj 2022.


GC Rc4 1277 med tåg 4465 i Älvsjö den 6 maj 2022.


Hector Rail 243.109 Vanderbilt med Flixtrains tåg 23011 passerar Älvsjö den 14 maj 2022.


Hector Rail 241.011 C-3PO med tjänstetåg 37486 i Älvsjö den 20 maj 2022.


Hector Rail 241.011 C-3PO med chartertåg 37551 på Älvsjö godsbangård senare samma kväll.


Hector Rail 243.221 med Flixtrains tåg 23122 i Älvsjö den 27 maj 2022.


Tågab Rc2 1041 i Älvsjö den 5 juni 2022.


I tåget gick RailAdventures koppelvagnar Habfis D-RADVE 87 80 2797 013-5 och 014-3.


Hector Rail 243.104 Werner med tåg 23001 passerar genom Älvsjö den 13 juni 2022.


Snälltåget 3935, draget av 193 288, passerar genon Älvsjö den 23 juni 2022.


Strax därpå ankom tåg 2358 mot Kallhäll med X60B 6115 ledande.


SJ X 2000 545 med drivenheten X2 2029 främst, passerar genom Älvsjö en stund senare.


X60B 6116 ankommer Älvsjö i tåg 2759 mot Tumba en kort stund senare.


Kort därefter kom Hector Rail 241.004 R2D2 med tåg 12881 och fick göra en "halvhalt" för att släppa förbi ett par tåg.


MTRX X74 74005 Trainy McTrainface passerar genom Älvsjö den 4 juli 2022. Noterbart är att MTRX-loggan nu satts upp i fronten, drygt två år efter att designprogrammet ändrades. Onekligen såg X74:orna tidigare lite nakna ut i fronten, efter att den ursprungliga loggan togs bort.


Flixtrains tåg 23131 passerar Älvsjö på morgonen den 23 juli 2022. Dragkraft denna dag var Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler.


Hector Rail 241.008 Galore passerar Älvsjö med tåg 41116 den 2 augusti 2022. Liggvagnarna skulle till Hagalund för att användas vid utbildning inför SJ:s nattågstrafik till Hamburg.


GC T44 320 i Älvsjö den 17 augusti 2022.


DB 185 330 med "Bode-tåget" gt 64599 i Älvsjö den 2 september 2022.


SJ Rc6 1413 med SJ EuroNight 497 passerar genom Älvsjö samma eftermiddag. Tåget var "något" kortare än premiärtåget, som gick dagen innan.


GC Rc4 1303 med gt 79047 i Älvsjö den 20 september 2022.


X60 6036 ankommer Älvsjö den 1 oktober 2022.


MTRX X74 74003 Rödluvan passerar Älvsjö den 20 oktober 2022.


Den sist levererade X60-enheten, X60B 6129, i Älvsjö den 16 november 2022.


Några dagar senare kom snön till stan, och det med besked! Här ankommer X60 6052 Älvsjö den 20 november 2022.


Kort därpå kom detta tåg på linje 40 mot Uppsala, med X60B 6094 ledande.


Snöovädret tilltog, och den 21 november 2022 blev en besvärlig dag för bl.a. pendeltågstrafiken. Här ses X60 6039 och 6015 i Älvsjö i snöyran.


Inte många minuter därefter passerade Flixtrain tåg 23003, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler. I bakgrunden t.h. anas ett pendeltåg...


...som kort därpå rullade in på spår 7. Främst gick X60 6046.


GC Rd2 1110 med gt 4465 i ett snöigt Älvsjö den 22 november 2022.


MTRX X74 74005 Trainy McTrainface passerar Älvsjö på förmiddagen den 9 december 2022.


Tågab Rc3 1059 med tåg mot Stockholm C, passerar Älvsjö senare samma dag.


En kort stund senare passerade detta södergående X 2000-tåg. Främst gick drivenheten X2 2022.


Kort därefter kom Flixtrain tåg 23003, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler.


På Juldagen 2022 drogs Flixtrain tåg 23003 av Hector Rail 243.119 Pihl, och här ses tåget i skärningen vid Götalandsvägens bro över Västra stambanan i Älvsjö.


Hector Rail 143.046 Prins August och 143.054 Halfdan Snälle passerar Älvsjö med gt 40101 den 29 december 2022, på väg för att hämta flis att elda åt frusna stockholmare.


Drygt två veckor senare, den 14 januari 2023, passerade Hector Rail 143.046 Pris August och 143.061 Valkyrian i motsatt riktning genom Älvsjö med tåg 41204 till Värtan. I transport gick också 841.001 Delaney.


Även om det var mulet, var det väldigt fint med all rimfrost den 23 januari 2023 mellan Älvsjö och Stuvsta. Både Hagsätraskogen t.v. och Älvsjöskogen t.h. är numera naturreservat.


Växlingsdvärgsignal 94 i Älvsjö den 28 januari 2023. Signalen har en extra reflexram, som på prov har satts upp på denna och ett par andra växlingsdvärgsignaler för att öka uppmärksamhetsvärdet på dem, då de varit s.k. mång-OSPA-signaler, där fler obehöriga stoppsignalpassager (OSPA) skett. Sedan reflexramen satts upp på dessa signaler, har problemen i princip upphört.


Flixtrain 23000 hade inte långt kvar till slutstationen Stockholm C, när det passerade genom Älvsjö den fina vinterdagen den 4 februari 2023.


Tågab Rc3 1063 med tåg 7967 mot Karlstad och Göteborg, passerar Älvsjö den 18 februari 2023.


MTRX X74 74004 Glenn i tåg 12032 mot Stockholm C passerar Älvsjö samma dag.


Kort därefter kom Snälltåget 13940. Denna dag drogs tåget av nya Vectron-loket 118 001. BR 118 är onekligen en ny littera för Vectron, och har sin grund i Siemens modellbeteckning B18. När alla godkännanden är på plats, kommer loket att kunna köras i Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike. Loket är även förberett för att kunna köras på likströmssytem.


Flixtrain tåg 23002, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler, i Älvsjö den 4 mars 2023.


143.048 Saga i "mult" med 143.060 Jernsida passerar Älvsjö med tåg 40100 i strålande solsken den 10 mars 2023.


Tågab godståg 68551 i Älvsjö den 12 mars 2023.


Denna dag drogs tåget av Rc2 ÖBB 010.


X60B 6116 och X60 6010 i Älvsjö den 14 mars 2023.


ABTR ER1 010 passerar Älvsjö, för ovanlighetens skull på spår 3, den 15 mars 2023.


ABTR ER1 004 passerar Älvsjö, på väg mot Norrköping, den 20 mars 2023.


Kort därpå passerade Hector Rails godståg 47517 på väg mot Boxholm för att höämta mer flis, draget av 143.048 Saga i "mult" med 143.060 Jernsida samt 931.082 Vargen i transport.


Hector Rail 243.108 Mallet med tåg 37418 för kunden Trätåg passerar Älvsjö på kvällen den 26 mars 2023. Tåget var omlett över Stockholm p.g.a. banarbeten, och det hör inte till vardagen direkt, att timmertåg körs denna väg.


ABTR ER1 024 passerar Älvsjö i snöovädret den 28 mars 2023. "Kung Bore" tog ett omtag om Stockholm med omgivningar med ymnig snöfall och åtskilliga minusgrader, något som de flesta nog inte önskade sig i slutet av mars...


Denna dag gick väl inte gick till pendeltågens bästa i historien... En stor del av problemen handlade om reducerad trafik p.g.a. "personalbrist", som i sin tur berodde på att många lokförare antingen sagt upp sig eller sjukskrivit sig p.g.a. MTR:s och Trafikförvaltningens ("SL") beslut om att avskaffa tågvärdarna och ersätta dem med övervakningskameror och vissa ronderande kundvärdar. Toppat med tåg som tas ur trafik p.g.a. fordonsfel, och trängseln var ett faktum. Jaques Tati hade inte kunnat göra det bättre själv... Fick alla plats? Nej...


Det var ett rätt enkelt beslut att vänta på nästa tåg, som denna dag hade X60B 6111 som ledande enhet.


Ett par dagar senare var vädret lite bättre och här ses X60 6054 ankomma Älvsjö från Södertälje på morgonen den 30 mars 2023.


Hector Rail 441.002 Croft i Älvsjö den 13 april 2023, med cisternvagnar från Brista till Tyskland.


Den 14 april 2023 blev SJ EuroNight 346 från Berlin kraftigt försenat p.g.a. en kontaktledningsrivning norr om Hässleholm. Tåget blev ståendes i Hässleholm i väntan på att trafiken kunde släppas på igen. Här ses tåget, draget av SJ Rc6 1413, passera Älvsjöskogen ca 400 minuter försenat på eftermiddagen samma dag.


Kort därefter kom Flixtrain tåg 23002, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler.


Två dagar senare var vädret betydligt angenämare! Här ses Flixtrain tåg 23002, även denna dag draget av Hector Rail 243.002 Wöhler, i Älvsjö den 16 april 2023.


En liten stund senare kom Snälltåget 3943, draget av 193 253, i motsatt riktning.


GC Rm 1258 med tåg 4140 i Älvsjö den 20 april 2023.


Något sämre väder var det den 1 maj 2023, när Snälltåget 3943 passerade igenom Älvsjö i regnet, med 193 254 som dragkraft.


Kort därefter kom Flixtrain 23002 i motsatt riktning, denna dag draget av Hector Rails 243.221 Nyblom.


TX Logistiks tåg från Norvik (utanför Nynäshamn) till Eskilstuna, draget av 185 674, i Älvsjö den 7 maj 2023.


Den 14 maj 2023 körde Stockholms Ånglokssällskap ångtåg längs Västra stambanan mellan Västberga och Södertäje hamn. Här ses tåget ankomma Älvsjö på vägen åter efter första "varvet". Tyvärr ställdes eftermiddagens körning in, då en gräsbrand bröt ut i Rönningetrakten som stoppade all tågtrafik i flera timmar.


Hector Rail 243.221 Nyblom med Flixtrain 23005 i Älvsjö den 24 maj 2023.


GC Rd2 1103 i Älvsjö i högsommarvärmen den 26 juni 2023.


SJ Rc6 1415 med EuroNight 345 i Älvsjö den 5 juli 2023.


Filxtrains tåg 23022, draget av Hector Rail 243.221 Nyblom, passerar Älvsjö den 16 juli 2023.


SJ X2U 2035 i Älvsjö den 28 juli 2023.


Den 28 juli 2023 drogs Flixtrains tåg 23003 också av Hector Rail 243.221 Nyblom, och här ses tåget passera Älvsjö vid Götalandsviadukten.


TX Logistiks tåg från Norvik till Eskilstuna, draget av 185 715, i Älvsjö den 28 juli 2023.


SKÅJ Ma 409 med veterantåg till Opera på Skäret passerar Älvsjö den 6 augusti 2023.


Flixtrains tåg 23023, draget av Hector Rail 243.115 Trevithick, passerar genom ett regnigt Älvsjö den 6 augusti 2023.


Hector Rail 243.103 Stephenson med Flixtrain tåg 23005 i kroken, passerar genom Älvsjö på eftermiddagen den 17 augusti 2023.


Hector Rail 243.222 återkom den 21 augusti 2023 till Flixtrain-trafiken, efter att ha varit på "äventyr" i norra Sverige, och därtill fått en boggirevision. Här ses loket med tåg 23000 passera Älvsjö samma dag.


Hector Rails tjänstetåg 14549, som bestod av "143-multen" 143.061 Valkyrian och 143.060 Jernsida, passerar Älvsjö den 27 augusti 2023.


X60B 6088 i Älvsjö på morgonen den 5 september 2023.


Flixtrain tåg 23001, draget av Hector Rail 243.103 Stephenson, passerar genom Älvsjö på morgonen den 18 september 2023.


SJ X2C 2015 passerar genom Älvsjö den 23 september 2023.


GC Rc4 1147 i Älvsjö den 24 september 2023. I bakgrunden närmar sig...


Flixtrains tåg 23005, draget av Hector Rail 243.222.


Hector Rail 143.046 Prins August, 143.060 Jernsida och 931.087 Kungsörnen med säsongens första fliståg 40104, passerar genom Älvsjö på väg till Värtan på morgonen den 27 september 2023.


X60 6001 i Älvsjö på morgonen den 4 oktober 2023.


Hector Rail 241.005 Solo passerar Älvsjö på morgonen den 4 oktober 2023, med ett flygbränsletåg från Tyskland till Brista.


Den sist levererade X60-enheten, X60B 6129, ses här lämna Älvsjö mot Södertälje den 13 oktober 2023.


SJ X2C 2020 sist i X 2000-tåg 428, passerar Älvsjö den 15 oktober 2023.


Tåg 2534, bestående av X60 6076...


... och X60 6050, ankommer Älvsjö den 15 oktober 2023.


Kort därefter kom SJ IC 269 på väg mot Linköping. Främst gick X40 Z5 3721.




Två bilder av Hector Rail 243.115 Trevithick i "lokgång" 17594 i Älvsjö den 15 oktober 2023.


Hector Rail 243.115 Trevithick med "fliståget" 40152 till Värtan i Älvsjö den 21 oktober 2023.


Hector Rail 243.117 De Glehn, med 931.087 Kungsörnen i transport, passerar Älvsjö med tåg 40103 den 23 november 2023, på väg mot Degerfors.


SJ Rc6 1383 med IC-tåg 630 från Oslo S till Stokcholm C passerar Älvsjö den 24 november 2023.


Kort därefter passerade Hector Rail 243.120 Rudolf Wall med Flixtrains tåg 23003 genom Älvsjö.


Hector Rail 243.221 Nyblom rullar in i Älvsjö med tåg 40153 på eftermiddagen den 24 november 2023.


Kort därefter ankom GC T44 344 med godståg från Jordbro.


I slutet av november 2023 kom vintern till Stockholmsområdet (och resten av landet) på allvar. Traditionen bjöd givetvis på "utmaningar" i pendeltågstrafiken... Här ses X60 6064 i Älvsjö på kvällen den 28 november 2023.


Flixtrains tåg 23020, draget av Hector Rail 243.120 Rudolf Wall, passerar Älvsjö i det fina vintervädret den 27 december 2023.


Flixtrain tåg 23003 i skärningen vid Götalandsvägens bro över Västra stambanan i Älvsjö den 30 december 2023. Även denna dag stod av Hector Rail 243.120 Rudlof Wall för dragkraften.


X60 6018 i snöyra i Älvsjö på eftermiddagen den 2 januari 2024.


Flixtrain tåg 23000 på väg mot Stockholm i Älvsjö den 12 januari 2024. Dragkraften stod Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler för.


Hector Rails loktåg, bestående av 143.046 Prins August och 143.060 Jernsida i multipel, med 243.104 Werner i transport, stannar till i Älvsjö den 17 januari 2024.


GC Rc4 1316 rullar in i Älvsjö från Nynäsbanan den 26 januari 2024.


SJ X40 3323 i tåg 269 mot Linköping, passerar Älvsjö den 3 mars 2023.


Den 3 mars 2024 tog SJ Stockholmståg AB över pendeltågstrafiken. Samma dag begav jag mig till Älvsjö med omgivningar, för att föreviga detta tillfälle. Här ses X60B 6124 i tåg 2535 ankomma Älvjö, på väg mot Nynäshamn.


På spår 7 intill, stod X60 6004 som tåg 2534 mot Bålsta. Det fick dock vänta en liten stund på körsignal, i väntan på...


...X60 6024, som var på väg mot Södertälje i tåg 2935. Det var ett växelfel i Årstaberg, som innebar "delvis enkelspårsdrift".


X60 6004 och 6024 i Älvsjö den 3 mars 2024.


Utsikt från Hagsätraskogen och berget ovanför Älvsjöhallen den 3 mars 2024. Tåg 2238 mot Uppsala C närmar sig Älvsjö station.


X60 6001 ledande i tåg 2939 mot Södertälje, strax söder om kilometer 10 mellan Älvsjö och Stuvsta den 3 mars 2024.


Hector Rail 241.004 R2D2 med tåg 36912 "på kroken" i Älvsjö i arla morgonstund den 12 mars 2024.


GC Rd2 1114 med godståg till Jordbro i Älvsjö den 21 mars 2024.


Hector Rail 921.007 Ben Redic Fy Fazan, 931.087 Kungsörnen och Väte Rail Z67 643 på Älvsjö godsbangård den 27 mars 2024.


193 254 med Snälltåget 3943 "på kroken", passerar genom Älvsjö på eftermiddagen den 1 april 2024.


MTRX X74 74004 Glenn i tåg 2041 passerar Älvsjö den 13 april 2024.

Blandade svenska tågbilder Hem


Senast uppdaterad: 2024-04-13
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024