Zentralbahn (zb)

Schweiz Spårtrafik Hem


Dagens Zentralbahn (zb) består sedan 2005 av de tidigare bolagen SBB Brünigbahn och Luzern-Stans-Engelberg Bahn (LSE). Banorna utgår från Luzern HB sydväst mot Interlaken (Brüniglinie) och mer eller mindre rakt söderut mot Engelberg. Zentralbahn är elektrifierad med 15 kV 16 2/3 Hz, precis som SBB:s normalspåriga sträckor.


Vi börjar med en resa från Luzern till Interlaken den 4 oktober 1998. Här lämnar vi Luzern. Notera blandningen av normal- och smalspår. Denna utfart ersattes 2012 av en ny tunnelsträckning.


SBB Te 2/2 201 kopplad till ett LSE-tågsätt i Luzern samma dag.


SBB Te 2/2 198 i Hergiswil den 4 oktober 1998. Notera godsvagnen på överföringsvagnen. Här delar sig banan från Luzern mot Engelberg resp. Interlaken.


Möte med ett lokaltåg från Giswil i Alpnach Dorf samma dag. Främst i mötande tåg gick manövervagnen ABt 901-8. Från den närbelägna stationen Alpnachstad kan man åka världens brantaste kuggstångsbana, Pilatusbahn, som har en lutning som mest på 480 promille!


Brüniglinjens toppstation heter Brünig-Hasliberg och ligger på dryga 1 000 meters höjd. Strax bortom viadukten börjar kuggstångsstäckan ned mot Meiringen.


En titt bakåt i Brünig-Hasliberg.


På väg ner från Brünigpasset mot Meiringen den 4 oktober 1998.


I Meiringen stod ett lokaltåg mot Interlaken med manövervagn ABt 804-2 främst.


SBB HGe 4/4 101 965-2 Lungern i Meiringen den 4 oktober 1998. Loket är av samma typ som också trafikerar MGB.


I tåget gick även bistrovagnen WR 426-4, märkt Bistro chez Béatrice. Mitropa skötte serveringen.


Meiringen den 4 oktober 1998.


SBB HGe 4/4 101 961-1 Horw och motorvagnen De 110 000-7 i Meiringen samma dag.


Ångloket HG 3/3 1068 uppställt i Meiringen samma dag. Ett par år senare flyttades loket från platsen och tas numera hand av museiföreningen Ballenberg Dampfbahn.


Brienz den 4 oktober 1998. Här ansluter den ångdrivna kuggstångsbanan Brienz Rothorn Bahn (BRB). Loket BRB 4 stod då uppställt vid stationen. T.h. i bild anas BRB:s station och ett av det moderna ångloket (!) 15 (tillverkat av SLM 1992).


Möte i Oberried. I det mötande tåget gick ett par av Brünigbahns då nya panoramavagnar, snarlika dem som RhB använder i Bernina-Express.


Vacker utsikt längs med Brienzer See strax innan Interlaken.


SBB HGe 4/4 101 966-0 Brünig-Hasliberg rullar in på Luzern HB den 17 augusti 1999.


LSE De 4/4 122 lämnar Luzern med ett regionaltåg en stund senare. Motorvagnen gick tidigare på SBB:s Brünigbahn och var då försedd med kuggstångsdrift och hade littera Deh.


Sist gick manövervagnen LSE At 21.


Ett LSE-tåg lämnar Luzern mot Engelberg den 17 augusti 1999. Fram till tågplaneskiftet i december 2010 var man tvungen att köra med motorvagnen i daländen på tåget, enligt rådande bergbaneprincip. Den sista biten från Grafenort upp till Engelberg hade en lutning på 246 promille! En ny tunnel med "bara" 105 promilles lutning stod klar i december 2010 och tunneln har förenklat ZB:s tågdrift markant.


Sist i tåget gick post- och resgodsvagnen D 251.


ZB manövervagn ABt 131-9 i Luzern den 26 mars 2011.


På spåret bredvid stod ZB:s ledade manövervagnsenhet ABt 941-0, tillverkad 2006 av Stadler. De har genomgående låggolv, förutom över boggierna.


ZB HGe 4/4 101 968-9 Riggenberg i Luzern den 26 mars 2011. Tidigare tillhörde loket SBB Brünig och var målat på samma sätt som loken ovan.


ZB "SPATZ" (Schmalspur Panorama Triebzug) ABe 130 009-4 i Luzern samma dag. De tillverkades av Stadler 2004-2005, saknar kuggstångsdrift och går dels i S-Bahn Luzern-trafiken och dels mellan Meiringen och Interlaken. De är en "GTW" (Gelenktriebwagen) med drivning på mittenvagnen och de båda ändvagnarna "hänger" på mittvagnen.


På ett sidospår stod det gamla SBB Brünig-loket HGe 4/4 I 1992. Loket tillhör numera föreningen zbHistoric och blev färdigrenoverat 2014.


ZB "SPATZ" ABe 130 004-5 i Stans den 26 mars 2011. I bakgrunden berget Pilatus.


Tunnelmynningen i Engelberg den 26 mars 2011. T.v. i bild svänger gamla linjen av.


Manövervagn ABt 024-7 med omisskännligt LSE-förflutet Engelberg samma dag.


Motorvagn BDeh 140 006-8 i Engelberg den 26 mars 2011.


Tåg från Luzern ankommer Engelberg den 26 mars 2011, draget av loket HGe 4/4 101 965-2 Lungern.


ZB BDeh 140 005-0 stod på spåret intill.


ZB ledade låggolvsmanövervagnsenhet ABt 942-8 i Engelberg den 26 mars 2011.


Den 9 maj 2014 besökte jag åter ZB och blev väl omhändertagen av lokala arbetsledningen för lokförarna i Luzern, än en gång ett stort tack! Här står ett S-Bahn-tåg mot Wolfenschiessen bestående av en "SPATZ"-motorvagn och ett par äldre förstärkningsvagnar på Luzern HB. Närmast manövervagn ABt 931.


1 klass-avdelningen i en "SPATZ".


Stansstad. S4 mot Luzern med ABe 130 003-7 sist lämnar stationen. I bakgrunden verkstads- och depåområdet.


De gamla trotjänarna De 110 003-1 och 110 002-3 har plockats på reservdelar och väntar på skrot.


ZB Haik-v 271 i Stansstad.


Inne i verkstaden i Stansstad. T.v. en av ändvagnarna till "SPATZ" ABe 130 002-9, vars drivvagn (panoramavagnen i mitten) genomgick en större underhållsåtgärd. T.h. museiloket SBB HGe 4/4 1992, vars revision närmar sig sitt fullbordande. Loket förvaltas av zbHistoric.


I verkstaden i Stansstad finns också en undergolvhjulsvarv.


Fyra olika drivfordon utanför verkstaden i Stansstad. Fr.v. loket HGe 4/4 101 963-7 Alpnach, "ADLER"-motorvagnen 150 104-4, växelloket Te 171 201-7 samt f.d. LSE-motorvagnen BDeh 4/4 7.


InterRegio till Interlaken Ost ("Interlaken-Luzern Express"), bestående av ett "ADLER"-motorvagnssätt (två 3-vagns ABeh 150-enheter med en bistrovagn emellan) redo för avgång från Luzern HB. Närmast stoppbocken ses enheten ABeh 150 203-4. Den första Adler-motorvagnen leverarades under 2012.


Förarplatsen i ABeh 150 203-4.


Tågmöte i Käppeli. I det mötande tåget gick "FINK" ABeh 160 005-2 sist. Dessa 3-delade motorvagnssätt är i stort sett identiska med "ADLER", men har hytt i båda ändarna. Tillverkaren Stadler tolkar, "FINK" som Flinke, Innovative Niederflur-Komposition, men det är ju inte direkt någon tillfällighet att Spatz, Fink och Adler också är tyska benämningar på fåglar (sparv, fink och örn).


Möte med ett arbetståg draget av dieselloket HGm 104 001-3 i Brunnenfluh, mellan Brünig-Hasliberg och Meiringen.


Utfarten från Meiringen mot Interlaken Ost (rakt fram) och Luzern (t.h.). Jag fick möjlighet att följa med i förarhytten både till Interlaken och tillbaka till Luzern, vilket var väldigt intressant!


Möte i Brienzwiler med ett förlängt IR-tåg. Främst gick en "FINK" (ABeh 160 001-1) kopplad till bistrovagnen och en "ADLER" och sist gick ytterligare en "FINK".


Utfarten i Brienz mot Interlaken Ost. Obs! bomdriven från svenska tillverkaren ÅSSA.


Inte förutan att man avundas lokförarkollegorna på Zentralbahn och deras vackra utsikt på jobbet! Mellan Brienz och Interlaken Ost löper banan vackert längs med Brienzer See.


Möte med östgående "SPATZ" ABe 130 010-2 i Oberried.


ZB:s infart till Interlaken Ost. Nere t.h. ses några BLS-fordon uppställda, bl.a. ett nytt tvåvånings KISS-tågsätt, också det tillverkat av Stadler.


Schmalspur pur på Interlaken Ost den 9 maj 2014. T.v. Berner Oberland Bahn (BOB) ABeh 4/4II 313 Lauterbrunnen och t.h. ZB "ADLER" ABeh 150 103-6.


ZB "ADLER" ABeh 150 103-6 på Interlaken Ost den 9 maj 2014. Personligen tycker jag att det är ett snyggt modernt smalspårtåg!


ZB ABeh 150 103-6 i Meiringen en stund senare.


Jag blev även rundvisad i Depot Meiringen. Utanför stod bl.a. loket HGe 4/4II 101 964-5 Sachseln.


Förarplatsen i loket HGe 4/4II 101 964-5.


Åtminstone en av de historiska SBB Brünig-motorvagnarna bevaras av zbHistoric som museifordon. Här ses Deh 4/6 914 inne i lokstallet i Meiringen.


ZB "FINK" ABeh 160 004-4 i Meiringen.


SBB As 101-2 "Landiwagen" byggdes 1939 inför en världsutställning. Ursprungligen hade den även (panorama-) fönster i takkanten.


Ett tåg mot Interlaken Ost med "FINK" ABeh 160 005-2 främst ankommer Meiringen.


HGe 4/4II 101 962-9 Hergiswil i Meiringen.


Åter dags för förarhyttsåkning! Här ses början på kuggstångssträckan mot Brünig i utkanten av Meiringen.


Det är en rejäl lutning; 120 promille!


Mellan Brunnenfluh och Brünig-Hasliberg.


Infarten till Brünig-Hasliberg och slutet på kuggstångssträckan.


Utfarten från Brünig-Hasliberg mot Giswil. Siffran 2 under huvudsignalen betyder att den gäller för utfart från spår 2. Vid plattformsslutet ses tavlan "ZSI" som anger att det finns baliser för tågsskyddssystemet ZSI 127 (motsvarar i princip svenska ATC).


Det är en rejäl lutning även åt andra hållet!


Vacker utsikt ner mod kraftverksdammen vid Lungern. "Spexigt" nog har kraftverket en turbin som alstrar 16 2/3 Hz ~ som matar järnvägens kontaktledning direkt.


Förarplatsen i den "ADLER" vi åkte med. Alla ZB:s förare har, liksom kollegorna på SBB, en liten bärbar dator med data och dokument nödvändiga för loktjänsten.


Stationen Kaiserstuhl mellan Lungen och Giswil.


Backen ned mot Giswil.


Möte i Alpnach Dorf.


Alpnachstad. T.v. ses en av Pilatusbahns station och en motorvagn som precis har börjat sin mödosamma väg uppför berget.


Mellan Horw och Luzern går smalspåret gemensamt med ett normalspårigt industrispår. Delvis ligger det som fyrspår, men strax innan den nya tunneln (och där den gamla linjen tidigare vek av åt vänster i bild) övergår fyrskensspåret till treskensspår med en sinnrik växel.


Hållplatsen Luzern Allmend/Messe i den nya tunneln.


Väl ute ur tunneln väntade ett SBB-godståg, draget av Am 843 080-3, till Horw på att sträckan skulle bli fri.


På väg in till Luzern HB. Notera den sköna blandningen av normal- och smalspår!


Normalspår och smalspår sida vid sida på Luzern HB. T.v. ett moderniserat SBB NPZ.


Möte mellan två "SPATZ"-tågsätt i Alpnachstad den 16 september 2021.


Föreningen zb Historic har sin bas i Alpnachstad. Vid stationen står motorvagnen Deh 120 009-6 uppställd som "skylt" för verksamheten.


Museimotorvagnen LSE BDeh 4/4 5 med tillhörande manövervagn uppställd i Giswil den 16 september 2021.


HGe 4/4II 101 962-9 i Giswil den 16 september 2021.


ABeh 150 102 i Giswil samma dag.


ABe 130 008 och ABeh 160 001 på Luzern HB på kvällen den 16 september 2021.


HGe 4/4II 101 964-5 med Luzern-Engelberg Express på Luzern HB den 17 september 2021.


Närmast lok gick panoramavagnen A 102.


ABeh 161 012 i Brienz den 17 september 2021.


Stationen i Brienz från sjösidan samma dag.


ABeh 161 011 på Interlaken Ost på kvällen den 17 september 2021.

Schweiz Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2024-01-11
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024