Övriga schweiziska normalspårsbanor

Schweiz Spårtrafik Hem


Bern-Lötschberg-Simplon Bahn (BLS)


BLS är Schweiz största privatbana. Den ursprungliga Lötschbergbanan går från huvudstaden Bern, över och under (!) Lötschbergmassivet, ner till Brig i Rhônedalen. Genom sammanslagningar och uppköp har nätet vuxit. Sedan fusionen med Regionalverkehr Mittelland (RM) 2006 heter företaget BLS AG. BLS sidobana Simmentalbahn ansluter till MOB i Zweisimmen. Här står ett motorvagnståg klart för avgång mot Spiez den 14 juni 1986.


Den 4 oktober 1998 stod det gamla elloket Ce 3/3 313 i Spiez.


BLS Re 465 004 i Spiez den 4 oktober 1998.


BLS växellok Eea 3/3 402 i Spiez samma dag.


Re 465 017 på Interlaken Ost den 4 oktober 1998.


Ett av BLS NPZ (Neuer PendelZug) rullar in på Interlaken Ost den 4 oktober 1998.


BLS GTW (Gelenk-TriebWagen) RABe 526 261 på Luzern HB den 26 mars 2011. Tågsättets röda färg skvallrar om dess RM-förflutna. Fusionen BLS-RM förde också med sig att RM:s vinghjul-logga infördes på hela BLS.


BLS skaffade nya Re 465-lok samtidigt som SBB skaffade sina Re 460-lok. Här ses Re 465 003 i Luzern samma dag.


BLS Re 4/4 (Re 425) 186 i Luzern den 9 maj 2014.


BLS Re 420 501-9 (inköpt begagnat från SBB) i Luzern samma dag.


Ett av BLS nya Stadler-tillverkade tvåvåningståg ("KISS") uppställt i Interlaken Ost den 9 maj 2014. Jämfört med "kusinerna" på SBB har efterlevnaden av de nya europeiska krocksäkerhetskraven gjort att estetiken (som så ofta!) fått dra det kortare strået jämfört med funktionaliteten...


BLS Lötschberger RABe 535 lämnar Luzern HB den 17 september 2021.


BLS Re 420 502 på Interlaken Ost den 17 september 2021.

Südostbahn (SOB)


Ett Südostbahn-motorvagnståg rullar in i Arth-Goldau den 17 augusti 1999. På självklart schweiziskt vis har man hängt på en godsvagn sist i tåget!


Lokoop AG, delägt av SOB och Mittelthurgaubahn, köpte ett antal f.d. DR 142-lok (s.k. Holzroller) för sin godstrafik. Den 17 augusti 1999 växlade två Ae 477:or, som loken kallas i Schweiz, i Arth Goldau.


Tåg mot Einsiedeln, draget av motorvagnen BDe 4/4 83, står klart för avgång i Wädenswil den 6 februari 2000.


Valda delar av SOB:s fordonspark i Samstagern den 6 februari 2000.


I Biberbrugg delar sig banan mot Einsiedeln och Arth-Goldau. Den 6 februari 2000 stod manövervagn ABt 920 bredvid den gamla motorvagnen ABe 4/4 13.


SOB motorvagn ABe 4/4 13 i Biberbrugg samma dag.


Voralpen-Express, med en manövervagn från dåvarande Bodensee-Toggenburg Bahn (BT) främst, ankommer Biberbrugg den 6 februari 2000.


Drygt elva år senare, den 27 mars 2011, lämnar SOB:s "FLIRT" RABe 526 051-8 Wädenswil som S13 mot Einsiedeln. Same same, but different.


Rapperswil den 27 mars 2011.


Ännu en av SOB:s "FLIRT"-motorvagnar; RABe 526 047-6 i Rapperswil den 27 mars 2011.


Voralpen-Express mot Arth-Goldau, med manövervagn Bt 199 främst, rullar in i Rapperswil samma dag.


En stund senare lämnade en Voralpen-Express i motsatt riktning, mot St. Gallen, draget av loket Re 456 091.


SOB Re 456 094 (med EVN CH-SOB 91 85 4 456 094-2) i Luzern den 9 maj 2014.


SOB nya Stadler-tillverkade Traverso på Innotrans-mässan i Berlin den 19 september 2018.


SOB Traverso RABe 526 208 i Luzern den 17 september 2021.


SOB Traverso RABe 526 205 i Erstfeld den 18 september 2021.


SOB RABe 526 008 i Rapperswil den 18 september 2021.


SOB museivagn BDe 4/4 80 i Rapperswil samma dag.

Cisalpino


Två Cisalpino ETR 470-tågsätt möts i Arth-Goldau i februari 2000. Tågtypen kallas i allmänhet för Pendolino.


Sedan tågplaneskrifter i december 2010 bedrivs denna trafik av SBB resp. FS Trenitalia i egen regi. Här ses ett av FS Trenitalias tågsätt på Zürich HB den 27 mars 2011.

Mittelthurgaubahn


Mittelthurgaubahns (MThB) låggolvmotorvagn (GTW 2/6) RABe 526 680 rullar in i Schaffhausen den 16 augusti 1999. Företaget likviderades 2003 och persontågsverksamheten övertogs av SBB genom bolaget Thurbo, som SBB och MThB tidigare drivit gemensamt.

Sihltal-Zürich-Uetliberg-Bahn (SZU)


Schweiz är landet där inget synes vara omöjligt i järnvägsvärlden. Hur hanterade man t.ex. en gemensam sträcka och slutstation under Zürich HB för två banor (Sihltalbahn och Uetlibergbahn) med olika strömsystem? Jo, på den ena hängde man helt sonika kontaktledningen vid sidan av! Uetliberg ligger strax utanför Zürich och vid klart väder har man en hänförande utsikt över Zürich, Zürichsee, och Alperna. Här ses ett tåg på linje S10, på Uetliberg station den 16 augusti 1999. Dessa moderna motorvagnar typ Be 520 tillverkades i början av 1990-talet. Sista biten upp till toppstationen har banan 79 promilles lutning, inte illa!


Ett tåg från Zürich ankommer Uetliberg station senare samma dag.




Två bilder från Ueteliberg på kvällen den 25 mars 2011. Notera låggolvsmellanvagnen typ B 220 som tillkommit. Be 520-motorvagnssätten togs ur trafik i mitten av april 2022. Samtidigt byggdes banans kontaktledninganläggning om, och ställdes om till 15 kV 16,7 Hz växelström med "normalt" placerad kontaktledning centrerat ovanför spåret.


SZU:s museivagn Ce 2/2 2 med tillhörande släpvagn ses här utlånad till Verkehrshaus i Luzern den 26 mars 2011.


SZU utgår från spår 1 och 2 på Zürich HB nere i underjorden. Här lämnar ett tågsätt, med Re 456 551 sist, Zürich HB på väg mot Lagnau den 25 mars 2011. Tågsättet har ett förflutet från SBB:s S-Bahn Zürich.

Rigi Bahnen


Alptoppen Rigi är försedd med två kuggstångsjärnvägar! Den ena är Arth-Rigi Bahn, som utgår från Arth-Goldau. Den andra är Vitznau-Rigi Bahn, som utgår från Vitznau vid Vierwaldstättersee. Den 17 augusti 1999 kördes ångtåg från Arth-Goldau upp till Rigi.


En ordinarie motorvagn körde upp före ångtåget...


...som följde strax därpå. Som brukligt på bessa bergbanor går alltid loket i daländen av tåget.


Världens äldsta kuggstångsmotorvagn i drift är ARB BCFhe 2/3 6 som den 6 februari 2000 stod på traversen i Arth-Goldau.


ARB:s balla snöplog i Arth-Goldau samma dag.


Witznau-Rigi-Bahn har sin station och vagnhall belägen i direkt anslutning till båtbryggan på Vierwaldstättersee.


Två av WRB:s motorvagnar i Witznau den 18 september 2021.

Schweiz Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2024-01-11
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024