SBB CFF FFS

Schweiz Spårtrafik Hem



SBB Re 6/6II 11648 på Gare Cornavin i Genève i juni 1984. Det är rejäla lok, försedda med tre 2-axliga boggier, en effekt på 10 700 hästkrafter och sth 140 km/h. Sedermera littererades loken Re 620 och flyttades över till SBB Cargo.


Det röda SBB Re 4/4II 11387 på Zürich HB den 25 juni 1989. T.h. en Swiss-Expressvagn, typ EW III.


Säkrat mot rullning! Buchs SG den 24 juni 1995.


Växelloket Te 2/2II 97 i Buchs SG den 24 juni 1995.


Nyon den 28 juni 1995.


SBB Re 4/4II 11221 på Zürich HB den 2 oktober 1998. Idag kallas loktypen Re 420.


Zürich HB by night den 2 oktober 1998.


SBB Re 6/6II 11654 i Göschenen den 3 oktober 1998.


Gotthardtunnelns norra mynning i Göschenen den 3 oktober 1998.


Ett regionaltåg anländer till Altstätten SG den 15 augusti 1999.


Sargans, linjen mot Buchs SG, den 15 augusti 1999. T.h. står ett par Ae 6/6-lok uppställda och ett Ee 3/3-lok växlar.


Sargans, linjen mot Zürich samma kväll. SBB Re 4/4II 11217 med tyska IC-vagnar rullar in norrifrån. Slutmålet för tåget var Chur.


SBB Re 4/4II 11302 kopplat till ett Talgo-nattåg på Zürich HB på kvällen den 15 augusti 1999.


Re 4/4II 11386 rullar igenom Schlieren den 16 augusti 1999 med ett EW III-tågsätt.


Ett Ae 6/6-lok (kallas för Kantonslok eftersom loken fick namn efter kantonerna) passerar Killwangen-Spreitenbach på väg in mot rangerbangården Zürich-Limmattal (RBL) den 16 augusti 1999.


Växelloket Am 6/6 18526 på rangerbangården Zürich-Limmattal (RBL) den 16 augusti 1999.


För personaltransporterna till, inom och från rangerbangården Zürich-Limmattal (RBL) använde man sig av denna RBe 4/4-motorvagn, som pendlade mellan S-Bahnstationerna Killwangen-Spreitenbach och Dietikon.


Gammalt och nytt sida vid sida i Herrliberg-Feldmeilen den 16 augusti 1999. T.v. "normalt" modernt tvåvåningståg, t.h. motorvagnståget RABDe 510 (även kallad Mirage) på linje S16. Detta tågsätt bestod av 4 multipelkopplade 3-vagnsenheter; en orgie i "tasslagermorr"!


SBB Re 4/4II 11177 rullar in i Arth Goldau söderifrån den 17 augusti 1999.


SBB Re 6/6II 11683 i Arth Goldau den 17 augusti 1999. T.v. SBB 460 047-4.


Ett SBB Re 6/6II-lok multipelkopplat med ett Re 4/4II-lok kallas populärt för Re 10/10. Den 17 augusti 1999 rullade en sådan kombinaton igenom Arth Goldau med ett långt godståg.


Växelloket SBB Ee 3/3 16351 i Arth Goldau den 17 augusti 1999.


Reger Betrieb i Arth Goldau den 6 februari 2000.


De schweiziska stationsuren har med hjälp av klocktillverkaren Mondaine fått en spridning långt utanför landets gränser. I dagens moderna värld finns klockan naturligtvis också som "appar" till olika varianter av s.k. smarta telefoner!


Äldre och nyare lokgenerationer på Zürich HB den 25 mars 2011. T.v. SBB Re 460 003 och t.h. Re 420 (tidigare Re 4/4II) 11152.


Ett ICN-tågsätt och Re 460 003 på Zürich HB den 25 mars 2011. Båda fordonen är designade av Pininfarina.


SBB har moderniserat sina NPZ (RABDe 560.2) och här rullar ett sådant tågsätt (kallat Glarner Sprinter) in på Zürich HB den 25 mars 2011.


SBB:s nya elektriska växellok Ee 922 008 växlar på Zürich HB den 25 mars 2011. Jämför gärna med den äldre kollegan Ee 3/3 nedan!


1 klass. SBB Apm 61 85 10-90 236-3 på Zürich HB den 25 mars 2011.


Äldre och nyare S-Bahn-generationer på Zürich HB den 25 mars 2011. T.v. Re 450 008 och t.h. RABe 514 012.


Zürich Stadelhofen den 25 mars 2011. Stationen är en av de mest trafikerade i hela landet.


Skymning över Zürich HB den 25 mars 2011.


Utspisning i två plan. SBB WRB 50 85 88-94 004-1 lämnar Zürich HB den 26 mars 2011.


En FLIRT i Luzern. SBB RABe 523 001 på Luzern HB den 26 mars 2011.


Lok 2000. SBB Re 460 083 på Luzern HB den 26 mars 2011.


Schweizisk flexibilitet. Behövs det fler vagnar? Ja, men då kopplar vi till några, då! De två sista var naturligtvis upplåtna för resande.


En gammal veteran. SBB RBe 540 020 i "botten" på Zürich HB den 27 mars 2011.


SBB:s ICN-tågsätt har olika namn. Den 27 mars 2011 rullade Jean Piaget in på Zürich HB.


SBB Re 420 11225 på Zürich HB den 27 mars 2011.


Le train, un geste pour le climat. SBB Re 460 002 på Zürich HB den 27 mars 2011.


Ett S-Bahn Zürich-tåg bromsar in i Wädenswil den 27 mars 2011.


Pfäffikon SZ den 27 mars 2011. Närmast kameran Re 450 008.




Nya S-Bahn Zürich-tåg i Rapperswil den 27 mars 2011. Ovan RABe 514 048-8 och nedan RABe 514 060-3.


I början av maj firade SBB 75-årsjubileet för motorvagnen RAe 4/8 1021 Churchill-Pfeil. Den ställdes upp på spår 51 på Zürich HB och ombord serverades mat och dryck och utanför fungerade plattformens som mingelbar. Som synes ett uppskattat arrangemang, i alla fall på kvällen den 8 maj 2014.


SBB Re 4/4II 11158 på Zürich HB den 8 maj 2014.


SBB RABe 514 037-1 och 514 032-2 på den underjordiska S-Bahn-stationen på Zürich HB den 8 maj 2014.


SBB diesellok Am 841 023-5 i Luzern den 9 maj 2014.


Ett tvåvånings InterRegio-tåg ankommer Interlaken Ost den 9 maj 2014.


Ett RE-tåg till Chur med RABe 511 123 främst ankommer Thalwil på kvällen den 9 maj 2014.


SBB RABe 511 026 lämnar Landquart mot Wil den 10 maj 2014.


En stund senare kom GTW 2/6 RABe 526 074-0 och fortsatte som S12 till Sargans.


Drygt 20 minuter försenad kom till sist det stiliga TEE-tåget RAe 1053 från Zürich till Landquart med besökare till Rhätische Bahns 125-årsjubileum.


Jag var inte helt ensam om att fotografera tåget, för att uttrycka sig milt, även om inte alla syns här...


En klassisk "snett-från-sidan"-bild en stund efter ankomst.


SBB TEE RAe 1053 i Landquart senare på eftermiddagen den 10 maj 2014.


SBB Ee 3/3 16410 i Chur den 10 maj 2014.


SBB RABe 511 009 (Stadler-tillverkade "KISS") i Chur den 11 maj 2014. Tågsättet används normalt i S-Bahn Zürich, men sätts även in som regionaltåg i samma omlopp som regionaltågsvarianten av RABe 511.


SBB Re 4/4II 11214 gör rundgång i Chur den 11 maj 2014.


SBB Re 6/6II 11625 Oensingen i Chur samma dag.


Trenne lok vid SBB:s lokstall i Chur den 11 maj 2014. Fr.v. en okänd Re 4/4II, Ee 922 013-8 och Ee 3/3 16410.


SBB Re 4/4II 11152 har gått runt sitt tågsätt och backar undan i Chur den 12 maj 2014.


Bitte nicht einsteigen. SBB RABe 511 015 ankommer Chur den 12 maj 2014.


SBB RABe 514 032-2 i Tiefenbrunnen den 12 maj 2014.


Tåg på linje S6 mot Baden ankommer Tiefenbrunnen den 12 maj 2014.


Än leva gamla gudar! Växelloket SBB Ee 3/3 16428 på Zürich HB den 12 maj 2014.


Re 460 105-0 på Zürich HB den 12 maj 2014. Loket reklamerade för lokförarfackförbundet Verband Schweizer Lokomotivführer und Anwärter, VSLF.


SBB:s nya snabbtåg Giruno, tillverkat av Stadler på Innotrans-mässan i Berlin den 21 september 2016. Motorvagnståget byggdes främst för att trafikera nya Gotthardtunneln från 2017. Stadler kallar modellen för EC250 och hos SBB fick de betecknigen RABe 504.


Förarplatsen i Giruno-tåget.


SBB Cargo Re 482 041 gömmer sig bakom växtligheten i Erkner, sydöst om Berlin, den 22 september 2016.


SBB RABe 502 410 på Luzern HB på kvällen den 16 september 2021.


SBB Giruno RABe 501 013 på Luzern HB den 17 september 2021.


SBB Re 460 096 på Luzern HB samma dag.


SBB Re 420 295 på Luzern HB samma dag.


Flüelen har ett mycket stiligt stationshus i funkisstil.


Gotthardsbanan har till stor del utrustats med ERTMS. Här ses ett par signalpunktstavlor i Flüelen riktning norrut den 18 september 2021. Notera också ETCS-rangersignalerna med blått sken.


Ett panoramavagnståg i Flüelen den 18 september 2021.


Tåget drogs av Re 420 11200. T.h. ett RABe 502-tågsätt.


Helgen den 18-19 september 2021 arrangerades Gottahrd-Bahntage i Erstfeld. Flera extratåg kördes, och ett antal historiska fordon visades upp. Närmast ses Kantonsloket SBB Ae 6/6 11411. I bakgrunden anas...


...det stiliga TEE-tågsättet RAe II, som gjorde flera "vändor" till Göschenen.


Givetvis (!) visades en "Krokodil" upp också; Ce 6/8II 14253 rönte berättigat intresse av stora och små!


Även motorvagnen BDe 4/4 1646 visades upp. De historska fordonen förvaltas av SBB Historic.


SBB Re 420 11147 i Landquart den 21 september 2021.


SBB Re 460 111 och RABe 502 204 i Chur den 21 september 2021.


KISS-motorvagntåget RABe 511 023 i Chur samma dag.


Chur den 23 september 2021. T.v. ett DB ICE-tåg, i mitten ett SBB IC-tåg, draget av ett Re 460-lok, och t.h. RhB:s smalspåriga del av stationen.


SBB Re 450 037 i Rapperswil den 23 september 2021.


SBB RABe 502 001 på Zürich HB den 23 september 2021.


SBB Re 420 11149 på Zürich HB samma dag.


Ett Re 460-lok och ett Giruno-tågsätt på Zürich HB samma dag.


Samma dag siktades dessa Re 460- och Re 450-lok på Zürich HB.


SBB:s dubbeldäckarvagnar för IC- och IR-trafiken genomgår ett moderniserings- och ommålningsprogram. Här ses B 50 85 26-94001-2 på Zürich HB den 23 september 2021.


En "FLIRT" på utflykt! Norska NSB beställde 2008 nya FLIRT-tåg av Stadler och SBB hade sedan några år tidigare flera FLIRT-tågsätt i trafik. Enheten RABe 521 011 kördes upp till Norge via Sverige för testkörningar i februari 2009. Stadler passade då på att visa upp enheten på Stockholm C den 16 februari 2009. Det skulle visa sig fruktsamt för Stadler; 2013 beställde MTR Express (MTRX) sex tågsätt litt X74 baserade på NSB:s variant, för trafik mellan Stockholm och Göteborg i konkurrens med SJ. Stadler har sedan fått flera uppdrag i Sverige, bl.a. upprustning av SJ:s X2-tågsätt och leverans av ER1-dubbeldäckare för trafik i Mälardalen, liksom nya X15p-tåg till Roslagsbanan.


Vi stannar kvar i Sverige. I september 2015 kom den legendariska schweiziska "Krokodilen" SBB Ce 6/8III 14305 för första (och sannolikt enda) gången till Sverige. Loket ägs och förvaltas av SBB Historic i Olten i Schweiz. Loket och dess följeslagare hade bjudits in av Järnvägsmuseet i Gävle med anledning av firandet av den svenska eldriftens 100-årsjubileum. Resan kantades av en del spännande intermezzon. Väl i Sverige rönte loket stor uppmärksamhet, vart det än körde. På bilden ses "Krokodilen" i Vagnhärad på Nyköpingsbanan den 15 september 2015. Fler bilder av Krokodilen i Sverige finns på sidan om min lokförarvardag.


Ytterligare en schweziare i Sverige. Mellan den 2 september och den 7 oktober 2021 turnerade Connecting Europe Express runt i Europa, för att uppmärksamma att EU utsåg 2021 till European Year of Rail. I tågsättet gick bl.a. en av SBB:s Apm-panoramavagnar. Här ses den i tåg 29039 den 2 oktober 2021, när tåget passerade genom Älvsjö.

Schweiz Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2024-01-11
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024