Rhätische Bahn

Schweiz Spårtrafik Hem



Die kleine Rote. Rhätische Bahn (RhB) är kantonen Graubündens egen "statsbana", om utrycket tillåts. Nätet är omfattande och täcker en stor del av kantonens dalar och pass. Alla RhB:s fordon är försedda med kantonsvapnet i fronten och märkta med banans namn på tyska ("Rhätische Bahn") på ena långsidan och antingen på italienska ("Ferrovia retica") eller på rätoromanska ("Viafier retica") på den andra. Sedan 2008 finns sträckorna över Albula och Bernina med på UNESCO:s världsarvslista. 1889 invigdes den första sträckan mellan Landquart och Klosters. Följ med på en rundresa!

Chur - Landquart - Davos - Filisur


RhB "Allegra"-motorvagn ABe 4/16 3103 Hortensia von Gugelberg på linje S1 mot Landquart och Schiers rullar in i Chur den 10 maj 2014. "Allegra!" är dessutom en hälsning på rätoromanska.


Möte på dubbelspåret vid Untervaz-Trimmis mellan Chur och Landquart den 21 september 2021. T.v. ses SBB:s normalspår.


Containervagnen Sb-v 65592 i Landquart den 21 september 2021.


ABe 4/16 3103 i Landquart den 10 maj 2014.


RhB:s nya Stadler-tillverkade duoväxellok med både kontaktlednings- och batteridrift Geaf 2/2 20604 och 20606 i Landquart den 21 september 2021.


Den 10 maj 2014 öppnade RhB dörrarna till verkstads- och lokstallsanläggningen i Landquart. Anledningen var firandet av RhB:s 125-årsjubileum. Ett mycket uppskattat och populärt arrangemang; drygt 12 500 besökare kom dit! Här följer ett antal bilder från evenemanget, innan vi fortsätter på resan genom Prättigau. Mellan verkstadsområdet och godsbangården pendlade ett ångtåg, som här växlade fram via plattformen i Landquart.


Direkt när man kom in i verkstaden stod loket Ge 4/4II 623, "reklamstrajpat" för 125-årsjubileet.


För de mindre besökarna fanns även en (synnerligen uppskattad) Allegra-hoppborg.


Pianobarvagnen WR-S 3820 har ett förflutet som restaurangvagnen WR 3814, byggd 1928 för Mitropa för trafik på Berninabanan.


Ute på området stod Ge 4/4I 605 Silvretta. Denna loktyp är (i princip) tagen ur tjänst. Här visade man hur ett urspårat lok bärgades.


Traversgången.


Förebild eller modell?


Ett av de stora dragplåstren var fordonsparaden vid vändskivan. En åskådarläktare hade byggts upp, som fylldes snabbt. Här ses fr.v. ångloket G 4/5 108, elloken Ge 2/4 222, Ge 4/6 353, Ge 6/6I 414 ("krokodil") samt elmotorvagnen ABe 4/4 501 ("Fliegender Rhätier")...


...elloket Ge 4/4I 603 Badus, dieselelloket Gem 4/4 801 Steinbock, samt elloken Ge 6/6II 704 Davos, Ge 4/4II 630 och Ge 4/4III 646 Sta. Maria/Val Müstair.


Ett efter ett kördes loken ut på vändskivan och vändes runt. Fordonsparaden modererades sakkunnigt och som synes var vi inte ensamma! Först ut var ångloket G 4/5 108...


...sedan kom i tur och ordning elloket Ge 2/4 222...


...Ge 4/6 353...


..."krokodilen" Ge 6/6I 414...


...elmotorvagnen ABe 4/4 501 ("Fliegender Rhätier")...


...Ge 4/4I 603 Badus...


...dieselelloket Gem 4/4 801 Steinbock (endast kontaktledningsdrift på Berninabanans 1000 V likström)...


...Ge 6/6II 704 Davos...


...Ge 4/4II 630 (som reklamerade för 100-årsjubileet av sträckan Chur - Disentis/Mustér (på andra sidan var det tysk text))...


...och till sist det moderna asynkronelloket Ge 4/4III 646 Sta. Maria/Val Müstair, "reklamstrajpat" för BÜGA, d.v.s. Graubündens eget resekort. Loken tillverkades 1993-1999 och har en effekt på 3 200 kW (att jämföra med svenska Rc-lokets 3 600 kW...) och sth 100 km/h.


RhB:s 125-åriga ånglok G 3/4 1 Rhätia passerade förbi lokstallsområdet. Loket togs ur trafik kort efter jubiléet och sedermera genomfördes en insamlingskampanj för att loket ska kunna sättas i drift igen.


RhB Ge 4/4III 647 Grüsch passerade också förbi lokstallsområdet. Alla Ge 4/4III:or har periodvis varit reklammålade.


Vi drar tillbaka klockan 25 år. Landquart den 25 juni 1989. T.v. pendeltåget typ Be 4/4, t.h. tyristorloket Ge 4/4II 630 Trun.


RhB Ge 4/4II 611 Landquart i Landquart den 4 februari 2000.


RhB:s då nya låggolvmanövervagn Bt 1756 i Landquart samma dag. Den gick mitt i tåget mot Scoul-Tarasp via den nya Vereinatunneln.


RhB ABe 4/16 3101 i Landquart den 21 september 2021.


Capricorn och Allegra. RhB ABe 4/16 3114 och ABe 8/12 3502 i Landquart samma dag.




RhB salongsvagn As 1142 i Landquart samma dag.


Tm 2/2 115 växlade i Landquart den 21 september 2021.


Tm 2/2 115 med ett av växlingssätten en stund senare.


En av vagnarna var Haikqq-y 5164.


Även Haikqq-y 5166 gick i samma "släpa".


Ge 6/6 II 703 St. Moritz i Landquart samma dag, flankerad av nya Capricorn-tågsätt.


RhB:s nya diesellok för bantjänsten Gmf 4/4 23403 och 23402 i Landquart samma dag.


Förgården till RhB:s huvudverkstad Landquart samma dag.


Utfarten i Landquart mot Klosters den 4 februari 2000. T.v. anas SBB:s spår.


Ett tåg från Davos draget av "Allegra"-motorvagnen ABe 8/12 3509 Placidus Spescha ankommer Landquart den 10 maj 2014. Sist i tåget gick, på schweiziskt vis, en godsvagn som kopplades av i Landquart.


Godsvagnen togs om hand av ett växlingslag, med tillhörande växelloket Gm 3/3 231.


Ge 4/4II 626 Malans lämnar Landquart på väg mot Scoul-Tarasp den 21 september 2021.


Küblis station den 25 juni 1989.


Ge 4/4/II 630 Trun i Küblis den 21 september 2021.


Mellan Klosters och Küblis den 21 september 2021.


Tågmöte i Klosters den 25 juni 1989. Mötande tåg drogs av det maffiga dubbelloket Ge 6/6II 704 Davos.


Samma tåg från andra hållet.


Capricorn-motorvagnen ABe 4/16 3126 på Klosters Platz den 21 september 2021.


Inredningen i ABe 4/16 3126.


Tåg mot Landquart, draget av ABe 8/12 3502 ankommer Klosters Platz en stund senare.


Tågmöte i Davos-Laret den 25 juni 1989.


RhB Ge 4/4I 601 Albula i Davos Dorf den 25 juni 1989.


1989 firade RhB sitt 100-årsjubileum. Den 25 juni var det stort "jippo" på stationen Davos-Platz med parader, extratåg, modelljärnvägsutställning m.m. Här ses ett av extratågen, draget av ångloket G 3/4 1 Rhätia redo för avgång mot Filisur. T.h. RhB Ge 4/4I 605 Silvretta.


Här rullar ett av extratågen, draget av ångloket G 3/4 1 Rhätia och det lilla elloket Ge 2/4 222, in på stationen senare samma dag.


RhB Gm 3/3 232 växlade på Davos-Platz under jubileumsfestligheterna.


I ett av tågen som passerade gick ännu grönmålade EW I-vagnen RhB B 2355.


Det elektriska växelloket Te 2/2 72 i Davos samma dag.


Ville man släcka törsten fanns Graubündens bryggeri Calanda Bräus vagn WR-S 3820 att tillgå.


Elmotorvagnen "Fliegender Rhätier" ABe 4/4 502 visades också upp.


Närmast kameran det moderna tyristorloket Ge 4/4 II 626 Malans, tillverkat av SLM/BBC 1984. I bakgrunden väntar ångloket G 4/5 108, tillverkat 1906 av SLM i Winterthur, på avgång.


RhB G 4/5 108 ångar iväg mot Filisur med blandat 1920-talståg.


Ett antal salongsvagnar visades upp i Davos. Närmast en nyrenoverad 1 kl-vagn från 1930-talet.


Inredningen i en av salongsvagnarna.


Även dessa salongsvagnar visades upp. De beställdes av CIWL (Compagnie Internationale des Wagons-Lits et Grand Express Européens, det internationella sovvagnsbolaget) och sattes i trafik 1931 i Golden Mountain- Pullman-ExpressMOB. Vagnarna såldes till RhB 1939. I mitten på 1990-talet var vagnarna i behov av upprustning. RhB ansåg inte att behovet av salongsvagnar var särskilt stort. Stödföreningen Pro Salonwagen bildades 1997 och man tog sig an att samla in pengar för att kunna renovera vagnarna. RhB finansierade renovering av ytterligare en salongsvagn och en f.d. Mitropa-restaurangvagn. Föreningen verkar för att vagnarna underhålls och att de används i specialtrafik på RhB:s och angränsande meterspårsbanors nät.


Knappt tio år senare, i februari 1999 snöade det kraftigt i delar av Graubünden, bl.a. i Davos. Här anländer det maffiga dubbelloket Ge 6/6II 702 Curia till Davos-Platz den 19 februari 1999.


Samma lok i Davos dagen därpå.


Snöröjning i Davos samma dag.


RhB Ge 4/4II 620 Zernez och pendeltåget Be 4/4 511 i Davos den 20 februari 1999.


Sist i pendeltåget gick manövervagn Bt 1713.


Nytt och gammalt på Davos Platz den 21 september 2021. Sommaren och hösten 2021 körde RhB med veterantåg i ordinarie tågläge mellan Davos och Filisur, dragna av antingen en "krokodil", eller en "BoBo1:a", som denna dag.


Nya växelloket Geaf 2/2 20621 på Davos Platz samma dag.


Ge 4/4I 605 Silvretta på Davos Platz den 21 september 2021.


Davos-Glaris den 19 februari 1999.


Veterantåget, draget av Ge 4/4I 605 Silvretta, ankommer Wiesen den 21 september 2021.


Veterantåget på väg mot Filisur, passerar den mäktiga Wiesener Viadukt tidigare samma dag.


Ge 4/4I 609 Linard med ett Davoser Pendelzug i Filisur den 25 juni 1995.


Fullt hus i Filisur den 2 oktober 1998. T.v. ett Davoser Pendelzug draget av Ge 4/4I 607 Surselva och i mitten ett nordgående Schnellzug draget av Ge 4/4 III 644 Savognin och t.h. vårt tåg från Chur.


Sist i Davoser Pendelzug gick manövervagnen BDt 1731 och här lämnar tåget Filisur mot Davos.


Ett regionaltåg från Davos har anlänt till Filisur den 19 februari 1999. Här kopplas en godsvagn till, innan tåget återvänder till Davos. Godsvagnen ankom i ett godståg en stund tidigare.


Capricorn-motorvagnen ABe 4/16 3119 lämnar Filisur mot Davos den 19 september 2021. Notera den belysta vapenskölden i fronten!


Veterantåget från Davos med Ge 4/4I 607 Surselva i spetsen, ankommer Filisur den 23 september 2021.

Arosabanan


Arosabanans spår framför Chur station den 5 juli 1989. Tågen mot Arosa utgår från spåret i gatan framför stationsbyggnaden. Då var Arosabanan elektrifierad med 2 200 V likström. I slutet av 1990-talet byttes strömsystemet till RhB:s standard 11 kV/16 2/3 Hz.


Ett tåg från Arosa draget av motorvagnen ABDe 4/4 486 rullar ned för gatan mot Chur station på kvällen den 24 juni 1995.


Chur station på morgonen den 25 juni 1995. Tåget mot Arosa står på spåret i gatan framför stationsbyggnaden.


Främst i tåget gick motorvagnen ABDe 4/4 485.


Sedan 1997 har Arosabanan 11 kV 16,7 Hz växelspänning i kontaktledningen, liksom övriga stammnätet. Ge 4/4II 612 Thusis ses här på Arosabanans spår framför Chur stationshus den 2 oktober 1998.


Numera härskar "Allegra"-motorvagnarna mer eller mindre oinskränkt på Arosabanan. Den 10 maj 2014 stod ABe 8/12 3508 Richard Coray på Arosabanans spår framför Chur ombyggda station.


ABe 8/12 3511 växlar in på Arosabanans spår i Chur den 21 september 2021.


Arosabanan i gatuspår längs med Chur Altstadt samma dag.


Tåg mot Arosa med manövervagnen Bt 52808 lämnar Chur Altstadt den 21 september 2021.


RhB ABe 8/12 3508 vid hållplatsen Chur Altstadt på kvällen den 10 maj 2014.


Tåget fortsätter sedan i gatan ner till Chur station.


Tågmöte i Lüen-Castiel. Tåg från Chur ankommer.


Arosabanans stationhus är stiliga, som detta i St. Peter-Molinis.


Arosabanans mest kända byggnadsverk är antagligen den ståtliga Langwieser Viadukt. Den stod klar 1914 och var då den första betongbron för järnväg (åtminstone i den storleken) och uppmärksammades i hela världen. Bron är 284 meter lång och 62 meter hög.


Tågmöte i Litzirüti. Notera banans lutning, som generellt ligger på ca 60 promille.


RhB ABe 8/12 3508 i Arosa den 10 maj 2014. Som synes pågick ombyggnadsarbeten på stationen.

Chur - Reichenau-Tamins - Disentis/Mustèr


RhB:s huvudkontor den 24 juni 1995. Byggnaden tyder på en viss självkänsla!


RhB:s huvudkontor den 21 september 2021.


Ge 6/6II 704 Davos i Chur den 5 juli 1989. Loket tillverkades 1965 och stoltserar med 2 400 hkr, något som behövs när tunga och långa tåg ska dras i de branta backarna.


Chur den 5 juli 1989. T.h. en av RhB:s "krokodiler".


Ge 4/4II 615 Klosters och Ge 4/4III 649 Lavin i Chur den 25 juni 1995.


Ge 4/4III 641 Maienfeld i Chur den 26 juni 1995, med reklam för Heidiland Bernina-Express.


RhB Ge 4/4II 613 Domat/Ems i Chur den 2 oktober 1998.


Ett lokaltåg med Be 4/4 514 främst ankommer Chur den 2 oktober 1998.


Ge 4/4III 646 Sta. Maria/Val Müstair jämte Ge 4/4II 621 Felsberg i Chur den 2 oktober 1998.


RhB "Allegra"-motorvagn ABe 4/16 3101 i Chur den 10 maj 2014.


Rhätische Bahn har byggt om ett antal resgodsvagnar till tågvärmevagnar, som används i långa tåg. Här ses en av dem, DS 4225 Chur samma dag.


Ge 4/4III 651 i Chur den 10 maj 2014.


Växelloket Ge 3/3 215 och ett antal restaurang- och salongsvagnar i Depot Chur samma dag.


Ge 4/4II 629 Tiefencastel och Ge 3/3 215 i Chur den 10 maj 2014.


Regional Express till Disentis/Mustér, draget av Ge 4/4II 628 S-chanf rullar in i Chur samma dag.


RhB B 2496 i Chur den 11 maj 2014.


I samma tåg gick också 1 klass-vagnen A 1235.


Ge 4/4 II 613 Domat/Ems i Chur den 11 maj 2014.


Tre generationer RhB-drivfordon i Chur den 11 maj 2014.


Restaurangvagnen har kopplats av och växlas undan i Chur på kvällen den 11 maj 2014.


Ge 4/4II 617 Ilanz passerar med ett godståg genom Chur den 12 maj 2014. T.h. Ge 4/4III 644, reklamerandes för Lazzarini.


I tåget gick bl.a. Valser-märkta Haik-v 5121...


...och cisternvagnen Za 8137.


Ge 6/6 II 703 St. Moritz med ett godståg i Chur den 21 september 2021.


Närmast lok gick cisternvagnen Za 8129.


I samma tåg gick cementvagnen Uac 7992.


Samma dag växlade Geaf 2/2 20607 salongsvagnarna...


...samt en av Gourmino-restaurangvagnarna.


Ett antal vagnar med postcontainrar hämtades också. Närmast RhB Sb-t 65673.


Uppställda vagnar på RhB:s bangård i Chur den 11 maj 2014. T.v. anas en av salongsvagnarna, i mitten ses restaurangvagnen WR-S 3821 och t.h. makadamvagnen Xac-t 93801.


På väg genom Reichenau-Tamins den 11 maj 2014.


En bild från Reichenau-Tamins, tagen den 26 juni 1995, som visar hur intensiv trafiken kan vara. Vår Glacier-Express ska strax lämna stationen och på ett sidotågspår står Ge 4/4I 607 Sursela med ett godståg och väntar på att få köra vidare.


Pendeltåg med motorvagnen Be 4/4 514 främst i Reichenau-Tamins den 2 oktober 1998.


Loktypen som aldrig ville tas ur trafik - Das Rhätische Krokodil! Här växlar Ge 6/6I 411, tillverkat 1925, i Reichenau-Tamins den 2 oktober 1998.


En stund senare rullade Ge 6/6II 701 Raetia, tillverkat 1958, in i Reichenau-Tamins med ett godståg.


Lokomotorn Tm 2/2 22 i Reichenau-Tamins den 2 oktober 1998.


Schnellzug mot St. Moritz rullar in i Reichenau-Tamins, draget av Ge 6/6II 705 Pontresina/Puntraschigna. T.h. har "krokodilen" Ge 6/6I 411 växlat undan.


Ge 4/4 II 633 Zuoz i Reichenau-Tamins med tåg från Disentis/M den 19 september 2021. Inom 15 minuter passerade flera tåg.




Ett Regional Expresståg från St. Moritz till Chur med Alvra-tågsätt och restaurangvagn gjorde ett uppehåll kort därefter. Främst gick manövervagnen Ait 57803 och sist i tåget gick Ge 4/4 III 646.


Kort därefter kom Capricorn-motorvagnen ABe 4/16 3112 på väg mot Thusis.


Sedan kom ett tåg mot Disentis/M, draget av Ge 4/4 II 614 Schiers.


Därefter kom ett Regional Express-tåg mot St. Moritz, draget av Allegra-motorvagnen ABe 8/12 3514.


Sedan Capricorn-motorvagnarna satts i trafik, har Stammnetz-pendeltågen tagits ur trafik och till stor del skrotats. Den 21 september 2021 stod ännu detta tågsätt avställt i Reichenau-Tamins. Närmast manövervagnen Bt 1711.


Tmf 2/2 89 i Reichenau-Tamins den 23 september 2021.


Genom Rheinschlucht mellan Valendas-Sagogn och Versam-Safien den 19 september 2021.


Tågmöte i Trin en kort stund innan.


Sommaren 1980 tog min far med mig och min syster på en tågresa genom Europa. Målet var Genève, där min mor då arbetade. Vi åkte genom dåvarande DDR, dåvarande Tjeckoslovakien och Österrike på vägen till Schweiz. Efter övernattning i Chur reste vi med Glacier-Express till Brig. Det var näst sista sommaren som tåget gick över Furkapasset; 1982 var tunneln under Furka klar. Gissa om 8-åringen blev imponerad av glas med lutande fot i den ombonade restaurangvagnen, kuggstångsdrift, små tåg men ändå imponerande drift osv! Här gör tåget uppehåll i Disentis/Mustèr. Stationen är "gränsstation" mellan RhB och MGB, då FO. På bilden kan man fr.v. se en 1 klass RhB-vagn, en BVZ lättmetallsvagn med mittinngång, en 2 klass FO-vagn med den då nya målningen, en grön 2 klass RhB-vagn, en äldre FO-vagn och till sist (längst fram) loket FO HGe 4/4. T.h. står FO HGe 4/4 34 i reserv. Foto © Mats Hellström..


Världens längsta restaurangvagn (!) RhB WR 3817 i Disentis-Mustèr den 5 juli 1989.


RhB Ge 4/4 II 633 Zuoz ovh MGB ABDeh 4/8 2025 i Disentis-Mustèr den 19 september 2021.

Reichenau-Tamins - Albula - Engadin


Strax efter Reichenau-Tamins delar sig banan. T.h. svänger den av mot Disentis och t.v. fortsätter den mot Albulabanan.


Växelloket Tm 2/2 87 i Thusis den 25 juni 1995.


I Thusis vänder tågen på linje S1. Den 11 maj 2014 stod "Allegra"-motorvagnen ABe 4/16 3101 närmast stationshuset.


Capricorn-motorvagnen ABe 4/16 3113 i Thusis på kvällen den 21 september 2021. Notera det upplysta kantonsvapnet!




Tågmöte i Sils im Domleschg den 25 juni 1995. Mötande tåget drogs av Ge 4/4III 645 Tujetsch.


Vid Solis korsar banan floden Albula.


Tågen mellan Chur och St. Moritz passerar den fantastiska Landwasserviadukt strax innan Filisur. Som synes ansluter viadukten direkt till en tunnel! Bilden togs den 5 juli 1989.


Landwasserviadukt den 25 juni 1995.


Landwasserviadukt den 2 oktober 1998.


Landwasserviadukt med matchande målning på loket (Unesco världsarv) den 11 maj 2014.


Landwasserviadukt den 19 september 2021.


Bernina-Express på Landwasserviadukt den 21 september 2021.


Det elektriska växelloket Te 2/2 71 i Filisur den 2 oktober 1998.


Modern smalspårig godsvagn. RhB Haik-v 5111 i Filisur den 2 oktober 1998.


Utsikt från Hotel Grischuna som ligger direkt vid stationen i Filisur. Ge 6/6II 704 Davos närmar sig Filisur söderifrån med ett godståg den 2 oktober 1998.


Ge 6/6II 701 Raetia, anländer till Filisur den 19 februari 1999 med ett biltransporttåg.


Ett godståg, draget av Ge 4/4III 649 Lavin, anländer till Filisur samma dag.


Ännu en bild från Filisur den 19 februari 1999. Ge 4/4III 646 Sta. Maria/Val Müstair med ett persontåg på väg mot St. Moritz.


Filisur på kvällen den 19 september 2021. T.v. tåg mot Davos, t.h. tåg mot St. Moritz, med manövervagnen Bt 52801 sist.


Ge 4/4II 616 Filisur med Glacier-Expressen, gör uppehåll i Filisur på morgonen den 20 september 2021. Loket var "strajpat" för insamlingskampanjen för renoveringen av ångloket RhB 1 Rhaetia. T.v. Capricorn-motorvagnståget ABe 4/16 3111 mot Davos.


Bernina-Expressen, dragen av ABe 8/12 3509, gör uppehåll i Filisur på morgonen den 20 september 2021.


Ge 4/4III 648 Susch i Filisur på kvällen den 20 september 2021.


Ge 4/4III 647 Grüsch i Filisur på kvällen den 22 september 2021.


Tjänstevagnen Xak 9459 i Filisur på kvällen den 23 september 2021.


En krokodil i Bergün den 25 juni 1995.


Loket Ge 4/4III 650 Seewis im Prättigau gör reklam för att Albula- och Berninabanan togs upp på Unescos världsarvslista år 2008. Här ses loket mitt i det världsarv det gör reklam för, i Bergün/Bravuogn den 11 maj 2014.


Den rejäla spårgående kranen VT maas 80 85 958 1 701-2 KRC 458-2S i Bergün/Bravuogn samma dag. I bakgrunden lokomotorn Tmf 2/2 86.


Lokomotorn Tmf 2/2 86 i Bergün/Bravuogn den 11 maj 2014.


I Bergün ligger Bahnmuseum Albula, som visar och berättar Rhätische Bahns historia. Utanför museet står "krokodilen" Ge 6/6I 407.


I loket finns en simulator, där hugade kan få pröva på att köra, t.ex. på Albulabanan. Även om loket står still är känslan rätt så verklig!


Ett Regional Express-tåg mot St. Moritz, draget av Ge 4/4III 649 ankommer Bergün den 11 maj 2014. I tågets främre del gick Glacier-Expressen.


Ett regionaltåg, till största delen bestående av ett Alvra-tågsätt och draget av Ge 4/4III 647, ankommer Bergün den 22 september 2021.


ABe 8/12 3504 i Bergün den 22 september 2021.


Utanför museet i Bergün står numera motorvagnen BDe 4/4 491 uppställd. Den gick ursprungligen på Misoxbanan, mellan Bellinzona och Mesocco.


Museets blombeprydda "krokodil" Ge 6/6I 407 står sedan ett antal år under tak.


Ge 6/6II 703 St. Moritz med godståg i Bergün den 22 september 2021.


I tåget gick bl.a containervagnen Sb-v 7728.


Ge 4/4III 651 Fideris på väg mot St. Moritz strax utanför Bergün den 11 maj 2014.


En stund senare kom mötande tåg, draget av Ge 4/4III 641 Maienfeld, som reklamerade för Coop.


En Bernina-Express, dragen av ABe 8/12 3503, strax utanför Bergün den 22 september 2021.


Ett regionaltåg på väg mot Chur med manövervagnen Bt 52801 främst, närmar sig Bergün lite tidigare samma förmiddag.


Mellan Bergün och Preda ligger den s.k. "Albulakarusellen" där banan "slår knut" på sig flera gånger för att vinna höjd på minsta möjliga yta. Ett tekniskt mästerverk, helt klart! Här har tåget just kommit ut ur den andra cirkeltunneln ("Toua") och passerar över Albula för andra gången på Albula-Viadukt III. Banan gör sedan en vänstersväng och korsar Albula en gång till och går sedan i en tredje cirkeltunnel ("Zuondra"), belägen i princip ovanför den andra!


En blick nedåt dalen från samma viadukt. Alldeles nyss gick tåget på spåret nedanför. Toua-tunnelns nedre mynning anas nere t.h. i bild och Albula-Viadukt II ses t.v. i bild.


Preda den 11 maj 2014. Här börjar Albulatunneln som leder till dalgången Val Bever, som i sin tur mynnar ut i Engadin.


Utsikt över Val Bever från restaurangvagnen den 11 maj 2014.

St. Moritz - Scoul-Tarasp


Uppställda vagnar på bangården i St. Moritz den 8 juli 1989.


RhB Ge 4/4III 649 Lavin växlar i St. Moritz den 25 juni 1995.


RhB Ge 6/6II 702 Curia i St. Moritz den 25 juni 1995.


Panoramavagnar i St. Moritz den 25 juni 1995.


Samedan är en stor kunutpunkt i Engadindalen. Här korsar tågen i nord-sydlig och öst-västlig riktning varandra. T.v. Ge 4/4III 642 Breil/Brigels på väg mot St. Moritz och t.h. motorvagnen ABe 4/4 501, även kallas Fliegender Rhätier, på väg mot Pontresina, i Samedan den 2 oktober 1998.


Restaurangvagnen WR-S 3821 kallad Stiva Retica i Samedan den 2 oktober 1998.


Ge 4/4III 649 Lavin i Samedan den 11 maj 2014. Loket reklamerade då sedan 2013 för nyhetsportalen 20 Minuten.


Regionaltåget från Scuol-Tarasp till Pontresina med Ge 4/4II 611 Landquart lämnar Samedan samma dag.


I Samedan stod också loket Ge 4/4II 622 Arosa, som reklamerar för RhB:s japanska vänskapsjärnväg Hakone-Tozan Railway, smalspårig även den. Självklart har de ett motorvagnssätt målat i RhB:s färger!


Efter en dryg halvtimmes väntan var det dags för oss att vända åter till Chur. Ge 4/4II 611 Landquart har vänt i Pontresina med sitt tåg och ansluter till Regional Express-tåget till Chur, draget av Ge 4/4III 644 Savognin. Närmast lok gick en restaurangvagn, som vi naturligtvis äntrade!


Samedans utfart mot Pontresina den 20 september 2021. T.v. Tm 2/2 118 och ett antal banarbetsfordon.


RhB Haik-v 5116 i Samedan den 20 september 2021.


Intill gick Haikqq-v 5166.


Za 8123 och 8127 gick längst fram i samma tåg.


Ge 4/4II 615 Klosters med tåg mot Scoul-Tarasp i Samedan den 22 september 2021.


Tmf 2/2 86 i Samedan samma dag.


Ge 4/4II 621 Felsberg med ett godståg i Samedan samma dag.


I tåget gick bl.a. cementvagnarna Xk 93122...


...och Uac 7999.


Dagens överraskning! Museiloken Ge 4/6 353 och Ge 2/4 222 gjorde ett kort uppehåll i Samedan med ett godståg, innan de försvann vidare österut.


Ge 4/4II 619 Samedan (!) i Samedan samma dag.


Växelloket Ge 3/3 215 i Samedan samma dag.


Haikqq-y 5170 reklamerar för bryggeriet Calanda.


Tankcontainer CSAA 010760-6 upplastad på en containervagn i Samedan samma dag.


På vagnen intill stod tankcontainer CSAA 010748-4.


Ge 4/4III 652 Vaz/Obervaz Lenzerheide-Valbella, reklammålad för hockeyklubben HC Chur, i Samedan senare samma dag.


Närmast lok gick Hai-tvz 5139, med reklam för Bündner Güterbahn.


Ge 4/4III 641 Maienfeld ankommer Samedan en stund senare.


Museiloken Ge 4/6 353 och Ge 2/4 222 med godståg blir förbigångna i La Punt-Chamues-ch den 22 september 2021.


RhB Ge 4/4I 610 Viamala i Zuoz i Engadin den 6 juli 1989.


RhB Ge 4/4 II 629 Tiefencastel ankommer Zuoz den 6 juli 1989.


RhB:s nitade stålvagn B 2221 i Zuoz den 6 juli 1989.


Tågmöte i Zuoz den 22 september 2021.


Chinous-chel-Brail den 22 september 2021.


Kort efter Cinuos-chel-Brail korsar banan floden Inn (En på rätoromanska) på en stilig bro. Den 6 juni 1989 drogs tåget av ett Ge 4/4I-lok.


Samma ställe lite drygt 32 år senare, den 22 september 2021.


Moderniserade stålvagnen A 1212 i Zernez den 6 juli 1989.


Stationshuset i Zernez den 6 juli 1989.


Från Zernez åkte vi postbuss den 6 juli 1989 till Il Fuorn i Schweiz nationalpark.


RhB Ge 4/4I 607 Surselva ankommer Zernez från Scoul-Tarasp den 6 juli 1989.


Manövervagnen Bt 1753 i Zernez den 22 september 2021.


Museiloken Ge 4/6 353 och Ge 2/4 222 med godståg gör uppehåll för varmgångskontroll i Zernez den 22 september 2021.


Vereinatunnelns mynning i Sagliains den 22 september 2021.


Sagliains anlades som ny bytespunkt mellan banan genom Vereinatunneln och banan genom Engadin. Utsikt från fönstret den 4 februari 2000.


Scoul-Tarasp den 7 juli 1989.


Ge 4/4II 615 Klosters i Scuol-Tarasp samma dag.


Lokomotorn Tm 2/2 65 i Scuol-Tarasp den 7 juli 1989. I bakgrunden anans slottet Tarasp.


Scuol-Tarasp den 4 februari 2000.


Ge 4/4 II 611 i Scuol-Tarasp den 4 februari 2000.


G-finkor på rad i Scuol-Tarasp den 5 februari 2000.


RhB Ge 4/4II 628 S-chanf i Scuol-Tarasp den 5 februari 2000.


RhB ABe 4/16 3104 och Tm 2/2 111 i Scuol-Tarasp den 22 september 2021.


Ett extratåg med de fina salongsvagnarna, draget av Ge 6/6II 707 Scuol har just ankommit Scuol-Tarasp den 22 september 2021. Club 1889 firade 25-årsjubileum med en rejäl rundresa på ståndsmässigt sätt!


Vagnarna backades sedan mot...


...museiloken Ge 4/6 353 och Ge 2/4 222, som kopplades till salongsvagnarna under ivrigt fotograferande av resedeltagarna och andra tillresta järnvägsentusiaster.

Berninabanan


Berninabanans del av stationen i St. Moritz den 8 juli 1989. T.h. elmotorvagnen ABe 4/4I 31, tillverkad 1911, och en av originaluppsättningen motorvagnar till Berninabanan.


RhB ABe 4/4II 49 i St. Moritz den 8 juli 1989.


Ett tåg från Tirano har ankommit St. Moritz den 25 juni 1995. Främst gick dieselelektriska tvåsystemsloket Gem 4/4 801. Det har bara elutrustning för Berninabanans 1 000 V likströmsspänning, men kan köras som ett "vanligt" diesellok på övriga nätet.


Berninabanans bangård i St. Moritz den 25 juni 1995. T.h. utfarten mot Pontresina.


RhB B 2460 är anpassad för Berninabanans skarpa kurvradier och är därmed kortare än vagnarna på Stammnetz.


Parallellkörning på väg in mot Pontresina den 20 september 2021.


Cisternvagnarna RhB Za 8150 i Pontresina samma dag.


Cisternvagnarna RhB Za 8129 och 8150 i Pontresina senare samma dag.


Middagslugn i Pontresina den 8 juli 1989. T.h. elmotorvagnen ABe 4/4 504, tillverkad 1940.


RhB ABe 4/4 43 i Pontresina den 8 juli 1989. Denna motorvagnstyp utrangerades under 2011.


Ge 6/6II 703 St. Moritz i Pontresina den 20 september 2021. T.h. anas fronten på manövervagnen som gick ledande i det tåg vi kom med!


RhB Haikqq-uy 5165 i Pontresina den 20 september 2021.


Cisternvagnarna RhB Za 8105 och 8126 i Pontresina samma dag.


Intensiv växling av timmervagnar i Pontresina den 20 september 2021, med dels Tm 2/2 114...


...dels ett par ABe 4/4III-motorvagnar.




Två bilder från Berninabanan på väg ned mellan Bernina Sout och Morteratsch den 2 oktober 1998. På den nedre bilden ses Morteratschglaciären i bakgrunden.


Den klassiska kurvan vid Montebello, med Morteratschglaciären i bakgrunden, den 20 september 2021.


Berninabanan slingar sig vackert längs Lago di Bianco.


RhB ABe 4/4I 35 i Ospizio Bernina den 8 juli 1989.


Godsmotorvagnen De 2/2 151 i Ospizio Bernina den 2 oktober 1998.


Gem 4/4 802 väntar på tågmöte i Ospizio Bernina den 2 oktober 1998.


Ospizio Bernina den 20 september 2021.


Lago Bianco mellan Ospizio Bernina och Alp Grüm den 20 september 2021.


Samma ställe i motsatt körriktning senare samma dag.


På väg mot Tirano, med motorvagnen ABe 4/4II 49 främst, lämnar vi Alp Grüm den 8 juli 1989.


ABe 4/4III 56 i Alp Grüm den 2 oktober 1998.


Tåget lämnar Alp Grüm och "dyker ned" mot Poschiavo.


Tåget från Tirano, med motorvagnen ABe 4/4II 48 främst, ankommer Alp Grüm på Berninabanan den 2 oktober 1998. Kurvradien är endast 45 meter (!) och lutningen närmare 70 promille...


Möte med Bernina-Expressen, med ABe 4/4III 52 Brusio främst, i Alp Grüm den 20 september 2021.


Vi fortsätter vår resa mot Tirano.


ABe 4/4III 53 Tirano i Alp Grüm senare samma dag.


ABe 4/4III 54 Hakone i Alp Grüm samma dag.


Utsikten från tåget vid Alp Grüm är hänförande ner mot Val Poschiavo. Stationen i Cavagliga ses i bildens mitt, och i bakgrunden glimmar sjön Lago di Poschiavo.


Bron över Acqua da Pila.


Stationen i Cavagliga den 20 september 2021.


Tågmöte i Cavagliga samma dag.


Ge 2/2 162 i Poschiavo med en Coop-containervagn och snöplogen Xk 9145 den 20 september 2021. I vagnhallen anas museivagnen ABe 4/4II 46.


Ge 2/2 162 i Poschiavo senare samma dag.


Berninabanans huvudverkstad i Poschiavo den 20 september 2021.


Uppställda fordon i Poschiavo den 20 september 2021. I mitten ses godsmotorvagnen De 2/2 151.


Genom Le Prese går Berninabanan på gatuspår. ABe 8/12 3512 är reklamstrajpad för ABB.


Sist i tåget gick cisternvagnarna RhB Za 8105 och 8126. Det är onekligen ovanligt att farligt gods transporteras i persontåg på detta viset, men i Schweiz verkar det mesta vara möjligt på järnvägen!


Utsikt från en uteservering. Bernina-Expressen mot Tirano med ABe 4/4III 55 Diavolezza främst, passerar Le Prese senare samma dag.


Tåg mot St. Moritz med ABe 4/4III 53 Tirano främst, gör uppehåll i Le Prese senare samma dag.


Berninabanan löper vackert längs med Lago di Poschiavo.


På väg ner mot den unika cirkelviadukten i Brusio den 20 september 2021.


På väg nerför cirkelviadukten i Brusio den 8 juli 1989.


På väg uppför cirkelviadukten i Brusio den 20 september 2021.


Här lämnar vi viadukten på väg söderut.


På väg uppför backen mot cirkelviadukten i Brusio senare samma dag.


I Campocologno har RhB en omlastningsterminal, bl.a. för oljor av olika slag. Den 20 september 2021 skötte Tm 2/2 117 växlingen där.


Tåget mot Tirano stannar till i Campocologno den 20 september 2021.


Manskapsvagnen Xk 9338 i Campocologno samma dag.


Ett norrgående tåg med ett par godsvagnar sist lämnar Campocologno senare samma dag.


En norrgående Bernina-Express har nyss passerat gränsen mellan Italien och Schweiz, och ankommer Campocologno. Ledande motorvagn var ABe 4/4III 56 Corviglia.


"Allegra"-motorvagnen ABe 8/12 3509 i Campocologno senare samma dag. Berget i fonden ligger i Italien.

Schweiz Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-01-07
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023