Matterhorn Gotthard Bahn (MGB)

Schweiz Spårtrafik Hem


Dagens Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) är en sammanslagning av de tidigare bolagen Brig-Visp-Zermatt Bahn (BVZ) och Furka-Oberalp Bahn (FO). Vi tar också en tur med Dampfbahn Furka Bergstrecke (DFB), eftersom den utgör FO:s gamla sträckning över Furkapasset. Följ med på en resa från Zermatt till Disentis!


BVZ:s dubbelmotorvagn ABDeh 8/8 i Zermatt den 22 juni 1986.


FO_ och BVZ-fordon i Brig den 14 juni 1986.


Brig FO/BVZ i riktning mot lokstallet och utfarten den 14 juni 1986.


En av FO:s Deh 4/4II-motorvagnar i Brig den 14 juni 1986.


BVZ Deh 4/4 22 St. Niklaus i Brig den 22 juni 1986.


Uppställda vagnar, bl.a. en ny panoramavagn, vid lokstallet i Brig den 4 juli 1989.


Lokstallet i Brig den 4 juli 1989.


Utsikt från hotellet i Brig den 4 juli 1989. BVZ ABDeh 8/8 står vid plattformen.


FO/BVZ och SBB/BLS stationer i Brig samma dag.


Avgång med Glacier-Expressen från Brig den 5 juli 1989.


Lokstallet i Brig den 5 juli 1989. Här ses två lokgenerationer; t.v. HGe 4/4 31 och t.h. HGe 4/4II 107 Grimsel.


Stationen i Brig den 26 juni 1995. T.v. en av dåvarande FO:s godsmotorvagnar Deh 4/4I och t.h. Glacier-Expressen mot Zermatt.


BVZ:s då nylevererade panoramavagn As 2013 i Brig den 26 juni 1995. Främst går loket HGe 4/4II 3 Dom.


FO panoramavagn PS 4011 i Brig den 26 juni 1995.


Ett titt västerut mellan Brig och Grengiols från Glacier-Expressen en julidag 1989.


Den första kuggstångssträckan när man åker österut från Brig börjar i Grengiols. Dessutom vinner banan höjd i en cirkeltunnel. Man kan ana en kontaktledningsstolpe i bildens överkant.


Regionaltåg mot Visp i Oberwald den 19 september 2021.


I motsatt riktning kom Glacier-Expressen, draget av ett av de HGe 4/4II-loken som ursprungligen levererades till BVZ (1-5).


I Oberwald ansluter DFB till MGB. Denna dag stod BFD HG 3/4 9 för dragkraften.


Holzklasse.


Uppehåll i Gletsch en julidag 1980. I bakgrunden ses Rhôneglaciären. Foto © Mats Hellström.


Uppehåll i Gletsch drygt 40 år senare, den 21 september 2021.


Gletsch i riktning mot Rhôneglaciären och Furkapasset samma dag.


Glacier-Expressen har passerat Furkapasset och är på väg ner från Muttbach-Belvédère mot Gletsch en julidag 1980. T.h. utanför bilden ligger Rhôneglaciären. FO lade ner sträckan över Furkapasset när den nya Furka-Basistunnel stod klar 1982. Foto © Mats Hellström.


Tågmöte i snöglopp i Muttbach-Belvédère den 19 september 2021. Mötande tåg drogs av HG 4/4 704, som tidigare gått i trafik i Vietnam.


Furka den 3 oktober 1998. Lok HG 3/4 2 (senare återställt till ursprungsutseende som BFD HG 3/4 9) har gått runt och inväntar ett mötande tåg innan färden ner till Realp kan anträdas. I bakgrunden ser man tunnelmynningen till Furka Scheiteltunnel. På andra sidan tunneln ligger stationen Muttbach-Belvédère och en hisnande utsikt över Rhôneglaciären. Snön har redan börjat lägga sig här uppe och DFB:s sänsong närmade sig sitt slut för det året.


BFD HG 3/4 9 i Furka den 21 september 2021. Även denna gång kom snön tidigt!


På väg in till mötesstationen Tiefenbach den 3 oktober 1998.


DFB:s station i Realp den 3 oktober 1998. Ångloket HG 3/4 2 ska dra tåget upp till Furka. Realp ligger på 1546 meter över havet och Furka ligger på 2163 m.ö.h.


BFD 3/4 9 i Realp den 21 september 2021, efter ankomst från Oberwald.


Ett biltransporttåg från Oberwald, draget av HGe 4/4II 103 Chur/Marcau de Curia, ankommer Realp den 19 september 2021. I bakgrunden en del av DFB:s fordon.


För biltransporttågen genom Furkatunneln anskaffade FO två lok utan kuggstångsdrift, tekniskt snarlika RhB:s Ge 4/4II. Här ses Ge 4/4 82 Uri i Realp den 5 juli 1989.


Systerloket Ge 4/4 81 Wallis i Realp den 3 oktober 1998.


Tågmöte med en västgående Glacier-Express i Realp den 5 juli 1989.


En östgående Glacier-Express i Realp den 3 oktober 1998.


På väg genom Hospental den 5 juli 1989.


Andermatt den 5 juli 1989.


FO snöslunga Xrot e 4933 i Andermatt den 5 juli 1989.


Andermatt den 3 oktober 1998. T.h. Glacier-Expressen mot St. Moritz med bl.a. en BVZ panoramavagn.


Tåget drogs av Glacier-Express-märkta loket HGe 4/4II 103. T.h. en BVZ 1 kl-vagn.


Glacier-Expressen lämnar Andermatt och tar sats uppför 100 o/oo-stigningen mot Nätschen.


Ytterligare en bild från Andermatt den 3 oktober 1998.


Andermatt den 18 september 2021. T.h. MGB ABDeh 4/8 2027.


MGB HGe 4/4II 107 Grimsel ankommer Andermatt med ett regionaltåg från Disentis/M den 19 september 2021.


Efter rundgång återvände tåget mot Disentis/M.


MGB Deh 4/4 53 Urseren i Andermatt 19 september 2021.


MGB ABDeh 4/8 2025 i Andermatt samma dag.


FO:s tåg från Andermatt, med Deh 4/4II 95 Andermatt främst, har anlänt till Göschenen den 3 oktober 1998. Det ångade från bromsmotstånden på motorvagnens tak! Schöllenenbahn är brant, med en (nästan konstant) lutning på 179 o/oo.


Ett tåg mot Andermatt med MGB Deh 4/4I 52 Tujetsch/Sedrun sist, lämnar Göschenen den 18 september 2021. T.v. anas Gotthardtunnelns norra mynning.


MGB (ex. BVZ) HGe 4/4I 15 i Göschenen den 18 september 2021.


Intill stod den mäktiga snöplogen X 2901.


MGB Deh 4/4II 96 Münster i Göschenen den 18 september 2021.


HGe 4/4II 107 Grimsel dra Glacier-Expressen uppför 100 promillesstigningen mellan Andermatt och Nätschen.


Senare samma dag ses HGe 4/4II 102 Altdorf dra Glacier-Expressen uppför 100 promillesstigningen mellan Andermatt och Nätschen.


In i dimman! På väg uppför 100 promillesstigningen mellan Andermatt och Nätschen med ett regionaltåg den 3 oktober 1998.


Glacier-Expressen mellan Oberalppasshöhe och Nätschen en julidag 1980. Foto © Mats Hellström.


Oberalppasset sett från restaurangvagnen på Glacier-Expreß en junidag 1995.


Ett regionaltåg ankommer Oberalppasshöhe-C. den 3 oktober 1998.


Sommaren 1980 tog min far med mig och min syster på en tågresa genom Europa. Målet var Genève, där min mor då arbetade. Vi åkte genom dåvarande DDR, dåvarande Tjeckoslovakien och Österrike på vägen till Schweiz. Efter övernattning i Chur reste vi med Glacier-Express till Brig. Det var näst sista sommaren som tåget gick över Furkapasset; 1982 var tunneln under Furka klar. Gissa om 8-åringen blev imponerad av glas med lutande fot i den ombonade restaurangvagnen, kuggstångsdrift, små tåg men ändå imponerande drift osv! Här sitter jag och min syster i restaurangvagnen, kort efter avgång från Disentis/M. Foto © Mats Hellström.


FO HGe 4/4 I 37 i Disentis-M. den 5 juli 1989. Här tar Rhätische Bahn vid.


Glaciär-Expressen gör uppehåll i Disentis/Mustèr en julidag 1980. Stationen är "gränsstation" mellan RhB och MGB, då FO. På bilden kan man fr.v. se en 1 klass RhB-vagn, en BVZ lättmetallsvagn med mittingång, en 2 klass FO-vagn med den då nya målningen, en grön 2 klass RhB-vagn, en äldre FO-vagn och till sist (längst fram) loket FO HGe 4/4. T.h. står FO HGe 4/4 34 i reserv. Foto © Mats Hellström.


MGB ABDeh 4/8 2025 i Disentis-M. den 19 september 2021.


Inredningen i FO då nylevererade panoramavagn AS 4013 i Davos den 25 juni 1989.

Schweiz Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2024-02-03
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024