Österrike

Blandade tågbilder Hem


ÖBB


ÖBB 1014 006 står avgångsberett på Wien Westbahnhof den 23 juni 1995. Dessa tvåsystemslok (15 kV 16 2/3 Hz resp. 25 kV 50 Hz) anskaffades 1993.


Huvuddelen av ÖBB:s loktåg dras idag av de moderna Taurus-loken. De finns i flera olika strömsystemsversioner beroende på insatsområde. Österrike är, förutom Tyskland, omgivet av länder med andra strömsystem än det egna. Rh 1016 kan enbart köras på 15 kV, 16 2/3 Hz medan 1116 kan köras på 15 kV, 16 2/3 Hz och 25 kV, 50 Hz. 1216 slutligen är ett tresystemslok som utöver 15 och 25 kV även kan köras på 3 kV likström. Här står 1116 007 på München Hbf den 3 april 2003 och väntar på avgång mot hemlandet.


1116 038 reklamerar för sin tillverkare Siemens på Wien Südbahnhof den 7 november 2009.


Railjet-loket 1116 223 på Zürich HB den 25 mars 2011.


1216 226 framför ett utställningståg på stationen Praterstern den 7 november 2009.


1216 234 jämte tjeckiska CD:s Integral-tåg 680 001 på Wien Südbahnhof (Ostseite) den 7 november 2009.


1042 574 solar sig i den lågt stående januarisolen på Salzburg Hbf den 20 januari 1993. En del 1042-lok moderniserades sedermera och ett tiotal har sålts till det svenska järnvägsföretaget Hector Rail, som kallar loktypen för 142.


1042 008 växlar på Wien Westbahnhof den 23 juni 1995.


Lokbyte på den ungerska gränsstationen Hegyeshalom på kvällen den 14 juni 2000. Det ungerska loket har växlat undan, kontaktledningsspänningen har ändrats från 25 kV, 50 Hz till 15 kV, 16 2/3 Hz och 1042 002 växlar nu fram till tågsättet.


ÖBB 1044 217 och 238 på München Hbf den 7 januari 1993. ÖBB anskaffade tio stycken 1043-lok från Asea i början av 1970-talet, vilka motsvarar en svensk Rc2. Aseas förhoppning var nog att få exportera ytterligare lok, men ännu var protektionismen stark och allt som oftast ville ländernas politiska ledningar skydda inhemska intressen. Följaktligen tog man lärdom av de positiva erfarenheterna från 1043-loken och lät tillverka totalt 217 snarlika universallok typ 1044 i Österrike. 2001 sålde ÖBB f.ö. den nio kvarvarande 1043-loken till Tågab i Sverige.


ÖBB 1044 029 i ursprungsmålning på Salzburg Hbf den 20 januari 1993.


ÖBB 1044 267 i Buchs SG i Schweiz den 24 juni 1995. Loket har blivit avlöst av en schweizisk kollega och väntar nu på att få dra ett annat tåg tillbaka till Österrike.


En del av 1044-loken har utrustats för att kunna köras från manövervagn och benämns sedan dess 1144. Här har 1144 289 nyss anlänt till Wien Südbahnhof den 7 november 2009.


Växelloket 1063 017 på Salzburg Hbf den 20 januari 1993.


ÖBB:s nya diesellok kallas Hercules. Den 7 november 2009 stod 2016 042 avgångsberett från Wien Südbahnhof (Ostseite).


ÖBB 2143 077 med ett gasvagnståg på stationen Klein Schwechat, inte långt från Wiens flygplats med samma namn (utan Klein!), den 15 juni 2000.


Växelloket 2067 102 ilar ut på bangården på Wien Westbahnhof den 23 juni 1995.


Samma dag väntade 2068 050 på nya uppgifter på Wien Westbahnhof.


4030 240 på Salzburg Hbf den 20 januari 1993. Tågtypen togs ur trafik 2004 och ersattes i Salzburg-området av Rh 4023 ("Talent").


4030 255 ankommer Wien Westbahnhof den 23 juni 1995. Tågtypen togs ur trafik 2004 och ersattes på Schnellbahn i Wien av Rh 4024/4124 ("Talent").


4030 205 bromsar in vid Rennweg på Schnellbahn Wien den 15 juni 2000.


En stund innan stannade 4020 003 till på sin väg mot Hüttendorf på linje S15. Stationen är idag helt överdäckad och försedd med mittplattform.


Talent 4124 025 på linje S7 mot Floridsdorf lämnar Praterstern den 9 november 2009.


Talent-motorvagnarna används inte bara i Schnellbahn-trafiken, utan även i regionaltågstrafiken. Här anländer 4124 012 till Wien Südbahnhof (Ostseite) den 7 november 2009.


CityShuttle-manövervagnen Bmpz-s 50 81 80 73-026-1 och "lange Schlieren"-vagnar på Wien Südbahnhof (Ostseite) den 7 november 2009.


ÖBB använder moderna tvåvåningståg i regionaltrafiken. I Wien kallas de för Wiesl (vessla). Här ses manövervagnen Bmpz-ds 50 81 86 33-117-1 på Praterstern den 7 november 2009.

Wiener Lokalbahnen AG


Wiener Lokalbahnen AG (WLB) bedriver Stadtbahn-trafik mellan Wien Oper och Baden. Delvis kör man på spårvägsspår, inte minst i Wien, men även på egen banvall som järnväg. På sträckan Inzersdorf-Traiskirchen kör man dessutom godstrafik. WLB bedriver också godstrafik på ÖBB:s järnvägsnät, liksom i angränsande länder, och har ett antal Taurus-lok för den verksamheten. På bilden ovan ses ett tåg bestående av en modern 4-400-vagn och en äldre 4-100 på väg mot Wien Oper på bron över ÖBB:s station i Meidling den 7 november 2009.


WLB 4-120 på väg mot Wien Oper i Meidling den 7 november 2009.


WLB 4-102 på väg mot Wiener Neudorf i Meidling den 7 november 2009.

Spårväg och tunnelbana


Spårvägen och tunnelbanan i Wien bedrivs av Wiener Linien. Här väntar ett par spårvagnar på fler resenärer utanför Wien Westbahnhof i juni 1995. Vagntypen E1 är ett Düwag-licensbygge från SGP och tillverkades under åren 1967-76.


WL E1 4731 i Mariahilfer Straße em junidag 1995.


E1 4666 på linje 2 på Schwedenplatz den 6 november 2009.


Spårvagnshallarna i Rudolfsheim den 8 november 2009.


Den modernare varianten E2 tillverkades 1977-90. Här står E2 4321 på linje 6 vid Westbahnhof den 15 juni 2000.


Sedan 1995 levereras fortlöpande de nya låggolvvagnarna typ A (24 m lång) och B (36 m lång), som av tillverkaren Siemens kallas "ULF" (Ultra Low Floor). Vagnarnas golvhöjd över räls överkant är bara 197 mm! Här ses vagn 613 vid Westbahnhof den 15 juni 2000.


ULF-möte på linje 2 i Taborstraße den 6 november 2009.


Vagn A 80 på linje 52 vid Anschutzgasse den 8 november 2009.


Ett tåg på linje U2, bestående av den nya vagntypen V, rullar in på stationen Praterstern den 6 november 2009.


Möte mellan två tunnelbanetåg på linje U4 mellan Schönbrunn och Hietzing i juni 1995. Denna sträcka hör till de äldre och byggdes ursprungligen som Stadtbahn.


På bilden från 1995 ovan anar man denna stiliga väntsalsbyggnad. Den ritades av arkitekten Otto Wagner och byggdes för att kejsar Franz Josef smidigt och enkelt skulle kunna nyttja den nya Stadtbahn när han vistades på slottet Schönbrunn. Enligt uppgift gjorde han det dock bara två gånger!


Linje U6 går till stor del på högbana, kallad Gürtellinie och uppförd som Stadtbahn kring förra sekelskiftet. Linjen trafikeras av de moderna låggolvvagnarna T och T1 från Bombardier. Ett T1-tågsätt lämnar Gumpendorfer Straße mot Siebenhirten den 7 november 2009.


Ett T-tåg på linje U6 mot Floridsdorf rullar in på Gumpendorfer Straße samma eftermiddag. En sådan vagn testades på Djurgårdslinjen i Stockholm i februari 1995.

Blandade tågbilder Hem


Senast uppdaterad: 2015-10-18
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2015