Norge

Norden och Baltikum Spårtrafik Hem


Vårt västra grannland har en hel del att erbjuda den järnvägsintresserade, inte minst vackra järnvägslinjer längs med fjordar och uppe på höga fjäll. 2017 inleddes en reform av järnvägen på allvar. Jernbanedirektoratet är ansvarig myndighet. Det statliga järnvägsnätet förvaltas av Bane NOR och Statens Jernbanetilsyn är tillsynsmyndighet. Norske tog hyr ut rullande materiel till operatörerna i de olika trafikuppläggen. Persontrafiken bedrivs i upphandlade Trafikkpakke, som fördelas av Jernbanedirektoratet. Sedan december 2019 bedriver Go-Ahead trafiken i södra Norge. SJ Norge tog över trafiken i norra Norge i juni 2020. Statliga Vy Tog (f.d. NSB) bedriver övrig persontrafik, både i pakke 3 i västra Norge sedan december 2020, och den trafik som ännu inte upphandlats. Därtill kör Vy också upphandlad trafik på Ofotbanen mellan Riksgränsen och Narvik, som egentligen är en del av den upphandlade nattågstrafiken till Övre norrland i Sverige. Slutligen kör Vy interregionala tåg mellam Göteborg och Oslo, via Kornsjø. Flytoget bedriver omfattande trafik mellan Drammen, Oslo S och flygplatsen Gardemoen. Svenska SJ AB trafikerar linjen mellan Oslo och svenska gränsen vid Charlottenberg (och vidare till Karlstad och Stockholm).

Godstrafiken är avreglerad sedan 2007. Precis som i Sverige har den forna statsbanan delats upp i en gods- och en persontrafikdel och störst är Vy-ägda CargoNet. Andra aktörer är Grenland Rail, Green Cargo, Hector Rail och Tågab.

NSB / Vy Tog


I Storlien har NSB Di3 631 tagit över tåget från Stockholm för den fortsatta färden mot Trondheim den 14 oktober 1984.


El13 2161 har anlänt till Oslo S en vacker vinterdag i februari 1986. Denna del av stationen utgjordes en gång i tiden av stationen Oslo Ø.


En gammal hederlig BM65-motorvagn på Oslo S i februari 1986.


I mitten på 1980-talet tog NSB leverans av nya dieselmotorvagnståg typ BM92. Här ses BM92.83 just ankommen till Oslo S i februari 1986.


Lokaltåget mot Spikkestad med BM69.037 sist lämnar Oslo S och dyker ned i tunneln i februari 1986.


Den då tämligen nya BM69.053 typ E lämnar Oslo S mot Drammen och dyker ned i tunneln i februari 1986. Denna version av BM69 är enligt min uppfattning inte lika stilig som de tidigare versionerna.


NSB El14.2187 på Oslo S i februari 1986. Idag är samtliga El14-lok överförda till CargoNet och används uteslutande i godstrafik.


NSB Di2.815 växlar en svensk postvagn på Oslo S i februari 1986.


NSB El16.2207 med tåg mot Bergen rullar in på Oslo S en februaridag 1986.


NSB El16.2213 med tåg mot Bergen på Gol i slutet av februari 1986.


Ett godståg på väg mot Bergen på Gol den 1 mars 1986.


Tåg mot Oslo från Bergen, med El16.2209 ännu i originalutförande, rullar in på Gol den 1 mars 1986. Natten innan hade Sverige dåvarande statsminister Olof Palme mördats och flaggan vajade på halv stång även i Gol... El16-loken motsvarar i princip en svensk Rc4, men skillnader finns naturligtvis.


El17.2226 på Oslo S i februari 1987. El17 var Norges (och Skandinaviens) första serielok med trefas ansynkronmotorer. De första sex loken levererades 1981 och tillverkades av Thyssen-Henschel elutrustning från BBC i Tyskland och NEBB i Oslo. Eftersom trefastekniken då fortfarande var tämligen ny i "skarp" drift på järnväg i Europa (DB hade fem stycken förserielok BR 120.0 i trafik) drabbades El17-loken av ganska många störningar. Ytterligare sex lok levererades 1987 och då hade trefastekniken kommit längre, varför driftstabiliteten blev bättre. Helt lyckade blev dock inte loken. Några är i trafik på Flåmsbana eller som växellok i depån i Lodalen i Oslo, medan andra har ställts av, däribland just 2226, vilket skedde 1996.


Tåget bestod av NSB:s då nya vagnar i B7-serien. Här ses en FR7-vagn på Oslo S i februari 1987.


NSB BM92.57 på Oslo S i februari 1987.


NSB BM70.001 på Göteborg C den 3 augusti 1997. Motorvagnståget var en vidareutveckling av B7-vagnen och gick en tid i trafiken mellan Oslo och Göteborg.


NSB:s BM73:or används i den gränsöverskridande trafiken mellan Oslo och Göteborg. BM73.141 ses här på Göteborg C den 11 maj 2007.


NSB äger numera Svenska Tågkompaniet. Den 8 april 2008 visade man upp beslutsfattare och allmänhet vad man skulle kunna erbjuda den svenska marknaden den dagen SJ:s monopol skulle upphöra. Här ses BM73.007 på Stockholm C efter ankomst från Borlänge.


NSB El18.2251 på Stockholm C den 16 februari 2009.


Ett av NSB:s Signatur-tågsätt, BM73.102 har letat sig ner till Göteborg den 27 januari 2010.


NSB BM73.043 lämnar Göteborg C den 16 april 2010.


Den 27 april 2012 visade schweiziska tillverkaren Stadler upp två nylevererade FLIRT-motorvagnssätt typ BM74 på Stockholm C. Enheterna var på väg från Schweiz till Norge och drogs genom Sverige av ett av Tågabs Rc-lok. NSB har beställt totalt 50 enheter, varav hälften ska sättas in i lokaltrafiken, främst kring Oslo, medan den övriga hälften kommer att få en (komfortablare) fjärrtågsinredning.


Inredning i en av BM74-mittvagnarna.


Förarhytten i BM74.519 på Stockholm C den 27 april 2012. Längst uppe t.h. på den högra panelen finns knappar för avkoppling av bakre enheter. Upp till tre enheter kan multipelopplas och föraren kan enkelt från ledande hytt välja om avkopplingsstället ska vara mellan första och andra eller andra och tredje enheten. Ingen assistans av ytterligare en förarkollega är nödvändig.


NSB BM92 91 på Östersund C den 19 juni 2012, i väntan på avgång mot Trondheim senare samma dag.


Två BM75-tågsätt i Uppsala den 17 juli 2014. Tågsätten användes för provkörningar inför fordonsgodkännandet av MTR Express nya motorvagnar litt X74, snarlika NSB BM74 och BM75.


NSB BM74.128 i MTR Express/Stadlers tillsyningshall i Hagalund den 10 september 2015.


NSB BM74.128 i Hagalund den 11 september 2015. Enheten användes för impedansmätningar i Sverige innan leverans till Norge.


Den stiliga fackverksbron över Glomma vid Fetsund den 9 mars 2017...


...och från andra hållet dagen därpå.


NSB BM75.135 i Lillestrøm den 9 mars 2017.


NSB BM75.119 i Drammen den 9 mars 2017.


Ett av Flytogets BM71-sett i Drammen senare samma dag.


NSB BM74.501 på Oslo S den 9 mars 2017.


Äldre och nyare lokaltåg på Oslo S den 9 mars 2017. T.v. BM69.643, som gömmer sig lite bakom BM72.111 t.h.


NSB "Krengetog" BM73.142 på Oslo S samma eftermiddag. Strax därpå kopplades...


...BM73.043 till, och de båda enheterna avgick sedan som regionaltåg mot Göteborg.


NSB BM75.504 på väg ner mot Oslo S i Brynsbakken den 10 mars 2017.


Här i Brynsbakken delar sig linjen. T.v. fortsätter den gamla Hovedbanen upp över berget via Bryn till Lillestrøm. Vi fortsätter på den nyare sträckningen genom tunneln i Romeriksporten, vilket indikeras med ett "R" i tablåsignalen under huvudsignalen. Nere t.h. utanför bild ligger depåanläggningen Lodalen.


NSB BM72.120 i Lillestrøm den 10 mars 2017.


NSB BM75.110 på väg in i Lillestrøm en liten stund senare.


En "Flirt" i Årnes den 10 mars 2017.


Det finns många stiliga stationshus i Norge. Ett av dem är Haga, mellan Lillestrøm och Kongsvinger. T.v. ses älven Glomma.


Skotterud den 10 mars 2017. Notera vinghjulet på stationshusuret!


Flytoget BM71.101 på Gardemoen den 3 juli 2017.


NSB BM72.013 på Haugenstua den 3 juli 2017.


NSB "Flirt" BM75.536 på Kongsvinger den 12 april 2018.


NSB BM69.043 på Oslo S på morgonen den 13 april 2018.


NSB BM72.115 på Grorud samma morgon.


NSB BM72.018 på Oslo S senare samma dag.


NSB BM69.042 på Oslo S den 13 april 2018.


NSB "Flirt" BM75.110 ankommer Oslo S samma dag.


NSB BM72.128 och 119 sida vid sida på Oslo S en stund senare.


Den f.d. Østbanestasjonen i Oslo är numera stiligt upprustad och inrymmer bl.a. hotell och olika matställen.


NSB El18 2251 på Oslo S den 13 april 2018.


Flytoget BM71.014 på Oslo S på kvällen den 4 december 2018.


I den f.d. Vestbanestasjonen i Oslo vid Akers brygge huserar idag Nobelstiftelsen.


NSB BM70.016 på Oslo S den 5 december 2018.


Möte med Vy Togs krengetog, bestående av BM73.145, till Oslo i Göteborg-Marieholm den 28 januari 2021.


Vy Tog BM73.143 på Göteborg C den 22 februari 2021.


Vy Tog BM73.144 på Göteborg C den 13 januari 2022.


Vy Tog BM74.545 på Oslo S på kvällen den 2 november 2022.


Vy Tog BM75.524 på linje L13 mot Dal på Oslo S samma kväll.


Än leva gamla gudar! Vy Tog BM69.039 på linje L21 mot Moss på Oslo S samma kväll.


I samma tåg gick BM69.081.


Flytoget BM71.015 på Oslo S den 2 november 2022.


SJ Nord BM73.009 i tåg mot Trondheim på Oslo S samma kväll.


Vy Tog BM74.133 på Göteborg C den 3 april 2023.


Vy Togs BM74.134 i regionaltåg till Oslo, intill SJ X 2000 446 på Göteborg C den 4 april 2023. Två huvudstadsförbindelser sida vid sida!

CargoNet


CargoNet (CN) är som nämnts ovan sprunget ur NSB Gods, och ägdes tidigare gemensamt av NSB och Green Cargo, men numera är Vy ensam ägare. En del av verksamheten sker i Sverige, främst tågtransporter mellan Norge och Sverige. Här ses El16 2213 i Hallsberg den 25 oktober 2002.


CN El16 2215 med ett tåg stannat i Jönköping den 16 juni 2006.


CargoNet beställde 2008 nya Traxx-lok från Bombardier, som fick littera El19 hos CargoNet. Här ses det första El19-loket i Hallsberg den 24 september 2008, fortfarande med sitt tyska nummer 91 80 6 185 620-2 D-BTK. BTK är innehavarbeteckningen ("VKM") för Bombardier Transportation GmbH i Kassel. Loken återlämnades till uthyraren under 2015.


CN El16 2206 passerar genom Karlstad C med ett tåg på morgonen den 5 augusti 2009.


El19 91 76 0 119 001-5 N-CN i Hallsberg den 30 juli 2010. Loket återlämnades efter några år till ägaren Alpha Trains.


CN El16.2213 i Ånge den 8 februari 2017.


Sedan El19-loken lämnats tillbaka till Alpha Trains, hyr CargoNet istället 185-lok från Railpool. Här ses 91 74 0 185 714-4 S-Rpool i Ånge den 8 februari 2017.


CargoNet 91 74 0 185 700-3 S-Rpool i Kongsvinger den 12 april 2018.


CN El16.2217 i Trelleborg den 10 mars 2021.


Ett CargoNet-tåg draget av 185 705 passerar Tolikberget på Malmbanan den 30 juni 2022.


CargoNets tåg 41919, draget av 185 709, passerar Brännberg på Stambanan genom Övre Norrland den 7 augusti 2022.


CargoNet El16 2205 i Algutsgården den 20 september 2022.


CargoNet El14.166 i Halden den 2 november 2022.


CargoNets "fisktåg" 8589 från Narvik till Oslo, draget av inhyrda NRFAB Re 482 041, ankommer Borlänge den 27 juni 2023.

Andra aktörer


SJ AB bedriver som nämnts persontrafik mellan Sverige och Norge. Här ses X55 3763 i Haga den 9 mars 2017.


SJ X 2000-tåg 631 gör uppehåll i Kongsvinger den 12 april 2018.


SJ X55 3762 intill Flytoget BM71.110 på Oslo S den 13 april 2018.


Hector Rail kör timmertransporter från Norge till pappersbruk i Värmland. Kongsvinger är en central punkt för den trafiken. Här ses 941.001 Morricone i Kongsvinger den 10 mars 2017.


TMZ 1450 på väg uppför Brynsbakken från Oslo S den 9 mars 2017. Loket ägs av Nordic Re-Finance och var uthyrt till Grenland Rail. Som synes har det även gjort tjänst hos Infranord, och det har tidigare även ägts av Baneservice. Loket har ett förflutet som DSB MZ 1450.


Uppställda lok, inhyrda och ägda av Grenland Rail, i Kongsvinger den 10 mars 2017. Närmast Railcare T TMZ 1405.




I oktober 2020 sålde Hector Rail 161-loken till Grenland Rail. Efter revision och ommålning sattes de succesivt i trafik. Här ses El15 105 i Kil den 27 januari 2021.


Grenland Rail Skd229 98 76 0229 001-5 i Falköping den 24 mars 2021.


Grenland Rail El15 106 i Gamlestaden (i Göteborg) den 29 april 2022.


Grenland Rail El15 106 uppställd på Sävenäs lokstation i Göteborg den 30 december 2022.


Grenland Rail El15 106 i Uddevalla den 4 april 2023.


Grenland Rail El15 106 i Borlänge den 14 juni 2023.


Tågab Rc2 ÖBB 009 i Kongsvinger den 12 april 2018.


Norsk Transport AS Ma 406 Kvitebjørn och 404 Askeladden i Kongsvinger den 12 april 2018.

Spårväg och tunnelbana


Lokaltrafiken i Oslo och Akershus organiseras av Ruter#. Spårvägen i Oslo sköts av Sporveien Trikk. Tre spårvagnstyper är i trafik; den äldre SL79 och den något nyare SL95 samt nya SL18. Här ses SL79 111 vid Jernbanetorget den 9 mars 2017. SL79 137 besökte Lidingöbanan sommaren 1994.


SL95 143 och 166 på Jernbanetorget den 9 mars 2017.


SL95 149 på linje 13 mot Bekkestua i Storgata samma dag.


Två SL79:or på Majorstuen den 9 mars 2017.


Tunnelbanan (T-banen) bedrivs av Sporveien T-banen. Vagnparken var tidigare tämligen divergerad, men består sedan 2012 enbart av de vita MX-vagnarna, som levererades 2006-2010. Här ankommer ett tåg med MX 3196 främst på Majorstuen på kvällen den 9 mars 2017.


MX 3333 på linje 3 mot Mortensrud på Nationaltheatret samma kväll.


SL79 110 på Jernbanetorget den 10 mars 2017.


SL79 125 på linje 9 mot Ljabru ankommer Jernbanetorget en kort stund senare.


SL95 152 på linje 17 mot Grefsen vid Stortorvet på kvällen den 12 april 2018.


SL95 144 på linje 18 mot Rikshospitalet på Jernbanetorget på kvällen den 4 december 2018.


Två SL79:or på Majorstuen den 4 december 2018.


MX 31108 på linje 1 mot Helsfyr på Stortinget samma kväll.


SL79 115 på Jernbanetorget den 5 december 2018.


MX 3108 på linje 3 mot Stortinget på Jernbanetorget den 5 december 2018.


MX 3301 framme vid Frognerseteren, Holmenkollbanens ändstation, den 5 december 2018. Förra gången jag åkte Holmenkollbanen var 1987, då gick ännu de gamla trävagnarna i trafik och banan hade kontaktledning. Banan anpassades för de nya MX-vagnarna i samband med skid-VM på Holmenkollen 2011.


Efter undanväxling till vändbryggan och hyttbyte där, ses samma enhet, nu med ändvagn 3101 främst, intill plattformen för tåg i riktning om Sentrum.


SL79 117 på linje 11 mot Kjelsås Jernbanetorget på kvällen den 1 november 2022.


MX 3114 på linje 2 mot Østerås på Jernbanetorget samma kväll.


MX 3101 på linje 3 mot Kolsås på Nationaltheatret den 1 november 2022.


MX 3367 på linje 2 mot Østerås på Majorstuen på kvällen den 1 november 2022.


I motsatt riktning gick MX 3162 på linje 3 mot Mortensrud.


Inredningen i MX 3363.


MX 3196 på linje 5 ankommer slutstationen Sognsvann på morgonen den 2 november 2022.


MX 3391 på linje 5 mot Sognsvann ankommer Ullevål stadion på eftermiddagen den 2 november 2022.


Sist i det tåget gick MX 3147. Strax bortom backen i bakgrunden, delar sig linjerna och en del dyker ned i tunnel och utgör en del av T-baneringen.


SL79 115 i Strandgata nära Oslo S den 2 november 2022.

Norden och Baltikum Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-07-06
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023