Finland

Norden och Baltikum Spårtrafik Hem


Järnvägen i vårt östra grannland är intressant på många vis. Bredspåret (1 524 mm) är en påtaglig rest från Finlands tid som ryskt storfurstendöme. Kontaktledningsspänningen är 25 kV, 50 Hz. Än så länge är VR dominerande järnvägsföretag på det finska bannätet, men sedan några år tillbaka har Fenniarail bedrivit konkurrerande godstrafik. Hösten 2020 började även det estniska företaget Operail bedriva godstågstrafik i Finland (verksamheten såldes sedermera till North Rail Cargo). Andra företag planerar att kliva in på den finska järnvägsmarknaden, i takt med att den liberaliseras alltmer. Järnvägsnätet förvaltas av Trafikledsverket och Traficom (Trafik- och kommunikationsverket) är tillsynsmyndighet för järnvägssäkerheten. Finlands järnvägshistoria går tillbaka till 1862, då linjen Helsingfors - Tavastehus stod klar. Jag kan också varmt rekommendera webbplatsen Vaunut.org som har en omfattande bildsamling. Ett mycket användbart hjälpmedel när man ska ta reda på vilka tåg som går och när är realtidssajten Julia. Där finns bl.a. grafiska tidtabeller i realtid, kartor med tågens positioner i realtid m.m. Allt är på finska, men det går rätt snabbt att lära sig hur den fungerar. Följ med på en resa runt i Finland i tid och rum!

VR fjärr- och regionaltåg


Helsingfors järnvägsstation sommaren 1987. Ett tåg med Dr13 2325 har just anlänt till spår 9. Loktypen tillverkades av franska Alsthom resp. på licens av finska Lokomo och Valmet 1962-65 och gick i trafik till 2000.


Ytterligare en bild från Helsingfors järnvägsstation samma dag.


VR och Finlands första ellok Sr1 tillverkades vid elloksfabriken i Novotjerkassk i Sovjetunionen under åren 1973-85. Elutrustningen kom från finska Strömberg. Största tillåtna hastigheten är 140 km/h. Här ses Sr1 3049 i nära nog ursprungsutförande i Helsingfors i juli 1987.


Sr1 3003 i "botten" på spår 2 på stationen i Åbo hamn den 4 juni 2001. Loket har tidigare dragit ner tågsättet som skulle gå till Helsingfors.


En jämförelse mellan schweizisk och rysk lokdesign i Åbo hamn den 4 juni 2001. T.v. Sr2 3210 med tåg mot Tammerfors och t.h. Sr1 3082 med tåg mot Helsingfors. Denna station medger bekväm omstigning mellan tåg och färjorna till Åland och Sverige.


Den kombinerade första- och andraklassvagnen CEi 27017 i Åbo hamn den 4 juni 2001. VR har, till skillnad mot många andra järnvägsföretag, valt att inte måla om äldre rullande materiel, utan i stället låta den utvändiga färgsättningen signalera om (eventuell) standardskillnad.


Förstaklassvagnen Ci 2363 i Åbo hamn samma dag.


Helsingfors centralstation den 2 oktober 2002. Stationshuset ritades av Eliel Saarinen och stod klart 1919.


Tåg på rad på Helsingfors järnvägsstation samma dag. Fr.v. ett Sr1-lok, ett Sr2-lok och ett Sm2-tågsätt.


Sr1 3085 spänt för ett IC2-tåg på Helsingfors järnvägsstation den 2 oktober 2002.


VR:s moderna ellok Sr2 baseras på det schweiziska loket Re460 ("Lok 2000") och tillverkades i två omgångar under åren 1995-2003. Lokens effekt är 6 000 kW och största tillåtna hastighet är 210 km/h. Här ses Sr2 3226 med nya dubbeldäckarvagnar i Helsingfors den 2 oktober 2002.


VR Sr2 3203 i Helsingfors den 2 oktober 2002. Notera den annorlunda logotypen på maskinrumssidan.


Den övergivna och nedlagda personstationen i Nådendal den 11 september 2004.


Den 12 september 2004 stod Sr2 3220 avgångsberett i Åbo hamn.


Expresståget från Åbo hamn till Helsingfors, draget av Sr2 3211 gör uppehåll på Åbo station på kvällen den 3 juli 2007.


Vid verkstaden i Åbo underhölls tidigare bl.a. VR:s snabbtåg Sm3 Pendolino. På kvällen den 3 juli 2007 stod ett par vagnar utanför hallarna och väntade på underhåll.


Utsikt över Åbo lokstation den 18 juli 2008. Tre Sr1-lok väntar på nya uppgifter.


Sr2 3240 med nya dubbeldäckarvagnar i Åbo den 18 juli 2008.


IC2-dubbeldäckarvagnen Ed 28071 i Åbo den 18 juli 2008.


Åbo stiliga stationshus i stram funkisstil på kvällen den 1 juli 2009. Byggnaden stod färdig år 1940 och ritades av arkitekterna Martti Välikangas och Väinö Vähäkallio. Den gamla stationsbyggnaden, som var byggd i nyrenässansstil på 1870-talet, revs år 1938. Åbo fick järnvägsförbindelse 1876, då linjen till Tammerfors stod klar.


Sommarkväll i Åbo den 1 juli 2009. VR Sr2 3233 ankom klockan 22:00 med IC2 147 från Helsingfors och har nu fått starttillstånd för växling till depån och lokstallet.


Biltåg är en ganska vanlig företeelse i Finland. Bilvagnarna kopplas in i nattågen; bekvämt och praktiskt. Här ses biltransportvagn Gfot 31027-6 i Åbo den 1 juli 2009.


Åbo lokstation på kvällen den 1 juli 2009. Två Sr2-lok förbereds för multipelkörning. Loket närmast kameran (3233) ankom klockan 22:00 med IC2 147 från Helsingfors. Efter att ha ställt undan vagnarna kördes loket i stall och kopplades med Sr2 3207. I bakgrunden Sr1 3076.


Ett litet växellok av typen Trr (kallat "klädskåp") vid Åbo lokstation på kvällen den 1 juli 2009. Notera "slickepinnarna" som markerar lokets framände!


Helsingfors ståtliga stationshus den 11 augusti 2012.


Den fantastiska biljetthallen i Helsingfors centralstationshus.


En del av 150-årsjubileumsutställningen på Helsingfors central den 11 augusti 2012.


Helsingfors centralstation den 11 augusti 2012. Fr.v. ett Sm3-tågsätt (Pendolino), ett IC2-tågsätt med ett Sr2-lok samt en grönmålad Sm4-motorvagn. VR höll då som bäst på att byta från röd/vit målning till grön/vit dito, och därmed bl.a. signalera järnvägens miljövänlighet.


En närmare bild av det än så länge röda Sm3-tågsättet. Längre ut på samma spår anas ett grönt Sm3-tågsätt.


VR Sr2 3207 och 3213 sida vid sida på Helsingfors C den 11 augusti 2012.


Grön/vita VR Sr2 3233 och dito IC2-vagnar på Helsingfors C samma dag. De nya IC2-dubbeldäckarvagnarna körs som mest i 200 km/h.


En av VR:s envåningsvagnar i Helsingfors senare samma dag.


Siberisk Sisu. VR Sr1 3090 i Helsingfors samma dag.


Grönt är skönt! Grön/vita Sm3-tågsättet FI-VR 94 10 7000 006-7 och dito Sr2 3221 i Helsingfors den 11 augusti 2012. Längst t.h. ett Sm2- resp. ett Sm5-tågsätt.


Dr14 1867 växlade i Ilmala den 11 augusti 2012.


Kervos stiliga stationshus den 11 augusti 2012.


Träskända station.


Stationshuset i Jokela.


Ett nytt Sm6-tågsätt (Allegro), som normalt går i trafik mellan Helsingfors och St. Petersburg, visades upp tillsammans med flera andra moderna fordon i Hyvinge den 11 augusti 2012, i samband med firandet av järnvägens 150-årsjubileum.


Allegro-tågsättet sett från andra sidan.


VR Sr2 3240 med EVN-nummer FI-VR 91 10 3002 040-6 i Hyvinge samma dag.


VR:s dieselmotorvagn "Kioskibussi" Dm12 4402 visades också. Den är tillverkad av CKD Vagonka i Tjeckien.


Sr3 3305, ett av VR:s nya "Vectron"-lok, tillverkat av tyska Siemens, på Innotrans-mässan i Berlin den 21 september 2016. Notera överföringstrallorna ("Loco-Buggies") som loket vilar på.


Hytten i Sr3 3305. Notera hållaren för läs-/surfplattan t.v.


Dickursby f.d. stationshus den 20 juli 2019.


VR "Pendolino" Sm3 7x04 och manövervagnen Edo 28620 i Helsingfors den 20 juli 2019.


VR Sr1 3024 med nattåget PYO 263 på Helsingfors centralstation den 20 juli 2019. Notera de två "blåvagnarna" närmast lok, de är inte så vanligt förekommande längre.


Tåg S 967 till Åbo lämnar Helsingfors centralstation på kvällen den 20 juli 2019.


VR "Vectron" Sr3 3319 nyss ankommen till Helsingfors centralstation med IC 126 på kvällen den 20 juli 2019.


VR Sr3 3319 och Sr2 3234 på Helsingfors centralstation samma kväll.


Helsingfors centralstation på morgonen den 21 juli 2019.


Hyvinge station den 21 juli 2019.


Turenki stationshus har ännu kvar det ursprungliga plattformstaket.


VR Sr2 3246 med IC 125 passerar genom Turenki den 21 juli 2019.


IC-tåg 27 från Helsingfors till Rovaniemi passerar Tavastehus den 21 juli 2019.


Pendolino-tåg S 146 passerar genom Viiala den 21 juli 2019.


Strax därpå kom IC 928 från Tammerfors till Åbo, draget av Sr2 3205.


VR Sr1 3105 t.v. och Sr2 3203 med IC 29 i Tammerfors den 21 juli 2019.


Fyrtal i Sr2 i Tammerfors senare samma dag.


VR Sr1 3060 och 3067 ankommer Tammerfors som VET 11124 från Björneborg den 21 juli 2019.


Förarplatsen i VR Sr1 3060.


VR Dv12 2546 i Tammerfors på kvällen den 21 juli 2019.


Loket hade en stund innan växlat in ett antal biltransportvagnar, bl.a. VR Gb 65 10 98-76004-4.


VR Sr2 3206 ankommer Tammerfors med IC 163 den 22 juli 2019.


I tåget gick dubbeldäckarrestaurangvagnen ERd 50 10 88-97702-7.


VR Sr2 3203 med IC 20 i Tammerfors den 22 juli 2019. Manövervagnens frontruta hade skadats efter en påkörning av en stor fågel, varför loket fick växlas om och gå främst i tåget.


IC-tåg 465 i Tammerfors den 22 juli 2019.


IC-tåg 122 rullar in i Tammerfors den 22 juli 2019. Främst gick manövervagn Edo 28620.


VR Dm12 4413 och ytterligare en Dm12 som tåg HDM 427 i Tammerfors den 22 juli 2019.


VR Sr1 3099 och 3056 tillsammans med tvenne Sr2:or i Tammerfors på kvällen den 22 juli 2019.


VR Sr3 3304 med IC-tåg 121 ankommer Tammerfors på morgonen den 23 juli 2019.


Samma tåg i Karleby senare samma dag.


Karleby lokstation.


Karleby stationshus.


IC-tåg 404 rullar in i Bennäs på kvällen den 23 juli 2019. Främst gick manövervagn Edo 28625.


IC-tåg 122 lämnar Karleby söderut den 24 juli 2019.


IC 23 draget av Sr2 3209 ankommer Karleby den 24 juli 2019.


Samma tåg i Ylivieska senare samma dag.


Sist i tåget gick manövervagnen Edo 28640.


VR Dm12 4413 som tåg HDM 494 i Ylivieska samma dag.


Stationshuset i Kiuruvesi den 24 juli 2019.


VR Dm12 4413 framme i Idensalmi senare samma dag.


VR Dm12 4413, Sr1 3105 med IC-tåg 70, samt Dv12 2504 i Idensalmi den 24 juli 2019.


Idensalmi lokstation samma dag.


Idensalmi stationshus är ett fint exempel på välbevarad snickarglädje med fina detaljer.


Pendolino S 67 från Helsingfors till Uleåborg ankommer Idensalmi på kvällen den 24 juli 2019.


VR Sm3-tågsätt 05, Sr1 3008 och Dv12 2503 i Idensalmi samma kväll.


VR Sm3-tågsätt 7x16 som tåg S 64 ankommer Idensalmi på morgonen den 25 juli 2019.


2 klass-inredning i en Sm3:a.


Restaurangvagnen i samma Sm3:a.


VR Sm3 7x16 som Pendolino S 64 i Pieksämäki senare samma förmiddag.


VR Sr2 3203 med IC 142 i Pieksämäki den 25 juli 2019.


IC-tåg 61 med manövervagn Edo 28613 främst, ankommer Pieksämäki den 25 juli 2019.


VR Dm12 4405 och ytterligare en Dm12 som tåg HDM 746 till Parikkala i Nyslott den 25 juli 2019.


Nyslott utfart mot Parikkala.


VR Dm12 4405 och ytterligare en Dm12 framme i Parikkala senare samma dag.


Parikkala stationshus den 25 juli 2019.


IC-tåg 10 från Joensuu till Helsingfors med manövervagn Edo 28609 främst, ankommer Parikkala den 25 juli 2019.


Det före detta stationshuset vid Vesijärvi i Lahtis den 25 juli 2019.


Allegro-tåg 781 bestående av Sm6 7153 ankommer Lahtis från Sankt Petersburg den 26 juli 2019.


Infarten till Kouvola lokstation den 26 juli 2019. T.v. sandtornen där tre Sr1:or får sina förråd påfyllda.


Kouvola lokstation har tre rundstall, vara det ena ses t.v. och de andra två (sammanbyggda) i bakgrunden.


Inzoomning mot det bortre stallet. Sr1-tätheten var hög här!


I "vimlet" syntes även nymålade Dr14 1862.


Ett par Sr1-lok utanför de två sammanbyggda rundstallen.


VR Sr1 3081 ankommer Kouvola med nattåget PVV 32 från Moskva den 26 juli 2019.


En av RZD sovvagnar som gick i tåget var WLABmz CH-FPC 62 85 78-90139-7.


Allegro-tåg 784 till Sankt Petersburg, även det bestående av Sm6 7153, ankommer Kouvola från Helsingfors den 26 juli 2019.


IC-tåg 957 till Åbo, draget av VR Sr2 3245, står redo för avgång i Helsingfors den 26 juli 2019.


Framme i Åbo senare samma eftermiddag.


Åbo station i motljus den 26 juli 2019.


IC-tåg 927 från Åbo till Tammerfors med VR Edo 28642 främst vid kilometer 237 mellan Karviainen och Kyrö den 26 juli 2019.


IC-tåg 928 från Tammerfors till Åbo med VR Sr2 3226 främst vid Ypaja mellan Humppila och Loimaa den 26 juli 2019.


VR Sr1 3104 som lokgång VET 11847 passerar Humppila den 27 juli 2019.


Åbo hamn på kvällen den 27 juli 2019. T.v. VR Sr2 3246 sist i IC-tåg 1372 till Helsingfors och Sr2 3228 nyss ankommet med IC 928 från Tammerfors.


VR Sr2 3231 ankommer Åbo hamn på morgonen den 9 juni 2023.


Med i tåget gick sovvagnar från Rovaniemi. Närmast ses Edm 28528.


Åbo hamnstation i riktning mot Åbo. T.h. ses ångfartyget Bore som numera är ett vandrarhem.


VR Sr2 3242 vid lokstallet i Åbo den 9 juni 2023.


En stund senare växlades loket över och kopplades till IC-tåg 909.


VR Sr2 3242 med IC 909 i Toijala senare samma förmiddag.


Kort därefter ankom IC 93 Toijala från Helsingfors, draget av Sr3 3326.


Infarten till Toijala från Åbo samma dag. T.h. ansluter banan från Helsingfors.


VR Sr2 3221 och Sr3 3325 i Åbo den 9 juni 2023.


VR Dv12 2738 i Åbo samma dag.


VR Dv12 2630 i Åbo samma dag.


Åbo stiliga stationshus i stram funkisstil från gatusidan den 9 juni 2023.


Väntsalen i Åbo stationshus.


Åbo centralstation från sydost den 9 juni 2023. Hela stationsområdet genomgick då etn större ombyggnad.


Infarten till Åbo från Nystadsbanan. T.h. anluter hamnbanan.


VR Dv12 2738 växlar sovvagnar i Åbo den 9 juni 2023.


IC-tåg 928 till Åbo hamn ankommer nyanlagda spår 17 i Åbo på kvällen den 9 juni 2023. Främst gick manövervagnen VR Edo 28633.


Åbo hamn på kvällen den 9 juni 2023. "Båttåget" IC 933 till Tammerfors erbjuder god anslutning till Viking Lines m/s Viking Grace och Tallink Silja Lines m/s Baltic Queen.


Åbo hamnstation i riktning mot Åbo samma kväll. T.h. ses ångfartyget Bore som numera är ett vandrarhem.


Tåget drogs av VR Sr2 3242.

Huvudstadsregionens närtrafik


Närtrafikens tåg i Helsingfors i juli 1987. Längst t.v. på spår 11 ett Sm1-tågsätt, närmast på spår 10 ett Sm2-tågsätt.


Helsingfors näst nyaste närtrafiktåg heter Sm4. Här ses Sm4 6306 bredvid den äldre kollegan Sm2 6094 på Helsingfors järnvägsstation den 2 oktober 2002.


VR Sm4 6306 lämnar Helsingfors på väg mot Sandkulla på linje P den 2 oktober 2002.


VR Sm2 6091 i Helsingfors den 2 oktober 2002.


Sm1- och Sm2-tågsätten har moderniserats. Här avgår en nyreviderad Sm1:a från Helsingfors samma dag.


Utsikt från närtrafikplattformen mot bangården i Tölö.


Helsingfors nyaste närtrafiktåg heter Sm5. Här ses Sm5 JKOY 94 10 2082 013 bredvid den äldre kollegan Eioc 6268 (Sm2-manövervagn) på Helsingfors järnvägsstation den 11 augusti 2012. År 2007 beställde fordonsbolaget Junakalusto Oy 32 FLIRT-tågsätt litt Sm5 av schweizska Stadler och sattes i trafik i slutet av 2009. Bolaget ägs av VR och kommunerna Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla.


Sm4 6311 på linje H mot Riihimäki i Helsingfors samma dag.


Sm5-tågsätt 13 i Helsingfors den 11 augusti 2012.


Ett närtrafiktåg på linje E bestående av Sm2 6066 Helsingfors samma dag.


Parallellkörning ut från Helsingfors central med Sm2 6066 på linje E mot Esbo.


VR Sm4 6311 i Hyvinge den 11 augusti 2012.


Tåg på linje R mot Helsingfors med Sm4 6314 främst ankommer Hyvinge den 11 augusti 2012.


JKOY Sm5 94 10 2081017-7 visades också upp i Hyvinge den 11 augusti 2012.


Förarhytten i Sm5:an.


Närtåg HL 9699 till Riihimäki med VR Sm4 6416 sist lämnar Dickursby den 20 juli 2019.


JKOY Sm5-sätt 81 lämnar Dickursby den 20 juli 2019. Notera färgbytet från grön-blått till lila.


JKOY Sm5-sätt 44 med EVN 94 10 2081044-1 i Helsingfors samma kväll.


JKOY Sm5-sätt 42 och 59 i Helsingfors samma kväll.


Närtåg HL 9649 till Riihimäki med VR Sm4 6319 närmast i Hyvinge den 21 juli 2019.


Närtåg HL 9706 från Tammerfors till Helsingfors ankommer Toijala senare samma dag.


VR Sm2 6065 har just ankommit Lahtis från Riihimäki i närtåg HL 1653 den 25 juli 2019.


VR Sm2 6100 som närtåg HSM 323 till Kouvola i Lahtis den 26 juli 2019.


Inredning i Sm2 6100.


Efter ett kort uppehåll i Kouvola vände Sm2 6100 tillbaka till Lahtis som närtåg HSM 324.


Samma dag pendlade Sm2 6098 mellan Kouvola och Kotka.

Godstrafik


Finska godsvagnar i internationell trafik måste byta hjulaxlar eller boggier vid gränsen, eftersom den finska spårvidden är bredare (1524 mm) än normalspår (1435 mm). Den 2 augusti 2000 stod VR Hbbins942 21 10 247 0 108-1 på Malmö godsbangård.


Bangårdsområdet i Nådendal den 11 september 2004.


Ett godståg draget av Dv12 2709 på linjen mellan Åbo och Nådendal vid Reso på morgonen den 18 juli 2008.


Den 18 juli 2008 var Dv12 2538 sysselsatt med växling i Åbo.


Cisternvagen Soea 57690166 i Åbo den 18 juli 2008.


Ammoniak-lastade Sti 15429-4 i Åbo samma dag.


Godstrafiken till och från Ryssland är omfattande. Här ses en rysk cisternvagn i Åbo den 18 juli 2008.


Ett tankvagnståg draget av två Sr1-lok i ny och nygammal målning närmar sig Kervo på genbanan från Lahtis samma dag.


VR Transpoints nya radiolok Dr35 FIN-VR 98 10 8139 006-5 visades upp invid järnvägsmuseiområdet i samband med jubileumsfirandet den 11 augusti 2012.


Det maffiga diesellinjeloket Dr16 2805 förevisades naturligtvis också.


TEN FIN-VR Sgmmns-w 82 10 450 8 082-6 lastad med Innofreight-container i Hyvinge den 11 augusti 2012.


VR Transpoint TEN FIN-VR Shmmns-tw 11 10 475 2 119-2 lastad med varma coils i Hyvinge den 11 augusti 2012.


VR Cargo-märkta cisternvagnen Zaens-w 82 10 783 2 011-5 lastad med svavelsyra i Hyvinge den 11 augusti 2012.


VR Sr1 3045 med ett godståg i kroken i Tammerfors på kvällen den 21 juli 2019.


VR Simn-t 400491-7 i Tammerfors den 21 juli 2019.


Ståltåget T 5002 passerar genom Tammerfors den 22 juli 2019.


Godståget T 3432 till Björneborg, draget av Sr1 3045, lämnnar Tammerfors samma dag.


VR Dv12 2518 i Karleby den 23 juli 2019.


Par i "Vectron"; VR Sr3 3321 och 3315 i Karleby den 23 juli 2019.


Förarhytt 1 i Sr3 3321. Jämför gärna med en av Hector Rails "Vectroner"!


VR Dv12 2524 växlar i Karleby samma dag...


...och passerade "Vectron"-multen...


...med ryska lådvagnar.


VR Za 180012-7 för transport av UN 80/1824 Natriumhydroxidlösning på köspåret till vagnverkstaden i Karleby samma dag.


VR lokomotor Tve5 605 vid lokstallet i Karleby samma dag.


VR Dr16 2809 i Karleby den 23 juli 2019.


VR Dv12 2517, 2518 och ytterligare två i Karleby den 23 juli 2019.


VR Sr1 3081 med ett tåg T 3247 passerar Kovjoki på kvällen den 23 juli 2019.


VR Sr1 3064 med ett timmertåg i Karleby den 24 juli 2019.


VR Zans 82 10 7836 016-0 för transport av UN 80/1830 Svavelsyra i Karleby samma dag.


VR Dr16 2805 i Idensalmi den 24 juli 2019.


VR Sr1 3008 ankommer Idensalmi med godståg T 54194 den 24 juli 2019.


Vagnarna var lastade med specialcontainrar för zinktransporter, varav vissa var klassade som farligt gods. Av etiketterna att döma torde det röra sig om UN 90/1931 Zinkditionit (Zinkhydrosulfit).


VR Dv12 2503 och 2518 med godståg T 4059 rullar in i Idensalmi samma kväll.


I tåget gick bl.a. VR Zan-v 194433-9, lastad med UN 80/1805 Fosforsyralösning.


Ryska cisternvagnar lastade med UN 23/1978 Propan i tåg T 3821 i Idensalmi på morgonen den 25 juli 2019.


Tåget drogs av Sr1:orna 3071 och 3073. Närmast VR Zans 82 10 7836 013-7 med UN 80/1830 Svavelsyra.


I samma tåg gick VR Zan-v 194239-0, även den lastad med UN 80/1830 Svavelsyra.


VR Sr1 3024 med godståg T 3031 ankomer Pieksämäki den 25 juli 2019.


VR Dv12 2514 växlar i Lahtis på morgonen den 26 juli 2019.


VR Sr1 3073 med godståg T 55820 i Kouvola den 26 juli 2019.






Fenniarails timmertåg T 7102 från Vainikkala till Kuusankoski, draget av Dr18 105, rullar igenom Kouvola den 26 juli 2019.




Ett par exempel på timmervagnarna i tåget. Fascinerande snyggt lastat timmer!


VR Dv12 2520, 2614 och 2611 ankommer Åbo med godståg T 3503 från Nystad den 26 juli 2019.


Vit/gröna VR Dv12 2611 i Åbo den 26 juli 2019.


VR Sr1 3090 och 3021 med godståg T 3503 i Humppila på kvällen den 26 juli 2019.


Hector Rail 243.107 Chapelon i Torneå natten mot den 27 april 2021. Visserligen har ju VR också Vectron-lok, men denna gång var det premiär i Finland för ett svenskt dito! Foto: © Mikael Lilja. Mer om transporten finns att läsa på Järnvägar.nu.


VR Lgjn 204329-7 i Haparanda i Sverige den 8 augusti 2022.


Hector Rail 243.120 Rudolf Wall med växling 43432 i Torneå den 7 februari 2023. Hör vidtog en del växling; de fem TWA Laaiis-vagnarna vi ankommit med (som skulle till Fenniarail), lämnade vi först på spår 050, innan vi växlade över till spår 020 och hämtade fem andra Laaiis-vagnar, som skulle på revision (de anas i bakgrunden på bilden).


Sedan vi växlat in de "nya" vagnarna på spår 020, tog bytet av hjulaxlar vid direkt. Sedan gjorde vi oss klara för att köra tillbaka till Haparanda och Sverige igen.


På väg tillbaka mot Sverige. T.v. ansluter det finska bredspåret, samt även ett normalspårigt spår. Den finska "dvärgsignalen" (raideopastin/spårsignal) visar Aja varovasti, d.v.s. "kör varsamt". Bron i bakgrunden leder över Kirkkopudas, ett av Torne älvs biflöden.


Brom över Torne älv från den finska sidan.


Vid nationsgränsen på bron över Torne älv, går också ställverksgränsen mellan Torneå och Haparanda. Som synes har svenska Trafikverket valt blå färg på bron, medan finska Trafikledsverket har målat bron i grått.


VR Sr3 3235 med T 3515 i Åbo den 9 juni 2023.


Nystadsbanan mellan Reso och Åbo 9 juni 2023.


Reso station samma dag. Här viker banan mot Nådendal av från Nystadsbanan.


Reso sedd österifrån. T.v. Nystadsbanans spår från Nystad


Infartssignalen till Reso från Nådendal.


Mellan Reso och Nådendal den 9 juni 2023.


Nådendals utfart mot Reso samma dag.


F.d. stinsbostaden i Nådendal.

Banunderhåll


VR Track motortralla Tk7 241 i Hyvinge den 11 augusti 2012.


VR Track spårriktare i Hyvinge den 11 augusti 2012.

Järnvägsmuseer och museijärnvägar

Finlands järnvägsmuseum


Finlands järnvägars 150-årsjubileum firades ordentligt på Finlands järnvägsmuseum i Hyvinge helgen den 11-12 augusti 2012. Det kördes en hel del extratåg och VR visade också upp en hel del av den moderna järnvägsflottan. Som synes var det mycket folk och god stämning. T.v. ångloket Hv1 555 under vattentagning och till höger ett extratåg draget av "Huru" Dr12 2216.


Dr12 2216 drog iväg mot Riihimäki med maffigt muller!


Det stiliga ångloket Hv1 555 Prinsessa på museiområdet den 11 augusti 2012. Loktypen Hv1 kallas också för "Heikki" och tillverkades av Tampella och Lokomo mellan 1915 och 1921.


Museiområdet i riktning mot Hyvinge station.


Ångloket Vk4 "Leena" 68 med tvåaxliga personvagnen FSJ/SVR P47H No. 857 kördes fram och tillbaka på området. Obs! märkningen FSJ/SVR som står Finska Statens Järnvägar resp. Suomen Valtion Rautatiet som skrevs så i början för att undvika förväxling med svenska SJ! Stationshuset är Hyvinge-Hangöjärnvägens ursprungliga och restaurerades på 1990-talet.


Ett rälsbusståg bestående av tre Dm7:or saknades naturligtvis inte heller!


Ångloket Hv1 555 tittar fram bakom Dm7 4211 som gick sist...


...och främst gick Dm7 4207. Att svensken Hilding Carlsson hade stort inflytande på dessa rälsbussar går inte att ta miste på. Jämför gärna med denna bild!


Det mäktiga loket Tr2 "Truman" 1319 står inne i museet. Loktypen byggdes av ALCO och Baldwin i USA 1946-47.


Denna dieselelektriska motorvagn tillverkades i Finland, men med delar från svenska DEVA. Vagnen har också ett omisskännligt DEVA-utseende.


VR:s mäktiga godstågslok Tr1 "Risto" byggdes på 1940- och 1950-talen av Tampella, Lokomo och tyska Jung. Här ses svårfotograferade Tr1 1033 i rundstallet i Hyvinge den 21 juli 2019.


"Truman" igen! VR Tr2 1319 i museets utökade hallbyggnad den 21 juli 2019.


På flera stationer runt om i Finland står ånglok uppställda som minner om äldre tider. Här ses VR Tk3 1159 "Pikko-Jumbo" i Karleby den 23 juli 2019.


I Kouvola står en annan "Pikko-Jumbo"; VR Tk3 859. Loket hade nyligen fått en yttre renovering och glänser här fint i solskenet den 26 juli 2019.

Borgå museijärnväg


Borgå museijärnväg bedriver museitrafik på statsbanan, främst mellan Helsingfors och Borgå. Den 20 juli 2019 åkte jag med på en tur med rälsbuss Helsingfors-Borgå ToR. Här ses ekipaget, med Dm7 4211 sist, på Helsingfors centralstation strax innan avgång.


I spetsen för rälsbusståget gick Dm7 4207.


Framme i Borgå. Evenemanget var synnerligen populärt och tåget var mer än fullsatt! Stationshuset är numera flerbostadshus.




Två bilder av Dm7 4211 i Borgå.


Gods- och personsläpet EFiab 11592 i Borgå.


Uppehåll för avstigande i Kervo...


...och i Dickursby, där jag steg av.

Toijala lokmuseum


Toijala lokmuseum ligger i lokstallet i Toijala. Här finns en förnämlig mindre samling lok och även andra fordon.


I restaurangvagnen Rk 27818 erbjuds försäljning av enklare förtäring, souvenirer och böcker m.m.


Postvagnen 9826 intill lokstallet den 9 juni 2023.


Nyrenoverade godsvagnen Gb 57339 i Toijala den 9 juni 2023.


Museets rälsbuss Dm7 4216 ("Lättähattu") under klargöring i Toijala den 9 juni 2023. Detta är den sist tillverkade Dm7-rälsbussen och den lämnade Valmets verkstäder 1963. I mitten av 1980-talet köptes den av ett antal privatpersoner, som sedan rustade upp den och därefter har den använts i museitrafik.


Inredningen i Dm7 4216.


Den 9 juni 2023 kördes Dm7 4216 från Toijala till Åbo, inkl. en "avstickare" till Nådendal och åter. I Loimaa gjordes ett kortare uppehåll.


Dm7 4216 framför det stiliga stationshuset i Loimaa.


Dm7 4216 vid lokstationen i Åbo senare samma dag. Efter att rälsbussen tankats, vidtog ett par timmars rast.


MUS 1972, bestående av Dm7 4216, redo för avgång från Åbo till Nådendal senare samma dag.


MUS 1972 framme i Nådendal senare samma dag.


Ytterligare en bild av Dm7 4216 i Nådendal. Det är inte ofta det går tåg hit, så det var extra roligt att få följa med på denna resa! Ett stort tack till arrangörerna!


Efter att museitåg MUS 1973 ankommit Åbo senare samma kväll, fick resenärerna stiga av och rälsbussen växlades undan från spår 17, för att lämna plats åt ordinaire "båttåg" till Åbo hamn.

Jockis museijärnväg


Smalspåriga (750 mm) Jockis museijärnväg presenterade sin verksamhet på 150-årsjubileet i Hyvinge och körde fram och åter på ett kort spår med lok 1 från Äänekoski-Soulaihden Rautatie. Loket är tillverkat av amerikanska H. K. Porter i Philadelphia och kom till Finland 1901 i "byggsats".


Humppilas "nya" stationshus på kvällen den 26 juli 2019. Det är ett s.k. platformskjul och stod tidigare i Riippa nordost om Karleby.


Jockis på morgonen den 27 juli 2019. T.h. anslutande landsvägsbuss från Forssa. Notera linjenumret! Denna dag var det ångfestival i Minkiö och tre tågsätt trafikerade banan; två ångloksdragna och ett dieselloksdraget. Nedan följer ett antal bilder från denna dag.


Jockis station i riktning mot samhället samma morgon.


Tåg 12 redo för avgång på Jockis station.


Lok 5 från Hyvinge-Högfors Järnväg stod för dragkraften.


Tåg 12 på väg in på Minkiö station.


Loket kopplades ifrån och fick sina ved- och vattenförråd påfyllda.


Lok 5 åter tillkopplat till tåg 12.


Tåg 12 rullar in i Humppila.


Tåg 13 redo för avgång från Humppila.


Ca en timme senare ankom tåg 4 Humppila. tåget drogs av tenderångloket nr. 6 "Helga" från Lovisa-Vesijärvi Järnväg.


LWR 6 i Humppila.


Jag blev erbjuden att åk med på lokets tender från Humppila! Eftersom loket eldas med ved var det ingen risk för nedsmutsning! Här en översiktsbild över Humppila innan avgång. I bakgrunden ses Statsbanans station.


"Avgång!"


Utsikt från tendern mellan Humppila och Sandväxeln.




Två bilder från Sandväxeln, där vi mötte det dieselloksdragna tåget.


Klart in i Minkiö.


Stations- och verkstadsområdet i Minkiö sett västerifrån.


Tåg 5 i Minkiö inväntandes mötande tåg 14.


Den stiliga resgodsvagnen 51 i Minkiö.


En del av ångfestivalens område i Minkiö.


I lok- och vagnhallen i Minkiö stod bl.a. detta ellok från Forssa bruk...


...och ett av Jockisbanans ursprungliga ånglok.


Dieseltåget drogs av det ryska dieselloket TU4 2091. Ett systerlok finns på ÖSlJ i Mariefred.


I samma tåg gick även denna ryska restaurangvagn.


Inredningen i restaurangvagnen.


Tåg 15 draget av lok 5 ankommer Minkiö från Humppila.


Minkiö stationshus.


Den stiliga kombinerade 2. och 3 klass-vagnen No. 2 från Hyvinge-Högfors Järnväg.


Den stiliga 2. klass-kupén...


...och 3. klass-dito i Hyvinge-Högfors Järnväg No. 2.


Tågklareraren "flaggar in" tåg 16.


Strax därpå skulle dieselloket TU4 2091 växla över till tågsättet på spår 1 och avgå med det som tåg 7 mot Minkiö och Jockis.


I Humppila ansluter Jockisbanan till VR:s linje mellan Åbo och Toijala. Här ses ett av VR:s IC-tåg från Åbo mot Tammerfors passera museijärnvägens station.


Lok 5 kunde sedan göra rundgång och passerar här vagn No. 2 från samma ursprungsbana; Hyvinge-Högfors Järnväg.


Jockisbanans station i Humppila sedd från IC-tåg 909 den 9 juni 2023.

Nykarleby Jernväg


Smalspåriga (600 mm) Nykarleby Jernväg ligger i Kovjoki i Österbotten. Jag besökte banan den 23 juli 2019. Den ursprungliga smalspårsbanan stod klar år 1900 men lades ner 1916. Den återuppbyggdes 1949 som bredspårig sidobana men även den lades ner, år 1982. Museibanan öppnades för trafik 1989.


Nykarleby Jernvägs stationsområde i Kovjoki. T.h. Statsbanans mötesstation.


Ångloket Emma inne i lokstallet. Loket byggdes 1937 av Oy Lokomo Ab i Tammerfors.


Denna kväll var det "Rallarkväll" och arbetslaget växlade fram en sommarvagn och ett Simplex-lok tillverkat 1953 innan vi begav oss ut på banan.


Simplex-loket i aktion. .


Statsbanans linje mot Seinäjoki viker av åt vänster och museibanan åt höger.


Dags för avfärd!


Banans enda mötesstation är Mjökan.


Rundgång vid banans ändpunkt Åttan, intill riksväg 8.


Museibanans stationsområde sett från norr.


Vy norrut mot Kovjoki stationshus. Inga persontåg stannar i Kovjoki, så ska man besöka museibanan krävs bil, cykel eller taxi.


Kovjoki stationshus.


I stationshuset finns ett mindre museum med bl.a. denna fina modell av Nykarleby Jernvägs första ånglok.

Robert Sands Järnväg


Utanför Karleby ligger Robert Sands Järnväg (RSJ), en industribana med 600 mm spårvidd på en privat tomt. Här ses ett av loken på banan.


Lok 1 är ett diesellok, smakfullt förklätt till ånglok.




En av RSJ:s absoluta hödpunkter är bastuvagnen! Jag fick möjlighet att bada bastu i den, mycket angenämt!

Övriga järnvägsmuseer och museijärnvägar


I f.d. stationshuset i Pieksämäki ligger Savolax järnvägsmuseum.


En del fordon och andra artefakter står utställda på området intill stationshuset, bl.a. dieselloket Vk12 104.


Höyryveturimatkat1009 Oy (HVM) Tka7 217 i Åbo den 9 juni 2023.

Spårväg och metro


HKL/HST (idag en del av HSL/HRT) ledspårvagn 62 på Järnvägtorget framför Helsingfors ståtliga järnvägsstation den 2 oktober 2002.


HKL/HST vagn 10 tillverkades 1959 av Valmet/Tampella/Strömberg. Den 2 oktober 2002 gick den på linje 2 och ses här i Mannerheimvägen invid Järnvägstorget.


HKL/HST ledvagn 40 på rundturslinjen 3T på väg uppför Skeppsbrogatan den 2 oktober 2002. Linje 3T är ett utmärkt sätt att bekvämt och enkelt bekanta sig med Helsingfors!


HKL/HST 40 bredvid den då nya låggolvvagnen 221 typ Variotram från Bombardier i Mannerheimvägen den 2 oktober 2002.


Senatstorget den 2 oktober 2002. HKL/HST 65 på linje 4 svänger in på Alexandersgatan på sin väg mot Skatudden.


HSL/HRT 80 och 78 i Mannerheimvägen på väg mot Glaspalatset den 11 augusti 2012. I bakgrunden Finlands riksdag.


HSL/HRT 110 på Järnvägstorget den 11 augusti 2012. Som synes har dessa vagnar fått en extra låggolvdel i mitten.


Låggolvvagnarna HSL/HRT 206 och 207 på Järnvägstorget den 11 augusti 2012.


Möte mellan låggolvvagnarna HSL/HRT 207 (på linje 6) och 214 (på linje 9) på Järnvägstorget den 11 augusti 2012.


HSL/HRT 205 på linje 3T lämnar Salutorget den 11 augusti 2012. Variotram-vagnarna har haft mycket problem och de 40 sprvagnarna togs ur trafik för gott i slutet av 2018.


HSL/HRT 105 och 112 möts vid Riddarhuset den 20 juli 2019.


HSL/HRT 431, typ "Artic" tillverkad av Transtech (numera en del av Skoda) på Senatstorget samma dag.




Den 20 juli 2019 kördes också museispårvagnar i Helsingfors. Turerna körs av Oy Stadin Ratikat Ab och utgår från Salutorget och går sedan i en "åtta".


HSL/HRT 639 på Järnvägstorget den 20 juli 2019.


HSL/HRT 409 vid Fredriksgatans hållplats samma kväll.


HSL/HRT 409 framme vid Västra terminalen en stund senare.


HSL/HRT 420 i Gräsviken den 26 juli 2019.


Nya CAF-tillverkade HSL/HRT M309 på väg mot Hagalund i Gräsviken den 26 juli 2019.


Inredningen i en M300-vagn.


HSL/HRT M142 på väg mot Nordsjö i Gräsviken samma dag.


Strax därpå kom HSL/HRT M146 på väg mot Mellungsbacka.


Åbo stads spårväg lades ned 1972. Denna vagn, tillverkad 1934 av Suomen Autoteollisuus och AEG, tjänade en tid som glasskiosk på Salutorget i centrala Åbo.


Spårvägsbygget i Tavastgatan i Tammerfors på kvällen den 21 juli 2019.


En av Helsingfors "Valmet-vagnar" ställdes upp på Salutorget i Tammerfors som café och informationscentrum för spårvägsbygget. Spårvagnen byggdes av Valmet i Tammerfors.

Norden och Baltikum Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-06-18
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023