Estland

Norden och Baltikum Spårtrafik Hem


Estlands järnvägsnät är inte så stort och endast 13 mil närmast Tallinn är elektrifierade med 3 kV likström. Den estniska järnvägen är avreglerad och Elron AS sköter sedan 2014 all inrikes persontrafik i landet. Idag körs all trafik med moderna Flirt-motorvagnar från schweiziska Stadler, som levererades från 2009. Innan dess bedrevs trafiken på ellinjerna med motorvagnståg tillverkade i f.d. Sovjetunionen (i det här fallet på RVR i Riga, Lettland!).


Motorvagnståg ER2 2201 på Baltiska järnvägsstationen (Balti Jaam på estniska) i Tallinn den 7 juli 2005. Tågsätten hade sth 130 km/h.


I andra änden gick ER2 2202.


Lite senare samma dag dök den första versionen av ER2-motorvagnstågsätten upp, snarlik ER1. Närmast stoppbocken gick ändvagn 2101...


...med 2102 i andra änden.




Två översiktsbilder från Baltiska järnvägsstationen i Tallinn den 7 juli 2025.


ER2 2501 samma dag. Notera att instegen var anpassade för låga plattformar; från de höga plattformarna fick man ta ett rejält kliv in i vagnen.


Edelaraudtee bedrev tidigare tågtrafik på de olektrifierade linjerna Tallinn–Viljandi–Pärnu, Tallinn–Tartu, Tallinn–Narva, Tartu–Valga och Tartu–Orava. Sedan 2014 körs denna trafik av Elron och Edelaraudtee är ett rent infrastrukturbolag. Här ses tågsätt DR1 3713 redo för avfärd mot Tartu samma dag.


I andra änden av tågsättet gick manövervagn DR1BJ 2713 denna dag.


Förarhytten i manövervagn DR1BJ 2713.


Elron FLIRT 1309 på Baltiska järnvägsstationen den 19 september 2023.


Elron FLIRT 1309 på Baltiska järnvägsstationen den 19 september 2023.


Elron FLIRT 2317 (dieselelektrisk) och 1311 (elektrisk) på Baltiska järnvägsstationen samma kväll.


Inredningen i 1 klass på Elron FLIRT 2317...


...och i 2 klass.


Utfarten västerut från Baltiska järnvägsstationen den 19 september 2023.


Elron FLIRT 1401 ankommer Baltiska järnvägsstationen samma kväll.


På en parkering intill Baltiska järnvägsstationen i Tallinn, står det f.d. sovjetiska ångloket L-2317 uppställt.


Baltiska järnvägsstationen den 21 september 2023.


Elron FLIRT 2313 ankommer Baltiska järnvägsstationen på kvällen den 21 september 2023.


På spåret intill stod Elron FLIRT 2312...


...som vi reste med till Ûlemiste.

Spårväg och trådbuss


En KT4D-spårvagn i vägen Mere puiestee i närheten av hållplatsen Linnahall den kalla men vackra 21 oktober 1990. Estland var då fortfarande en republik i den forna Sovjetunionen.


I motsatt körriktning kom KT4D nummer 70. I bakgrunden ses tornet "Tjocka Margareta".


En blick mot hotell Viru samma dag. Ett T3-spårvagnssätt möter en KT4D-spårvagn.


Tallinns Tatra-spårvagn nummer 86 utanför järnvägsstationen i Tallinn den 7 juli 2005.


Tallinns Tatra-KT4D-spårvagn 76 vid Linnahall den 7 juli 2005.


Tatra KT4D-vagn 104 på linje 6 mot Kopli vid hållplatsen Mere puiestee den 19 september 2023.


Kort därefter kom Tatra KT4D-vagn 179 på linje 2 mot Kopli.


Det slumpade sig så, att vi tog vagn 104 vid Mere puiestee senare på kvällen, när vi skulle till Kopli.


Vagnarna 109 (t.v.) och 104 (t.h.) vid ändhållplatsen Kopli på kvällen dne 19 september 2023.


Tallinns nyaste spårvagnar är tillverkade av spanska CAF och är i princip av samma modell som Stockholms A35:or. Här ses vagn 516 Linda på linje 6 mot Tondi vid Baltiska järnvägsstationen på kvällen den 19 september 2023.


KT4D-vagn 169 vid Viru senare samma kväll.


Vagn 503 Anna vid Viru den 20 september 2023.


Tatra-spårvagn 99 med låggolvmellandel på linje 6 mot Tondi vid Mere puiestee en stund senare.


Vagn 114 på linje 2 mot Kopli vid Linnahall samma kväll.


Trådbuss 343 på linje 1 i Estonia pst, vid hotell Viru, den 21 september 2023.


Trådbuss 343 på linje 1 vid hållplatsen Kalmikula samma dag.


Trådbuss 335 på linje 5 vid Toompark den 21 september 2023.


Trådbuss 346 på linje 4 i Toompuiestee den 21 september 2023.


KT4D-vagn 150 på linje 6 mot Kopli vid Baltiska järnvägsstationen samma dag.


En kort stund senare kom vagn 505 på linje 2 i motsatt riktning.


Vagn 503 Anna vid hotell Viru den 21 september 2023.

Norden och Baltikum Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-09-30
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023