Danmark

Norden och Baltikum Spårtrafik Hem


Det kanske enklaste sättet att ta sig till Danmark från Sverige idag är att åka med Øresundstågen från Malmö. Eller så tar man färjan från Helsingborg över till Helsingør. Flyga kan man visserligen också göra. Följ med på en resa från norr till söder på Själland med en avstickare till Falster och Lolland, sedan över Fyn till Jylland!

DSB Fjärr- och regionaltåg


Länge fick DSB använda de gamla Bn-vagnarna i regionaltågen, tack vare driftsättningsproblemen med de nya IC4-tågen. Tågsätten drogs av ellok typ EA eller diesellok typ ME. Här står ett uppställt tågsätt i Helsingør den 20 juli 2007.


När DSB elektrifierade fjärrlinjerna i slutet av 1970-talet valde man det modernare elsystemet med 25 kV/50 Hz i tråden, faktiskt delvis på svensk inrådan. Då var Øresundbron en avlägsen framtidsdröm för några och DB hade inte elektrifierat linjerna norr om Hamburg. Idag finns det förbindelse hela vägen och Danmark avviker med sitt strömsystem mot Sverige och Tyskland, som har samma (15 kV, 16 2/3 Hz). För genomgående trafik krävs antingen lokbyte eller flersystemslok. DSB anskaffade 22 stycken EA-lok under åren 1984-86 samt 1992. Elutrustningen kom från BBC (senare ABB). De två första loken tillverkades av Henschel i Kassel i Tyskland, medan resten av loken tillverkades av Scandia i Randers i Danmark. Här ses EA 3016 A. W. Hausch på Østerport den 1 augusti 2000. Efter försäljningen av DSB gods till DB:s dotterbolag Railion (idag: DB Cargo) år 2001 överfördes 12 stycken EA-lok dit, däribland EA 3016. Det sisa EA-loket togs ur trafik 2021. EA 3004 är bevarat på järnvägsmuseet i Odense, övriga lok är sålda till Bulgarien eller Rumänien, eller har skrotats.


"Gumminäsorna" utvecklades av DSB på 1990-talet och finns både i dieselversion (IC3) och elektrisk dito (IR4). Här ses IR4-tåget ER 2024 på Østerport den 4 november 2007.


DSB kör med tvåvåningståg, dragna av ME-lok, i en del av regionaltågstrafiken på Själland. Här har ett sådant just ankommit till Østerport den 11 juni 2010.


DSB ME 1536 och 1505 på Østerport den 11 juni 2010.


Det danska vinghjulet pryder hotell Astoria i närheten av Köpenhamn H.


"GM-lyd"... DSB MZ 1450 på København H på morgonen den 13 april 1997, just ankommet med nattåget från Stockholm och Oslo.


ER 2006 på København H samma dag. Inne i banhallen anas ett S-tågsätt ur den tredje generationen.


DSB hyrde under en period på prov in IC-dubbeldäckare från SBB. Tågsättet kördes med EA-lok i "sandwich"-, eller "knuff-å-drag"-koppling, d.v.s. med ett lok i var ände. Här lämnar ett sådant tåg Köpenhamn H den 2 augusti 2000 med EA 3016 sist.


Huvuddelen av DSB:s IC-trafik i landet körs med IC3-dieselmotorvagnar. MFB 5236 på København H den 9 juni 2009.


IR4-tågsättet ER 2020 på København H den 21 juni 2011.


Ett tvåvåningståg med ABs 7903 främst rullar in i banhallen på København H den 21 juni 2011.


Tåget vände vid plattform och drogs sedan av ME 1531.


Tysk-danskt regionaltåg på København H den 23 juni 2011. DSB hyrde ett antal ICE-TD (VT 605) av DB som dels användes i internationell trafik mellan Danmark och Tyskland, del i inrikes trafik i Danmark. Denna kväll utgjorde 605 010 Wehrheim (Taunus) regionaltåg till Nykøbing (Falster). Notera DSB:s vingehjul i fronten.


DSB MFB 5211 i tåg mot Odense på København H på morgonen den 4 februari 2016.


DSB ME 1526 på København H på eftermiddagen den 4 februari 2016.


År 2000 beställde DSB nya IC-motorvagnar, IC4, av italienska AnsaldoBreda. De skulle alla ha varit i trafik för länge sedan (2006), men problemen verkar aldrig ta slut. Driftsättningen har varit mycket problematisk och DSB hotade flera gånger med att annullera beställningen, men till sist kom man överens om hur driftsättningen skulle gå till. Enligt flera bedömare sitter DSB med "Svarte Petter" helt och hållet. Ett antal tågsätt (knappt hälften) är i alla fall satta i (sporadisk) trafik. Här ses MG 5802 på København H på eftermiddagen den 4 februari 2016.


ME 1523 på København H den 29 september 2016.


ER 2017 på spår 1 på København H den 20 januari 2017.


Samma dag sågs MF 5220 på København H i solskenet.


Nymålade ME 1528 på København H samma dag.


København H stiliga banhall den 16 april 2019.


DSB MG 5615 på København H den 13 november 2019.


DSB MF 5259 på København H samma dag.


DSB ME 1522 på København H samma dag.


DSB tog leverans av sina första nya Vectron-lok från Siemens år 2020. Hör ses EB 3220 på København H den 5 april 2022.


DSB ER 2026 på København H den 6 april 2022, nyss ankommen från Fyn och Jylland.


DSB EB 3223 på København H den 6 april 2022. T.h. anas SJ X 2000 542 till Stockholm.


DSB MFB 5245 på København H den 3 juli 2023.


Kort därefter kom DSB MF 5046 i motsatt färdriktning.


Möte med ett av DSB:s tvåvåningståg strax öster om Høje Taastrup den 11 november 2019.


Ett av ICE-TD-tågsätten i Høje Taastrup på eftermiddagen den 4 februari 2016.


MG 5637 i Høje Taastrup på eftermiddagen den 29 september 2016.


ME 1514, något luggsliten, i Høje Taastrup den 20 januari 2017.


DSB EB 3220 i Høje Taastrup den 5 april 2022.


DSB MFA 5008 ledande i ett passerande tåg i Høje Taastrup samma dag.


Ett tvåvåningståg med manövervagnen ABs 7902 främst...


...och EB 3209 sist, gör uppehåll i Høje Taastrup samma dag.


IC4-motorvagnståget MG 5810 gör uppehåll i Høje Taastrup samma dag.


EB 3217 i Høje Taastrup senare samma dag.


Hedehusene station, med stationshus och sidobyggnader i den byggnadsstil som är så typisk för Danmark, Skåne och delar av Nordtyskland. De kulturgeografiska banden är starka...


På väg genom Roskilde station den 3 februari 2016. Danmarks första järnväg invigdes 1847 mellan København och Roskilde. Stationshuset t.h. är en ståtlig byggnad, som sägs vara inspirerad av Villa Borghese i Rom.


Två MR-motorvagnar på Lille Syd möts i Køge på kvällen den 12 juni 2010.


Vi har vänt blicken söderut och här ser vi DSB ME 1527 och DB ICE-TD 605 020, på väg mot Hamburg, i Nykøbing F den 12 juni 2010.


Vägen till Hamburg gick via Rødby över Fehmarn Bält till Puttgarden i Tyskland, den s.k. Vogelfluglinie. Danmark och Tyskland har avtalat om en fast förbindelse över Fehmarn Bält, som ska stå klar år 2028. Tågfärjetrafiken denna väg upphörde i december 2019. Fram till att den fasta förbindelsen är klar, går alla tåg till och från Tyskland via Jylland. Den 13 april 1997 tog jag denna bild över Rødby Færge från färjan.


DSB bedrev tidigare en omfattande rederiverksamhet. Den sista tågfärjelinjen som var kvar fram till december 2019 var den över Fehmarn Bält. Den 13 april 1997 låg m/s Dronning Margarethe II inne i Rødby.




Två bilder från Rødby F den 16 april 2019. Det var banarbeten söder om Köpenhamn, varför vi fick åka ersättningsbuss till Rødby och där stiga om till tåget mot Hamburg. Så snart alla resande hade stigit på, kördes tåget ombord på färjan. Detta var sista året som tågen kördes denna väg innan den nya fasta förbindelsen står klar. Att denna förbindelse levt i skuggan av den fasta förbindelsen över Stora Bält står helt klart; det är många igenrostade och övergivna spår på båda sidor Fehmarn Bält.


Vi fortsätter västerut. DSB ER 2011 passerar genom Ringsted den 5 april 2022.


Kort därefter ankom IC 397 mot Hamburg Hbf till Ringsted, med MFB 5285 ledande.


Vi fortsätter västerut. Möte med ett östgående motorvagnståg, bestående av både elmotorvagn IR4 (DSB ER) och dieselmotorvagn IC3 (DSB MF), ett förnämligt koncept.


I Korsør dyker järnvägen ned i tunneln under östra delen av Storebælt, medan motorvägen går uppe på den imponerande hängbron Östbron som ses i bakgrunden.


På ön Sprogø förenas järnväg och motorväg och går sedan parallellt över Västbron till Nyborg på Fyn. Här möter vi ett östgående persontåg på Västbron.


Nyborg station på kvällen den 23 juni 2011. Internkommunikationsutrustningen fungerade inte, varför tåget inte fick köra i Stora Bält-tunneln. I Nyborg fick vi byta tåg.


DSB:s IC3-tåg MFB 5246 i Odense den 31 juli 2000.


IR4-tåg ER 2042 i Odense den 1 augusti 2000.


DSB anskaffade ett stort antal dieselmotorvagnar typ MR i slutet av 1970-talet. De var en vidareutveckling av DB:s 627:or och 628:or. Här står MR 4041 på stationen i Odense den 1 augusti 2000.


Länge var hela Danmarks järnvägsnät, utom S-togen i Köpenhamn, oelektrifierat. Ångloken efterträddes av dieselloken. ME-loken är DSB:s hittills senaste diesellokanskaffning från 1980-talet. ME 1518 väntar på att köra vidare från Odense på kvällen den 31 juli 2000. Plattformsskylten meddelar att det ensamma loket medtager ikke passagerer...


Ett Regionaltåg, bestående av Bn-vagnar och ett EA-lok sist, anländer till Odense i hällregnet den 1 augusti 2000. Manövervagnarna hade tidigare genomgångsmöjlighet och gummivulstbälgar, därav den upphöja placeringen av förarhytten.


DSB MQ 4120, av typen Siemens Desiro, i Odense den 9 juni 2009.


DSB ER 2119 i Odense den 6 april 2022.


Ett av få ER-tågsätt i DSB:s nya röda design är ER 2030, som här ses i Odense den 6 april 2022.


DSB MFA 5020 passerar genom Odense samma dag.


DSB EA 3009 väntar på nya uppgifter i Fredericia den 23 juni 2011.


Lokstationen i Fredericia den 23 juni 2011.


DSB ER 2144 i Fredericia den 6 april 2022.


Fredericias stiliga stationshus den 6 april 2022.


Den 11 juni 2009 passerade MG 5608 Vejle på en provtur.


En stund senare kom vårt ICLyn, bestående av IC3:an 5016, och förde oss österut igen.


MFB 5368 lämnar Vejle på väg mot Århus den 21 juni 2011.


MR 4061 utgjorde regionaltåg till Kolding samma dag.


Tågmöte i Vejle på morgonen den 23 juni 2011.


Ett IC-tåg har ankommit Vejle på eftermiddagen den 23 juni 2011. Innan tåget helt hade stannat kopplades den bakre tågdelen av.


Efter en stund fortsatte den främre tågdelen mot Århus, med MFB 5201 sist, f.ö. den första IC3:an! Den bakre tågdelen fortsatte senare mot Herning.


DSB MF 5093 i Vejle på kvällen den 14 juli 2013.


Efter en stund kom tåget mot Köpenhamn, bestående av MF 5012 + 5007 och fortsatte sedan mot sin destination.


DSB ER 2044 ankommer Tinglev från Sønderborg den 6 april 2022.


Den tyske föraren äntrar förarhytten på DSB MFB 5285 i Padborg den 5 april 2022, för att köra IC 397 vidare mot Hamburg Hbf.


DSB MFB 5286 i Padborg senare samma kväll.


DSB MF 5081 gick ledande i detta tåg från Tyskland, som ankom Padborg senare samma kväll.


Kvällens sista tåg mot Tyskland. DSB MF 5088 som IC 5767 till Flensburg i Padborg på kvällen den 5 april 2022.


DSB MF 5278 i Flensburg på morgonen den 13 november 2019.


IC 5752 mot Fredericia, bestående av DSB MF 5076, i Flensburg på morgonen den 6 april 2022.


Sommaren 2023 började DSB köra loktåg mellan København och Hamburg Hbf, dragna av de nya Vectron-loken litt EB. I väntan på leverans av nya Talgo-tåg, hyrde DSB "vanliga" IC1-vagnara av DB. Här ses IC 394, draget av EB 3240, rulla in på Hamburg Hbf den 3 juli 2023.

Øresundståg


Helsingør den 6 mars 2006. Øresundstågen är ett omfattande regionaltågsnät som sträcker sig från Helsingør, över Øresundsbron och Malmö till Göteborg, Kalmar och Karlskrona. Trafiken körs i Danmark av DSB Øresund och i Sverige av SJ Öresund.


Helsingør i dåligt väder den 11 juni 2009.


Ett Øresundståg, med DSB ET 4342 främst, just ankommit till Østerport i Köpenhamn den 11 november 2007.


SJ X31K 4532 på København H den 6 mars 2006.


Den 11 juni 2009 utgjordes Øresundståget mot Nivå från Kastrup av X32K 4346. Enheten ägs av Skånetrafiken och har ett förflutet på Kust-till-Kustbanan Göteborg - Kalmar. X32:orna skiljer sig främst från X31K/ET genom att de har två toaletter.


Som jämförelse ses enheten här nylevererad på Kalmar C den 21 september 2002.


Øresundståget ET 4309 på København H på kvällen den 23 juni 2011.


Nylevererade X31K 4400 på København H samma dag.


X31K 4384 på København H den 4 februari 2016.


X31K 4404 på København H den 13 november 2019.


Hallandstrafiken X31K 4365 på København H den 5 april 2022.


DSB ET 4308 ankommer spår 26 på København H den 2 augusti 2000.


Öresundstågen tillhör både DSB och svenska företag, däribland SJ, Skånetrafiken, Hallandstrafiken, Transitio m.fl. Hallandstrafikens X31K 4364 närmar sig Ørestad i snöyran den 6 mars 2006.


Tågbyte på Kastrup den 3 februari 2016. Sedan kravet på ID-kontroll för alla som reser över gränsen från Danmark till Sverige infördes i januari 2016, behövde alla resenärer från Danmark till Sverige till en början gå av, passera ID-kontroll, och sedan ta ett nytt tåg vidare till Sverige. Ett staket sattes upp mellan spåren. Det var oundvikligt att inte associera till DDR:s gränskontroller vid Bf Friedrichstraße... Sedermera flyttades kontrollen till Hyllie i Malmö.


DSB ET 4313 på Malmö Syd/Svågertorp den 25 november 2000.


DSB ET 4306 på Malmö C den 31 juli 2000.


DSB ET 4505 på Malmö C den 28 augusti 2004.


DSB ET 4520 på Malmö C nedre den 23 juni 2011.


DSB ET 4515 i Ängelholm den 23 februari 2016.


DSB ET 4517 i Ängelholm den 15 maj 2006.


DSB ET 4319 i Kristianstad den 4 april 2009.


DSB ET 4318 på Göteborg den 25 augusti 2010.


DSB ET 4315 i Alvesta den 17 juli 2020.

DSB S-tog


DSB skaffade nya S-tog typ SA från LHB (idag Alstom) 1996. De består av fyra eller åtta vagnsdelar, som vilar på enkelaxellöpverk. Tack vare de korta vagnsdelarna kunde vagnskorgen göras extra bred. Den 18 juli 2013 stod SA 8116 i Hillerød.


Den 24 mars 2007 lämnade SA 9159 Dyssegård på väg mot Farum.


Möte med tredje generationens S-tog i Hellerup den 6 mars 2006.


DSB SA 9129 på Svanemøllen 24 mars 2007.


S-togstationen Nordhavn den 4 november 2007.


I mitt tycke en av de stiligare pendeltågsstationerna; Østerport i Köpenhamn i augusti 2000.


Möte mellan en svensk Kustpil och andra generationens S-tog (MM) på Østerport den 1 augusti 2000.


SA 8150 och en okänd kollega i bakgrunden på Østerport den 12 juni 2010.


Flintholm station i västra centrala Köpenhamn är ett intressant bygge där två S-tågslinjer och Metron korsar varandra planskilt.


SA 8125/9125 "strajpades" grönt ett tag för att tydliggöra tågens miljöprofil. Här ses tågsättet på linje B på København H den 11 juni 2010.


S-tog SM 4725 på København H den 21 juni 2011.


SA 9106 på linje E København H den 6 april 2022. T.h. ses ett av de nya Vectron-loken litt EB.


SA 8181 på linje H ankommer København H samma dag.


SE 4109 på linje B på København H samma dag.


S-tog typ MM (andra generationen) på linje B mot Holte lämnar Dybbølsbro den 1 augusti 2000.


S-tog typ MM på linje C mot Ballerup ankommer Dybbølsbro samma dag.


Ett av de nya S-tågen typ SA på linje E vid Dybbølsbro den 1 augusti 2000.


Køge. Toget kører ikke videre. SA 9124 har nått linje E:s slutstation i söder den stormiga kvällen den 12 juni 2010.


Vi fortsätter resan från Köpenhamn västerut. S-tog typ MM på linje B mot Høje Taastrup lämnar Enghave den 1 augusti 2000. Notera Carlsbergbryggeriet uppe t.h.


Ett andra generationens S-tog på linje C mot Klampenborg lämnar Enghave samma dag.


SA 9119 i Høje Taastrup den 5 april 2022.

Godstrafik


DSB MK 623 växlar på Köpenhamns godsbangård den 1 augusti 2000.


När Öresundsförbindelsen öppnades skaffade DSB 13 stycken EG-lok, som kan köras i Sverige, Danmark och Tyskland. Här dånar EG 3101 igenom Odense med ett godståg den 1 augusti 2000. EG-loken tillhör idag DB Cargo Scandinavia.


DSB EG 3102 i Odense samma dag.


EG 3106 rullar in i Mariedamm, mellan Mjölby och Hallsberg (i Sverige) den 3 juni 2009. Loken går genomgående från Tyskland, genom Danmark till Sverige. Notera att DSB Gods-märkningen har tagits bort.


DSB Habbins941 31 86 277 1 749-5 på Gävle godsbangård den 1 juli 2000.


Åter till Danmark. Ett tiotal EA-lok fördes äver till Railion Danmark (sedermera DB Cargo) i samband med att DSB Gods såldes år 2001. Det sista togs ur trafik år 2010 (medan DSB EA höll ut till 2021). År 2009 hade DB Cargo inte så många kvar i trafik; bl.a. hade merparten sålts till Bulgarien och Rumänien. Här ses EA 3013 passera genom Odense med ett östgående kombitåg den 9 juni 2009.


Den lilla rangertraktorn DSB Køf 282 i Odense den 1 augusti 2000.


DB Schenker Rail Scandinavia (idag: DB Cargo) MK 611 i Fredericia den 23 juni 2011.


MZ 1452 i Vejle tidigare samma dag.


I tåget gick bl.a. VTG Zacns 33 84 7846 572-1 för transport av UN 80/1789 Klorvätesyra (saltsyra)...


...liksom Ermewa Zacns 33 80 7846 039-5, också den för transport av UN 80/1789 Klorvätesyra (saltsyra).


RSC EG 3101 i Malmö den 3 februari 2016.


Möte med ett av DB Schenker Rail Scandinavias godståg, draget av EG 3110, vid Glostrup, den 3 februari 2016.


DB Cargo EG 3111 och Hector Rail 241.001 Kenobi i Padborg den 12 november 2019.


DB 185 403 i Padborg den 5 april 2022.


Ett godståg från Tyskland med EG 3102 i spetsen ankommer Padborg senare samma kväll.


Något senare dök detta södergående godståg upp, draget av EG 3105.


DB EG 3101 passerar genom Odense med ett östgående godståg den 6 april 2022.

Privatbanor och andra järnvägsföretag


Danmark har flera privatbanor, som oftast ägs av kommuner. Flera banor skaffade Lynetter, tillverkade av tyska Düwag när fordonsparken moderniserades i slutet av 1960- och början på 1970-talen. Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banens (HHGB, idag en del av Lokaltog) sträcka närmast stationen i Helsingør går i gatan längs kajen. Ett tåg närmar sig slutmålet den 6 mars 2006.


Samma tågsätt vid HHGB:s plattform i Helsingør en stund senare.


Även DSB körde med Lynetter, främst på "Lille Nord" till Hillerød. Den 6 mars 2006 anländer DSB ML 4901 till Helsingør.


De fyra privatbanorna (Frederiksværkbanen, Nærumbanen, Gribskovbanen och Hornbækbanen) plus DSB "Lille Nord" på Själland sammanslogs 2001 till ett gemensamt bolag; Lokalbanen A/S (LB). LB tog över den operativa driften 2002 och de fyra privatbanebolagen löstes upp. 25 stycken nya LINT 41-motorvagnar från Alstom-LHB i Salzgitter köptes in och levererades 2006-07. De ersatte successivt Lynetterna på Frederiksværkbanen, Gribskovbanen, Hornbækbanen och "Lille Nord". På bilden ses en LINT 41-motorvagn på "Lille Nord" till Hillerød invänta avgång från Helsingør den 20 juli 2007. Sedermera slogs Lokalbanen ihop med Ragionstog, till dagens Lokaltog.


LB 102-202 inväntar avgång från Helsingør mot Hillerød via Gilleleje den 11 juni 2009.


LB 118-218 har ankommit Tisvildeleje från Hillerød den 17 juli 2013.


En LB-motorvagn på väg mot Tisvildeleje i solnedgången vid hållplatsen Godhavn i Tisvilde samma dag.


LB 118-218 + 103-203 i Godhavn den 18 juli 2013.


Tågmöte i Helsinge på Gribskovbanen den 18 juli 2013.


I Kagerup delar sig Gribskovbanen mot Tisvildeleje resp. Gilleleje. En tablåsignal på U-signalen (strax t.v. om motortrallan) visar åt vilket håll växeln ligger. Trots statusen som grenstation stannar tågen här endast på begäran.


Gribskovbanens och Lille Nords plattformar i Hillerød den 18 juni 2013.


Ett tåg mot Helsingør på Lille Nord (via Fredensborg och Snekkersten på Kystbanen) lämnar Hillerød en stund senare.


Frederiksværkbanens plattformar i Hillerød.


LB:s depåområde i Hillerød den 18 juli 2013. Notera loket MX 16, med förflutet som HFHJ MX 16 resp. DSB MX 1045.


Full verksamhet i Hillerød på eftermiddagen den 18 juli 2013. T.v. LB 118-218 som ska kopplas till LB 103-203 (i mitten) efter att denne ankommit från Tisvildeleje. I bakgrunden närmar sig LB 112-212 från Helsingør.


Nærumbanen, Lyngby-Nærum Jernbane, ersatte sina enkelvagns-Lynetter med Siemens RegioSprinter 1996. Den 2 augusti 2000 väntar LNJ Lm 24 på avgång mot Jægersborg (där anslutning till S-tågen finns) i Nærum. Idag ingår LNJ i Lokaltog.


Gribskovbanens Driftselskab (GDS) / Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ) (idag en del av Lokaltog) nylevererade IC2-motorvagn MF 1041 visades upp på Nordic Rail-mässan i Jönköping 1997 och ses här på Jönköpings godsbangård den 30 september 1997. Den såldes vidare till Regionstog/Lollandsbanen 2009.


I Køge ansluter Østbanen, som då drevs av Regionstog, som sedermera slogs ihop med Lokalbanen till dagens Lokaltog. Här ses den moderna LINT 41-motorvagnen 2136 i Køge den 12 juni 2010.


Två LINT 41-motorvagnar (varav den ena var inhyrd från Lokalbanen) möts i Grubberholm tidigare samma kväll.


I Nykøbing F ansluter Lollandsbanen, som också drivs av Lokaltog. Här har ett særtog, bestående av IC2-motorvagnen LJ MF 1004, just ankommit Maribo den 12 juni 2010.


Tretågsmöte i Maribo samma dag.


Nytt möter gammalt i Bandholm den 12 juni 2010, i samband med NJS generalförsamling. Det var första gången som ett av Regionstogs IC2-tågsätt körde på museibanan Maribo-Bandholm (se mer nedan).


Sedan 2003 bedriver Arriva regionaltågstrafik på Jylland. Detta återspeglas även i miniatyr på Legoland, där en LINT 41-motorvagn numera rullar runt på anläggningen!


Sedan 2018 bedriver Arriva även tågtrafik på ön Fyn, mellan Odense och Svendborg. Här ses Desiro-motorvagnen AR 3072 i Odense den 6 april 2022, nyss ankommen från Svendborg.


Ett av SJ:s X2000-tåg till Köpenhamn H passerar Østerport på väg till depån i Helgoland den 11 juni 2010.


SJ X 2000 12538 på spor 26 på København H den 20 januari 2017.


SJ X2K 2032 ledande i tåg 542 på København H den 6 april 2022. Det är något speciellt med internationella tågförbindelser!


Sist i samma tågsätt gick manövervagnen UB2XK 2538.


SJ X 2000 550, med manövervagnen UN2XK 2523 främst, på spor 26 på København H den 3 juli 2023.


Hector Rail 241.008 Galore i Ringsted den 3 februari 2016...


...och i Nyborg senare samma dag.


Hector Rail tåg 42706 har just ankommit Padborg från Tyskland på kvällen den 16 augusti 2017, och ska strax köra vidare genom Danmark till Malmö. Dragkraft denna dag var 241.006 Calrissian.


Hector Rail 241.004 R2D2 i Nyborg den 11 november 2019.


Hector Rail 241.004 R2D2 framme i Padborg samma kväll.


Hector Rail 241.002 Skywalker med tåg 42710 i kroken ankommer Padborg söderifrån den 12 november 2019. Gränsen mot Tyskland ligger ca en kilometer längre söderut, vid I-signalen (som faktiskt står i Tyskland!).


Strax därpå ankom södergående tåg 42701 draget av Hector Rail 241.001 Kenobi. Föraren har redan sänkt strömavtagaren och strax bakom mig i höjd med stationshuset ligger neutralsektionen mellan danskt och tyskt strömsystem.


Hector Rail 241.002 Skywalker redo för avgång norrut från Padborg med tåg 42710 en stund senare.


Tåg 42701 draget av Hector Rail 241.001 Kenobi avgår från Padborg mot Krefeld den 12 november 2019. På spåret intill står DB Cargo EG 3111.


Hector Rail 241.003 Organa och 241.009 Moneypenny på "tyska sidan" av Padborg den 6 april 2022.


Hector Rail 241.005 Solo med tåg 42701 i Tinglev den 6 april 2022.


F.d. östtysk i Vejle den 21 juni 2011. SLG Spitzke Logistik GmbH V100-SP-010 (92 80 1203 146-6 D-SLG) drog ett banarbetståg denna dag.

Metro och Letbane


Köpenhamns Metro öppnades i oktober 2002 och byggs successivt ut. Här ses vagn 11 på stationen Bella Center den 30 mars 2003.


Strax innan Lindevang dyker Metron upp ur underjorden igen, som här den 12 juni 2010.

>
Spårvägen har kommit tillbaka till Danmark, som Letbane, i flera städer. I Odense beräknas trafiken starta i augusti 2022. Här ses hållplatsen vid Odense station den 6 april 2022.

Museer och veterantåg


I Odense, alldeles intill järnvägsstationen, ligger Jernbanemuseet. I samlingarna finns bl.a. det prydliga MY-loket 1159. Flera systerlok körs idag i Sverige.


Inne på Jernbanemuseet står bl.a. det stolta ångloket E 994. DSB köpte SJ:s F-lok 1937 och beställde ytterligare ett antal under 1940-talet. E 994 tillverkades av Frichs så sent som 1950.


Det lilla ångloket DSB Hs 415 med det lille tog på museiområdet den 16 juli 2007.


Samma dag stod också en del av Sølvpilen, DSB MA 460, utomhus. DSB:s MA-tågsätt är snarlika tyska DB:s klassiska TEE-tågsätt VT 11.5 (senare BR 601), men byggdes med manövervagnar i mitten för att kunna dela tåget längs vägen, framför allt vid färjeöverfarterna på Stora Bält.


Öl är inte någon oviktig dryck i Danmark! Således transporterades öl naturligtvis med järnväg. Vagn ZB 500661 reklamerar än idag för Tuborg. Vagnen byggdes 1963 av Skandia i Randers och kom till Jernbanemuseet 1995.


1. generationens S-tog. DSB MM 718 tillverkades av Frichs 1933 och togs ur trafik 1972 och tillhör museet sedan dess.


Även 2. generationens S-tog är numera museiföremål eller skrotade. Här ses DSB MM 7806 på museet den 16 juli 2007.


Dansk Jernbane-Klub driver museibanan Maribo-Bandholm. Här ses Frichs-loket LJ M 9 i Bandholm den 16 juni 2010.


Bandholm den 16 juni 2010.


Växling i Maribo den 16 juni 2010.


Danmarks enda museispårväg finns i Skjoldenæsholm på Själland. Här har man samlat vagnar från Danmarks tre tidigare spårvägsstäder; Köpenhamn, Odense och Århus, samt några vagnar från grannländerna. Museispårvägen ligger på en del av banvallen från f.d. Midsjællandske Jernbane, som gick mellan Fredrikssund och Ringsted. Ett kort bit mellan parkeringen och vagnhallarna är meterspårig där en vagn från Århus pendlar. Denna dag var det ÅS vagn 3 som skötte uppgiften som här ses vid hållplatsen Skjoldenæsvej. Samtliga bilder är tagna den 16 juli 2013.


Denna dag kördes även hästspårvagn ett kortare stycke.


I mitten ses Düwag-vagnen 2412 från tyska Rheinische Bahngesellschaft (RHB). Museet har även två Düwag-vagnar från Köpenhamn som håller på att rustas upp efter sin tid i Alexandria i Egypten.


OS 12 från 1913 och KS 327 + 321 utanför Valby remise.


ÅS 3 ankommer från hållplatsen Skjoldenæsvej vid parkeringen.


KS 17 i vändslingan vid Ejlers Eg. I bakgrunden anas verkvagnen 3241 från Wuppertaler Stadtwerke AG.


Vagn 965 från Melbourne vid möteshållplatsen Skovkanten. Vagnen ägs av kronprins Frederik och kronprinsessan Mary (som kommer från Australien).


Uppställning vid plattformarna. Notera dubbeldäckaren KS 22 från 1900!


Stiliga KS 701 från 1949.


NESA (Nordsjællands Elektricitets-og Sporvejs Aktieselskab) 929 från 1934.

Norden och Baltikum Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-07-05
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023