Storbritannien

Blandade tågbilder Hem


För över 200 år sedan kördes det första ångloksdragna tåget i Wales. Under 1830-talet tog järnvägens expansion fart i Storbritannien. Järnvägsnätet är vittförgrenat, men även här har många banor lagts ned genom åren. Järnvägen förstatligades efter Andra världskriget, men är sedan 1994 åter avreglerad och delvis privatiserad. Idag kör ett 25-tal företag på de brittiska järnvägsnätet, som idag huvudsakligen förvaltas av Network Rail. Större delen av persontrafiken upphandlas av brittiska staten genom Department for Transport.

London & Southern England

Det smått unika med järnvägen i södra England är att den är elektrifierad med 750 V likström i strömskena, någon som annars mest brukar förekomma i tunnelbanor och vissa pendeltågssystem (t.ex. S-Bahn i Berlin och Hamburg). Här följer ett antal bilder från främst sydvästra linjerna, men även från de södra och sydöstra. Mer information om södra Englands elektriska tåg och järnvägar finns bl.a. på Southern Electric Group's hemsida.


Huvudentrén till London Waterloo den 10 april 2007.


På väg in till den imponerande stationen London Waterloo i juli 1991.




Två bilder av South West Trains (SWT) 4-VEP (4 cars, Vestibule Electro-Pneumatic Brake) 423 420 avgåendes från London Waterloo den 1 april 1999. T.v. på den övre bilden ses 455 732, ett renodlat förortståg som levererades i början av 1980-talet.

4-VEP-motorvagnstågen skräddarsyddes för trafik till de yttre förorterna ("semi-fast"). Närmast London stannar tågen bara på ett fåtal stora stationer medan de längre ut stannar på varje trafikplats. Motorvagnstypen var en vidareutveckling av 4-CIG (4 cars Corridor BrIGhton) och sattes i trafik i samband med elektrifieringen av linjen till Bournemouth 1967. Sedan 2004 finns det inga "Slammers" kvar i ordinare trafik och endast ett fåtal enheter är bevarade åt eftervärlden. Karaktäristiskt för fordonstypen var att den hade dörrar till varje sittgrupp, sådant som var typiskt i järnvägens barndom... Tågsättet hade dock genomgående korridor också, vilket dess föregångare från mellankrigstiden inte hade. Skälet för alla dessa dörrar är naturligtvis korta uppehåll med snabb av- och påstigning. Det krävde dock att resenärerna var disciplinerade och stängde dörren efter sig!

De var kapacitetsstarka (48 sittplatser i 1 klass-kupéer och 232 sittplatser i öppen salong med 2+3-sittning), och hade drivning på båda boggierna på en av mellanvagnarna (fyra traktionsmotorer av typen English Electric 507 med en totaleffekt på 740 kW). 194 enheter tillverkades mellan åren 1967 och 1974. Enheterna var ca 80 meter långa och sth var 90 mph (ca 145 km/h) och de var multipelkörbara med övriga Mk 1 "Slam-Door trains" och normalt skedde detta med upp till tre enheter ihop. Jag har skrivit en artikel i tidskriften Tåg (11/2004) om dessa tåg.


BR tog leverans av 5-WES Wessex Express (class 442) 1988. Det var ett 5-vagnars bekvämt expresståg som kördes mellan London och Weymouth, senare även till Portsmouth. South West Trains tog över tågen, men sedermera sysselsattes de i Gatwick Express-trafiken mellan London och Brighton via Gatwick. Där ersätts de nu (våren 2017) av nyleverade tåg.


I juli 1991 stod dieselloket 50 033 på tomgång längst inne i hallen på London Waterloo och väntade på nya uppgifter. Loket ses här målat i Network South East-målning.


Ett av SWT:s dieselelektriska class 73-lok på Waterloo den 1 april 1999.


Efterföljarna på SWT kallas "Desiro UK" av tillverkaren Siemens och har littera 450 (lokal-/regionaltågsvariant) och 444 (fjärrtågsvariant). Här ses 450 077 på Waterloo station i London den 10 april 2007.


Southern Railway. London Victoria den 10 april 2007.


Ett 4-EPB-tågsätt i närheten av Clapham Junction i juli 1991. Ett otränat öga skulle kunna ta tågsättet för ett ex. SR 4-SUB från 1940-talet; de är inte helt olika.


4-VEP 423 563 håller på Clapham Junction den 1 april 1999.


455 870 och 919 i Earlsfield den 27 september 2001.


455 919 rullar iväg från Earlsfield mot Lodon Waterloo den 27 september 2001. I bakgrunden anas en "Slammer" på väg söderut.


Ett av SWT:s dieselelektriska class 73-lok i Woking den 10 april 2007.


BR 4-VEP 423 523 i Network South East-målning ankommer Fleet på väg mot London en julidag 1991.


Ett tåg, bestående av både 444 och 450, lämnar Fleet for London den 10 april 2007.


SWT 450 017 lämnar Fleet på väg mot Winchfield (järnvägen var avstängd i Basingstoke p.g.a. omfattande banarbeten där) den 10 april 2007.


SWT 450 027 lämnar Fleet på väg mot Winchfield senare samma dag.


Ett 5-WES-tåg passerar Winchfield på sin väg västerut den 5 april 1999...


...samtidigt som 4-VEP 423 809 ska föra mig in till London.


BR:s första generation nytillverkade "Slammers" efter andra världskrget var 4-CEP, avsedda för trafiken till Kents kust. Sedermera spreds enheterna över hela södra England. Här ses SWT 4-CEP 411 699 sist i ett tåg från London lämna Winchfield på kvällen den 28 april 2000.


SWT 450 074 i Alton den 8 april 2007. Här ansluter museibanan Midhants Railway.




Två bilder av SWT:s nya Desiro-tåg class 707, av samma typ som nyligen levererats till Thameslink, på Innotrans-mässan i Berlin den 21 september 2016.


På Innotrans visades även Direct Rail Services nya EuroDuo-lok, class 88, tillverkat av Stadler Valencia i Spanien.


Class 73 är dieselelektriska lok som både kan köras på diesel och elektriskt via strömskenan. Här ses 73 208 sist i en Gatwick-Express till Victoria station i London invänta avgång från Gatwick Airport den 15 juli 1991.


Ett norrgående tåg, med en 4-CIG (class 421) som ledande enhet rullar in på Gatwick Airport samma dag.


Ett dieselmotorvagnståg typ 121 ankommer Gatwick Airport den 15 juli 1991.


Connex South Centrals 4-CIG 421 907 rullar in på Gatwick Airport den 31 mars 1999.


En BR 4-EPB (class 415) i klassisk BR-blå/grå målning i Greenwich i juli 1991. Många "slam doors" blir det!


BR 4-EPB 415 460 ankommer Greenwich samma dag.

Great Western


Vi rör oss västerut i London. Den 5 april 1999 stod två av Great Westerns High Speed Trains, Class 43, sida vid sida på London Paddington.


Inne i banhallen på London Paddington stod ett par av Heathrow Express tåg redo för att ta resenärer till flygplatsen. För en gångs skull har man någorlunda lyckats med att kombinera modern design med den brittiska järnvägsprofilen och kraven på krocksäkerhet...


First Great Western 47 709 inne i banhallen på London Paddington den 28 september 2001.


Ett flertal bolag och fordon på rad inne i banhallen på London Paddington den 28 september 2001.


Ett av FGW:s HST-tåg på London Paddington samma dag.


Ett Heathrow Express-tåg lämnar London Paddington den 5 april 1999.


Ett antal uppställda class 66-diesellok tillhörande English, Welsh & Scottish Railways (EWS), idag DB Cargo UK, på Newport South Wales den 28 september 2001.


Wales & West 158 840 rullar in på Newport South Wales en stund senare.


Leominster på kvällen den 28 september 2001.

West Anglia


Trist och ruffig förortstationsarkitektur möter resenären i Tottenham Hale, norr om centrala London. Här finns dock smidig övergång till tunnelbanan. På kvällen den 28 april 2000 har vi just stigt av tåget från flygplatsen i Stansted.




Två bilder från den stiliga stationen London Liverpool Street den 1 maj 2000. På den övre bilden ses dåvarande entreprenören West Anglia Great Northerns (WAGN) motorvagnståg 317 652 och på den undre bilden ses några av Anglias tågsätt. Loktågets målning påminner ganska mycket om X1:ornas i Stockholms pendeltågstrafik...


WAGN byggde om och anpassade ett antal 317-motorvagnståg för Stansted Express. Här ses 317 709 på Liverpool Street den 27 september 2001.

Museijärnvägar


Sagoböckerna om Thomas the Tank Engine lästes flitigt av mig som barn. Nu är mina söner lika tokiga i detta lok och hans vänner. Påsken 2007 besökte vi evenemanget Day out with ThomasMidhants Railway. Här ses Thomas och Diesel på stationen i Ropley den 8 april 2007.


Dieselmotorvagnen Daisy på stationen i Ropley.


James vid lokstallet i Ropley.


Normalt är ju inte fordonen försedda med "ansikten", t.ex. dieselloket D6593 (BR class 33/2, nummer 33208) vid lokstallet i Ropley.


Lilla busiga sadeltankloket Percy på stationen i Alresford.

Transport for London




Två bilder från tunnelbanestationen Notting Hill Gate på Circle and District Line den 1 april 1999. Tåget är av typen C Stock som gick i trafik mellan 1970 och 2014. Stationen hör till de äldsta i London och invigdes 1868.




Ett par bilder av den klassiska Londondubbeldäckaren, The Routemaster. Den övre bilden är tagen vid Notting Hill Gate den 1 april 1999 och den undre bilden är tagen på Oxford Street drygt ett år senare, den 29 april 2000.


En stilig bänk utanför London Transport Museum den 1 april 1999.

Blandade tågbilder Hem


Senast uppdaterad: 2017-04-02
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2017