MTR Express

Hem Lokförarvardag



Studiebesök i den kommande vardagen. MTR Express X74 74001 i Västerås inför en provtur den 14 november 2014. Jag fick följa med och stifta lite bekantskap med min blivande nya arbetsplats. Tågen är tillverkade av schweiziska Stadler och kallas av tillverkaren för "FLIRT Nordic", där FLIRT ska utläsas FLinker Innovativer RegionalTriebzug, samtidigt som det naturligtvis är en ordlek!


Förarhytten i X74 74001.


Den 18 december 2014 fick jag möjlighet att åter övningsköra en X74. Här står X74 74001 redo för avfärd från Tillberga.


Färden gick över Västerås - Arboga - Frövi till Hallsberg, där vi bytte färdriktning. När enheten är i parkeringsläge är båda strömavtagarna uppfällda och både rött och vitt sken visas i de nedre strålkastarna, i båda ändar.


Vägen tillbaka till Tillberga gick över Flen - Eskilstuna - Kolbäck. Här står vi och väntar på tågmöte i Bälgviken.


Jag började min anställning på MTR Express med att få utbildning på X74. Den 14 januari 2015 var jag i Tillberga och fick en första genomgång av fordonet och dess olika delsystem och komponenter.


Dagen därpå, på dagen 14 år sedan jag började min lokförarutbildning i Mjölby, stod övningskörning på programmet; en "vändtur" till Göteborg och åter. X74:an är lättkörd och en trevlig bekantskap!


Framme i Göteborg i ruskvädret.


På återresan med tåg 2040 stannade vi tidtabellsenligt i Herrljunga, även om det inte var något "riktigt" trafikutbyte.


Uppkörning! Den 28 januari 2015 körde jag upp på provtåget 50176 mellan Hallsberg och Eskilstuna. Här ses tåget, som bestod av enheterna 74001 och 74002, i Flen i väntan på tågmöte.


Den 6 februari 2015 hämtade mina elever och jag "Tågsätt 2" (X74 74002) i Borlänge. Enheten hade stått där ett par dagar för olika energimätningar. Här håller Stadlers personal som bäst på att demontera mätutrustning från taket. Kontaktledningen var (förstås) vid tillfället både spänningslös och arbetsjordad.


Vägen "hem" till Hagalund gick över Dalabanan. Här står vi i Snickarbo och väntar på möte med SJ:s tåg 668.


Även i Järlåsa fick vi gå in "på sidan" för möte med "Upptåget" 8514.


Framme och parkerat på spår 8 i Hagalund.


MTR X74:or uppställda på rad på Mellanbangården i Hagalund på morgonen den 26 februari 2015. Fr.v. 74001, 74002 och 74003.


Denna dag körde vi energimätningskörningar åt tillverkaren Stadler. Här har vi kommit till Stockholm C norra ände, där de s.k. "Karlbergsvändningarna" sker. Jag vinkar glatt till min forne SJ-kollega Björn Mickelsson, som också tog bilden. Foto: © Björn Mickelsson.


Energimätningarna skedde på Grödingebanan, mellan Flemingsberg och Södertälje syd. Vi vände i Almnäs, på Svealandsbanan. Innan vi fick köra därifrån skulle ett av SJ:s regionaltåg passera.


Åter i Hagalund stod nylevererade X74 74003 och glänste i solen...


...ocgh speglade sig i X74:an vi kom dit med.


Fordonsutbildning pågår. En grupp ur MTR Express första förarkurs övar klargöring i Hagalund den 2 mars 2015.


Samma dag var vi ute och åkte linjekännedom på Mälarbanan, en typisk omledningssträcka. Här står vi utanför infarten till Alväng och väntar på mötande tåg.


Det var en händelserik dag! Vi fick också "triangelvända" i Kolbäck. Här står vi utanför infarten från Hallstahammar och väntar på att få växla in på driftplatsen igen.


Den 5 mars 2015 var det genrep för MTR Express, inför trafikstarten den 21 mars. Vi "stresstestade" allt ifrån bokningssystem, furnering, service, högtalarutrop etc. Här står vi på "C-gruppen" på Norra Bantorget tillsammans med konkurrerande X2:or under furneringen.


På "paradspåret" 10 på Stockholm C möttes vi av en stor skara inbjudna intresserade resenärer. De flesta kom från vårt systerföretag MTR Stockholm, som driver tunnelbanan i Stockholm.


"Genrepståget" 2029 gör uppehåll i strålande solsken i Skövde senare samma dag.


Ett historiskt ögonblick! För första gången någonsin möttes två MTRX-tåg varandra. Det skedde strax öster om Töreboda på Västra stambanan den 6 mars 2015. Vi körde X74 74003 i tåg 2029 och våra kollegor i X74 74002 körde tåg 2032.


Senare samma afton möttes vi igen, denna gång vid Vretstorp. Snart är detta vardag som allt annat, men det kändes speciellt att få ha varit med om detta!


Dagen därpå fortsatte övningskörningarna. Vi passade även på att tvätta X74 74003 i tvättanläggningen i Göteborg. Efter avslutad tvätt fick vi vänta en stund i solskenet på att få växla ner till plattform. I bakgrunden skansen Lejonet.


X74 74003 på spår 7 på Göteborg C en stund senare, redo för avfärd mot Stockholm C. Notera skyltningen!


Den 9 mars åkte vi linjekännedom över Herrljunga-Öxnered-Göteborg ToR, en ganska typisk omledningssträcka. Här ses X74 74001 på Velandabron utanför infarten till Velanda Södra på vägen hem. T.h. ses förra Velandabron som övergavs när dubbelspåret stod klart. Utanför bild t.h. finns resterna av BJ:s första Velandabro.


Möte med kollegorna på tåg 2041 strax utanför Väring samma afton. De ville visa oss hur starkt frontljus vi har...


Lite senare fick vi vänta på möte i Töreboda. Vi hade blivit försenade drygt en timme i Öxnered p.g.a. en miss från tågklareren. Uppehållet här i Töreboda använde vi till att "stödfurnera" i den lokala Pressbyrån. Stationshuset byggdes 1859 och är av samma typ som byggdes i Skövde och Alingsås. När Västra Stambanan byggdes tänkte man sig att Töreboda skulle bli en betydande stad i korsningen mellan Göta kanal och järnvägen, men riktigt så blev det inte.


Dagen därpå, den 10 mars, fortsatte linjekännedomsövningarna. Denna gång körde vi Svealandsbanan fram och åter. Här har vi nått Arboga och tog oss en välbehövlig rast. Själv gick jag till det mycket trevliga caféet Två Skator, som ligger alldeles intill stationen.


Möte i Tälle utanför Hallsberg mellan tågen 2021 (som vi körde) och 2000, den 16 mars 2015.


Utsikt över Göteborg C från vårt kontor på Barnhusgatan.


X74 74002 i Tumba den 17 mars 2015. Denna dag stresstestade vi fordonets wifi-anläggning med inbjudna deltagare. Det är sällan vi kör på denna sträcka, som annars enbart trafikeras av pendeltågen.


"Trean" på spår 5 utanför Gamla Vagnhallen i Hagalund den 19 mars 2015. T.v. pågick då bygget av MTR Express nya skötselhall. Då saknades ännu kontaktledning, men den monterades senare. Fordonen drogs in i/skjöts ut ur hallen av ett ackumulatorlok.


Ända in på slutet innan trafikstarten pågick en del mindre testkörningar. Den 19 mars körde jag till Sala och tillbaka. Här står vi intill ett annat rött tåg (Upptåget) på Uppsala C och väntar på körsignal.


Även i Brunna fick jag vänta på tågmöte.


Framme i Sala.


"Dan före dan..." Den 20 mars 2015 körde vi ett sista genrep med full trafik innan trafikstarten den 21 mars. Här har vi nått Herrljunga med tåg 2032 på väg från Göteborg till Stockholm. Föraren hade blivit examinerad på vägen ner till Göteborg, så jag roade mig med att tjänstgöra som avgångssignalerare.


MTRX tåg 2000 har anlänt till Stockholm C den 23 mars 2015, första vardagen med ordinarie trafik. Jag bytte av kollegan HS och körde ut enheten till Hagalund. Det kändes lite speciellt att byta av detta tåg och se "riktiga" kunder stiga av tåget. Tyvärr grumlades detta något av att tåget var drygt 20 minuter försenat, vilket i sin tur berodde på ett akut växelfel på Tegelbacken och enkelspårsdrift på den redan hårt ansatta "Getingmdjan". Personligen anser jag att det är pinsamt undermåligt att Trafikverket inte har bättre beredskap och rutiner för att undvika slika störningar.


Dagen därpå fick jag "triangelvända" en av våra enheter via Norra station och Tomteboda. Här ses X74 74001 intill Norra länken, mitt i bygget för nya Hagastaden den 24 mars 2015.


Här har jag kört ner till Tomteboda och stannat före växelkrysset i bangårdens södra ände. Tunneln t.h. leder till "Mittenspåret" i Karlberg och spåren längst ut till höger (V1 och V2) leder också upp till Karlberg. Uppe på driftspåret passerade samtidigt ett av SJ Norrlandstågs nattåg på väg ut till Hagalund.


Ännu en bild från Tomteboda. Uppe på driftspåret passerar en annan av MTRX X74-enheter på väg in till Stockholm C.


Den 30 mars 2015 var jag ute och provkörde den sprillans nylevererade "4:an". Vi körde energimätningskörningar på Svealandsbanan mellan Almnäs och Ryssjöbrink och här står vi i Ryssjöbrink och väntar på körsignal.


Möte med ett annat MTRX-tåg i backen upp genom Tiveden mellan Vretstorp och Linddalen den 2 april 2015. Notera stengärdesgården t.v., ett tydligt tecken på den möda och slit som lades ned vid järnvägsbygget för över 150 år sedan.


Denna dag leddes våra tåg om över Mälarbanan på grund av omfattande banarbeten söder om Stockholm. Här möts vi i Hovsta, norr om Örebro. Rakt fram leder Godsstråket genom Bergslagen vidare mot Frövi och strax bortom mötande tåget anas växeln som leder till Mälarbanan.


Förbigång mellan Bålsta och Toresta senare samma kväll. Vi blev försenade på grund av ett sent tågmöte i Köping och hamnade bakom detta tåg, som hade lägre största tillåtna hastighet än vi. Men fjärrtågklareraren kunde lösa detta och lät oss passera förbi på högerspår mellan Bålsta och Bro, varför vår försening kunde reduceras till ett minimum. Sådant tackar man extra för, eftersom det sällan är möjligt på våra tättrafikerade banor!


Den 27 april 2015 utökades trafiken med ytterligare ett omlopp. Samma dag mötte vi tåg 2024, bestående av X74 74004 (för första gånen i kommersiell trafik), i Moholm.


Dagen därpå fick jag och en kollega "triangelvända" "Fyran" via Tomteboda och Stockholm N, eftersom ett växelfel på Stockholm S dagen innan medförde att enheten blev felvänd, efter att tåget som den gick tillbaka i från Stockholm blev omlett över Västerås på vägen till Göteborg. Här står vi mellan gamla verkstaden t.v. och vallen t.h.


Hög MTRX-närvaro på Göteborg C den 29 april 2015. T.v. X74 74003 på spår 5, som jag just ankommit med i tåg 12031. T.h. X74 74002, redo för avfärd mot Stockholm C från spår 7 som tåg 2040. Notera personalen som tvättar frontrutorna; under insektssäsongen blir rutorna snabbt nedkladdade av insekter och vindrutetorkare och -spolning rår inte på dem helt. För att sikten ska vara god måste rutorna skrubbas ordentligt.


Större delen av lokförarkurs 2 poserar framför X74 74004 i Tomteboda den 15 maj 2015, i samband med en "triangelvändning".


Ännu en testkörning. Här väntar vi på körsignal på Örebro södra med det då senaste tillskottet i flottan, X74 74005, den 3 juni 2015. T.h. utgick förr i tiden smalspåriga (891 mm) Norra Östergötlands Järnvägar (NÖJ) mot Finspång, Kimstad och Norrköping Ö.


Den 8 juni 2015 körde jag en kortare provkörning av X74 74005 efter en justering på verkstad. Vi vände inne på den nya delen av Rosersberg, intill postens nya terminal.


Den 22 juli 2015 var vi ute och testkörde "Sexan". På grund av banarbeten kring Stockholm och Göteborg, med tillhörande begränsningar för extratåg fick vi köra en lite udda väg; Hagalund - Uppsala - Sala - Västerås - Frövi - Hallsberg - Floby, där vi vände tillbaka. Återresan gick dock "raka" vägen över Katrineholm hem till Stockholm. I Frövi fick vi vänta en stund på vår avgångstid. Stationshuset är imponerande, men tyvärr rätt så förfallet.


En vecka senare var vi åter ute och testkörde "Sexan". I Hallsberg gjorde vi ett kortare uppehåll. Samtidigt passerade ett godståg, draget av Railpools TRAXX-lok 185 686.


Samma dag körde vi en extrasväng till Örbyhus och tillbaka, för att nå upp till rätt antal kilometer enheten skulle köras innan leverans. Här väntar vi på körsignal i Karlberg, flankerade av tvenne andra moderna motorvagnståg; SL X60 och SJ X55.


X74 74006 i Örbyhus den 29 juli 2015, redo för avfärd tillbaka till Hagalund.


På väg hem från Göteborg med MTRX 2042 den 21 augusti 2015 mötte jag kollegan på 2043 vid Stolpstugans västra driftplatsgräns.


En trio fjärrtågsalternativ till SJ under S:t Eriksbron den 23 augusti 2015. Fr.v. "mitt" tjänstetåg 99973, i mitten Skandinaviska Jernbanors "Blå Tåget" och t.h. Transdevs "Snälltåget". Bilden visar också de modernaste drivfordonen som rullade i Sverige då, SJ X55 undantagen; fr.v. Stadler "Flirt Nordic", i mitten Siemens "Vectron"-lok och t.h. Siemens "Taurus"-lok (föregångaren till "Vectron"). Det kom faktiskt en X55:a (InterCity-version av Bombardier "Regina") i motsatt riktning en liten stund senare, men då var jag inne i hytten igen.


Den 1 september 2015 invigdes MTRX nya motorvagnshall i Hagalund. Här ses "Fyran" i solskenet utanför hallen den 10 september 2015. Notera den gula elspärrsignalen och den blå lampan vid porten. Vid blått sken är kontaktledningen spänningsförande och kontaktledningsskenan inne i hallen är utfälld, vid vitt sken gäller det omvända.


Inne i hallen en stund tidigare. T.v. en av norska NSB:s "Flirtar", BM74.128, som användes för impedansmätningar under en vecka i september 2015. MTRX var järnvägsföretag och tillhandahöll lokförare.


En del av fordonsutbildningen handlar om hur man ska göra vid fordonsfel eller andra störningar. det kan t.ex. hända att man behöver bogseringshjälp. Därför ingår det i utbildningen att öva på att montera övergångskoppel på ett lok, vilket ett par av mina elever gjorde i Hagalund den 17 september 2015.


Möte med "norsken" i Herrljunga den 18 september 2015.


Trafikverket upptäckte sprickor i nybytt räls mellan Alingsås och Göteborg i slutet av september 2015 och stoppade trafiken på nedspår. MTRX valde att ersätta trafiken mellan Vårgårda och Göteborg. Tågsätten vände och ställdes upp i Alingsås. Den 24 september 2015 körde jag tåg 2023 ner till Alingsås. Så här såg det ut på stationen en stund efter ankomst.


Uppehåll för påstigande i Vårgårda på återresan med 2032 senare samma dag.


Tjänstetåg 99953, framfört av kollegan MW, rullar in på "paradspåret" 10 på Stockholm C den 18 oktober 2015. Jag bytte av henne och körde sedan vidare tåg 2053 till Göteborg.


Under en stor del av hösten 2015 lånades jag ut till Service- och driftledningen (SOC), d.v.s. MTRX operativa arbetsledning. Dock fick jag tillfälle att växla en enhet från hjulsvarven natten mellan den 19 och 20 november 2015. Jag hade visserligen nattpasset på SOC, men denna växling skedde när ingen annan MTRX-verksamhet pågick, varför jag kunde lämna kontoret en stund.


Stormen Helga härjade över stora delar av södra Sverige i början av december 2015, med tillhörande stora störningar för all trafik. T.ex. hade infartssignalen i Algutsgården (strax öster om Alingsås) vridits bort av vinden. När min elev och jag kom hit på väg hem från Göteborg den 4 december 2015 med tåg 2042, blev vi uppringda av fjärren i Göteborg och fjärrtågklareraren (fjtkl) sa: "Jag vet inte riktigt hur jag ska säga det här på en fint sätt, men..." Sedan förklarade han att trafiken förbi Hallsberg var stoppad p.g.a. stormens framfart och att vi skulle få avvakta vid en lämplig plats.


Vi enades om att plattformen i Skövde var ett bra ställe att stå vid. Först hette det att vi skulle bli stående ett par timmar, sedan stoppades all trafik trafikdygnet ut, eftersom det var spänningslöst på flera ställen, bl.a. i Laxå och Östansjö (väster om Hallsberg). SOC, vår operativa arbetsledning, beslöt att vända tågen åter till Göteborg. Då stod även efterföljande 2044 i Skövde, medan föregående tåg 2040 stod i Gårdsjö. Kunderna erbjöds bl.a. hotell i Skövde, liksom uppmanades att söka boende i Göteborg, samt möjlighet att åka ersättningsbuss dagen efter.


Trafiken förbi Hallsberg förblev avstängd en bit in på dagen därpå, lördagen den 5 december 2015. Under förmiddagen beslöts att vi skulle köra tåg 2038 som "mult" (två ihopkopplade fordonsenheter), plus ett efterföljande tåg. Inledningsvis skulle vi omledas via Jönköping - Nässjö, men strax före avgång kl 14:05 var Västra Stambanan klar och vi kunde som första tåg från Göteborg mot Stockholm köra den "vanliga" vägen. Allt som allt blev vi ca 22 timmar försenade...




Den 15 december 2015 passade jag på att hälsa på kollegorna på MTR Stockholms simulatorcenter i Blåsut. Det är en mycket förnämlig anläggning som invigdes hösten 2014. Alla tunnelbanesträckningar finns, och två av övningsplatserna är fullskaliga C20-hytter. Jag är själv övertygad om simulatorutbildningens fördelar, men tyvärr har järnvägsbranschen i Sverige hittills inte velat investera ordentligt. Det finns ett antal mer eller mindre simulatorer i landet (bl.a. en Rc5-loksimulator i Ängelholm (som jag fick öva i under utbildningen i Mjölby)), men någon helhetsgrepp har ännu inte tagits. Personligen anser jag att de stora fördelarna finns i träning av ovanligare situationer, sådana man måste kunna som lokförare när de väl inträffar, men som man sällan (eller i värsta fall aldrig) råkar ut för, vare sig under utbildningen eller som färdig lokförare. Likaså kommer vi förr eller senare att behöva massutbilda lokförare i det nya europeiska signalsystemet ETCS/ERTMS. Ett forskningsprojekt om körsimulatorer drivs av Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI). I Norge, på NSB Kompetansesenter i Drammen, finns flera simulatorer, bl.a. en komplett Flirt-simulator, som förhoppningsvis kan komma till användning i MTRX fortbildning i framtiden.


MTRX samarbetar med företaget SolliQ som tillhandahåller anläggningar för antifrostbehandling av tåg. Tre anläggningar finns det f.n. längs Västra Stambanan, dels här i Sävedalen (skåpet strax bortom växlingsdvärgsignalen), dels i Skövde och i Årstaberg. Liknande anläggningar finns i Skåne. Det ska bli intressant att se effekten av detta; snö och is som packas i boggier är ett gissel.


Den 18 december 2015 körde jag min sista tur för MTRX. Jag körde "Sexan" i tåg 2021 ner till Göteborg och i 2030 hem. Här har vi nått Skövde på återresan.


Möte med kollegorna på tåg 2029 vid "nollsektionen" i Moholm en stund senare...


...liksom med tåg 2033 vid Valla, mellan Stolpstugan och Sköldinge driftplatser, lite senare samma dag. Efter ankomst till "Cst" var därmed ett intensivt, spännande, roligt och utmanande år på MTRX över för mig.

Hem Lokförarvardag


Senast uppdaterad: 2016-02-14
Webbmästare © Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2016