Roslagsbanan

SL Spårtrafik Hem



Modell av Roslagsbanans nya motorvagnståg litt X15p.

Roslagsbanan (RB) är idag en modern smalspårig (891 mm) förortsjärnväg med en mycket intressant historia bakom sig; från banans storhetstid under privatbanetiden, till nedläggningar och nedgång under 1960- och 70-talen till modernisering och upprustning från mitten av 1980-talet och fram till idag. RB utgör idag kollektivtrafikstommen i "Nordostsektorn" med närmare 44 000 resande om dagen. I januari 2013 tog Arriva, som numera ägs av tyska Deutsche Bahn (DB), över trafiken från Roslagståg AB (som ägdes av Svenska Tågkompaniet och danska DSB) inte helt utan problem... Roslagståg hade bedrivit trafiken i tio år. Dessförinnan hade Connex Tåg (tidigare Linjebuss) varit entreprenör åt SL sedan 1998, emellanåt med stora problem. Trafiken upphandlades 1997 för första gången, innan dess hade banan drivits som ett dotterbolag till SL under 25 år, dock med olika namn genom åren; Järnvägs AB Roslagsbanan (RB), AB Storstockholms Lokaltrafiks Järnvägar (SLJ), samt SL Tåg AB.

I maj 2010 meddelades att Roslagsbanans vagnpark skulle byggas om och moderniseras. Uppdraget gick till Euromaint Rail, som i sin tur anlitades Motala Train (tidigare Motala verkstad) som underleverantör. Upprustningen pågick fram till slutet av 2015 och omfattade bl.a. ny låggolvdel i mellanvagnarna, utvändig renovering, installation av passagerarinformations- och videoövervakningssystem samt "tekniska åtgärder för att förbättra fordonens driftsäkerhet". Inredningen i vagnarna byttes ut och påminner om den i tunnelvagn typ C20 och pendeltåg typ X60. Helt nya motorvagnståg litt X15p har upphandlats och vinnare blev till sist schweiziska Stadler. Upphandlingen överklagades dock av en annan anbudsgivare, men i april 2017 var alla hinder undanröjda. Tågsätten kommer att levereras från 2020 och ett par år framåt. Idag satsar SL en hel del på RB, bl.a. byggs/projekteras nya dubbelspår. Läs mer om projekten på Stockholms läns landstings hemsida.

Själv hade jag förmånen att arbeta vid "RB" som konduktör 1990 – 1999, först som heltidsanställd och efter ett par år, som ett resultat av effektiviseringar och besparingar, som deltidsanställd s.k. arvodist. Under denna tid kom jag att vara anställd av tre arbetsgivare; AB Storstockholms Lokaltrafiks Järnvägar (SLJ), SL Tåg AB, samt Linjebuss Sverige AB. Hösten 1990 när jag började vid banan som Järnvägsexpeditör övrig (Jxpö) var "det gamla" dominerande. De nya blåvagnarna hade visserligen gått i trafik ett antal år som passvagnar, och de första blå motorvagnstågen provades för fullt den hösten. De sattes i ordinarie trafik på vintern 1990-91, men som många andra nya järnvägsfordon var även blåvagnarna behäftade med en del barnsjukdomar, varför det inte var ovanligt att de gamla hederliga trävagnarna kom till heders istället! Intresset för RB tog dock fart långt tidigare, i början av 1980-talet. Följ med på en resa i tid och rum!


Senast uppdaterad: 2018-10-20
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2018