Nordwaggon - Specialvagnar

Nordwaggon Svenska godståg Hem Auf Deutsch


Utöver "standardvagnarna" som Laais, Habins och kapellvagnarna, hade Nordwaggon ett antal mer specialanpassade vagnstyper, t.ex. Shimmns för ståltransporter och Hbbikks-u för pappers- eller isoleringstransporter.


Ett exempel på specialvagn. Shimmns961 32 74 466 8 546-0 för coilstransporter visas upp i Malmö den 15 maj 1998.


Shimmns961 32 74 466 8 536-1 i Trelleborg den 30 juni 1998.


Shimmns961 32 74 466 8 597-3 i Ulvsunda den 10 juli 1998.


Shimmns961 32 74 466 8 569-3 i Ulvsunda den 13 augusti 1998.


Tre Shimmns961:or på Malmö godsbangård den 24 augusti 1998. Närmast Shimmns961 32 74 466 8 572-8.


Shimmns961 32 74 466 8 503-1 på Malmö godsbangård den 31 juli 2000.


Ett annat exempel på specialvagn är denna Hbbikks-u922, som står på spåret in till Chr. Olsson i Göteborg i juni 1999. Dessa vagnar byggdes om från vanliga Gbs-vagnar och anpassades för Mölnlyckes transporter. Vagnarna byggdes senare om för Gullfibers transporter.


En annan Hbbikks-u922 på spåret in till Chr. Olsson i Göteborg samma dag.


För det ombyggda skicket som Hbbikks-u994 utnyttjade man den nya större lastprofilen. Nordwaggon-loggan satt dock på samma höjd som på övriga vagnar, men den kom ändå att uppfattas som att den satt lite för långt ned. Den 3 maj 2000 gick fyra Hbbikks-u994-vagnar i växlingssättet till Gullfiber i Söråker utanför Sundsvall. Närmast 44 74 228 2 154.


Sist i växlingssättet gick Hbbikks-u994 44 74 228 2 160 och 166.


Tyvärr uppstod en del problem med infästningarna av kapellsidorna; de klarade inte lufttrycket som uppstår mellan mötande tåg, utan slets loss från infästningen i överkant. Den 18 september 2000 samlades representantet från Nordwaggon, Chr. Olsson och SJ Gods på Kvillebangården i Göteborg för att diskutera en lösning. Här ses ett antal av vagnarna på Chr. Olssons "köspår".

Nordwaggon Svenska godståg Hem Auf Deutsch


Senast uppdaterad: 2020-04-20
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2020