Nordwaggon - Habins901/941/951

Nordwaggon Svenska godståg Hem Auf Deutsch



Nordwaggon valde att utöka flottan med 4-axliga täckta boggivagnar, litt Habins. Här ses tre sådana på rangerbangården Zürich-Limmattal i Schweiz den 16 augusti 1999; Habins941 (inhyrd från AAE), Habins901 och en B-Cargo-Habins941.


Godsvagnar i Värtan den 13 juni 1998. Ett par Habins901:or syns närmast i bild. I bakgrunden anas några Laais921.


Habins901 34 74 278 2 037-3 [P] i Värtan den 10 juli 1998.


Habins901 34 74 278 2 188-4 [P] i kvällssolen på Älvsjö godsbangård den 13 september 1999.


En Habins901 i Ystad den 21 december 1999. I bakgrunden ses även en Habins941.


Malmö godsbangård på kvällen den 2 augusti 2000. En Habins901 släpps nedför vallen.


Habins vagnarna underhölls huvudsakligen på TGOJ:s verkstad i Malmö (idag: Euromaint). I Nordwaggons egen Årlig Översyn (ÅÖ) ingick bl.a. tvätt, "rundblockning" (utbyte av samtliga bromsblock) smörjning m.m. Här är man i färd med att tvätta en Habins901 den 6 september 2000.


Chr. Olssons verkstad i lokstallet i Hallsberg på morgonen den 18 september 2000. En Habins901 står på vändskivan. Normalt underhölls 2-ax-vagnar här, men det hände att 4-ax-vagnarna letade sig hit också.


Habins901 34 74 278 2 028-3 [P] i Karlshamn den 1 augusti 2003.


En Habins901 i godståget från Jordbro, passerar Skogås pendeltågsstation söder om Stockholm den 22 september 2003.


Habins901 34 74 278 2 042-3 [P] användes tillsammans med Hbins763 23 74 216 2 523-5 [P] i ett spårviddsväxelprojekt i Haparanda. De förseddes med särskild märkning. Här passerar jag Habins-vagnen i höjd med Älvsjö godsbangård den 11 maj 2009.


S-TWA Habins901 34 74 278 2 030-8 [P] i ett södergående godståg i Ljusdal på morgonen den 13 maj 2009.


Nordwaggon hyrde 100 Habins941 av AAE som inregistrerades i NW:s egen flotta. Här ses en av dem, Habins941 34 74 278 2 252-8 [P] utanför huvudkontoret i Ulvsunda en marsdag 1999.


Habins941 34 74 278 2 273-4 [P] i Ystad den 21 december 1999.


Habins951 34 74 278 2 338-5 [P] på hemstationen Trelleborg på kvällen den 30 juni 1998.


Tio stycken Habins951 hyrdes ut till Nordisk Transport Rail (NTR). Här ses en av dem, Habins951 34 74 278 2 393-0 [P] på Älvsjö godsbangård den 13 september 1999.


Habins951 34 74 278 2 313-8 [P] inne för Årlig Översyn (ÅÖ) i TGOJ:s verkstad i Malmö den 6 september 2000.


Habins951 34 74 278 2 404-5 [P] i Karlshamn den 1 augusti 2003.


Den sist levererade "951:an", S-TWA Habins951 34 74 278 2 405-5 [P], i Mariedamm den 3 juni 2009.


S-TWA Habiins951 34 74 274 4 382-0 [P], i Frövi den 15 april 2016.


Tillsammans med belgiska B-Cargo hyrde NW 150 stycken Habins941 av AAE. Vagnarna var inregistrerade som privatvagnar vid SNCB/NMBS, de belgiska statsjärnvägarna. Här står Habins941 35 88 278 2 918-7 [P] på Älvsjö godsbangård den 18 augusti 1998.


NW/B-Cargo Habins941 35 88 278 2 918-7 [P] på i Eskilstuna den 20 oktober 1998. Dessa vagnar ingick inte i NW:s tvättprogram, men denna slank med ändå!


Habins-vagnar hos en kund i Reggio Emilia i Italien den 5 september 1998.


En B-Cargo-Habins i hemlandet; Habins941 35 88 278 2 822-1 [P] på rangerbangården Antwerpen Noord den 22 januari 1999.


Habins941 35 88 278 2 822-1 [P] på Gävle godsbangård i mars 1999.


Habins941:orna återlämnades till AAE under år 2000. Återställningsarbetena skedde vid huvudverkstaden i Malmö, då en del av TGOJ, idag Euromaint. Bl.a. togs de stora B-Cargo- resp. NW-loggorna bort. Vagnarna behöll sitt löpnummer, men omlittererades till Habbins941. En av de sista vagnarna som lämnade Malmö var AAE Habbins941 33 68 277 2 872-4 [P], som stod redo att avgå från verkstaden den 6 september 2000.


Nordwaggon hyrde också in 60 stycken Habins941:or från AAE (33 68 278 3 080 - 139) som inte fördes in i NW:s egen flotta, men som ingick i enkelresetrafiken. Här ses AAE Habins941 33 68 278 3 117-1 [P] i Reggio Emilia i Italien den 5 september 1998.


Samma vagn i Ulvsunda i oktober 1999. Dessa var först ut att återlämnas till AAE, vilket skedde i slutet av 1999.


Dessutom hyrde Nordwaggon in 70 stycken Habbins941:or från AAE som vidareuthyrdes på långtid till SJ Gods. Här ses 941 31 74 277 0 014-9 i Borlänge den 21 maj 1999.


Under en period testade NW Habins991 84 74 213 0 000-9 [P]. Vagnen var bl.a. konstruerad för 25 tons axeltryck. Här ses den i Sundbyberg den 18 oktober 2001 i samband med en vagnvisning.

Nordwaggon Svenska godståg Hem Auf Deutsch


Senast uppdaterad: 2016-10-15
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2016