Nordwaggon - Habins901/941/951

Nordwaggon Svenska godståg Hem Auf Deutsch


Rätt snart efter omstruktureringen av Nordwaggon 1990 valde företaget att utöka flottan med 4-axliga täckta boggivagnar, litt Habins. Totalt 203 Habins901 levererades från finska Transtech under 1992-94. 1994-95 tillkom totalt 430 Habins941, inhyrda från AAE och tillverkade av Waggonbau Niesky. 100 av dem förseddees med Nordwaggons logga och gick i enkelresetrafiken. 170 Habbins941 vidareuthyrdes till SJ Gods; dessa målades i SJ:s blå/röda färgsättning. Resterade 150 Habins941 var ett samarbete med belgiska B-Cargo. Ytterligare 80 Habins941 hyrdes sedermera in från AAE. 1996 levererades 103 stycken Habins951, tillverkad av Transtech som en förfinad Habins901, bl.a. med större lastförmåga.


Habins951 34 74 278 2 400-3 i Ulvsunda den 3 juni 1998.


Här ses ett par Habins901:or i Värtan den 13 juni 1998. I bakgrunden anas några Laais921.


Habins951 34 74 278 2 315-3 [P] i Sassnitz-Mukran den 30 juni 1998.


Utsikt från tågfönstret i samband med ilandväxlingen i Trelleborg på kvällen den 30 juni 1998. På spåret intill på hemstationen stod Habins951 34 74 278 2 338-5 [P]...


...tillsammans med Habins951 34 74 278 2 338-5 [P].


Habins901 34 74 278 2 037-3 [P] i Värtan den 10 juli 1998.


Habins901 34 74 278 2 159-5 [P] i Nässjö den 2 augusti 1998.


Tillsammans med belgiska B-Cargo (idag: Lineas) hyrde NW 150 stycken Habins941 av AAE. Vagnarna var inregistrerade som privatvagnar vid SNCB/NMBS, de belgiska statsjärnvägarna. Här står Habins941 35 88 278 2 918-7 [P] på Älvsjö godsbangård den 18 augusti 1998.


Habins-vagnar hos en kund i Reggio Emilia i Italien den 5 september 1998.


Nordwaggon hyrde också in 60 stycken Habins941:or från AAE (33 68 278 3 080 - 139) som inte fördes in i NW:s egen flotta, men som ingick i enkelresetrafiken. Här ses AAE Habins941 33 68 278 3 117-1 [P] i Reggio Emilia i Italien den 5 september 1998.


NW/B-Cargo Habins941 35 88 278 2 918-7 [P] på i Eskilstuna den 20 oktober 1998. Dessa vagnar ingick inte i NW:s tvättprogram, men denna slank med ändå!


NW/B-Cargo Habins941 35 88 278 2 897-7 [P] i Ulvsunda en klar och frostig oktobermorgon 1998.


En B-Cargo-Habins i hemlandet; Habins941 35 88 278 2 822-1 [P] på rangerbangården Antwerpen Noord den 22 januari 1999.


Habins941 35 88 278 2 822-1 [P] på Gävle godsbangård den 20 mars 1999.


Nordwaggon hyrde 100 Habins941 av AAE som inregistrerades i NW:s egen flotta. Här ses en av dem, Habins941 34 74 278 2 252-8 [P] utanför huvudkontoret i Ulvsunda den 31 mars 1999.


Habins901 34 74 278 2 067-0 [P] på Älvsjö godsbangård den 1 maj 1999.


Nordwaggon hyrde dessutom in 70 stycken Habbins941:or från AAE som vidareuthyrdes på långtid till SJ Gods. Här ses Habbins941 31 74 277 0 014-9 i Borlänge den 21 maj 1999.


Habins901 34 74 278 2 022-5 [P] i Ulvsunda den 17 juli 1999.


Tre Nordwaggon-Habins på rangerbangården Zürich-Limmattal i Schweiz den 16 augusti 1999; Habins941, Habins901 och en B-Cargo-Habins941.


Habins901 34 74 278 2 188-4 [P] i kvällssolen på Älvsjö godsbangård den 13 september 1999.


Tio stycken Habins951 hyrdes ut till Nordisk Transport Rail (NTR). Här ses en av dem, Habins951 34 74 278 2 393-0 [P] på Älvsjö godsbangård den 13 september 1999.


Habins941 33 68 278 3 117-1 i Ulvsunda den 21 oktober 1999. Dessa var först ut att återlämnas till AAE, vilket skedde i slutet av 1999.


En Habins901 i Ystad den 21 december 1999. I bakgrunden ses även en Habins941.


Habins941 34 74 278 2 273-4 [P] i Ystad den 21 december 1999.


SJ T44 273 växlar ombord en "släpa" NW-vagnar på m/s Jan Sniadecki i Ystad den 21 december 1999.


En Habins901 tillsammans med andra NW-vagnar på "Flygspåret" i Ulvsunda den 19 juni 2000.


Habins941 34 74 278 2 251-0 [P] i Malmö den 2 augusti 2000.


Malmö godsbangård på kvällen den 2 augusti 2000. En Habins901 släpps nedför vallen...


...liksom Habins941 34 74 278 2 254-3 [P].


Habins vagnarna underhölls huvudsakligen på TGOJ:s verkstad i Malmö (sedermera Euromaint). I Nordwaggons egen Årlig Översyn (ÅÖ) ingick bl.a. tvätt, "rundblockning" (utbyte av samtliga bromsblock) smörjning m.m. Här är man i färd med att tvätta en Habins901 den 6 september 2000.


Habins951 34 74 278 2 313-8 [P] inne för Årlig Översyn (ÅÖ) i TGOJ:s verkstad i Malmö samma dag.


Habins951 34 74 278 2 371-6 och 313-8 [P] klara för avgång efter Årlig Översyn (ÅÖ) hos TGOJ i Malmö samma dag.


Habins941:orna återlämnades till AAE under år 2000. Återställningsarbetena skedde vid huvudverkstaden i Malmö, då en del av TGOJ, idag Euromaint. Bl.a. togs de stora B-Cargo- resp. NW-loggorna bort. Vagnarna behöll sitt löpnummer, men omlittererades till Habbins941. En av de sista vagnarna som lämnade Malmö var AAE Habbins941 33 68 277 2 872-4 [P], som stod redo att avgå från verkstaden den 6 september 2000.


Ett växlingssätt på Kontinentalbanan på väg till TGOJ samma dag, draget av SJ Z70 743, med en Habins901 i "släpan".


Habins901 34 75 278 2 044-9 i Landskrona den 6 september 2000.


Chr. Olssons verkstad i lokstallet i Hallsberg på morgonen den 18 september 2000. En Habins901 står på vändskivan. Normalt underhölls 2-ax-vagnar här, men det hände att 4-ax-vagnarna letade sig hit också.


Habins941 34 74 278 2 284-1 [P] i Gävle den 10 april 2001.


Under en period testade NW Habins991 84 74 213 0 000-9 [P]. Vagnen var bl.a. konstruerad för 25 tons axeltryck. Här ses den i Sundbyberg den 18 oktober 2001 i samband med en vagnvisning.


Habins-vagnar på rad i Karlshamn den 1 augusti 2003.


Habins901 34 74 278 2 028-3 [P] var en av dem...


...liksom Habins951 34 74 278 2 404-5 [P].


En Habins901 i godståget från Jordbro, passerar Skogås pendeltågsstation söder om Stockholm den 22 september 2003.


Habins901 34 74 278 2 042-3 [P] användes tillsammans med Hbins763 23 74 216 2 523-5 [P] i ett spårviddsväxelprojekt i Haparanda. De förseddes med särskild märkning. Här passerar jag Habins-vagnen i höjd med Älvsjö godsbangård den 11 maj 2009.


S-TWA Habins901 34 74 278 2 030-8 [P] i ett södergående godståg i Ljusdal på morgonen den 13 maj 2009.


S-TWA Habins951 34 74 278 2 339-3 [P] på Hallsbergs rangerbangård den 17 maj 2009.


Den sist levererade "951:an", S-TWA Habins951 34 74 278 2 405-5 [P], i Mariedamm den 3 juni 2009.


S-TWA Habiins951 34 74 274 4 382-0 [P] i Frövi den 15 april 2016.

Nordwaggon Svenska godståg Hem Auf Deutsch


Senast uppdaterad: 2020-05-06
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2020